bonny skrev:
S.k trygghetssökande strategier ökar ALLTID ångestnivån eller för att vara riktigt korrekt gör det omöjligt för dig att bli av med oron.
/.../ Detta betyder inte att man inre kan ha strategier för att undanröja reella hot/faror, t.ex förbjuda folk att köra fulla. /.../ Men det viktiga är att se skillnaden på fara och trygghet, som faktiskt inte hänger ihop med varandra. /.../ Så att man är rädd är inte ett bevis på att något är farligt!/.../
Trygghetssökande strategier - vad det nu exakt betyder - ökar inte alls allttid oro (jag gissar att du likställer ångest och oro här vilket kanske är korrekt men för mig är det två olika saker). Om det är måna poliser på ett derby så är jag mindre orolig för att bli ihjälhoppad än om det är inga poliser.
"Metoder för att undanröja hot.."
Det är ju endast en definitionsfråga! En alkoholkontroll som du exemplifierar med är ju en metod för att undanröja hot, likaså kan jag hävda att Bodströms förslag är en metod för att undanröja hot. Det ligger således i betraktarens öga och kan inte antas vara en sanning, varken det ena eller det andra
Fara och Trygghet
Naturligtvis ser jag skillnaden, jag ser inte en enda likhet - vad/hur menar du?
Att man är rädd är så klart inte ett bevis på att något är farligt, men det betyder varken att:
A) De som är rädda inte har en anledning att vara det
eller att
B)
De som inte är rädda har rätt i sin bedömning att hot ej föreligger.
Det är lite som i en bok jag läste av David Lehane - Patient 67:
"Är du sinnessjuk?"
"-Nej"
"Så säger alla som är sinnessjuka"
"-Jaha?"
"Alltså kan du vara sinnessjuk"
"-Men jag är inte det
"Jo"