Bolån - räntans utveckling i framtiden

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inte så hemma på bostadsrätt.
Vad får ni betala förutom avgift till förening och hushållsel, som jag förmodar är ett par hundra i abonnemang om den står tom? Hemförsäkring? Värmen, är den kostnaden påverkbar? Hur är det med fastighetsavgift? P-plats? Något lån borde det inte vara tal om.
Bara nyfiken.

Beklagar sorgen. Ursäkta min brist på uppförande. Det är mottagligheten, inte uppfostran som brister.
Det är bara avgift, försäkring och el så inga förmögenheter. En hög släktingar som väntar på att få julklappspengar...

Ingen sorg att beklaga. Det blir lättare att acceptera efter några år med Alzheimers.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså du bör inte låna pengar överhuvudtaget, det är varken en dumhet eller nödvändighet menar jag. Det är ett val varje vuxen människa är kapabel att göra själv, och som vi märker inte alla klarar av att leva med sen, DET är lotteriet. Du har dina egna ben att stå på, använd dom och kultivera dig nerifrån och upp.

Så jag drog ingen vinstlott. Jag köpte min lägenhet så billigt för att det var det lägenheten kostade då, folk lämnade sina bostadsrätter och drog bara. Egentligen var det min dåvarande fru som inte ville bo här permanent, utan ville flytta närmare stan. Jag var totalt likgiltig inför var jag bodde den tiden, huvudsaken var att jag kom ifrån morsan.

Angående; "komma från en av Europas absolut sämsta förorter"

Sämst? På vilket sätt? I dag är jag både nöjd, och innerligt tacksam att jag skilde mig och att *hon* flyttade 'närmare stan'. Det räckte med 7 år, när vi separerade gav jag henne allt hon ville ha, bohag, TV, möbler, och t o m lägenheten. Allting utom mina snickeriverktyg och bildrör. Jag flyttade till min nuvarande Camilla i Bromma där jag bodde i ca ½ år innan exet slutligen lämnade lägenheten i Alby och flyttade 'till stan'. Det slutade tyvärr i Fisksätra i en soss-lägenhet, och hon gifte om sig med en .. som hon senare skilde sig från igen.

Camilla menade att lägenheten hon hyrde i Bromma var alldeles för sunkig och liten, samt var den k-märkt och man fick inte ens byta ut en strömbrytare. Boendet i Alby var ju min bostadsrätt, så vi började med att bo här några nätter i rad, jag visade henne Flottsbro, Hågelby, ett lite lantligare liv än på Drottningholmsvägen där dammet samlades i svarta lager på fönsterbrädorna dagligen. "Fint" område, men fasen så tråkigt.

Det är förvisso sant att jag kan, om jag vill, sälja min lägenhet och flytta till ett sk finare område. Men jag vill inte, det här är mitt hem. Och jobb/pengar har jag så det räcker. Varför skulle jag flytta från mitt hem och min lekpark, jag har hela Alby, hela södertörn, Huddinges skogar, ja hela sörmland att rulla runt i. Utegymmet har jag rakt över gatan, 15 min söderut har jag min motorklubb, skytteklubb, vildsvinen och älgarna, norrut 20 min har jag jobbet, jag bor 5 min gångväg från 119 kr/kg entrecote, eller 10 min gångväg från ICA Maxi, Biltema och Bauhaus. Vill jag åka skidor på vintern eller simma på sommaren har jag Flottsbro en halvtimmes promenad genom skogen. Stundvis kan jag från min balkong följa polisjakterna på gångvägarna, eller höra bilolyckorna i korsningen när det är halt ute, eller bara sitta och beundra min vackra utsikt över Flottsbrobacken och landskapet. Var skulle jag trivas bättre än här?

Om du menar att drägget sverige importerat senaste åren skulle driva mig bort härifrån så misstar du dig. Jag var här först så låt dom försöka, se vad som händer. Det låter som att du behöver jobba lite på din hemkänsla, låt dina rötter växa där du trivs. Vi är alla olika så jag förstår att inte alla trivs i Alby, men jag gör det.

.. det handlade om lån, ja. Ursäkta.
Grymt svar, hatten av.
För att kort besvara vad som gör Alby så vidrigt så har du det någonstans i din text, gångväg, polisjakt.
I övrigt så var det kul att läsa ditt svar men det besvarar inte riktigt hur du menar att gemene man skall skaffa sig ett boende, det är inget val man gör, eftersom man behöver någonstans att bo.
Det borde du, som verkar vara en reflekterande och kul person, förstå tänker jag?
Eller finns det en massa hyreslägenheter att välja på där det finns jobb? Där man kan bo, leva, växa, skaffa familj osv?
Det är i alla fall inte min bild.

Edit: jag har fixat min hemkänsla, har växt fast där jag bor, och är nöjd med det. Tror det hänger ihop med att bli gubbe också.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
men det besvarar inte riktigt hur du menar att gemene man skall skaffa sig ett boende, det är inget val man gör, eftersom man behöver någonstans att bo.
Jag vet. Det är väl det som är ett av dom problem som politikerna måste lösa. Dagens ekonomiska situation tvingar i princip folk att ta bolån, och det är inte bra. Jag har tyvärr inget bra svar på det. Det blir en tuff nöt att knäcka, om det kommer fortsätta som det gör nu så blir det tajtare och tajtare, folk kommer bli mer och mer frustrerade, och till slut måste ju ångmaskinen ventileras. Och då blir det kul att lyssna på nyheterna.

Personligen hade jag nog provat att bara låta bli att låna, bara hyra nån liten bostad utanför storstan, och pendla. Kanske blir jag 'utbränd' av det och måste sjukskriva mig, således måste ju fler också drabbas och göra likadant. Landet kommer sluta fungera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet. Det är väl det som är ett av dom problem som politikerna måste lösa. Dagens ekonomiska situation tvingar i princip folk att ta bolån, och det är inte bra. Jag har tyvärr inget bra svar på det. Det blir en tuff nöt att knäcka, om det kommer fortsätta som det gör nu så blir det tajtare och tajtare, folk kommer bli mer och mer frustrerade, och till slut måste ju ångmaskinen ventileras. Och då blir det kul att lyssna på nyheterna.

Personligen hade jag nog provat att bara låta bli att låna, bara hyra nån liten bostad utanför storstan, och pendla. Kanske blir jag 'utbränd' av det och måste sjukskriva mig, således måste ju fler också drabbas och göra likadant. Landet kommer sluta fungera.
Jag är inte säker på att ditt råd är så hjälpsamt.
Man lever väl i den verklighet man gör.
Vet inte hur det kunde ordnats bättre heller om jag ska vara ärlig.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
SBAB: Rekordras på bostadspriser
i dag kl 06.12av Emil Forsberg

Bostadspriserna fortsätter att falla fritt i Sverige.
Nedgången i september är den största sedan indexet började beräknas, rapporterar TT.
Allra störst är raset i de norra delarna av landet där villapriserna sjunkit drygt fem procent. Lägenhetspriserna backade tre procent.
Även i Stockholm syns raset med villapriser som sjunkit fyra procent under september månad.
– Det är ganska stora prisfall på en enskild månad, säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije till TT.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Nedgången i september är den största sedan indexet började beräknas, rapporterar TT.
Allra störst är raset i de norra delarna av landet där villapriserna sjunkit drygt fem procent. Lägenhetspriserna backade tre procent.
Även i Stockholm syns raset med villapriser som sjunkit fyra procent under september månad.
– Det är ganska stora prisfall på en enskild månad, säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije till TT.
Deflation på fastighetsmarknaden. Ska vi sänka räntorna då?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det pratas ju om att det kan bli en riktig katastrof när boendet är värd mindre än man har i lån. Men det är en bit dit ännu nästa ränte höjning om en månad det pratas ju om 1% till direkt.

Men det är 2 år sedan jag började mummla om den perfekta stormen och Ukraina kriget utlöste den snabbare men den hade kommit ändå.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är inte riktigt orolig på det sättet. Huspriserna har ju ökat typ 6% per år i flera decennier.
Några procentenheter på en månad kan låta mycket, och det är det väl också iofs men prisutvecklingen har ju varit smått galen i flera årtionden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fn är det en självuppfyllande profetia med alla artiklar om "ränte-bomber" och "elpris-chocker" att priserna sjunker.
Men bo måste man och så länge ränta+amortering+ev avgift < hyra så är det läge att köpa.
Det kommer fortsätta ner lite till sen öka igen.
Efter årsskiftet är vi tillbaka eller förbi gissar jag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fn är det en självuppfyllande profetia med alla artiklar om "ränte-bomber" och "elpris-chocker" att priserna sjunker.
Men bo måste man och så länge ränta+amortering+ev avgift < hyra så är det läge att köpa.
Det beror nog på var energi priset tar vägen, det är ju en del företag som håller på att ge upp pga energi kostnader.

Ger fel företag uppså ryker kanske leverantörer ue beställare o kunder som betalt.. Det kan bli en dominoefekt helt plötsligt 90 gick det fort o det tog väll 5-6 år innan vi landade ordentligt med arbetslösheten. Då var dock energin billig o samma med mat..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tror inte heller det ska ner sådär jättemycket som läget är nu, ingen stor krasch ner i källaren med andra ord. Det finns helt enkelt för litet utbud för att det ska sjunka ner mot botten på det sättet. Vart ska alla som säljer flytta till?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det beror nog på var energi priset tar vägen, det är ju en del företag som håller på att ge upp pga energi kostnader.

Ger fel företag uppså ryker kanske leverantörer ue beställare o kunder som betalt.. Det kan bli en dominoefekt helt plötsligt 90 gick det fort o det tog väll 5-6 år innan vi landade ordentligt med arbetslösheten. Då var dock energin billig o samma med mat..
Om energipriserna sticker rejält kommer man behöva justera räntorna.
Eller det gissar jag iaf för att inte sumpa hushållens ekonomi totalt.
Varken banker, finansmarknaden eller privatpersoner vill ha en total kollaps.
Hoppas jag...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tror inte heller det ska ner sådär jättemycket som läget är nu, ingen stor krasch ner i källaren med andra ord. Det finns helt enkelt för litet utbud för att det ska sjunka ner mot botten på det sättet. Vart ska alla som säljer flytta till?
Ja, precis.
Bo måste man.
Så viss efterfrågan kommer det alltid finnas.
Just nu är det nog mer oro/försiktighet för framtiden i allmänhet snarare än priserna som lugnat marknaden något.
Men om några månader vet vi mer, osäkerheten försvinner och då kommer det gå upp igen.
Lite som starten på pandemin.

Som vanligt bara gissningar...?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det pratas ju om att det kan bli en riktig katastrof när boendet är värd mindre än man har i lån. Men det är en bit dit ännu nästa ränte höjning om en månad det pratas ju om 1% till direkt.

Men det är 2 år sedan jag började mummla om den perfekta stormen och Ukraina kriget utlöste den snabbare men den hade kommit ändå.
Ja, eller mindre än man har i sparkapital inklusive eller exklusive värdet på huset. Går huset inte att sälja utan betydande förluster, vad kan man köpa då? Får man ens hyra med en stor restskuld i bagaget?

Jo, de finns även i min närhet, som exponerat sig för en sådan risk.

Vi är några som varnat och fått se den där frånvarande, lite himlande blicken eller rentav mötts av vrede. Det är som om det är en naturlag att allt måste maxas av boende, renoveringar, bilar, resor och aktiviteter.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tror senare. Vi har varit i en två år lång everything-bubble orsakad av stimulanspaket. Därtill en nollränta eller negativ ränta under många år - på helt fel grunder.

Allt ska ner mer. kommer dröja något år till innan det går upp. Kanske ett och ett halvt. Min gissning.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag tror senare. Vi har varit i en två år lång everything-bubble orsakad av stimulanspaket. Därtill en nollränta eller negativ ränta under många år - på helt fel grunder.

Allt ska ner mer. kommer dröja något år till innan det går upp. Kanske ett och ett halvt. Min gissning.
Helt möjligt, alltid svårt att sia om framtiden. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser det som troligt att vi hade fått bättre betalt för ett halvår sen när vi inledde processen, men när hon dog blev det en annan juridisk situation så det slog stopp. Tyvärr får vi inte hyra ut den längre så just nu tickar den pengar.

Den lär åtminstone inte gå ner till det de köpte den för, 55000:-...

Kan inte någon arvinge flytta in i lägenheten då?

Annars kan du ju fråga bostadsrättsföreningen hur dom tror det påverkar värdet på deras egna lägenheter ifall ni nu dumpar ut lägenheten på nuvarande priser. Samt om dom verkligen vill det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det där med att det rasat mest i norr är säkert sant för just september men man bör lyfta blicken lite och notera att priserna i norr fram tills nu legat ganska stilla medans priserna fallit i resten av Sverige. Morsan sålde precis huset där vi växt upp och det var ont om budgivare men tack och lov räcker det ju med en köpare. Grannhuset, nästan likadant men i en aning sämre skick som blev till salu ca en månad tidigare är fortfarande osålt.

Nu minskar ju iofs kommunens invånare med ca 0.5% om året samtidigt som kommunledningen tycker det är bra ide och använda skattebetalarnas pengar för att bygga hyresrätter i stan så förutsättningarna för stigande bostadspriser i byn är väl inte direkt ideala.

Dock är ju fallhöjden väldig begränsad.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...