H_____P
Trygghetsnarkoman
Själv så tror jag att historien kommer upprepa sig som så många gånger, inte i närtid men kanske om 15-20 år. Men det blir tufft framöver är vi nog alla eniga om.
Själv så tror jag att historien kommer upprepa sig som så många gånger, inte i närtid men kanske om 15-20 år. Men det blir tufft framöver är vi nog alla eniga om.
Jag vill inte peta in godtyckliga kompenseringar. Tvärtom. Jag vill att inflation beräknas på penningmängd. Varken mer eller mindre.Förbättringar av samhället har existerat ända sedan stenåldern.
Inflation är inflation och börjar man prata om produktionsökningar och peta in godtyckliga kompenseringar av den orsaken så handlar det mer om manipulation.
Tycker jag.
Ok, jag var bara på finansieringen.Nej inte bara räntan utan de procentsatserna handlar om den samlade bostadskostnaden, alltså räntor och avgift till föreningen för en bostadsrätt.
Eller för en villa så innebär det ränta, elräkningar, vatten, avlopp, underhåll, reparationer
Om de kostnaderna bara utgör 1% av din lön så har du antingen en ovanligt hög lön eller också en extremt billig bostad.
Så höjde fed 0,5 o England hängde på direkt,.
Vad tror vi 0,5 upp eller 0,75 efter nyår?
Nordea höjer sin prognos för Riksbankens styrränta och tror nu på en höjning på 0,50 procentenheter till 3 procent i februari. Banken trodde tidigare på en höjning på 0,25 procentenheter.
Mängden pengar växer med tiden, dels eftersom saker blir dyrare och dels eftersom ekonomin växer. Vi blir allt fler människor som handlar mer för varje år som går och då behövs helt enkelt mer pengar.
Det här är ju helt galet. Hur många fel kan man trycka in i två meningar?
Hur mycket pengar finns det i samhället?
Mängden pengar växer med tiden, dels eftersom saker blir dyrare och dels eftersom ekonomin växer. Vi blir allt fler människor som handlar mer för varje år som gwww.riksbank.se
Jag såg Ben Bernanke kommenterade just det där om vetenskap i sitt korta tacktal på Nobelfesten, tycker ändå det var rätt bra, skulle postat det till dig tidigare, ungefär:Ekonomi är allt som oftast bara en filosofi, som det råder konsensus kring.
Endast vid några få enstaka tillfällen lyckas ekonomerna nå fram till att bli vetenskapliga.
I det här fallet har dom till stora delar bara rätt för att det råder konsensus om att det är på det där viset.
Jag såg Ben Bernanke kommenterade just det där om vetenskap i sitt korta tacktal på Nobelfesten, tycker ändå det var rätt bra, skulle postat det till dig tidigare, ungefär:
"Många säger att ekonomer inte kan bevisa sina teorier i fullskaliga experiment eller studier varför det är en tveksam, vetenskap. Det samma kan sägas om geologer och evolutionsteoretiker"
(Halvt skämtsamt men ändå)
Det får jag höra ofta, om spåkulanLäste början på tråden - intressanta inlägg (o träffsäkra - FettSnok har nog en spåkula i garderoben)
Och inte minst genusvetenskap men det vågade han väl inte ta upp som ett exempel, men whataboutism räcker ju inte för att göra filosofiska betraktelser till en vetenskap.
Geologer och evolutionsvetenskapen tror jag faktiskt har stabilare empiri att luta sig mot än vad ekonomi har.
Fortfarande ingen vetenskap. Mer ett regelbaserat system utifrån en rad premisser.Jag skulle gärna förstå hur du tänker, vad är det med "ekonomi" som du tycker är ovetenskapligt?
Jag har studerat finansiering, redovisning, marknadsföring/-ekonomi och nationalekonomi. Skulle gärna se det här lite mer utvecklat
Ekonomi bygger på regler som samhället har satt upp, förvisso mestadels vettiga, och en stor skopa psykologi.Jag skulle gärna förstå hur du tänker, vad är det med "ekonomi" som du tycker är ovetenskapligt?
Jag har studerat finansiering, redovisning, marknadsföring/-ekonomi och nationalekonomi. Skulle gärna se det här lite mer utvecklat
Jag skulle gärna förstå hur du tänker, vad är det med "ekonomi" som du tycker är ovetenskapligt?
Är ekonomi en vetenskap? - Vetenskapsradion På djupet
Ekonomernas teorier som baseras på matematiska modeller av den rationella människan har hittills haft svårt att beskriva och förutse verklighetens ekonomiska ...sverigesradio.se
Jag förstår er tes tror jag men jag tycker ni drar den för långt.Har inte tid att lyssna nu men där i texten har du ytterligare en ekonomisk dogm, nämligen att marknaden och människan som grupp är rationell.
Samtidigt som vi ser hur folket ständigt löper ekonomisk amok som flockdjur och gör bort sig.
Jag tror inte ens alla ekonomer längre delar den åsikten att marknaden är perfekt.
Men vetenskap bör väl vara värdeneutralt. Om människor är rationella eller inte borde inte spela någon roll vetenskapligt. Man studerar bara sas.Har inte tid att lyssna nu men där i texten har du ytterligare en ekonomisk dogm, nämligen att marknaden och människan som grupp är rationell.
Samtidigt som vi ser hur folket ständigt löper ekonomisk amok som flockdjur och gör bort sig.
Jag tror inte ens alla ekonomer längre delar den åsikten att marknaden är perfekt.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|