Raderad medlem 51742
Guest
Dags att lägga om ett av lånen för huset. 3 av 4 lån (de är delade i mindre bitar med spridning i bindningstid) ligger på ca 1,5% i ränta, men det som ska bindas om kommer att landa på mer än 4% nu oavsett tid.
Det är ingen liten höjning det... Vad fan ska man göra? Ringa banken och säga nej bara?
Funderar på om det är vettigt att låsa på maxtid 10 år om räntan fortsätter uppåt eller om det kommer att svänga innan dess?
Har ett liknande upplägg. Drygt 40% av ursprungliga lånet var bundet i 5 år (3,5 år kvar) med strax under 1,5% ränta. Resten var uppdelat på 1 år, 2 år och rörligt, där det ettåriga gick över till rörligt förra året och det 2-åriga kommer gå ut om ett halvår och även det får då fortsätta som rörligt.
Har amorterat rätt hårt på dessa och kommer fortsätta med det så att jag inom 1-2 år har blivit av med mer än hälften av det som från början var rörligt eller bundet på 1-2 år. Då kan jag sen ha lite is i magen och ta ställning till hur jag vill göra på längre sikt med de återstående lånen (även det femåriga när det går ut), samtidigt som jag vet att räntan kan stiga rejält utan att det blir någon katastrof.