Bolån - räntans utveckling i framtiden

Raderad medlem 51742

Guest
Dags att lägga om ett av lånen för huset. 3 av 4 lån (de är delade i mindre bitar med spridning i bindningstid) ligger på ca 1,5% i ränta, men det som ska bindas om kommer att landa på mer än 4% nu oavsett tid.

Det är ingen liten höjning det... Vad fan ska man göra? Ringa banken och säga nej bara?

Funderar på om det är vettigt att låsa på maxtid 10 år om räntan fortsätter uppåt eller om det kommer att svänga innan dess?

Har ett liknande upplägg. Drygt 40% av ursprungliga lånet var bundet i 5 år (3,5 år kvar) med strax under 1,5% ränta. Resten var uppdelat på 1 år, 2 år och rörligt, där det ettåriga gick över till rörligt förra året och det 2-åriga kommer gå ut om ett halvår och även det får då fortsätta som rörligt.

Har amorterat rätt hårt på dessa och kommer fortsätta med det så att jag inom 1-2 år har blivit av med mer än hälften av det som från början var rörligt eller bundet på 1-2 år. Då kan jag sen ha lite is i magen och ta ställning till hur jag vill göra på längre sikt med de återstående lånen (även det femåriga när det går ut), samtidigt som jag vet att räntan kan stiga rejält utan att det blir någon katastrof.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Smäller för mig nu i vår också. Blir lite svettigt men låter det vara rörligt.

Man får inte glömma att vi har 10 jävligt bra år bakom oss och nu är det dags att betala igen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Smäller för mig nu i vår också. Blir lite svettigt men låter det vara rörligt.

Man får inte glömma att vi har 10 jävligt bra år bakom oss och nu är det dags att betala igen.
Värre för dem som precis klivit in på bomarknaden när de bundna förfaller om något eller några år. Kanske är det nu man ska växla ett förhoppningsvis lyckat sparande mot minskad skuld och stramare tyglar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har ett liknande upplägg. Drygt 40% av ursprungliga lånet var bundet i 5 år (3,5 år kvar) med strax under 1,5% ränta. Resten var uppdelat på 1 år, 2 år och rörligt, där det ettåriga gick över till rörligt förra året och det 2-åriga kommer gå ut om ett halvår och även det får då fortsätta som rörligt.

Har amorterat rätt hårt på dessa och kommer fortsätta med det så att jag inom 1-2 år har blivit av med mer än hälften av det som från början var rörligt eller bundet på 1-2 år. Då kan jag sen ha lite is i magen och ta ställning till hur jag vill göra på längre sikt med de återstående lånen (även det femåriga när det går ut), samtidigt som jag vet att räntan kan stiga rejält utan att det blir någon katastrof.
Du kanske ska binda det rörliga och de kortare och satsa på en rejäl inbetalning på det långa när det förfaller? Köpa tid.

Har ett litet som förfaller i vår. Funderar på att binda det för att betala av mer på det större som förfaller om 2 1/2 år.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Värre för dem som precis klivit in på bomarknaden när de bundna förfaller om något eller några år. Kanske är det nu man ska växla ett förhoppningsvis lyckat sparande mot minskad skuld och stramare tyglar.
Visst är det så, de som relativt nyligen kommit på marknaden kommer att ta en jävla smäll...

Raderad medlem 51742

Guest
Du kanske ska binda dessa och satsa på en rejäl inbetalning på det långa när det förfaller? Köpa tid.
Det är ju så klart ett alternativ, men sitter inte i sjön på något sätt, även om jag skulle behålla allt rörligt och då vet jag inte om jag vill betala den premie som krävs för att binda en längre tid på nuvarande nivå. Låser även mina valmöjligheter mer på det sättet. Just nu tänker jag att strategin är en kombination av att minska min ränteexponering samtidigt som jag vill öka mina frihetsgrader. Det KAN finnas en poäng för mig att behålla kapital tillgängligt för att exempelvis investera i energiåtgärder på huset. Men allt är också en del i en större långsiktig ekonomisk ekvation kring mitt företag osv.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är ju så klart ett alternativ, men sitter inte i sjön på något sätt, även om jag skulle behålla allt rörligt och då vet jag inte om jag vill betala den premie som krävs för att binda en längre tid på nuvarande nivå. Låser även mina valmöjligheter mer på det sättet. Just nu tänker jag att strategin är en kombination av att minska min ränteexponering samtidigt som jag vill öka mina frihetsgrader. Det KAN finnas en poäng för mig att behålla kapital tillgängligt för att exempelvis investera i energiåtgärder på huset. Men allt är också en del i en större långsiktig ekonomisk ekvation kring mitt företag osv.
Jag rör mig på rätt blygsamma nivåer. Dränering var ju en smäll, förstås. Ökade dock inte belåningen och är i stort sett tillbaka på nivåerna före det ingreppet. Sen kommer såklart "följdkostnader".
Mina lån är inget hot och kan isf lösas.
Jagar också energin och strax kommer en luft/luft på plats samt tilluft till kamin vilket bör göra den effektivare. Gamla vitvaror tjuvar också men 5000 kWh/år ligger inom räckhåll från nuvarande 6500. Var strax under 10 000 när jag köpte -18.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tänker på alla covid-stöd som utbetalades till kulturverksamma individer medan folk sitter frysandes, med gråten i halsen och bläddrar på hemnet..
Finns väl inga pengar kvar till dom.
Inte direkt så att man kan skapa pengar ur tomma intet. Inte alls.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Tänker på alla covid-stöd som utbetalades till kulturverksamma individer medan folk sitter frysandes, med gråten i halsen och bläddrar på hemnet..
Kan bekräfta att coronastöden till viss del var åt fanders... Har en del insyn i diverse kulturhus och de har aldrig mått så bra under pandemin....

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
TT NYHETSBYRÅN

SBAB höjer listräntan på bolån för samtliga bindningstider.

Förändringarna träder i kraft under måndagen.
”Både korta och långa marknadsräntor har stigit och därmed har bankernas upplåningskostnader på kapitalmarknaden för bolån ökat”, skriver banken i en kommentar.
Tremånadersräntan höjs med 0,2 procentenheter till 3,97 procent. Ettårsräntan höjs med 0,35 procentenheter till 4,67 procent och övriga räntor höjs med 0,2 procentenheter.
Listräntan är dock inte det som kunderna betalar, utan det är snitträntan som ligger en bit under.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag minns när föräldrarna firade när boräntorna sjönk under 10% på slutet 80talet. Och vill själv alltid ha rörlig ränta, lönar sig om man nu inte verkligen vet att man ska bo där resten av siitt liv, och jag vill kunna sälja och flytta när jag vill. Har som ensamstående tvåbarnsmamma blivit "tvingad" av banken att sälja mitt boende innan jag kunde köpa nytt. Hade dessutom då bundna lån, om än inte på speciellt lång tid och smällen blev 75.000 extra avgift till banken. Hittade inget nytt i tid så levde som hemlös i Stockholm i 3 månader under 2012 med två barn. Så efter det, alltid rörligt lån. Sparade grymt mycket på de tre månaderna däremot, inga boendekostnader, el, internet mm

Min egna budget för räntor på boende jag ska klara av är 12% och att jag ska klara amortera det fram tills jag ska gå i pension. Banken har alltid kliat sig i huvudet och tycker jag är för negativ, men jag sover lugnt om natten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo det gör dem väl? Det är därför ettårsräntan ökar mest, rimligen.
4,7 är det högsta jag sett men det är då i december 23.

Alla lämnar prognoser i någon form, så det är väl bara att kolla, jag hittar ingen som tror 5,0 i alla fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
4,7 är det högsta jag sett men det är då i december 23.

Alla lämnar prognoser i någon form, så det är väl bara att kolla, jag hittar ingen som tror 5,0 i alla fall.

Så vad tror du om hur konjunkturen utvecklar sig framöver?
Vi har ju haft en mindre dipp i efterfrågan och produktion med fallande råvarupriser. Men med marginell påverkan på arbetslösheten generellt.

Kommer efterfrågan och tillväxten igång igen? Och vad talar i så fall emot stigande inflation och räntor?

Eller fortsätter det neråt igen så att priserna inte kan höjas och räntorna måste sänkas igen?

Marknaden har ju alltid svängt så nåt mittenalternativ är väl ett ganska osannolikt scenario.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om någon är intresserad av vad delar av den så kallade expertisen just nu tror om ränteläget:

Experter: Rörlig boränta kan toppa på 4 procent

Som vanligt vet förstås ingen, vare sig om börsen eller räntan eller kriget eller elpriset. Men kul att killgissa, det är det!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så vad tror du om hur konjunkturen utvecklar sig framöver?
Vi har ju haft en mindre dipp i efterfrågan och produktion med fallande råvarupriser. Men med marginell påverkan på arbetslösheten generellt.

Kommer efterfrågan och tillväxten igång igen? Och vad talar i så fall emot stigande inflation och räntor?

Eller fortsätter det neråt igen så att priserna inte kan höjas och räntorna måste sänkas igen?

Marknaden har ju alltid svängt så nåt mittenalternativ är väl ett ganska osannolikt scenario.
Nu skrev du förvisso inte till mig men… Jag har svårt att se någon mjuklandning om vi ska stävja denna inflationen. Vi ”behöver” en lågkonjunktur med ökad arbetslöshet och konkurser innan vi kan gå tillbaka till vår perverterade penningpolitik.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år