Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Håller i sak i med dig. Tror inte heller att folk samlat pengar på hög. Bara att titta på andelen mopedbilar för 150 tkr som ungdomarna kör omkring i mitt område.
Men bostäder ser iaf jag som investering på en längre horisont. förutsatt att man har en sund belåningsgrad när man går in.
Och som alla investeringar går de upp och ner vid en given tidpunkt.
Att bo är att konsumera, desto större man bor desto mer konsumerar man.
Men på sätt och vis är det ju delvis en investering om man betraktar dig som hyresgästen i bostaden.
Du sitter ju liksom på bägge stolarna samtidigt, du är dels konsumenten som bor i bostaden men du är samtidigt fastighetsägaren.
Och fastighetsägaren tjänar ju vanligtvis några få procent av hyresintäkterna.
Du skulle tex kunna hyra ut bostaden åt någon annan och hyra en mindre åt dig själv.
Skulle du flytta ut från bostaden och bo i ett tält för att hyra ut bostaden så är det ju helt och hållet en investering.
Men så länge du själv bor i bostaden är du en konsument och desto större bostad det handlar om desto mer av konsumtion är det.
Summan är som jag ser det alltså att bostaden är konsumtion.
Sen har ju de fallande räntorna drivit upp bostadspriserna så att folk under många år tagit prisuppgångar som något självklart. Med fallande bostadspriser kanske det framöver blir mer tydligt att boendet är konsumtion och inte en tillgång.
Det engelska vokabulären kanske gör saken mer tydligt:
"assets" genererar pengar
"liabilities" kostar pengar
Dessa större asset du har desto mer pengar genererar du varje månad, desto större liability du har desto mer pengar förlorar du varje månad.
Sätt in bostaden här så är det uppenbart att desto större bostad du bor i desto mer pengar förlorar du varje månad.
För övrigt är ägda pengar värdefullare än lånade och brukar ha högre avkastningskrav än lånade i finansvärlden. Men så resonerar förstås inte Svensson.
Last edited: