När jag köpte hus första gången så va bottenlånet 13,75% å topplån på 15,5%..
Lånade du?När jag köpte hus första gången så va bottenlånet 13,75% å topplån på 15,5%..
Jag tror inte de blir så illa som 10%... Men säkert 6% iaf..En äldre jobbarkompis berättade att han och frugan gick ut på restaurang och firade när dom band om lånen och kom under 10%. Då menade dom att det blev mycket lättare med ekonomin.
Dom yngre med 3-4 miljoner i lån tyckte att han skämtade. Svaret han gav var "vänta får ni se dom tiderna kommer tillbaka"
Vet att du inte citerade mig, men självklart lånade man! Allt handlar om vad den samlade kostnaden för att bo är. Och med dessa fantastiska räntor var det ändå billigare än att bo i hyresrätt!! (Elen och oljan var billigare då) Men jävlar vilken boost det har varit för oss som vågade och köpte hus i rätt läge. Har man dessutom vågat sig på att flytta några gånger och byta upp sig...Lånade du?
Jo, men enligt somliga i tråden skulle du först sparat ihop till huset. Det har varit ett sällsamt race, för många kryddat med sinnessjuk eller illasinnad fördelningspolitik. Om man p g a den inte kunde hoppa på är man för alltid på efterkälken.Vet att du inte citerade mig, men självklart lånade man! Allt handlar om vad den samlade kostnaden för att bo är. Och med dessa fantastiska räntor var det ändå billigare än att bo i hyresrätt!! (Elen och oljan var billigare då) Men jävlar vilken boost det har varit för oss som vågade och köpte hus i rätt läge. Har man dessutom vågat sig på att flytta några gånger och byta upp sig...
Vore välbehövligt, men kommer knappast ske. Så länge styrningen ser ut som den gör så kommer de ansvariga hålla varandra om ryggen och oändligt med pengar fortsätta att brännas på projekt och administration så oerhört långt ifrån det som åtminstone borde vara kärnverksamhetens uppdrag. Banden mellan politiken och de högst uppsatta tjänstemännen är starka och det har hittills aldrig synts till någon motsättning mellan att satsa oerhörda belopp på regional marknadsföring eller kommunikation samtidigt som vårdköerna växer och 12 timmars väntetid på akutmottagningen hör till det normala.Offentlig sektor har redan svårt att få ihop budgeterna pga. de stora kostnadsökningarna och om de dessutom i senare faser av krisen skulle tappa rejält med skatteintäkter kommer det nog bli tufft läge för alla som sysslar med olika typer av arbete som inte direkt hör till kärnverksamheten, en kategori som växt explosionsartat de senaste åren.
Det ligger mycket i det du skriver och det kommer förstås inte vara lätt att ändra på detta, ens för en högerregering, men när vi nu går in i en kris, med rejält minskade skatteintäkter och stora kostnadsökningar, kommer saker ställas på sin spets på ett annat sätt.Vore välbehövligt, men kommer knappast ske. Så länge styrningen ser ut som den gör så kommer de ansvariga hålla varandra om ryggen och oändligt med pengar fortsätta att brännas på projekt och administration så oerhört långt ifrån det som åtminstone borde vara kärnverksamhetens uppdrag. Banden mellan politiken och de högst uppsatta tjänstemännen är starka och det har hittills aldrig synts till någon motsättning mellan att satsa oerhörda belopp på regional marknadsföring eller kommunikation samtidigt som vårdköerna växer och 12 timmars väntetid på akutmottagningen hör till det normala.
Ser egentligen inte varför denna utveckling skulle brytas bara för att skatteintäkterna minskar. Offentlig sektor har liksom haft ständiga sparkrav på sig sedan urminnes tider samtidigt som allt mer pengar lagts på dravel och fluff. Bara att minska antalet vårdplatser lite till så ska det nog gå ihop sig. Om de ansvariga vore verkligt intresserade av att bedriva exempelvis god vård borde redan utvecklingen vänts för länge sedan.
ANDREAS CERVENKA: Riksbanken ligger även efter dagens panikhöjning hopplöst efter i kampen mot inflationen. Hur mycket? Enligt en tumregel som bankens ekonomer själv använt sig av borde styrräntan ligga på 15 procent. Svenska folket får betala ett högt pris för myndighetens fiasko. Men allt är inte nattsvart.
Aftonbladet men låst naturligtvis
Flera partier vill se en paus av amorteringskravet. Men det förslaget får nu mothugg av riksbankschefen. Att slopa kravet samtidigt som man höjer räntan vore motsägelsefullt.
– Vem ska bestämma? Är det låntagarna, bankerna eller politikerna?
Jag upplevde krisen på -90 talet också Då kan man snacka om att inflationen hade betalat husen. Det är ju inte så det varit nu. Men allt går i cykler, så nu är det dags igen. Men min erfarenhet av livet att allt sådant här blåses upp så in i h-vete i media. Ett par, 3 år senare skiner solen igen. Men visst, det kommer att gå hårt åt för några men finns fantastiska möjligheter i uppgång att reparera skadorna detta har jag upplevt på nära håll.Jo, men enligt somliga i tråden skulle du först sparat ihop till huset. Det har varit ett sällsamt race, för många kryddat med sinnessjuk eller illasinnad fördelningspolitik. Om man p g a den inte kunde hoppa på är man för alltid på efterkälken.
Nu riskerar vi få se det omvända för nyblivna husägare. En resa neråt från brutalt övervärderade hus, köpta på toppen, som sen blir omöjliga att bo i p g a skenande kostnader.
Skadeglädjen från alla som kunnat kalasa på galenskapen och nu sitter i av inflationen betalda fastigheter är inte klädsam.
Eller så är det så att man kan lösa in sina lån om 2 bankdagar men det finns liksom ingen vits. Man ger bort sitt sparutrymme. Mina föräldrar köpte hus när de gick i pension. Skulle de ägna pensionen åt att jaga amorteringar när 1 månads sparande täcker år av futtiga ränteinbetalningar? Ett försiktigt ISK betalar allt löpande? Sticker räntorna finns sparkapital att dämpa effekterna. Amortera bort möjligheten att renovera, förbättra, energieffektivisera eller bara dra på nåt kul så länge ork och lust finns? När Far dog och huset såldes fick Mor ett pensionstillskott som skåpar ut ppm, tjänstepension och annan hånfull bedräglig skit.Det blir så här när folk tror att man magiskt tror att om man har 2 kronor o trollar fram en 3 krona, är då dom 2
Kronorna från början värda 1 krona st eller sjönk värdet till 0,666666 kronor på alla 3.
Det finns inga gratis pengar som en jävla massa människor tror utan trollar man så devalverar man o alla varor som kostat en summa på 2 kronor kostar nu 3 kronor.
Hur jävla svårt kan det vara?
Jag överlevde 1990-91 med 24,34% ränta på första kåken, arbetslösheten var uppe i +20% i våran yrkesgrupp.
Fett jobbigt men det gick, sunda ekonomiska funderingar utvecklades då o en 20 årig ekonomisk plan lades upp o följdes o av den anledningen kan jag i dag peka finger till alla jävlar som kommer att gnälla över att behöva amortera i
20 år. Jävlar vad synd det är om dessa som måste betala något.
Så less på alla som inbillar dig att det är sund ekonomi med gratis pengar som växer helt av dig själv på natten utan konsekvens.
Ditt resonemang är ju ok. Amortera = spara till pension. Icke amortera Men spara på isk= trygga pensionen.Eller så är det så att man kan lösa in sina lån om 2 bankdagar men det finns liksom ingen vits. Man ger bort sitt sparutrymme. Mina föräldrar köpte hus när de gick i pension. Skulle de ägna pensionen åt att jaga amorteringar när 1 månads sparande täcker år av futtiga ränteinbetalningar? Ett försiktigt ISK betalar allt löpande? Sticker räntorna finns sparkapital att dämpa effekterna. Amortera bort möjligheten att renovera, förbättra, energieffektivisera eller bara dra på nåt kul så länge ork och lust finns? När Far dog och huset såldes fick Mor ett pensionstillskott som skåpar ut ppm, tjänstepension och annan hånfull bedräglig skit.
Far brukade säga att han låg sömnlös av oro för räntorna. Jag sa, men spara allt som blir över, få ränta och avkastning så är du herre över balansen, inte banken. På något år var hela förhållandet omvänt. Det är nog det jag är mest stolt över i min något dysfunktionella föräldrarelation. Att jag trots sjunkande intäkter kunde bidra till en solid ekonomi under de sista 10 åren i huset och att Mors sitter så tryggt det kan bli i nuvarande läge. Mitt sätt att hedra dem.
Det är lite det som är problemet, att folk tror. Grejen är att banken alltid 'vinner'. Du är aldrig 'herre', det är bankerna som är det. Så länge du inte styr över ränte-trenderna så har du varken koll eller kontroll.spara allt som blir över, få ränta och avkastning så är du herre över balansen, inte banken.
Det är lite det som är problemet, att folk tror. Grejen är att banken alltid 'vinner'. Du är aldrig 'herre', det är bankerna som är det. Så länge du inte styr över ränte-trenderna så har du varken koll eller kontroll.
Att låna pengar av banken är bara något som lönar sig för företag, väldigt sällan för privatpersoner.
Sen .. " helvetet som var 90-91" , det var väl här jag gjorde mitt klipp när jag gifte mig och flyttade hemmifrån. Jag hyrde först lägenheten här i Alby ett par år i andra hand av styrelsen, men när föreningen blev angelägen att jag också skulle köpa min då dom skulle få bättre villkor i förhandlingar med banken, så köpte jag min lägenhet ... för 1 kr. Idag verkar den ligga strax under 2 mille.
Att du drog en vinstlott, som är få förunnat, är möjligen inte en helt solid grund att stå på när du påtalar hur dumt det är av alla andra att ha bostadslån.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|