Bogesund: Dags för MC sverige att börja agera

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Så jä...la tröttsamt att varje gång man går in på SH läsa om en liten vägfjutt på några kilometer, det är patetiskt att ligga där och nöta fram och tillbaka.

Det är knappast det hojåkning handlar om. Jag kör c:a 2000-3000mil om året,
de milen vill man ska variera så mycket som möjligt. I dag har ni väl ett spår i vägen ,så ni kan släppa styret med så många som belastar så liten vägsträcka. 8km:va
Gör som med "den svarte åkaren", STÄNG alla trådar med Bogesund(Bulten), det finns inget allmänintresse att några stollar ska testa vem som vågar mest, inte vem som kör bäst, för det märker man på bana och dit kommer dessa människor aldrig söka sig, för då blir de helt avklädda:fakta
 
Last edited:

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Motorcyklister dödar inte andra trafikanter, vi blir dödade av dem. Är det några som ska vara förbannade så är det vi som kör hoj. Om man känner sina egna begränsningar så är idiotiska bilister den överlägset största faran med att köra motorcykel. Övriga trafikanter behöver bara se sig om innan de svänger eller går över vägen för att risken att bli skadad av en MC ska vara praktiskt taget noll.
Så känner jag också när jag kör hoj... men vet du vad. Direkt jag sätter mig i bilen och tar en tur på bogesundsvägen så funderar jag om det kommer dyka upp en hoj över krönet eller bakom nästa sväng... och då är jag banne mig inte säker på att den som kör hoj kör efter sina begränsningar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Många sanningar här.

Inse att en kurvig sträcka INTE är en bana och det är inte meningen att vi på något sätt ska ha RÄTT att köra som svin där.

Och att boende och andra runt dessa vägar tröttnar, tycker jag inte är minsta konstigt.

Det finns inget att "försvara" och det kommer gå som det går. Det känns som att det är större problem att folk runt omkring nu engarerar sig i att vägen börjar bli ett problem än att det vore svårt att få folk till vägen och "protestera" mot att vägen inte längre ska vara en höghastighetsbana för fartsyndare.

Jag anser ju dock att på något sätt borde ett alternativ komma till, DET är en diskussion... inte att försöka få rätt till att köra fort på bogesund eller bulten bara för att det inte finns en runt-runt-bana någonstans i närheten...
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Självförvållat.
Kör hundratals personer för fort gång på gång igenom bebyggda trakter så blir det problem.

Jag har påpekat tidigare:
Sätt en passarspets i kartan där du bor.
Dra en cirkel med 30 mils diameter.
Räkna hur många banor du har inom bekvämt åkavstånd.
Är du inte enkelriktad så kan du räkna cross, speedway och go-cart banor också.
Jag är tveksam till att det finns något annat land som har så många MCbanmeter per capita som Sverige.

Det var en ny aspekt, att Sverige har många banor per capita! :) Tycker trots det att det är besynnerligt att det inte finns en landsvägsbana inom storstockholmsormrået eller strax utanför!

Men, man kan ju köra på go-cart-bana vilket jag försöker göra så ofta jag hinner (Rörken och Tuvängen)!

Observera att jag därmed inte försvarar vansinnesfärder på bogan eller Bulten (med hänvisning till att det inte finns någon bana i Stockholmstrakten).

Vad menar jag då med vansinnesfärd? Jo, sådan körning där föraren kör över sin förmåga, eller kör med sådant tempo att korrigeringar näppeligen kan utföras om det dyker upp oförutsedda hinder.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Så jä...la tröttsamt att varje gång man går in på SH läsa om en liten vägfjutt på några kilometer, det är patetiskt att ligga där och nöta fram och tillbaka.

Det är knappast det hojåkning handlar om. Jag kör c:a 2000-3000mil om året,
de milen vill man ska variera så mycket som möjligt. I dag har ni väl ett spår i vägen ,så ni kan släppa styret med så många som belastar så liten vägsträcka. 8km:va
Gör som med "den svarte åkaren", STÄNG alla trådar med Bogesund(Bulten), det finns inget allmänintresse att några stollar ska testa vem som vågar mest, inte vem som kör bäst, för det märker man på bana och dit kommer dessa människor aldrig söka sig, för då blir de helt avklädda:fakta

Tur att du vet hur det är i Sthlm :tummenupp

Både Bulten och Bogan leder till fik där många hojmänniskor samlas, och har man ingen att åka med träffar man oftast någon där för vidare färd någon annanstans.

Inget försvar av bombarepor på båda vägarna, bara en av alla förklaringar till att vägarna är populära.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Tur att du vet hur det är i Sthlm :tummenupp

Både Bulten och Bogan leder till fik där många hojmänniskor samlas, och har man ingen att åka med träffar man oftast någon där för vidare färd någon annanstans.

Inget försvar av bombarepor på båda vägarna, bara en av alla förklaringar till att vägarna är populära.

De som åker en tur för en kopp kaffe, är nog knappast problemet här.;)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ser man till fiken runt om stockholm så är det ju 90% andra MCs än sporthojar. Anledningen till det är ju att de som kör sporthojar, kör sin hoj mer än man står parkerad till skillnad mot glidare och annat junk.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Du visste redan när du började köra motorcykel att det är en ökad risk som hojåkning medför, men du accepterade den. På dig låter det som att all annan trafik borde förbjudas för att det skall medföra mindre risk när du är ute och åker motorcykel.
En sådan självisk attityd som du verkar ha förbättrar inte läget för oss motorcyklister. Tvärt om.

Innan jag glömmer det....det har skett otal olyckor mellan bil/motorcykel där dem i bilen har blivit dödade. Jag har personligen sett en sporthoj parkerad mellan framsätena med framhjulet in i instrumentpanelen på en personbil och jag kan nästan garantera att alla som satt i den bilen omkom.
Tänk på att vi alla även är bilförare!

Jag vill inte att all annan trafik ska förbjudas. Jag försökte bara sätta saker och ting i perspektiv. Sedan har jag aldrig förnekat att andra trafikanter har dödats av motorcyklister. Mitt påstående var att de endast behöver se sig om innan de svänger eller går över vägen för att risken ska vara praktiskt taget noll. Det står jag fast vid. Jag har endast hört talas om ett fåtal MC-olyckor i Sverige där någon annan än MC-föraren eller -passageraren blivit allvarligt skadad. I samtliga av dessa fall har olyckan orsakats av att någon gått/kört över vägen, eller liknande, utan att titta om det kommer någon.

Att bli påkörd av en motorcykel är inte något som en frisk människa borde gå om kring och oroa sig för. Jag gissar att det är fler i Sverige som dör av blixtnedslag, getingstick, fallande träd eller björnangrepp än som blir ihjälkörda av motorcyklister. Speciellt om man räknar bort de fall där motorcyklisten inte är vållande till olyckan.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
"Bulten 2"

Körde en för mig ny väg igår, vissa partier var nog bättre än bulten, lite trafik (änsålänge), bra asfalt och fina krökar=D. Gick gasa på rätt bra där med:) 14km lång enkelväg.

Går från den långa rakan på väg mot rosenhill (om du kommer norrifrån, e4 tex). Där det står en fartkamera, sväng höger där. Och ner mot en färja som leder över en 2 min vattenled och sedan vidare på land mot tex södertälje.

startx.jpg


11245491.jpg
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Mitt påstående var att de endast behöver se sig om innan de svänger eller går över vägen för att risken ska vara praktiskt taget noll.

Problemet som flera uttrycker utmed drabbade vägar är dock barnen. Barn ser sig inte alltid om. Dom är inne i sitt lek och jagar den där studsande bollen eller cyklar och vinglar till...sådana olycker händer flera gånger om året både med MC och bil.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det handlar om andra saker tror jag.

En MC gör föraren anonym, eftersom man kör med hjälm, särskilt om man kör med spegelvisir. Det finns många som har panik inför det faktum att man inte kan se ögonen på den man tittar på. Inte ovanlig form av fobi.

Vi bryter mot normer och värderingar då man inte följer det sociala mönstret i trafiken. Det är okej att köra lite för fort. Men inte att tränga sig förbi eller komma fram fortare. Man blir en fiende mot kollektivet, något som skall bort.

Vi bryr oss inte om vad "svensson" tycker, vardagssvensson blir en galning bakom ratten i bilen. Bilen blir hans borg, hans vapen mot alla andra i trafiken. Han retar sig då särskilt mycket på slyngeln som har ett fordon som går fortare än hans BMW för 300.000kr

Alla som kör som svin på Bogesund kör kanske inte värre än annars. Men det blir koncentrerat till en plats. Därför Blir det tydligt att MC-förare är ett problem för samhället.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Skanssundsvägen är mycket populär bland många .. se upp för vilt bara ...

Ligger också skolor efter den vägen, kyrkor och framför allt är den rätt trafikerad av bussar vissa tider... så rekomenderar att man tar det bra mkt lugnare där än vad man kan lockas till då vägen är jäkligt skön.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det skulle väll vara mer upprörande om polisen INTE agerade när det finns ett vägparti som kraftigt missbrukas av fortkörare? Det är ju helt rätt att dom gör en stor insats för att försöka få ner hastigheten på den aktuella sträckan... Det är det dom har betalt för :rolleyes:

Älskar själv att köra fort på kurviga vägar, men har även full förståelse för att folk som bor längs med vägar liknande Bogesundsvägen är less på svinkörningen. Man får helt enkelt se till att ha en mängd olika vägalternativ så att man inte behöver köra samma sträcka så frekvent att det stör dom som bor längs med vägarna. I kombination med att sänka hastigheten något vid hus och fotgängare gör det att man blir ett mycket mindre orosmoment.

Att få det till att svinkörning på landsväg orsakas av en brist på banor i området är så idiotiskt att det inte är värt att kommentera....
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Vad brukar det kosta att köra på bana? Per timme/dag/helg? Jag har bara kört en gång med SMC så jag vet inte.
Anledningen till att jag undrar är ju att det ofta sägs att den bana i närheten skulle lösa en stor del av problemet. Man om jag inte har helt fel så är det ju inte billigt att köra på bana. Så hur populärt skulle det bli att köra på bana är det jag undrar över. Kostnaden är ju en del. Men en annan del är det att man behöver ett par stora håriga oxå för att köra på bana. Vad yrar jag nu om undrar nog många? Jo, det är en helt annan sak att köra själv på anonyma vägar i skogen och i stan med en hjälm på huvet där man kan imponera på nobodys. Det är en helt annan sak att köra på bana där alla riktiga ess befinner sig som vet hur man kör sporthoj. Jag upptäckte detta när jag försökt övertala polare att gå SMCs bankurser. Och det är inte så lätt. Folk som köper supersporthojar för uppåt 100.000(+ slip-on för att få rätt ljud) och som är gjorda för att köra på bana för men att sen ta sig till bana det är en helt annan sak. För det första så kostar det ju och för det andra så är man rädd att man ska lägga ner hojjen eller man är rädd för att va i vägen osv...
En spanjor lärde mig ett talesätt att det är bättre att va huvudet på musen än en svans på lejonet. Underförstått... Hellre kung i skogen/stan än en loser på banan. Jag kan mycket väl ha fel men jag tror att många hade fortsatt att rejsa på gatorna med polarna och endast på sin höjd kört max en enstaka gång per år på bana eller så även om det funnits på närmare avstånd. Men lite bättre hade det väl blivit. Det hade varit en ursäckt mindre att kunna ta till. :)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har inte fattat grejjen med Bulten. Finns ju massor med såna vägar.
Från mig (centralt sthlm) till bulten tar det nog en 30 min skulle jag tro.

Till Norrtälje tar det max 45 min om man kör E18. Väl där uppe finns det hur mycket kringelikrokvägar som helst. Lite bebyggelse OCH fik som faktiskt är öppna. Dessutom bra sikt i de felsta kurvor eftersom det är ett ganska platt landskap.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top