Bogesund: Dags för MC sverige att börja agera

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För även vi kommer att märka av när det blir hårdare mot motorcyklister!:gnissla

Det var en god tanke, om det nu hade funnits något "MC-kollektiv", men det är bara att resignera inför det faktum att motorcyklister är tusentals egoistiska jävlar.
 

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
none
"MC-kollektivet" finns, i varje fall i gemene mans ögon.

Bertil 56 år som möter ett gäng hojar på vansinnesfärd på allmän väg var och varannan dag ser nog alla hojåkare som potentiella mördare.
Så min personliga åsikt är som jag skrev ovan, "MC-kollektivet" finns i allra högsta grad.


Det var en god tanke, om det nu hade funnits något "MC-kollektiv", men det är bara att resignera inför det faktum att motorcyklister är tusentals egoistiska jävlar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"MC-kollektivet" finns, i varje fall i gemene mans ögon.

Bertil 56 år som möter ett gäng hojar på vansinnesfärd på allmän väg var och varannan dag ser nog alla hojåkare som potentiella mördare.
Så min personliga åsikt är som jag skrev ovan, "MC-kollektivet" finns i allra högsta grad.

Jo, fast om det hade funnits något "kollektiv" att tala om så skulle någon i klungan påpekat dumma omkörningar, slangningar på olämplig plats, och idiothastigheter på olämpliga ställen, nu är det en "klaga aldrig på andra, alla gör som dom vill" attityd istället, vilket gör att värstingen sätter tempot/standarden för körningen, och dom andra får höra att dom är mesiga om dom inte hänger med.

Inte för att jag kör som någon värsting, men om jag kör med någon som mot förmodan kör snällare än mig låter jag dom sätta tempot, bland annat har jag kört med en kille med färskt kort som förmodligen inte vill riskera det under prövotiden, då har han fått bestämma tempot.

Kör jag en rolig väg med någon sådan brukar jag släppa av så dom får lite försprång så kan jag köra lite fortare genom kurvorna själv.

Ömsesidig respekt och sunt förnuft helt enkelt.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Ibland förstår jag inte erat problem?...Vafalls är ni så inskränkta att ni inte hittar ur "fjollträsk"?? Nej för fan, fram med kartan/GPS och ta er UR Stockholm, likväl ni kör fram och tillbaka samma väg 10ggr kan ni ta er en ordentlig tur i omnejden, ex Västmanland och få en ny erafarenhet i bagaget:tummenupp, Klart som tusan det irrieterar när 100 tals hojar åker SAMMA väg fram och tillbaka HELA dagarna, även att det är "bankörning" där tycker lite synd om vissa av er som tror det finns 2 vägar att köra hoj på Boggesund och Slingerbulten.:brinnerup

Det finns tusentals bättre vägar bara i Vallentuna. Anledningen till att man kör bogesund eller bulten är för att man sen kan stå och se tuff ut i Vaxholm eller Rosenhill.
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
man köper ju hoj för att Bulten fanns. annars hade ja köpt en jävla epa-traktor!!!!!
 

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Mina erfarenheter av Bogan och Bulten

Det finns tusentals bättre vägar bara i Vallentuna. Anledningen till att man kör bogesund eller bulten är för att man sen kan stå och se tuff ut i Vaxholm eller Rosenhill.

Vattenhålen vid Vaxholm och Rosenhill är ju trevliga. Dessutom är ju havet alltid vackert, såsom ute vid Vaxholm. Inte så konstigt att kändistätheten då blir stor ute vid söderlägena nere vid Karlsudd. Rosenhill å andra sidan har ju inte havsutsikt, men ligger mycket strategiskt till på väg ner mot Nynäshamn och nära Södertälje.

Bulten är tungt trafikerad, men har hyfsad ny asfaltbeläggning. Dock borde vägbanan både spolas och sopas dagligen under säsong. Gillar inte att möta genande bilar och mc på Bulten, tycker bilarna syndar mest faktiskt.

Bogan har väl bara bussar som tunga fordon, men förmodligen orsakar de den dåliga vägbanan, som ser ut som en tjälskadad väg över myrarna uppe i Norrland på sina ställen. Vägbeläggningen är gammal och skulle behöva en släng av ny asfalt. Har inte mött så mycket trafik här som på Bulten, samt att de flesta verkar hålla sig på sin sida.

Har inte vågat köra Bogan, senaste veckan pga. alla kontroller där. Har en hastighetsmätargivare som gett upp och skulle tycka det vore nesligt att behöva böta för en trivial fortkörning på några enstaka km/h för mycket. Det är svårt att läsa GPS'ens hastighetsangivelse i solskenet som alternativ.

Pano vid Rosenhill


P.S. Det är inte bara motorcyklar vid Rosenhill, ibland är bilar i majoritet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3839473
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
orde vägbanan både spolas och sopas dagligen under säsong. Gillar inte att möta genande bilar och mc på Bulten, tycker bilarna syndar mest faktiskt.

du kan ju inte mena allvar med detta.. det är en allmän väg. inte en racebana.

spolas och sopas dagligen under säsong.. jo tjena.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns en finfin väg i närheten av Järna: Kör E4 till Järna. Kör igenom centrum på vägen mot Nykvarn. Efter några km ta vänster mot Almvik/Gnesta. Körde där igår. Vägen var HELT fri från trafik mitt på ljusan dag.... Riktigt kul väg :tummenupp

Sen från Gnesta kan man fortsätta väg 57 västerut mot Björnlunda och där ta av vänster till väg 223 mot Nyköping. Också det en riktigt fin väg med långa sköna böjar.
 
Last edited:

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
du kan ju inte mena allvar med detta.. det är en allmän väg. inte en racebana.

spolas och sopas dagligen under säsong.. jo tjena.

Det stämmer, det är skrivet med ironi.
Jag vet att man ska vara tydlig i forum med att explicit ange om det är ironi eller inte. Ursäkta underlåtenheten i detta fall.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Om testoteron fjunen kunde slå av vi bebyggelsen och låta bli att filma bobmrepor så hade detta problem aldrig uppstått.

Tyvärr så är hojåkare inte undantagna från 9 av 10 regeln.

Snarare tvärt om.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tvärtom min gode man! :)


Jag tycker att SMC har en roll här: Att visa upp hur det EGENTLIGEN ser ut, med fortbildningar, säkerhetssatsningar, bkk-kurser osv och att just genom att vara ett fristående organ utan personligt ego-intresse i att vara local hero på bulten eller bogan, så kan de (ni) tala rätt neutralt, och även trovärdigt om olika fenomen inom mc-hobbyn.
Det är ju DEN biten som måste ut.
Allmännheten måste få se att:

- Lejonparten av alla mc-ister tar avstånd från det råaste buskörat.
- Den positiva sidan av mc-ism.
- Vi alltid har en klick rötägg inom varje del av samhällsspektrat, där fotbollshuliganer, AFA, rasister, osv likt omdömeslösa mc-åkare är en viss kategori människor (adhd, borderline, osc + hela alfabetet) och dessa människor är ju dem man vill åt, och att förbjuda en viss människotyp går ju inte!

Att låta denna människokategori, som dessutom rör sig fritt över ytan (idag mc-huliganism längs vägarna, imorrn fotbollsbråk, i övermorgon en übersnabb båt i skärgården...) dra ner huvuddelen av oss som sköter oss (nåja..;) är inte acceptabelt och därför är denna debatt viktig för SMC att delta i.

Ok...
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Hej,
Ta fram banor åt oss i Stockholmstrakten! SMC ut och ta för er! Visa upp er! Förklara vår sak! Eller åtminstånde förklara för oss era åsikter!

/Sture


Det där är utopi-tänkande i Naziklass, LÄGG NER!

Kolla på hur det ser ut i resten av världen, och Sverige. Ta reda på vart det finns banor och vilka byar/städer som finns i anslutning. Sundsvall, Göteborg, Örebro och Linköping är fyra byar modell större som har varsin bana ett stenkast från sig (eller i Stockholmska mått mätt, max tre stationer med Trikken) - Hur ser gathojs-scenen ut där?
Sporthojar finns det gott om i Göteborg, Linköping och Örebro - för att inte tala om Sundsvall. Varenda gång jag varit i Sundsvall (sommartid) har jag sett en jävla massa motorcykelhuliganer. Samtidigt som Midlanda ligger i respirator...

Så jävla långt är det inte till Linköping heller.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Egentligen, kan jag förstå att dom boende på Bogesund har tröttnad och reagerar. Sen, kan sättet såklart diskuteras!

Jag bor själv i Vaxholm, och är såklart glad att svänga hojen på Bogesund.
Men, mina kid´z har konsekvent haft Bogesunds förbud, eftersom det körs som det gör - eller gjorde!

Kidzen som därute får inte ha mopper, p. gr. av det är som det är. Inga föräldrar, med alla äpplen i korgen, tillåter detta. I bästa fall en EPA traktor!

Det är inte särskild kul att sku vara med om tragiska olyckor varje gång man ska hem eller in till Vaxholm.

Va ska dom göra, är en fråga!
Men, i min värdsbild är den största fråga; Vad ska vi sporthojsåkare göra för att unvika offentlig slakt, förbud, restriktioner, och annat som gör att vi endast får färdas på bana?


Svaret är nog enkelt - ta det piano därute - och välja rätt ställen, utan att överdriva...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hej,

Om det fanns någon med pengar (SMC?) som gillade MOTORCYKLAR så skall man ta tillfället i akt börja massera media och politiker för att förklara vår sida.

Ta fram banor åt oss i Stockholmstrakten! SMC ut och ta för er! Visa upp er! Förklara vår sak! Eller åtminstånde förklara för oss era åsikter!

/Sture

1. SMC älskar motorcykler

2. SMC liggar inte inne med pengar, har vi tur går det plus/minus null, när året är slutt

3. Vi visar upp oss och förklarar vår sak ganska tydigt. Senast i veckan har vi t. ex. suttit med Riksdagens trafikuttskott och talad om att det saknas "övnings-banor" och detta är den största begränsning för den unika frivilliga fortbildningsverksamhet som SMC bedriver - och därmed en väsentlig faktor för att minska gatubus och olyckor!!

4. SMCs åsikter runt banor är enkla.
Det behövas banor, vart man kan bedriva en bra körkorts utbildning. Denna utbildning lär inte ut t. ex. kurvteknik på ett sätt som du kan lära på en motorbana som säkrar att du har möjlighet att bli en säker förare. Vi har varit med i arbetsgruppen som har tagit fram den kommande riskutbildning för MC - tyvärr blir detta inte på bana, eftersom det saknas banor. Men tro mig att man på diverse myndigheter vett vad vi tycker. På OECD konferensen, vart SMC deltog kom fortbildning som prio 1 - vilket är ett mäktigt argument politisk.
Vi jobbar på flera "luft-kasteller" för att få till banor. Stockholm är tufft och finanskrisen har varit en blokad på nästan samtliga projekt - men skam den som ger sig. Jag har sannolikt möte i Brussels om "bidrags möjligheter" i juni - men, jag tror inte det kommer ge nått!
Det viktiga är att vi konstant är på..

Och vi behöver en aktiv hjälper runt Skaraborg/Essunga som kan hjälpa med en förstudie.. (pm t. mig om någon är intresserad)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Samtidigt som Midlanda ligger i respirator...

Så jävla långt är det inte till Linköping heller.

Det är långt när man bara ska ut och åka en sväng, en lång slinga som liknar Nordslingan skulle nog passa fler då den nog är roligare än en vanlig bana för de flesta MC-förare.

[YOUTUBE-ID]yAxmOvwRZlI[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Well, kommer bara bli värre och värre ju mer tiden går. De kommer nog försöka få igenom ett förbjud mot nyare sporthojar, eller göra det omöjligt att äga dem (försäkringspremierna).

För mig spelar det ingen roll, jag kan köra äldre sporthojar också... eller supermotard för den delen. Synd att fok förstör för sig själva.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top