Bolån - räntans utveckling i framtiden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Nja USA släppte siffror som säger att inflationen inte minskar osm dom tänkt o då kommer mera ränte höjningar..

Europas centralbank har ju redan bestämt om 2 höjningar till innan 2023 är slut, så att hoppas på sjunkande räntor är nog fel
Ja- det är nog det jag menar. Finns ganska många tunga ekonomer som menar att diverse riksbanker går för hårt fram, en stor del av denna problematik har uppstått genom pandemin sedan kriget med varu/råvarubrist som följd. Sedan när logistikkedjorna är återupprättade vilken de till viss del redan är faller inflationen naturligt.

Och med Erik Thedens klart förvirrande uppträdande i Agenda så vill iaf jag tro att det är klart förvirrat därute....

Tänker iaf personligen sitta still i båten.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja- det är nog det jag menar. Finns ganska många tunga ekonomer som menar att diverse riksbanker går för hårt fram, en stor del av denna problematik har uppstått genom pandemin sedan kriget med varu/råvarubrist som följd. Sedan när logistikkedjorna är återupprättade vilken de till viss del redan är faller inflationen naturligt.

Och med Erik Thedens klart förvirrande uppträdande i Agenda så vill iaf jag tro att det är klart förvirrat därute....

Tänker iaf personligen sitta still i båten.
Absolut skall man fundera både 1 o 2 gånger innan man gör något, kan ju se som en vän med el panik som var skit nöjd över att ha låst elen i 5 år till 2,8 kr något, personen är kanske inte riktigt lika nöjd idag med tanke på hur el priset dalat.

Har man ekonomin att ta det lungt med så kanske det inte är fel.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så experterna killgissar att den rörliga räntan kan toppa runt 3.5-4.0% och samma dag ligger den rörliga listräntan redan runt 4.0-4.5%. :öga

Kanske syftar dom på den rabatterade räntan men den är ju ganska individuell.

Från Dagens industri
Swedbank, som är bland de allra största aktörerna på bolån i Sverige, höjer sin listränta för bolån med tre månaders bindningstid med 0,50 procentenheter till 5,14 procent.

Publicerad: 20 februari 2023, 07:50

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inflationsstatistik idag för januari.
KPI 11.7% (12.2% i december)
KPIF 9.3% (10.2%)
Alltså fortfarande rejält negativ realränta.

Av någon anledning har det ju senaste året blivit så viktigt att titta på KPIF istället för KPI.

Det verkar främst vara de sänkta energipriserna som sänkt inflationen för KPIFXE(utan energi) har ökat till 8.7%(8.4%).
Matpriserna har ökat 20.4%.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Från Dagens industri
Ja, inte är det billigt...
Men snitträntan på 3-månaders är fortfarande runt 3,5%.

Och alla bundna räntor är högre än 3-månaders vilket får mig att tror att bankerna ser ett slut på eländet ganska snart ändå.

Naturligtvis kommer bankerna också höja inlåningsräntan i minst lika hög grad...;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, inte är det billigt...
Men snitträntan på 3-månaders är fortfarande runt 3,5%.

Och alla bundna räntor är högre än 3-månaders vilket får mig att tror att bankerna ser ett slut på eländet ganska snart ändå.

Naturligtvis kommer bankerna också höja inlåningsräntan i minst lika hög grad...;)

Den där snitträntan är ju vad folk har fått och knappast vad folk kommer få imorgon när listräntan ligger högre. Men antar man samma rabatt så kommer väl snitträntan också hoppa upp lika mycket som listräntan, alltså gissningsvis +0.5% för den som binder de närmaste veckorna.

Vill du veta vad bankerna tror om framtiden så studera räntenivån på bundna lån.

Ja, dom är inte lika snabba med att höja inlåningsräntan men det är väl vi kunder som måste flytta pengarna dit vi får bäst inlåningsränta så kommer väl bankerna tvingas höja även inlåningsräntan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den där snitträntan är ju vad folk har fått och knappast vad folk kommer få imorgon när listräntan ligger högre. Men antar man samma rabatt så kommer väl snitträntan också hoppa upp lika mycket som listräntan, alltså gissningsvis +0.5% för den som binder de närmaste veckorna.

Vill du veta vad bankerna tror om framtiden så studera räntenivån på bundna lån.

Ja, dom är inte lika snabba med att höja inlåningsräntan men det är väl vi kunder som måste flytta pengarna dit vi får bäst inlåningsränta så kommer väl bankerna tvingas höja även inlåningsräntan.
Jag är faktiskt lite förvånad över att snitträntan inte redan är högre.

Precis, och eftersom bundna ligger högre än 3-månaders så verkar dom inte tro på någon större "oro" i närtid.

Agree. :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är faktiskt lite förvånad över att snitträntan inte redan är högre.

Precis, och eftersom bundna ligger högre än 3-månaders så verkar dom inte tro på någon större "oro" i närtid.

Agree. :tummenupp

Ja, just nu är ju samtliga obligationsräntor lägre desto längre tid man binder upp sig. Det måste vara ganska unikt historiskt gissar jag.

3-mån ränta 2,80
6-mån ränta 2,70
5-års ränta 2,61
10-års ränta 2,39

Swedbank skruvar upp sin ränteprognos efter måndagens inflationsbesvikelse och spår nu en höjning på 0,5 procentenheter från Riksbanken följt av ytterligare 0,25 procent i juni och att styrräntan därmed toppar på 3,75 procent.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Vi kommer väll se hur mycket utav det där är greedflation.
#ICA
Eller uttryckt på ett annat sätt - brist på konkurrens, vilket gör att benägenheten att tumma på sina egna marginaler blir lägre, samtidigt som man säljer en typ av varor som människor inte kan undvara.

Livsmedelsbranschen gör väl även, om jag har förstått det rätt, sina inköp på ett sätt att det blir rätt stora eftersläpningar i inflationen, dels då det skall slå igenom i flera led med producenter osv, dels då priset för vissa varor sätts av marknaden i förväg, så att det slår igenom för konsument med ett antal månaders fördröjning.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Inflationsstatistik idag för januari.
KPI 11.7% (12.2% i december)
KPIF 9.3% (10.2%)
Alltså fortfarande rejält negativ realränta.

Av någon anledning har det ju senaste året blivit så viktigt att titta på KPIF istället för KPI.

Det verkar främst vara de sänkta energipriserna som sänkt inflationen för KPIFXE(utan energi) har ökat till 8.7%(8.4%).
Matpriserna har ökat 20.4%.
Gott att man har miljonskulder och sa upp sig precis. Jaja, inget fel på ravioli.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Gäller att ta dig igenom första året med bra siffror, sen köper du ett stort beredskapslager av ravioli efter aktieutdelningen så har du långsiktig uthållighet.
Så talar en riktig entreprenör! Jag har buffert för några år så det går ingen nöd på mig nu. Men skulle räntan sticka iväg till 8-10% under längre tid samtidigt som bostadsmarknaden och börsen kraschar helt så blir det tufft. Men då är jag inte ensam raviolifrossare.

fan vet när vi får ordning på penningpolitiken i Sverige. Snart kommer folk tröttna på reallönesänkningar och kräva mer. Sen är bollen i rullning. Ett riktigt KPI-verktyg, helst ett baserat enbart på penningmängd, i kombination med rejäla åtstramningar i den offentliga budgeten. Vi har inte råd att dela ut skattekronor till höger och vänster längre.
Men det händer inte. När till och med moderater försöker bräcka sossarna i stödpaket så står något illa till.

Raderad medlem 51742

Guest
Så talar en riktig entreprenör! Jag har buffert för några år så det går ingen nöd på mig nu. Men skulle räntan sticka iväg till 8-10% under längre tid samtidigt som bostadsmarknaden och börsen kraschar helt så blir det tufft. Men då är jag inte ensam raviolifrossare.

fan vet när vi får ordning på penningpolitiken i Sverige. Snart kommer folk tröttna på reallönesänkningar och kräva mer. Sen är bollen i rullning. Ett riktigt KPI-verktyg, helst ett baserat enbart på penningmängd, i kombination med rejäla åtstramningar i den offentliga budgeten. Vi har inte råd att dela ut skattekronor till höger och vänster längre.
Men det händer inte. När till och med moderater försöker bräcka sossarna i stödpaket så står något illa till.
Jag verkar ha haft en liknande tanke bakom min strategi, men lite annan ordning beroende på mina omständigheter. Jag drog upp min generalplan för frihet för drygt 5 år sen och den såg ut ungefär så här:
  1. Säga upp mig och starta företag
  2. Bygga kapital till husköp
  3. Köpa hus
  4. Bygga buffert
  5. Amortera hårt - få låg riskexponering och låga levnadskostnader
  6. Bygga kapital att investera för avkastning
  7. Fri
Jag är nu nästan klar med steg 5. Att skiten förr eller senare skulle träffa fläkten och vi skulle få en ekonomisk kris med följder på bostadsmarknaden osv. kändes givet när jag började, men visste givetvis inte vad som skulle utlösa den, i det här fallet pandemi och krig. Hade oturen att köpa hus när marknaden stod på toppen, men hade å andra sidan utgått från den risken sett till prisnivå, läge, boendekostnader, inga extravaganser osv. Som det verkar nu kommer krisen framför allt riskera påverka punkt 6 väsentligt (och kanske att behöva leva på bufferten) ifall det blir svårt att få in business i företaget ett tag framöver. Men betydligt bättre utgångsläge än när jag startade. Hade jag inte sagt upp mig hade jag fortfarande suttit kvar i hyreslägenhet nu.

Ja, frågan är om krisinsikten är tillräckligt stor för att få till mer genomgripande systemförändringar innan en större krasch. Jag är tveksam till det. Jag förväntar mig inget frihetligt drömsamhälle, men en bra början hade ju varit att få till en anpassning till verkligheten.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag verkar ha haft en liknande tanke bakom min strategi, men lite annan ordning beroende på mina omständigheter. Jag drog upp min generalplan för frihet för drygt 5 år sen och den såg ut ungefär så här:
  1. Säga upp mig och starta företag
  2. Bygga kapital till husköp
  3. Köpa hus
  4. Bygga buffert
  5. Amortera hårt - få låg riskexponering och låga levnadskostnader
  6. Bygga kapital att investera för avkastning
  7. Fri
Jag är nu nästan klar med steg 5. Att skiten förr eller senare skulle träffa fläkten och vi skulle få en ekonomisk kris med följder på bostadsmarknaden osv. kändes givet när jag började, men visste givetvis inte vad som skulle utlösa den, i det här fallet pandemi och krig. Hade oturen att köpa hus när marknaden stod på toppen, men hade å andra sidan utgått från den risken sett till prisnivå, läge, boendekostnader, inga extravaganser osv. Som det verkar nu kommer krisen framför allt riskera påverka punkt 6 väsentligt (och kanske att behöva leva på bufferten) ifall det blir svårt att få in business i företaget ett tag framöver. Men betydligt bättre utgångsläge än när jag startade. Hade jag inte sagt upp mig hade jag fortfarande suttit kvar i hyreslägenhet nu.

Ja, frågan är om krisinsikten är tillräckligt stor för att få till mer genomgripande systemförändringar innan en större krasch. Jag är tveksam till det. Jag förväntar mig inget frihetligt drömsamhälle, men en bra början hade ju varit att få till en anpassning till verkligheten.
Hade liknande plan när jag gick ut i arbetslivet. Skillnaden är att punkt 1 kommer efter punkt 5 och att punkt 6 pågått hela tiden.

Jag hade turen att göra en bostadskarriär där jag nu har en stor bostadsrätt i ett ståndsmässigt område. Har ett par miljoner i lån men belåningsgraden är fortfarande typ 20-30%. Nu får jag hoppas att firman snurrar på. Just nu har jag tillräckligt för en lön upp till brytpunkten och mycket dötid. Säg att jag kan fylla max 30% av min arbetsdag med något vettigt. Kan jag nå 80-90% eller mer så blir det bra. Dags att börja lära sig att sälja aktivt.

Min stora utmaning är att kombinera detta med att vara pappa på 50%. Inte alls enkelt eftersom jobbet innebär en del resor. Vi får se hur det går. Det måste gå! ☺️

Raderad medlem 51742

Guest
Hade liknande plan när jag gick ut i arbetslivet. Skillnaden är att punkt 1 kommer efter punkt 5 och att punkt 6 pågått hela tiden.

Jag hade turen att göra en bostadskarriär där jag nu har en stor bostadsrätt i ett ståndsmässigt område. Har ett par miljoner i lån men belåningsgraden är fortfarande typ 20-30%. Nu får jag hoppas att firman snurrar på. Just nu har jag tillräckligt för en lön upp till brytpunkten och mycket dötid. Säg att jag kan fylla max 30% av min arbetsdag med något vettigt. Kan jag nå 80-90% eller mer så blir det bra. Dags att börja lära sig att sälja aktivt.

Min stora utmaning är att kombinera detta med att vara pappa på 50%. Inte alls enkelt eftersom jobbet innebär en del resor. Vi får se hur det går. Det måste gå! ☺️
Ja skillnaden för mig var att jag inte hade en bostadskarriär i ryggen att utgå ifrån. Insåg att det inte fanns en chans att ta mig ur dåvarande situation genom vanligt lönearbete, även om främsta motivationen till att starta eget ändå inte var ekonomisk.

Men låter som att du har ett utmärkt utgångsläge för att köra eget, bortsett möjligen från konjunkturen och att kombinera resorna med familjelivet då. För extra ekonomisk trygghet i början finns det dessutom försäkringar som ger i princip samma skydd som om man är anställd och därifrån blir det bara bättre så länge man drar in pengar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år