BMW-tråden

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Har du googlat fram det du vet så hittar du säkert det andra med, ta en kaffe och på't igen.
Slipper du fråga och kanske få svar du inte tycker om.

//stårsjälvpåtå

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Snabbt inlägg på BMW-tråden.
Var och provkörde en R 1200 GS igår på Stora Holm (MC-live). Sicken cykel, jag är helt såld. Hur lättkörd som helst och de bästa bromsarna jag upplevt hittills. Nu ska jag börja spara......

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Var och provkörde en R 1200 GS igår på Stora Holm (MC-live). Sicken cykel, jag är helt såld. Hur lättkörd som helst och de bästa bromsarna jag upplevt hittills. Nu ska jag börja spara......

Min adv -09 blir till salu i september. Du får den för 140k med extra allt :)
Hur var MC-live då? De ska köra här i Sthlm till helgen.......

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Som sagt är det lättare/billigare att sänka 800:an än att trimma 650:n.
På 800 sitter det dessutom dubbla skivor fram, bättre fjädringskomponenter mm mm.

och 21" framhjul mm, som komplicerar det hela. Sänkningstipsen är yesterdays news för en gammal stöt som jag. Nämnda fjädring gör väl hela operationen knepigare eller hart när omöjlig. Snackade lite med en handlare och han var av den uppfattningen att en sådan sänkning inte var rimlig, (många år i branschen och tycker de får räknas till de seriösa). Hade dock inget svar på mina spörsmål om effekten.

Som van forumryttare så får man räkna med att folk svarar på mer än man räknat med om man just i detta fallet gjort ett ganska bra utlägg innan något som inte hade med frågan att göra egentligen.

Men för att svara på något helt annat så instämmer jag med Starstriker ovan :)

Ok, försökte med en lite trevligare intro. Mest av respekt för de märkestrogna här. Delvis för att slippa gagg, påhopp och förklaringar av det uppenbara... Blev vid mitt förtydligande upplyst om att jag hade attityd.

Menar du;
"ett ganska bra utlägg innan om något som inte hade ..?

Har du googlat fram det du vet så hittar du säkert det andra med, ta en kaffe och på't igen.
Slipper du fråga och kanske få svar du inte tycker om.

//stårsjälvpåtå

Idoit, det är nu mina tårdustårpå.

Google var inte uppfunnet när jag lärde mig de prylarna. Jag har de kriterier jag har på hur mina grejer skall funka och användas, du har dina. Kliv nu av mitt nageltrång så jag kan njuta av mitt kaffe!

(Har dessutom skador som gör att jag vill ha så mycket marginaler som går, inte minst för min passagerares säkerhet. Onödigt att riskera tippolyckor vid stillastående och motorcyklar står som bekant inte så bra utan hjälp).

Tack för ordet.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
och 21" framhjul mm, som komplicerar det hela. Sänkningstipsen är yesterdays news för en gammal stöt som jag. Nämnda fjädring gör väl hela operationen knepigare eller hart när omöjlig. Snackade lite med en..........<text>

Ekerfälgar dessutom jämfört med alu på 650'n.
Är du verkligen SÅ förbannat kort då? Säker på att du verkligen inte skulle kunna vänja dig med en hög hoj (men med låga sadeln). Min tjej har vid några tillfällen kört min adv, och hon är 175. Hon skulle säkert kunna vänja sig. Är man kort får man glida över lite på ena sidan så att man får i tån.

När det väl rullar är det ju inga probs, och när man skall stå still får man tänka sig för var man parkerar. Kanske är läskigt. Vet inte. Själv har jag inte det där problemet.

Well, du skulle ju slippa en massa dyra moddar iaf.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ekerfälgar dessutom jämfört med alu på 650'n.
Är du verkligen SÅ förbannat kort då? Säker på att du verkligen inte skulle kunna vänja dig med en hög hoj (men med låga sadeln). Min tjej har vid några tillfällen kört min adv, och hon är 175. Hon skulle säkert kunna vänja sig. Är man kort får man glida över lite på ena sidan så att man får i tån.

När det väl rullar är det ju inga probs, och när man skall stå still får man tänka sig för var man parkerar. Kanske är läskigt. Vet inte. Själv har jag inte det där problemet.

Well, du skulle ju slippa en massa dyra moddar iaf.

Om jag har kört i över ett kvartssekel...Tror du verkligen jag misstar mig på min längd eller behöver undra över vad som funkar ergonomiskt eller inte? Jag frågade om vad jag behövde ha reda på och spekulationer därutöver ledde ju inte någon nämnvärd vart, eller hur?

Söker vidare på lösningar. Grusåka skall det bli om jag ska köra mer. Har lite att avyttra först bara.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Hehe, och jag trodde vi prata om hojar som kom för två år sedan... (650, 800)

Nu ska jag inte störa dig mer, hoppas du hittar vad du söker :tummenupp

//:brinnerup

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Om jag har kört i över ett kvartssekel...Tror du verkligen jag misstar mig på min längd eller behöver undra över vad som funkar ergonomiskt eller inte? Jag frågade om vad jag behövde ha reda på och spekulationer därutöver ledde ju inte någon nämnvärd vart, eller hur?

Söker vidare på lösningar. Grusåka skall det bli om jag ska köra mer. Har lite att avyttra först bara.

Ajfan. Har du hunnit köra i ett kvartssekel kanske det är dax att du börjar kolla på nåt i den här stilen då:

Gtm_Rewaco_Hs5_Trike.jpg

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Min adv -09 blir till salu i september. Du får den för 140k med extra allt :)
Hur var MC-live då? De ska köra här i Sthlm till helgen.......

Jag hade inte så stora förväntningar på MC-live, men det var över förväntan. Det var ju inte tråkigt när det fanns fler än 100 olika motorcyklar att kunna provköra. Triumph Tiger var lite av en besvikelse efter man kört BMW....Ta med SMC-kortet om du har det så blir det gratis parkering och billigare inträde.

Fresta mig inte....men tyvärr, har prioterat annat i år (än att byta cykel alltså).

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hehe, och jag trodde vi prata om hojar som kom för två år sedan... (650, 800)

Nu ska jag inte störa dig mer, hoppas du hittar vad du söker :tummenupp

//:brinnerup

Det har hunnit komma en hel del hojar genom åren, samt erfarenheter. Bra om det funkar för dig att trippa, så vill inte jag ha det. Kompromissar hellre med hojens utseende och den för så många viktiga imagen enligt devisen; "Form follows function".

Ajfan. Har du hunnit köra i ett kvartssekel kanske det är dax att du börjar kolla på nåt i den här stilen då:

För att?

Din och min uppfattning om vad som är lämpliga fordon för det ponerade användningsområdet verkar skilja sig en smula. Tackar ändå för kreativa förslag.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Din och min uppfattning om vad som är lämpliga fordon för det ponerade användningsområdet verkar skilja sig en smula. Tackar ändå för kreativa förslag.

Användningsområdet är ej mer specificerat än "grus".
För grus funkar även en sån här bra:

zorse445.jpg

(Snel hest)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Användningsområdet är ej mer specificerat än "grus".
För grus funkar även en sån här bra:

Hade förvisso blivit impad om du gjort t ex din Asientripp på något av dina förslag. När kommer filmen?

Last edited:

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark

Spara på! Med en r1200GS är du kung på gatan, även utanför :)

Bifogat

• DSC_3648.jpg
    DSC_3648.jpg
    81.7 KB · Visningar: 71

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Hade förvisso blivit impad om du gjort t ex din Asientripp på något av dina förslag. När kommer filmen?

Filmen hade premiär redan 2006 :tummenupp

Vette

Medlem
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
2009 BMW HP2 Sport
Hej alla,har nu provkört BMW HP2 Sport under 1 timme och jag är imponerad.Massor med körglädje och med maffigt ljud.
Hojen är fruktansvärt billig med tanke på vad man får:
Nedsmetad med kolfiber,smidda magnesiumfälgar,titanavgas,
quickshifter,motogp-display,Öhlin fram och bag,Brembos värsta
hejdare.med mera.
Försäkringen är en rysare:Hel 6500 året.
Närmsta konkurent för oss tekniknördar är Ducati 1198r för
nära dubbelt pengarna.Provkör hojen om ni har möjlighet så förstår ni.
Klart billig värstinghoj. :)

Jag provkörde aldrig utan köpte en istället :D
Så jag har påbörjat inkörningen nu :banana

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07

Din rackare jag vill oxå ha en sån! Inkörning förresten det är 1000mil på en boxer! Först därefter får man byta ut mineraloljan mot syntetisk dito :tummenupp men det kanske är annorlunda på HP2 sporten...

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Din rackare jag vill oxå ha en sån! Inkörning förresten det är 1000mil på en boxer! Först därefter får man byta ut mineraloljan mot syntetisk dito :tummenupp men det kanske är annorlunda på HP2 sporten...

Inkörning 1000mil?!
Körde in min "hardmode" från dag ett! Varvstopp finns för en anledning :D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Ja jevlar. Du köpte ju en ny hoj för länge sen! Jobbigt att vänta så länge va? Vad tycker du om den? Finfin va? Kränger du av 1200:an nu?

Vette

Medlem
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
2009 BMW HP2 Sport
Ja jevlar. Du köpte ju en ny hoj för länge sen! Jobbigt att vänta så länge va? Vad tycker du om den? Finfin va? Kränger du av 1200:an nu?

Har varit skit jobbigt att ha den i garaget hela långa vintern :huvet

Gillar den som bara FAN och börjar komma in i den nu när några turer är avklarade, känner att jag jittat hem igen.

Stefan/Mikael har redan sålt iväg min 1200 så den rullar i annan ägares namn någonstans i Sverige.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati