jag ser inte att du presenterar en bättre modell för hur och var folk skall bo
Nej jag vet. Tyvärr. Inte med den penga-jakt och bankernas utlåningshysteri som varit. Det gick åt h... lite tidigare, och nu kommer konsekvensen. Så länge man *får* låna, dvs bankerna är villiga att kasta ut pengar, så kommer problemet att fortsätta. Och så länge man tillåter folk och företag att spela monopol med bostäder så kommer bostäder att vara just pjäser i spelet, och inte i första hand *bostäder*.
Problemet är också att "marknaden" *tillåter* folk och företag att spekulera i bostäder Å andra sidan kan man spekulera i precis allt dessa dagar. Kina har ju stora spökstäder där ingen bor pga att folk med lite pengar över köper upp bostäderna som investering. Ska du investera gör det i guld, inte i bostäder. Man skulle kunna spekulera i potatis om det vore tillräckligt attraktivt. Och bostäder är ju attraktivt, i stort sett alla behöver en, det drar till sig dom finansiella rovdjuren. Man borde lagstadga kring detta, precis som man gör kring miljöfrågor och fordon senaste åren.
Sedan, visst, en villa med sjötomt är MYCKET attraktiv, och finns tyvärr endast i begränsat antal. Så spekulera gärna i villabostäder och småslott. Men när vi har en brist på *vanliga standardbostäder* låt dessa vara för *vanligt folk* att bo i. Då menar jag ungdomar som fått jobb och vill flytta hemmifrån, ensamma/singlar som separerat, socfall, mentalt 'sjuka' (avse då ett området för dom, blanda inte mentalt störda med friska), människor som nöjer sig med mindre och enklare bostäder, som flyttat från annan ort, som hamnat i knipa och sålt villan .. osv.