Bolån - räntans utveckling i framtiden

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det kommer gå bra, var bor ni nu?
Sorry att jag dröjt med svaret, jo vi är så lyckligt lottade så att vi hyr en 3:a. Parhus med garage!! Ägaren är min fru och hennes bror och syster i bolag. Så det är verkligen inte synd om mig, kommer att reda ut detta (MEN det är inte så att man kan hämta miljoner ur företag bara för att man har ett, som många tror om min fru).

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
En mycket intressant youtube snutt om vad som händer i USA just Nu med stopp i husförsäljning, stopp i bilförsäljning, avsked av personal, Amazon skall avskeda massor, att USA närmar sig samma ekonomisks punkt som efter 2dra världskriget.

Jobbigt är bara förnamnet, lyssna och analysera själva.

The winter is coming???
Youtubesnutten orkar jag inte titta på, men det du skriver sedan tror jag är här inom någon månad eller 2. När H&M börjar varsla kan man ju ana vad som är på gång. Byggbranschen kommer dyka som en gråsten inom kort.
Vår efterblivna riksbank kommer dock inte se det komma, så det blir ytterliga räntehöjningar i något år eller 2. Bara att härda ut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
. Byggbranschen kommer dyka som en gråsten inom kort.
Vår efterblivna riksbank kommer dock inte se det komma, så det blir ytterliga räntehöjningar i något år eller 2. Bara att härda ut.
Från skyhöga priser på virke/byggmaterial och hantverkare därtill. Kanske blir rea på det nu då?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Förstår många är oroliga. Men dom har ju varnat i flera å att räntan nån gång skulle upp.
Sverige är det landet väl som är mest belånade. Har läst om familjer som reser för 75000:- varje vinter å har dom obligatoriska 2 vattenskotrar mm

Svenskarna är högt belånade men det beror väldigt mycket på att vi dels äger vårt boende i hög grad, dels att vi har hög boendestandard (dyra boenden).

Det behövs inte många minuter utomlands innan man ser skillnaden i boendestandard hemma hos den vanlige medborgaren, må det vara Norge, Tyskland eller Slovakien. Självklart medför klimatet att vi behöver bygga dyrare, men jämför då med Finland…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Från skyhöga priser på virke/byggmaterial och hantverkare därtill. Kanske blir rea på det nu då?

Det skall krascha ordentligt under längre tid för att ge de effekterna, åtminstone annat än lokalt. Dock har ju mtrl gått ned lite sedan i somras men det hänger såklart ihop med tex energikostnaderna som i sin tur hänger mycket ihop med Ukraina…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Svenskarna är högt belånade men det beror väldigt mycket på att vi dels äger vårt boende i hög grad, dels att vi har hög boendestandard (dyra boenden).

Det behövs inte många minuter utomlands innan man ser skillnaden i boendestandard hemma hos den vanlige medborgaren, må det vara Norge, Tyskland eller Slovakien. Självklart medför klimatet att vi behöver bygga dyrare, men jämför då med Finland…

Eller annorlunda formulerat så lever svenskarna i högre grad över sin verkliga ekonomi.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Eller annorlunda formulerat så lever svenskarna i högre grad över sin verkliga ekonomi.

Javisst, sponsrat av staten sedan typ 60 år med ränteavdraget…

Uppsidan är förstås att en ekonomi hänger ihop så det ger mer konsumtion och en större ekonomi totalt sett.

• Gilla
Reaktioner: JPT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Javisst, sponsrat av staten sedan typ 60 år med ränteavdraget…

Uppsidan är förstås att en ekonomi hänger ihop så det ger mer konsumtion och en större ekonomi totalt sett.

Ja eldar man ljuset i bägge ändorna så blir det varmare, totalt sett. Men det finns alltid en gräns för hur mycket framtiden kan intecknas innan man måste börja betala.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Med fler ansvarsfulla politiker och klokare väljare hade inte Sveriges befolkning behövt sitta i en rävsax med höga privata konsumtion och bolån.

Nu när räntorna är på väg upp är det säkert många som är glada att ränteavdraget finns kvar förutsatt att de har inkomster och arbete kvar när det brinner i knutarna.

Personligen tycker jag det var synd att det inte avskaffades när alliansen var inne och rotade i taxering, jobbskatteavdrag etc och kanske hade varit förutseende nog att tänka några steg längre än att blidka väljarna. Att man sett till att det fanns en amorteringskultur kvar.

Många har levt långt över sina inkomster på fiktiva värden under lång tid och där man blivit fartblind. Centralbankerna världen över har tryckt pengar sedan ca 15 år tillbaka för ett ”kicka igång” ekonomin. Två år med Covid och nu Ukraina…

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
När Magda blev finansminister gick ryktet att hennes statssekreterare brann för att avskaffa ränteavdraget. Synd att ingen vågar ta tag i det. Kommer bli svindyrt för staten.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
När Magda blev finansminister gick ryktet att hennes statssekreterare brann för att avskaffa ränteavdraget. Synd att ingen vågar ta tag i det. Kommer bli svindyrt för staten.
Det är inte dyrt för staten att ta in mindre skatt. Det kostar inte staten någonting att sänka skatten. Däremot minskar deras tvångsindrivna intäkter.

Uppenbarligen har ju staten hur mycket pengar som helst som kan trollas fram när det behövs. Hundratals miljarder fanns att godtyckligt dela ut i coronastödpaket. 90 miljarder låg och skräpade hos Svenska Kraftnät som nu ska delas ut.

Sänk skatten på inkomst och ta bort/sänk bidrag för de som inte arbetar så kommer staten tjäna multum.

Vill avsluta med att jag principiellt tycker ränteavdragen är fel men att jag tar de smulor staten tilldelar mig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fel tänkt, en utebliven intäkt är inte dyrt.

Det är inte en stor förlust varje dag jag inte vinner på lotto.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fel tänkt, en utebliven intäkt är inte dyrt.

Det är inte en stor förlust varje dag jag inte vinner på lotto.

Riksbanken kommer tvingas höja räntan mer innan det får avsedd effekt eftersom staten betalar stora delar av räntan. Så för dig blir det nog ingen skillnad i slutändan. Men däremot är det ju i slutändan statligt bidrag till bankerna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Riksbanken kommer tvingas höja räntan mer innan det får avsedd effekt eftersom staten betalar stora delar av räntan. Så för dig blir det nog ingen skillnad i slutändan. Men däremot är det ju i slutändan statligt bidrag till bankerna.
Jag ser det inte på exakt samma sätt.

Ränteavdrag är ett sätt att delvis kompensera för en dysfunktionell bostadsmarknad och det kan aldrig vara ett problem att de som tjänar mycket och bidrar mycket har en viss nedsättning av skatten i ett högskatteland som detta.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag ser det inte på exakt samma sätt.

Ränteavdrag är ett sätt att delvis kompensera för en dysfunktionell bostadsmarknad och det kan aldrig vara ett problem att de som tjänar mycket och bidrar mycket har en viss nedsättning av skatten i ett högskatteland som detta.
En snedvriden marknad blir bara ännu mer snedvriden av att man subventionerar delar av den. Bolånekostnaden blir inte billigare av ränteavdraget. Folk har bara råd att låna mer och priserna går upp. Resultatet är att man får låna ett högre belopp för samma bostad och får samma bolånekostnad ändå.

Håller med om att skatten bör sänkas. Ränteavdraget är däremot ingen skattesänkning utan en skattefinansierad subvention. Den borde tas bort samtidigt som man istället sänker skatter på annat håll. I första hand på inkomster men även kapitalvinster och konsumption.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En snedvriden marknad blir bara ännu mer snedvriden av att man subventionerar delar av den. Bolånekostnaden blir inte billigare av ränteavdraget. Folk har bara råd att låna mer och priserna går upp. Resultatet är att man får låna ett högre belopp för samma bostad och får samma bolånekostnad ändå.

Håller med om att skatten bör sänkas. Ränteavdraget är däremot ingen skattesänkning utan en skattefinansierad subvention. Den borde tas bort samtidigt som man istället sänker skatter på annat håll. I första hand på inkomster men även kapitalvinster och konsumption.
Må så vara att det finns andra tekniska hjälpmedel man borde använt från början men faktum är fortfarande att i och med att bostadsmarknaden är dysfunktionell så måste staten lägga sig i och vidare så är det bara de som bidrar med höga skatteinbetalningar som får ta del av subventionen.

Ej att förglömma så var det ännu mer fördelaktigt att dra av räntekostnader på 70-80 talet och då skenade inte bostadspriserna på samma sätt så det är en hel uppsättning av parametrar som påverkar priserna och skuldsättningsgraden.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Må så vara att det finns andra tekniska hjälpmedel man borde använt från början men faktum är fortfarande att i och med att bostadsmarknaden är dysfunktionell så måste staten lägga sig i och vidare så är det bara de som bidrar med höga skatteinbetalningar som får ta del av subventionen.

Ej att förglömma så var det ännu mer fördelaktigt att dra av räntekostnader på 70-80 talet och då skenade inte bostadspriserna på samma sätt så det är en hel uppsättning av parametrar som påverkar priserna och skuldsättningsgraden.
Njaa. Varför skulle staten behöva subventionera lånande för? Känns galet, man får alltså pengar av staten för att låna.
Är det billigare att låna än det borde så kommer det lånas mer än det borde.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men räntorna hölls väl inte tillbaka då, som varit fallet tills nu?
Folk som köpte på den tiden skriar som grisar över räntorna som var. Aldrig nämner de t ex avdragen, men får ett girigt flin när det faktum nämns att de blivit miljonärer på sina genomsnittsvillor.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Njaa. Varför skulle staten behöva subventionera lånande för? Känns galet, man får alltså pengar av staten för att låna.
Den kloke tar ju höjd för såväl borttagande av avdrag samt höjning av räntor. Folk verkar dock gå på lock och pock i tron att allt alltid ska maxas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dels så får du inte pengar för att låna, du får dra av en del av kostnaden mot din inkomst, och det kan synas vara en teknikalitet men notera att du måste ha en inkomst, och därmed lämna ett betydande bidrag till det allmänna. Så en viss skillnad i det tycker jag.

Och apropå det allmänna så kan jag förstå, trots ränteavdragets uppenbara brister, att om vi inte har en fungerande hyresmarknad så bör det allmänna försöka reda i konsekvenserna av det, även om det med facit i hand hade funnits bättre alternativ.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år