Bolån - räntans utveckling i framtiden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Alltså du bör inte låna pengar överhuvudtaget, det är varken en dumhet eller nödvändighet menar jag. Det är ett val varje vuxen människa är kapabel att göra själv, och som vi märker inte alla klarar av att leva med sen, DET är lotteriet. Du har dina egna ben att stå på, använd dom och kultivera dig nerifrån och upp.

Så jag drog ingen vinstlott. Jag köpte min lägenhet så billigt för att det var det lägenheten kostade då, folk lämnade sina bostadsrätter och drog bara. Egentligen var det min dåvarande fru som inte ville bo här permanent, utan ville flytta närmare stan. Jag var totalt likgiltig inför var jag bodde den tiden, huvudsaken var att jag kom ifrån morsan.

Angående; "komma från en av Europas absolut sämsta förorter"

Sämst? På vilket sätt? I dag är jag både nöjd, och innerligt tacksam att jag skilde mig och att *hon* flyttade 'närmare stan'. Det räckte med 7 år, när vi separerade gav jag henne allt hon ville ha, bohag, TV, möbler, och t o m lägenheten. Allting utom mina snickeriverktyg och bildrör. Jag flyttade till min nuvarande Camilla i Bromma där jag bodde i ca ½ år innan exet slutligen lämnade lägenheten i Alby och flyttade 'till stan'. Det slutade tyvärr i Fisksätra i en soss-lägenhet, och hon gifte om sig med en .. ? som hon senare skilde sig från igen.

Camilla menade att lägenheten hon hyrde i Bromma var alldeles för sunkig och liten, samt var den k-märkt och man fick inte ens byta ut en strömbrytare. Boendet i Alby var ju min bostadsrätt, så vi började med att bo här några nätter i rad, jag visade henne Flottsbro, Hågelby, ett lite lantligare liv än på Drottningholmsvägen där dammet samlades i svarta lager på fönsterbrädorna dagligen. "Fint" område, men fasen så tråkigt.

Det är förvisso sant att jag kan, om jag vill, sälja min lägenhet och flytta till ett sk finare område. Men jag vill inte, det här är mitt hem. Och jobb/pengar har jag så det räcker. Varför skulle jag flytta från mitt hem och min lekpark, jag har hela Alby, hela södertörn, Huddinges skogar, ja hela sörmland att rulla runt i. Utegymmet har jag rakt över gatan, 15 min söderut har jag min motorklubb, skytteklubb, vildsvinen och älgarna, norrut 20 min har jag jobbet, jag bor 5 min gångväg från 119 kr/kg entrecote, eller 10 min gångväg från ICA Maxi, Biltema och Bauhaus. Vill jag åka skidor på vintern eller simma på sommaren har jag Flottsbro en halvtimmes promenad genom skogen. Stundvis kan jag från min balkong följa polisjakterna på gångvägarna, eller höra bilolyckorna i korsningen när det är halt ute, eller bara sitta och beundra min vackra utsikt över Flottsbrobacken och landskapet. Var skulle jag trivas bättre än här?

Om du menar att drägget sverige importerat senaste åren skulle driva mig bort härifrån så misstar du dig. Jag var här först så låt dom försöka, se vad som händer. Det låter som att du behöver jobba lite på din hemkänsla, låt dina rötter växa där du trivs. Vi är alla olika så jag förstår att inte alla trivs i Alby, men jag gör det.

.. det handlade om lån, ja. Ursäkta.
Att ha fått en bostadsrätt gratis är en trisslott. Jag har då aldrig sett en annons på lägenheter för en krona. Hade det ”varit så” vid den tiden hade jag investerat en hundralapp och tagit hjndra lägenheter direkt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag har då aldrig sett en annons på lägenheter för en krona. Hade det ”varit så” vid den tiden hade jag investerat en hundralapp och tagit hjndra lägenheter direkt.
.. :LOL: , jag med så klart. Det var faktiskt genom en annons i SVD jag hittade lägenheten i Alby, då ville dom sälja den för 10000 kr (nybyggpriset var 70 kkr), men jag sa att vi bara planerade bo tillfälligt, och pga att föreningen hade flera tomma lägenheter då, så fick jag hyra den i andra hand av styrelsen (dåvarande ordförande) tillsvidare.

Det var inte förrän ett par år efteråt när föreningen omförhandlade med banken, med avsikt att eventuellt gå i konkurs, som styrelsen ville att samtliga boende skulle äga sina bostadsrätter. Först erbjöds jag att köpa lägenheten för 5000 kr, en vecka senare för 3000 kr, men när jag envist avvisade sa dom "Du får den för 1 kr om du skriver på avtalet!" .. så OK. Varför inte.

Så jag kanske hade lite flyt att jag fick köpa en lägenhet så billigt, och att dom numera kostar mycket mer. Men alternativet hade varit att jag bott i nån hyresrätt eller kanske hus någonannanstans. Saken var den att folk bara gick ifrån sina lån och lägenheter, dom hade köpt dom för ny pris ett par år tidigare, och med regeringsskiftet då hade moderaterna plockat bort subentionerna, så många hade inte råd att betala lånen. (Därför, låna aldig pengar) Lägenheterna blev då värda typ ingenting.

Jag hade trivts väldigt bra ute på landet vet jag. Småstäder tycker jag är charmiga och folk där har en lugnare mentalitet, tycker jag. Att jag bor i Alby är egentligen morsans 'fel', det var hennes SVD jag hittade annonsen i.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Någonstans ballade det ur - vi köpte första villan med sparade pengar som insats 1985 - då kunde två personer med normallön spara ihop de 150.000:- som behövdes
Räntan på topplånen var 14.5% så att ens tänka på att låna mer än nödvändigt var inte aktuellt.
Sedan sjönk räntorna och huspriserna stack iväg med raketfart - flyttade tre år senare med god vinst. Femton år senare hade vi - med hjälp av sjunkande ränta, inflation o stigande lön gjort oss skuldfria. Flyttat igen men lärt oss hålla i pengarna så nu inga lån.
Vad man hörde på jobbet bland "ungdomarna" från ca 2000 o framåt var att de lånade hejdlöst till huset, och dessutom kanske båt eller sommarstuga - det var ju "så billigt". Det resonomanget saknade fullständigt en krisplan, det har dessutom berikat oss som köpte hus före 90-talet och sänkt möjligheterna för nästan alla att spara till en vettig kontantinsats. jag tycker synd om dagens ungdomar

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
.. :LOL: , jag med så klart. Det var faktiskt genom en annons i SVD jag hittade lägenheten i Alby, då ville dom sälja den för 10000 kr (nybyggpriset var 70 kkr), men jag sa att vi bara planerade bo tillfälligt, och pga att föreningen hade flera tomma lägenheter då, så fick jag hyra den i andra hand av styrelsen (dåvarande ordförande) tillsvidare.

Det var inte förrän ett par år efteråt när föreningen omförhandlade med banken, med avsikt att eventuellt gå i konkurs, som styrelsen ville att samtliga boende skulle äga sina bostadsrätter. Först erbjöds jag att köpa lägenheten för 5000 kr, en vecka senare för 3000 kr, men när jag envist avvisade sa dom "Du får den för 1 kr om du skriver på avtalet!" .. så OK. Varför inte.

Så jag kanske hade lite flyt att jag fick köpa en lägenhet så billigt, och att dom numera kostar mycket mer. Men alternativet hade varit att jag bott i nån hyresrätt eller kanske hus någonannanstans. Saken var den att folk bara gick ifrån sina lån och lägenheter, dom hade köpt dom för ny pris ett par år tidigare, och med regeringsskiftet då hade moderaterna plockat bort subentionerna, så många hade inte råd att betala lånen. (Därför, låna aldig pengar) Lägenheterna blev då värda typ ingenting.

Jag hade trivts väldigt bra ute på landet vet jag. Småstäder tycker jag är charmiga och folk där har en lugnare mentalitet, tycker jag. Att jag bor i Alby är egentligen morsans 'fel', det var hennes SVD jag hittade annonsen i.
Får jag fråga vilket år det var och vad hyran/avgiften låg på?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att ha fått en bostadsrätt gratis är en trisslott. Jag har då aldrig sett en annons på lägenheter för en krona. Hade det ”varit så” vid den tiden hade jag investerat en hundralapp och tagit hjndra lägenheter direkt.

I min glesbygdskommun har det förut varit väldigt vanligt att bostadsrätter överlåtits gratis när innehavaren velat flytta till annan bostad och inte vill fortsätta betala hyra för en tom lägenhet.
Nu får man väl över 100 kkr för de flesta. Det har väl varit lite av en extra bom pga många äldre som lämnat villor och gärna vill ha centrala lägenheter. Men kommunen krymper varje år så i takt med att 40-talisterna börjar flytta till träfracken, och föreningarnas låneräntor(avgifter) ökar så skulle det inte förvåna mig om man snart får dom gratis igen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Får jag fråga vilket år det var och vad hyran/avgiften låg på?
Månadsavgiften då låg på ... 4300 kr tror jag, inkluderat värme.

Idag ligger den på ca 5500 kr, inkluderat värme, bredband (tidigare 165 kr /lgh extra), samt kommer elen på samma avi där vi i styrelsen låst kw till 1.50 kr. Får se om vi lyckas hålla det priset. Varje lägenhet betalar just nu endast förbrukningen.

Förra året omdanade vi vår elleverans så att vi numera har en mätare externt som vi köper elen av Vattenfall för dagspris. Sen använder Homesolutions som mätbolag för 14 kr/lgh att mäta och debitera boende 1.50 kr/kWh.

Jag flyttade alltså till Alby 1994-95 nån gång.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Botkyrka kommun, Tumba
Vi köpte hus 1992, precis när det började falla. Vi hade 12,75% ränta på bottenlånet. Vi hade bara bundna lån, med olika längd. På sommaren/hösten (kommer inte ihåg exakt) var ju räntorna tokiga när de skulle försvara kronan ett tag.

Under 90-talets mitt blev det värre, en granne skulle sälja för att flytta, ingen kom och kollade på huset. Grannens dotter bodde i bostadsrätt i närheten, de köpte kåk i Sorunda, de var tvungna att ge sin lägenhet till föreningen för att slippa betala avgiften, vet inte vad den var på men ganska dyr.

I Storvreten fanns massor av lägenheter lediga, de låste rum på treor och fyror för att kunna hyra ut dem billigare som tvåor.

1997 köpte vi sommarkåk ganska billigt, den är värd betydligt mer idag.

Vid millenieskiftet köpte vi tomt och byggde nytt hus, sålde det gamla. Så vi gick igenom de stormåren ganska bra, hoppas att vi klarar oss lika bra den här gången.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det märks på inläggen att här huserar en massa gamla stötar (mig själv inräknad):(

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Idag byttes det proppar och bottnar här. Då sjunker min abonnemangsavgift från 620 kr/mån med sisådär en 150-lapp. Var väl den ende i kvarteret som ff har 20A. Därtill har jag sänkt min årsförbrukning till under den magiska gränsen 8000 kWh. Iom det så sjunker avgiften till drygt 200 kr/mån.
Man blir inte rik men pengarna behövs till elen. Ja, sen ska ju elektrikern ha sitt men lika bra att fixa det när han ändå skulle hit. Tar förvisso ett tag att räkna hem.
Den kostnadsminskningen svarar f ö ganska väl mot mina modesta lånekostnader.

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vi köpte våran kåk 2014 den kostade då 780k kr. Lånade 500 av banken. Hakuna matata.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Shit. Jag köpte min första etta på 30kvm 2007 och den kostade miljonen. Inte ens centralt.
Husen är fortfarande billiga i Rosvik. Det är dyrt att pendla. Många som flyttar nu till Luleå eller Piteå för att det är för dyrt att sitta och köra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är helt klart fel tillfälle att försöka sälja svärmors lägenhet efter att hon lämnat in. Vi hade en visning helgen efter valet och ingen dök upp. Slog av ett par hundratusen och nu har några hört av sig och kikat privat, men inga bud. https://www.hemnet.se/bostad/lagenh...pplands-bro-kommun-lantmatarvagen-31-18455575

Det vet du inte förrän om ett år eller två. Det enda du vet idag är att svärmors lägenhet är för dyr relativt vad köparna förväntar sig för priser idag.

Om ett år kanske det visat sig att det ändå var ett utmärkt tillfälle att sälja idag.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sparräntorna ökar och flyger förbi bundna låneräntor. Får alltså betalt för lånen, som med CSN. Verkar hållbart...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det vet du inte förrän om ett år eller två. Det enda du vet idag är att svärmors lägenhet är för dyr relativt vad köparna förväntar sig för priser idag.

Om ett år kanske det visat sig att det ändå var ett utmärkt tillfälle att sälja idag.
Jag ser det som troligt att vi hade fått bättre betalt för ett halvår sen när vi inledde processen, men när hon dog blev det en annan juridisk situation så det slog stopp. Tyvärr får vi inte hyra ut den längre så just nu tickar den pengar.

Den lär åtminstone inte gå ner till det de köpte den för, 55000:-...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag ser det som troligt att vi hade fått bättre betalt för ett halvår sen när vi inledde processen, men när hon dog blev det en annan juridisk situation så det slog stopp. Tyvärr får vi inte hyra ut den längre så just nu tickar den pengar.

Den lär åtminstone inte gå ner till det de köpte den för, 55000:-...
Inte så hemma på bostadsrätt.
Vad får ni betala förutom avgift till förening och hushållsel, som jag förmodar är ett par hundra i abonnemang om den står tom? Hemförsäkring? Värmen, är den kostnaden påverkbar? Hur är det med fastighetsavgift? P-plats? Något lån borde det inte vara tal om.
Bara nyfiken.

Beklagar sorgen. Ursäkta min brist på uppförande. Det är mottagligheten, inte uppfostran som brister.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...