Menar du räntan?Hyresgäster tror jag betalar ca 28% i snitt av sin lön i hyra.
Bostadsrätt innehavare lägger ca 18% av sin inkomst på lån/avgift.
Husägare kommer undan med ungefär 15% av inkomsterna i lån.
Läste någonstans häromdagen tror det var SCB som räknat fram dessa % satser. Sedan hur dessa % satser var beräknade vet jag ej. Men kontentan var att det är bra mycket dyrare att hyra än att låna till ett boende.Menar du räntan?
Snarare 1% här, pengar som jag får in bra mycket mer på än vad lånet kostar. Tror ungefär 5% av uppskattad inkomst är det högsta jag känner till någonsin. Kan bli upp till 8-10% för de nyblivna husägare jag vet något om men de kan möjligen tjäna bättre än min gissning.
Sen om man har intäkter från motsvarande hela eller del av lånebeloppet ser det ju än bättre ut.
Man får sina lån subventionerade om man tjänar lika mycket som räntekostnaden. Lånar du 2 millar behöver du tjäna typ 60K per år för fullt avdrag. Det är inget betydande bidrag till det allmänna. Avdraget är alltid 30%, oavsett inkomst.Dels så får du inte pengar för att låna, du får dra av en del av kostnaden mot din inkomst, och det kan synas vara en teknikalitet men notera att du måste ha en inkomst, och därmed lämna ett betydande bidrag till det allmänna. Så en viss skillnad i det tycker jag.
Och apropå det allmänna så kan jag förstå, trots ränteavdragets uppenbara brister, att om vi inte har en fungerande hyresmarknad så bör det allmänna försöka reda i konsekvenserna av det, även om det med facit i hand hade funnits bättre alternativ.
Problemet är framför allt hyresreglering skulle jag säga men det kanske blir en annan diskussion.Man får sina lån subventionerade om man tjänar lika mycket som räntekostnaden. Lånar du 2 millar behöver du tjäna typ 60K per år för fullt avdrag. Det är inget betydande bidrag till det allmänna. Avdraget är alltid 30%, oavsett inkomst.
Problemet är att det inte lönar sig att bygga. För krångliga regler för byggande och att man inte kan ta ut den hyra som behövs. Undanröj dessa hinder så byggs det. Det är inte konstigt att företag inte vill bygga om vi brukar planekonomi för hyror.
För historikens skull så följer jag upp med lite räntenoteringar, fortfarande SHBs oförhandlade listräntor.
rörlig ränta: 2.69%
2-år: 4.09%
5 år: 4.38%
8 år: 4.50%
10 år: 4.64%
Den rörliga räntan hoppar väl upp efter nästa ränteändring från riksbanken, 29 juni.
Lite uppdaterade räntenoteringar efter riksbankens senaste besked, fortfarande SHBs oförhandlade listräntor. Föregående ränta inom parentes.
rörlig ränta: 3.19% (2.69%)
2-år: 4.24% (4.09%)
5 år: 4.58% (4.38%)
8 år: 4.60% (4.50%)
10 år: 4.74% (4.64%)
... bör man väl tolka som att bankerna satsar på att rörliga räntorna kommer sjunka nästa år?20 juni 2022
5 juli 2022
Länge sedan jag följde upp.
15 december 2022
rörlig ränta: 4.29%
2-år: 4.59%
5 år: 4.38%
8 år: 4.24%
10 år: 4.24%
Intressant att de lägsta räntorna nu är bundet på 8 och 10 år.
... bör man väl tolka som att bankerna satsar på att rörliga räntorna kommer sjunka nästa år?
Menar du räntan?
Snarare 1% här, pengar som jag får in bra mycket mer på än vad lånet kostar. Tror ungefär 5% av uppskattad inkomst är det högsta jag känner till någonsin. Kan bli upp till 8-10% för de nyblivna husägare jag vet något om men de kan möjligen tjäna bättre än min gissning.
Sen om man har intäkter från motsvarande hela eller del av lånebeloppet ser det ju än bättre ut.
Hyggliga prissänkningar på hus nu. Vänta tills februari och köpa?
Så höjde fed 0,5 o England hängde på direkt,.
Vad tror vi 0,5 upp eller 0,75 efter nyår?
Det var nog en av dom bästa förklaringarna/funderingarna jag hört på länge.Sverige har fortfarande inte höjt mer än FED plus att tittat man på siffrorna från månad till så ser inflationen ut att ha stagnerat på någon tiondel per månad.
0.1-0.3% per månad är ju inom inflationsintervallet. Men eftersom man mäter mot priserna för ett år sedan så tar det ju i princip nästan 1 år innan årsinflationen är nere på rimlig nivå igen.
Jämför att 11% inflation som statistiken säger betyder ju 0.9% inflation per månad och så högt ligger vi ju inte nu per månad.
Jag tror på 0.5% och jag tror att 0.25 är mer sannolikt än 0.75% i februari. Men januari och februari månads inflation kan ju ändra på den saken. Kanske 0.25 i februari och ytterligare 0.25% i maj.
Nollräntorna tror jag vi sett för sista gången under vår livstid. Det fungerade så länge importerade kinesprylar kunde sänka priserna på allt möjligt men det finns nog ingenting som i framtiden kan ge samma prispress för vår konsumtion. Nu stiger kostnaden på dessa prylar med deras inflation och stigande valuta.
Delar stora delar av teorin. Tror däremot att vi kommer se negativa räntor igen under vår livstid. Fiatsystemet är ruttet och KPI-verktyget är en bluff. Negativa realräntor blir ju nästan standard med ett sånt system om man mäter verklig inflation, alltså utökning av penningmängd.Sverige har fortfarande inte höjt mer än FED plus att tittat man på siffrorna från månad till så ser inflationen ut att ha stagnerat på någon tiondel per månad.
0.1-0.3% per månad är ju inom inflationsintervallet. Men eftersom man mäter mot priserna för ett år sedan så tar det ju i princip nästan 1 år innan årsinflationen är nere på rimlig nivå igen.
Jämför att 11% inflation som statistiken säger betyder ju 0.9% inflation per månad och så högt ligger vi ju inte nu per månad.
Jag tror på 0.5% och jag tror att 0.25 är mer sannolikt än 0.75% i februari. Men januari och februari månads inflation kan ju ändra på den saken. Kanske 0.25 i februari och ytterligare 0.25% i maj.
Nollräntorna tror jag vi sett för sista gången under vår livstid. Det fungerade så länge importerade kinesprylar kunde sänka priserna på allt möjligt men det finns nog ingenting som i framtiden kan ge samma prispress för vår konsumtion. Nu stiger kostnaden på dessa prylar med deras inflation och stigande valuta.
Delar stora delar av teorin. Tror däremot att vi kommer se negativa räntor igen under vår livstid. Fiatsystemet är ruttet och KPI-verktyget är en bluff. Negativa realräntor blir ju nästan standard med ett sånt system om man mäter verklig inflation, alltså utökning av penningmängd.
Det beror på hur man ser det. Man behöver också ta hänsyn till produktionsökning och teknikutveckling. Om alla jobbar effektivare och producerar mer borde priser sjunka, om allt annat är lika. Den aspekten brukar glömmas bort. Just nu försöker man balansera så folk varken blir rikare eller fattigare.Nu kastar du om det lite, den ökade penningmängden ger ju inflation som förr eller senare måste försvaras med höga räntor.
Extremt höga räntor är nog mer standard när värdet av fiat måste försvaras.
Men med kpi-bluffen vet man förstås aldrig hur dom ska blanda och ge i tombolan.
En reglertekniker skulle nog säga att dom byggt om ett stabilt självstabiliserande system till ett instabilt som förr eller senare kommer brista.
Det beror på hur man ser det. Man behöver också ta hänsyn till produktionsökning och teknikutveckling. Om alla jobbar effektivare och producerar mer borde priser sjunka, om allt annat är lika. Den aspekten brukar glömmas bort. Just nu försöker man balansera så folk varken blir rikare eller fattigare.
Jag tror antingen 0,5% eller 0,75% i Februari å 0,25% eller 0,5% o Maj... Håller me att nollränta i framtiden är någe man får läsa i historiböckerna om..Jag tror på 0.5% och jag tror att 0.25 är mer sannolikt än 0.75% i februari. Men januari och februari månads inflation kan ju ändra på den saken. Kanske 0.25 i februari och ytterligare 0.25% i maj.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|