Alltså du bör inte låna pengar överhuvudtaget, det är varken en dumhet eller nödvändighet menar jag. Det är ett val varje vuxen människa är kapabel att göra själv, och som vi märker inte alla klarar av att leva med sen, DET är lotteriet. Du har dina egna ben att stå på, använd dom och kultivera dig nerifrån och upp.
Så jag drog ingen vinstlott. Jag köpte min lägenhet så billigt för att det var det lägenheten kostade då, folk lämnade sina bostadsrätter och drog bara. Egentligen var det min dåvarande fru som inte ville bo här permanent, utan ville flytta närmare stan. Jag var totalt likgiltig inför var jag bodde den tiden, huvudsaken var att jag kom ifrån morsan.
Angående; "komma från en av Europas absolut sämsta förorter"
Sämst? På vilket sätt? I dag är jag både nöjd, och innerligt tacksam att jag skilde mig och att *hon* flyttade 'närmare stan'. Det räckte med 7 år, när vi separerade gav jag henne allt hon ville ha, bohag, TV, möbler, och t o m lägenheten. Allting utom mina snickeriverktyg och bildrör. Jag flyttade till min nuvarande Camilla i Bromma där jag bodde i ca ½ år innan exet slutligen lämnade lägenheten i Alby och flyttade 'till stan'. Det slutade tyvärr i Fisksätra i en soss-lägenhet, och hon gifte om sig med en ..
som hon senare skilde sig från igen.
Camilla menade att lägenheten hon hyrde i Bromma var alldeles för sunkig och liten, samt var den k-märkt och man fick inte ens byta ut en strömbrytare. Boendet i Alby var ju min bostadsrätt, så vi började med att bo här några nätter i rad, jag visade henne Flottsbro, Hågelby, ett lite lantligare liv än på Drottningholmsvägen där dammet samlades i svarta lager på fönsterbrädorna dagligen. "Fint" område, men fasen så tråkigt.
Det är förvisso sant att jag kan, om jag vill, sälja min lägenhet och flytta till ett sk finare område. Men jag vill inte, det här är mitt hem. Och jobb/pengar har jag så det räcker. Varför skulle jag flytta från mitt hem och min lekpark, jag har hela Alby, hela södertörn, Huddinges skogar, ja hela sörmland att rulla runt i. Utegymmet har jag rakt över gatan, 15 min söderut har jag min motorklubb, skytteklubb, vildsvinen och älgarna, norrut 20 min har jag jobbet, jag bor 5 min gångväg från 119 kr/kg entrecote, eller 10 min gångväg från ICA Maxi, Biltema och Bauhaus. Vill jag åka skidor på vintern eller simma på sommaren har jag Flottsbro en halvtimmes promenad genom skogen. Stundvis kan jag från min balkong följa polisjakterna på gångvägarna, eller höra bilolyckorna i korsningen när det är halt ute, eller bara sitta och beundra min vackra utsikt över Flottsbrobacken och landskapet. Var skulle jag trivas bättre än här?
Om du menar att drägget sverige importerat senaste åren skulle driva mig bort härifrån så misstar du dig. Jag var här först så låt dom försöka, se vad som händer. Det låter som att du behöver jobba lite på din hemkänsla, låt dina rötter växa där du trivs. Vi är alla olika så jag förstår att inte alla trivs i Alby, men jag gör det.
.. det handlade om lån, ja. Ursäkta.