Bolån - räntans utveckling i framtiden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla räknar med höjning av styrräntan till 3% nu kl 11.
Och efter det ytterligare 0.25-0.50.

Om en timme vet vi iaf det första. :)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Alla räknar med höjning av styrräntan till 3% nu kl 11.
Och efter det ytterligare 0.25-0.50.

Om en timme vet vi iaf det första. :)
Så blev det men iomed rixbanken flaggar för att sälja obligationer så kommer dom långa räntorna sticka iväg, dessa är ju fortfarande väldigt låga sett till 6-8-10 år. Det blir ju som en dubbel räntehöjning typ 2*0,5%

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Samma här. Skönt när man inte har några skyhöga lån. Vet att räntan låg på 5 procent när jag köpte huset o då hade man några hundra tusen mer i lån o de var inget att bråka om

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Undrar hur många inlägg i denna tråd som handlar om hur lite lån man har. ?
Guilty as charged...

Hursom, frågan gnager och senaste par åren har gjort det tydligt hur sårbara stora delar av befolkningen är. Extra påtagligt för oss med moderata inkomster och lågt cash flow.

Sen kan jag svårligen se på om någon närstående får problem. Har de då byggt sin tillvaro enligt signalerna med lån och flöde blir det fort sårbart. 90-talisterna tittar frågande på en när man går på som en domedagsprofet. Eller för förälder i hög ålder, styvmoderligt behandlad av ogin arbetsgivare genom yrkeslivet med tråkiga siffror som konsekvens.

Lägg sen grad av trygghetsnarkomani till ekvationen. Räcker det inte med att skryta om att man späkt sig lånefri kan man alltid torgföra hur mycket man sänkt sin elförbrukning.

Mvh

Ullrik Fleeceson

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lånefri själv men nära ögat att ligga totalt i andra hålet.

Har letat hus lite sådär halvt o halvt rätt länge men letar i ett ganska specifikt område ute på landet och då är det lite per definition inte många hus som finns tillgängliga, eller som kommer ut som säljobjekt.
Det har kommit och gått några objekt som stuckit iväg som bara den i pris relativt utgångspriset.

Iaf, sommaren 2021så plingade det till på hemnet, iom att det är så få som kommer ut just i det området där vi letar så ringde vi upp mäklaren och erbjöd ca 32% över utgångspris om vi fick ta det innan visning. Efter lite prat fram och tillbaka så sa säljaren nej.
Huset gick sedan för ca 27% över utgångspris.

Nu i ett lite mer nyktert tillstånd är jag nästan glad att det inte blev något sett vad man faktiskt fick för det priset. Helt otroligt vad ett gammalt hus med fyra väggar och ett tak kan kosta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Exakt, och på dig följde snart ännu en till.

Det här är som en dold vem tjänar mest tråd.

Jag har för egen del mätt mina lån i relativa termer de senaste kanske fem åren i min mega-excel fil så jag håller koll på min skuldkvot. Om man har lån är ju inte en fråga egentligen.

Men skulle man redogöra för läget i landet baserat på vad folk skriver här så skulle man nu kunna konstatera att ingen fara, alla är redan skuldfria, sverigedemokratiska motorcyklister så allt är i sin ordning.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu hänger jag inte med.
Värderas man utifrån om man har lån eller ej nu också?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag har för egen del mätt mina lån i relativa termer de senaste kanske fem åren i min mega-excel fil så jag håller koll på min skuldkvot. Om man har lån är ju inte en fråga egentligen.

Men skulle man redogöra för läget i landet baserat på vad folk skriver här så skulle man nu kunna konstatera att ingen fara, alla är redan skuldfria, sverigedemokratiska motorcyklister så allt är i sin ordning.
Låt mig va'!!

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.

Inte alla.

Det finns nog vi som är belånade, politiskt ointresserade, motorcyklister med.

Jag svor inombords när jag var två dagar sen förra året för att få igenom 1.54% på 10år.
Det blev istället 1.8%, så får väl vara nöjd.

Hoppas inte frun lämnar bara, för då blir det ju jobbigare...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske beror på åldern på de som är aktiva här.
Ja och att det är väl inte lika roligt att skriva att man har sju miljoner i lån och 3,5% i ränta. Då kanske man inte skriver något alls.

Det florerar någon typ av känsla dock att låga lån minsann, det är grejen. Ja, kanske det, men utan att veta vad för förmögenheter, inkomster och fastigheter folk har så blir det ju bara "eh jaha?". Och även om man visste det, vad ska man göra med informationen?

Det fanns en tråd om vad folk tjänar en gång i tiden, den här känns lite likadan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nordea höjer alla sina listräntor på bolån, något som framgår på bankens hemsida.

Exempelvis hamnar den rörliga bolåneräntan på 5,14 procent, vilket är en höjning med 0,5 procentenheter.

Räntan på bolån med ett års bindningstid höjs med 0,4 procentenheter till 5,04 procent.

Samtidigt höjs tvåårsräntan med 0,15 procentenheter till 4,84 procent.

För bolåneräntor med tre till åtta års bindningstid hamnar höjningen på 0,1 procentenheter.

Höjningarna träder i kraft i dag.

I en kommentar till Aftonbladet skriver Nordea om anledningen till höjningen: ”Riksbanken har höjt räntan med 50 punkter vilket påverkar marknadsräntorna och ligger till grund för våra förändringar på både in och utlåning med 50 punkter på exempelvis sparkonton”.

Listräntor är långivarnas utgångsräntor, och kan alltså förhandlas av låntagare.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det blev låsning på tio år för senaste lånet. Sedan kommer ett till att behövas läggas om inom två-tre år. Osäkerheten kring räntorna och att de rörliga ser ut att sticka iväg gjorde att det kändes bättre. Med tanke på att bränsle/el och allmän inflation inte kommer att få en snabb lösning, så lär det inte heller bli så positivt för ekonomin i övrigt heller. Det är min helt privata amatör-magkänsla.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Vetefan vad man ska tro.... Om ngn såg agenda i söndags med nya riksbankchefen så inser man att de har noll koll själva. Med det sagt så tror jag att räntorna kan justeras ned igen tämligen fort....

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vetefan vad man ska tro.... Om ngn såg agenda i söndags med nya riksbankchefen så inser man att de har noll koll själva. Med det sagt så tror jag att räntorna kan justeras ned igen tämligen fort....
Nja USA släppte siffror som säger att inflationen inte minskar osm dom tänkt o då kommer mera ränte höjningar..

Europas centralbank har ju redan bestämt om 2 höjningar till innan 2023 är slut, så att hoppas på sjunkande räntor är nog fel

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år