Bolån - räntans utveckling i framtiden

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag köpte hus första gången så va bottenlånet 13,75% å topplån på 15,5%..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag köpte hus första gången så va bottenlånet 13,75% å topplån på 15,5%..

En äldre jobbarkompis berättade att han och frugan gick ut på restaurang och firade när dom band om lånen och kom under 10%. Då menade dom att det blev mycket lättare med ekonomin.
Dom yngre med 3-4 miljoner i lån tyckte att han skämtade. Svaret han gav var "vänta får ni se dom tiderna kommer tillbaka"

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
En äldre jobbarkompis berättade att han och frugan gick ut på restaurang och firade när dom band om lånen och kom under 10%. Då menade dom att det blev mycket lättare med ekonomin.
Dom yngre med 3-4 miljoner i lån tyckte att han skämtade. Svaret han gav var "vänta får ni se dom tiderna kommer tillbaka"
Jag tror inte de blir så illa som 10%... Men säkert 6% iaf..

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vet att du inte citerade mig, men självklart lånade man! Allt handlar om vad den samlade kostnaden för att bo är. Och med dessa fantastiska räntor var det ändå billigare än att bo i hyresrätt!! (Elen och oljan var billigare då) Men jävlar vilken boost det har varit för oss som vågade och köpte hus i rätt läge. Har man dessutom vågat sig på att flytta några gånger och byta upp sig...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vet att du inte citerade mig, men självklart lånade man! Allt handlar om vad den samlade kostnaden för att bo är. Och med dessa fantastiska räntor var det ändå billigare än att bo i hyresrätt!! (Elen och oljan var billigare då) Men jävlar vilken boost det har varit för oss som vågade och köpte hus i rätt läge. Har man dessutom vågat sig på att flytta några gånger och byta upp sig...
Jo, men enligt somliga i tråden skulle du först sparat ihop till huset. Det har varit ett sällsamt race, för många kryddat med sinnessjuk eller illasinnad fördelningspolitik. Om man p g a den inte kunde hoppa på är man för alltid på efterkälken.
Nu riskerar vi få se det omvända för nyblivna husägare. En resa neråt från brutalt övervärderade hus, köpta på toppen, som sen blir omöjliga att bo i p g a skenande kostnader.
Skadeglädjen från alla som kunnat kalasa på galenskapen och nu sitter i av inflationen betalda fastigheter är inte klädsam.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Offentlig sektor har redan svårt att få ihop budgeterna pga. de stora kostnadsökningarna och om de dessutom i senare faser av krisen skulle tappa rejält med skatteintäkter kommer det nog bli tufft läge för alla som sysslar med olika typer av arbete som inte direkt hör till kärnverksamheten, en kategori som växt explosionsartat de senaste åren.
Vore välbehövligt, men kommer knappast ske. Så länge styrningen ser ut som den gör så kommer de ansvariga hålla varandra om ryggen och oändligt med pengar fortsätta att brännas på projekt och administration så oerhört långt ifrån det som åtminstone borde vara kärnverksamhetens uppdrag. Banden mellan politiken och de högst uppsatta tjänstemännen är starka och det har hittills aldrig synts till någon motsättning mellan att satsa oerhörda belopp på regional marknadsföring eller kommunikation samtidigt som vårdköerna växer och 12 timmars väntetid på akutmottagningen hör till det normala.

Ser egentligen inte varför denna utveckling skulle brytas bara för att skatteintäkterna minskar. Offentlig sektor har liksom haft ständiga sparkrav på sig sedan urminnes tider samtidigt som allt mer pengar lagts på dravel och fluff. Bara att minska antalet vårdplatser lite till så ska det nog gå ihop sig. Om de ansvariga vore verkligt intresserade av att bedriva exempelvis god vård borde redan utvecklingen vänts för länge sedan.

Raderad medlem 51742

Guest
Vore välbehövligt, men kommer knappast ske. Så länge styrningen ser ut som den gör så kommer de ansvariga hålla varandra om ryggen och oändligt med pengar fortsätta att brännas på projekt och administration så oerhört långt ifrån det som åtminstone borde vara kärnverksamhetens uppdrag. Banden mellan politiken och de högst uppsatta tjänstemännen är starka och det har hittills aldrig synts till någon motsättning mellan att satsa oerhörda belopp på regional marknadsföring eller kommunikation samtidigt som vårdköerna växer och 12 timmars väntetid på akutmottagningen hör till det normala.

Ser egentligen inte varför denna utveckling skulle brytas bara för att skatteintäkterna minskar. Offentlig sektor har liksom haft ständiga sparkrav på sig sedan urminnes tider samtidigt som allt mer pengar lagts på dravel och fluff. Bara att minska antalet vårdplatser lite till så ska det nog gå ihop sig. Om de ansvariga vore verkligt intresserade av att bedriva exempelvis god vård borde redan utvecklingen vänts för länge sedan.
Det ligger mycket i det du skriver och det kommer förstås inte vara lätt att ändra på detta, ens för en högerregering, men när vi nu går in i en kris, med rejält minskade skatteintäkter och stora kostnadsökningar, kommer saker ställas på sin spets på ett annat sätt.

Då står valet mellan stora skattehöjningar (som i förlängningen ändå riskerar leda till minskade skatteintäkter på totalen), att låna till löpande kostnader eller att göra rejäla nedskärningar. Blir krisen djup kommer det inte gå att fuska sig ur denna ekvation.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
ANDREAS CERVENKA: Riksbanken ligger även efter dagens panikhöjning hopplöst efter i kampen mot inflationen. Hur mycket? Enligt en tumregel som bankens ekonomer själv använt sig av borde styrräntan ligga på 15 procent. Svenska folket får betala ett högt pris för myndighetens fiasko. Men allt är inte nattsvart.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
ANDREAS CERVENKA: Riksbanken ligger även efter dagens panikhöjning hopplöst efter i kampen mot inflationen. Hur mycket? Enligt en tumregel som bankens ekonomer själv använt sig av borde styrräntan ligga på 15 procent. Svenska folket får betala ett högt pris för myndighetens fiasko. Men allt är inte nattsvart.

Länk?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det blir så här när folk tror att man magiskt tror att om man har 2 kronor o trollar fram en 3 krona, är då dom 2
Kronorna från början värda 1 krona st eller sjönk värdet till 0,666666 kronor på alla 3.

Det finns inga gratis pengar som en jävla massa människor tror utan trollar man så devalverar man o alla varor som kostat en summa på 2 kronor kostar nu 3 kronor.

Hur jävla svårt kan det vara?

Jag överlevde 1990-91 med 24,34% ränta på första kåken, arbetslösheten var uppe i +20% i våran yrkesgrupp.

Fett jobbigt men det gick, sunda ekonomiska funderingar utvecklades då o en 20 årig ekonomisk plan lades upp o följdes o av den anledningen kan jag i dag peka finger till alla jävlar som kommer att gnälla över att behöva amortera i
20 år. Jävlar vad synd det är om dessa som måste betala något.

Så less på alla som inbillar dig att det är sund ekonomi med gratis pengar som växer helt av dig själv på natten utan konsekvens.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Flera partier vill se en paus av amorteringskravet. Men det förslaget får nu mothugg av riksbankschefen. Att slopa kravet samtidigt som man höjer räntan vore motsägelsefullt.

– Vem ska bestämma? Är det låntagarna, bankerna eller politikerna?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jo, men enligt somliga i tråden skulle du först sparat ihop till huset. Det har varit ett sällsamt race, för många kryddat med sinnessjuk eller illasinnad fördelningspolitik. Om man p g a den inte kunde hoppa på är man för alltid på efterkälken.
Nu riskerar vi få se det omvända för nyblivna husägare. En resa neråt från brutalt övervärderade hus, köpta på toppen, som sen blir omöjliga att bo i p g a skenande kostnader.
Skadeglädjen från alla som kunnat kalasa på galenskapen och nu sitter i av inflationen betalda fastigheter är inte klädsam.
Jag upplevde krisen på -90 talet också Då kan man snacka om att inflationen hade betalat husen. Det är ju inte så det varit nu. Men allt går i cykler, så nu är det dags igen. Men min erfarenhet av livet att allt sådant här blåses upp så in i h-vete i media. Ett par, 3 år senare skiner solen igen. Men visst, det kommer att gå hårt åt för några men finns fantastiska möjligheter i uppgång att reparera skadorna detta har jag upplevt på nära håll.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det blir så här när folk tror att man magiskt tror att om man har 2 kronor o trollar fram en 3 krona, är då dom 2
Kronorna från början värda 1 krona st eller sjönk värdet till 0,666666 kronor på alla 3.

Det finns inga gratis pengar som en jävla massa människor tror utan trollar man så devalverar man o alla varor som kostat en summa på 2 kronor kostar nu 3 kronor.

Hur jävla svårt kan det vara?

Jag överlevde 1990-91 med 24,34% ränta på första kåken, arbetslösheten var uppe i +20% i våran yrkesgrupp.

Fett jobbigt men det gick, sunda ekonomiska funderingar utvecklades då o en 20 årig ekonomisk plan lades upp o följdes o av den anledningen kan jag i dag peka finger till alla jävlar som kommer att gnälla över att behöva amortera i
20 år. Jävlar vad synd det är om dessa som måste betala något.

Så less på alla som inbillar dig att det är sund ekonomi med gratis pengar som växer helt av dig själv på natten utan konsekvens.

Eller så är det så att man kan lösa in sina lån om 2 bankdagar men det finns liksom ingen vits. Man ger bort sitt sparutrymme. Mina föräldrar köpte hus när de gick i pension. Skulle de ägna pensionen åt att jaga amorteringar när 1 månads sparande täcker år av futtiga ränteinbetalningar? Ett försiktigt ISK betalar allt löpande? Sticker räntorna finns sparkapital att dämpa effekterna. Amortera bort möjligheten att renovera, förbättra, energieffektivisera eller bara dra på nåt kul så länge ork och lust finns? När Far dog och huset såldes fick Mor ett pensionstillskott som skåpar ut ppm, tjänstepension och annan hånfull bedräglig skit.

Far brukade säga att han låg sömnlös av oro för räntorna. Jag sa, men spara allt som blir över, få ränta och avkastning så är du herre över balansen, inte banken. På något år var hela förhållandet omvänt. Det är nog det jag är mest stolt över i min något dysfunktionella föräldrarelation. Att jag trots sjunkande intäkter kunde bidra till en solid ekonomi under de sista 10 åren i huset och att Mors sitter så tryggt det kan bli i nuvarande läge. Mitt sätt att hedra dem.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Eller så är det så att man kan lösa in sina lån om 2 bankdagar men det finns liksom ingen vits. Man ger bort sitt sparutrymme. Mina föräldrar köpte hus när de gick i pension. Skulle de ägna pensionen åt att jaga amorteringar när 1 månads sparande täcker år av futtiga ränteinbetalningar? Ett försiktigt ISK betalar allt löpande? Sticker räntorna finns sparkapital att dämpa effekterna. Amortera bort möjligheten att renovera, förbättra, energieffektivisera eller bara dra på nåt kul så länge ork och lust finns? När Far dog och huset såldes fick Mor ett pensionstillskott som skåpar ut ppm, tjänstepension och annan hånfull bedräglig skit.

Far brukade säga att han låg sömnlös av oro för räntorna. Jag sa, men spara allt som blir över, få ränta och avkastning så är du herre över balansen, inte banken. På något år var hela förhållandet omvänt. Det är nog det jag är mest stolt över i min något dysfunktionella föräldrarelation. Att jag trots sjunkande intäkter kunde bidra till en solid ekonomi under de sista 10 åren i huset och att Mors sitter så tryggt det kan bli i nuvarande läge. Mitt sätt att hedra dem.
Ditt resonemang är ju ok. Amortera = spara till pension. Icke amortera Men spara på isk= trygga pensionen.

Det jag stör mej på är dom som varken amorterar eller sparar. Det är lixom omodernt det är månads avgift via Klarna som är amortering eller sparandet.

Alla är inte ekonomiska idioter men det finns för många o dom kommer vi andra att få ta hand om rent ekonomiskt om sett drar, jag sa redan för 2 år sedan att vi närmar oss den perfekta stormen o vi börjar känna av den.

Alla gör som dom vill men så skall dom fanimej sova under en uppspänd pressning under en gran i några veckor o suga sig mätta på kottar.

Jag kommer aldrig glömma det helvetet som var 90-91 o kommer se till att aldrig uppleva det igen heller.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
spara allt som blir över, få ränta och avkastning så är du herre över balansen, inte banken.
Det är lite det som är problemet, att folk tror. Grejen är att banken alltid 'vinner'. Du är aldrig 'herre', det är bankerna som är det. Så länge du inte styr över ränte-trenderna så har du varken koll eller kontroll.

Att låna pengar av banken är bara något som lönar sig för företag, väldigt sällan för privatpersoner.

Sen .. " helvetet som var 90-91" , det var väl här jag gjorde mitt klipp när jag gifte mig och flyttade hemmifrån. Jag hyrde först lägenheten här i Alby ett par år i andra hand av styrelsen, men när föreningen blev angelägen att jag också skulle köpa min då dom skulle få bättre villkor i förhandlingar med banken, så köpte jag min lägenhet ... för 1 kr. Idag verkar den ligga strax under 2 mille.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är lite det som är problemet, att folk tror. Grejen är att banken alltid 'vinner'. Du är aldrig 'herre', det är bankerna som är det. Så länge du inte styr över ränte-trenderna så har du varken koll eller kontroll.

Att låna pengar av banken är bara något som lönar sig för företag, väldigt sällan för privatpersoner.

Sen .. " helvetet som var 90-91" , det var väl här jag gjorde mitt klipp när jag gifte mig och flyttade hemmifrån. Jag hyrde först lägenheten här i Alby ett par år i andra hand av styrelsen, men när föreningen blev angelägen att jag också skulle köpa min då dom skulle få bättre villkor i förhandlingar med banken, så köpte jag min lägenhet ... för 1 kr. Idag verkar den ligga strax under 2 mille.

Att du drog en vinstlott, som är få förunnat, är möjligen inte en helt solid grund att stå på när du påtalar hur dumt det är av alla andra att ha bostadslån.

Dessutom är det ju smått ofattbart att du inte tog chansen att lägga in dina två miljoner i ett annat boende för att komma från en av Europas absolut sämsta förorter.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Att du drog en vinstlott, som är få förunnat, är möjligen inte en helt solid grund att stå på när du påtalar hur dumt det är av alla andra att ha bostadslån.

Alltså du bör inte låna pengar överhuvudtaget, det är varken en dumhet eller nödvändighet menar jag. Det är ett val varje vuxen människa är kapabel att göra själv, och som vi märker inte alla klarar av att leva med sen, DET är lotteriet. Du har dina egna ben att stå på, använd dom och kultivera dig nerifrån och upp.

Så jag drog ingen vinstlott. Jag köpte min lägenhet så billigt för att det var det lägenheten kostade då, folk lämnade sina bostadsrätter och drog bara. Egentligen var det min dåvarande fru som inte ville bo här permanent, utan ville flytta närmare stan. Jag var totalt likgiltig inför var jag bodde den tiden, huvudsaken var att jag kom ifrån morsan.

Angående; "komma från en av Europas absolut sämsta förorter"

Sämst? På vilket sätt? I dag är jag både nöjd, och innerligt tacksam att jag skilde mig och att *hon* flyttade 'närmare stan'. Det räckte med 7 år, när vi separerade gav jag henne allt hon ville ha, bohag, TV, möbler, och t o m lägenheten. Allting utom mina snickeriverktyg och bildrör. Jag flyttade till min nuvarande Camilla i Bromma där jag bodde i ca ½ år innan exet slutligen lämnade lägenheten i Alby och flyttade 'till stan'. Det slutade tyvärr i Fisksätra i en soss-lägenhet, och hon gifte om sig med en .. ? som hon senare skilde sig från igen.

Camilla menade att lägenheten hon hyrde i Bromma var alldeles för sunkig och liten, samt var den k-märkt och man fick inte ens byta ut en strömbrytare. Boendet i Alby var ju min bostadsrätt, så vi började med att bo här några nätter i rad, jag visade henne Flottsbro, Hågelby, ett lite lantligare liv än på Drottningholmsvägen där dammet samlades i svarta lager på fönsterbrädorna dagligen. "Fint" område, men fasen så tråkigt.

Det är förvisso sant att jag kan, om jag vill, sälja min lägenhet och flytta till ett sk finare område. Men jag vill inte, det här är mitt hem. Och jobb/pengar har jag så det räcker. Varför skulle jag flytta från mitt hem och min lekpark, jag har hela Alby, hela södertörn, Huddinges skogar, ja hela sörmland att rulla runt i. Utegymmet har jag rakt över gatan, 15 min söderut har jag min motorklubb, skytteklubb, vildsvinen och älgarna, norrut 20 min har jag jobbet, jag bor 5 min gångväg från 119 kr/kg entrecote, eller 10 min gångväg från ICA Maxi, Biltema och Bauhaus. Vill jag åka skidor på vintern eller simma på sommaren har jag Flottsbro en halvtimmes promenad genom skogen. Stundvis kan jag från min balkong följa polisjakterna på gångvägarna, eller höra bilolyckorna i korsningen när det är halt ute, eller bara sitta och beundra min vackra utsikt över Flottsbrobacken och landskapet. Var skulle jag trivas bättre än här?

Om du menar att drägget sverige importerat senaste åren skulle driva mig bort härifrån så misstar du dig. Jag var här först så låt dom försöka, se vad som händer. Det låter som att du behöver jobba lite på din hemkänsla, låt dina rötter växa där du trivs. Vi är alla olika så jag förstår att inte alla trivs i Alby, men jag gör det.

.. det handlade om lån, ja. Ursäkta.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...