Bolån - räntans utveckling i framtiden

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jo så var de när jag köpte mitt hus för 11 år sen. Då hade banken som krav att man skulle klara en 8 procentig ränta.

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle tro att när bankerna (och låntagarna) gjort sina kalkyler om 6-7% har de inte tagit höjd för att det samtidigt skulle bli extremhöga energipriser och extrem inflation i största allmänhet.

Lägger vi dessutom till att de höga räntorna kan leda till hög arbetslöshet så har vi alla förutsättningar för en rejäl ekonomisk kris.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Noterade att den här "värderingen" av kåken, som syns om man scrollar ner på t ex Hitta, hade sänkts med ca 20% sen sist jag kollade i höstas nån gång. Nu säger väl inte den så jättemycket men är ändå en indikator. Dyra åtgärder som inte syns borde iaf bibehålla värdet något, så här i lågprisbygd, medan ruffigt yttre och härjad tomt drar ner. I nuläget är inte mitt hemman någon plusaffär, såvitt jag kan se, men jag bor ändå billigt och här är lugnt, än så länge.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jo så var de när jag köpte mitt hus för 11 år sen. Då hade banken som krav att man skulle klara en 8 procentig ränta.
Dubbla räntan var vad banken räknade på för något år sen, innan den började dra iväg. Det är iaf vad jag hörde från de som köpte då. Räkna åtminstone på fyrdubbling och se vad det gör på konsumtionsutrymmet, sa jag. Det ligger närmre ditt exempel.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tyvärr är det väll så att banken anser att man skall klara 6-8% ränta, men då räknar väll inte banken med snabblån, reselån, lån till storbild tv, kredit hörnsoffa, leasing bil ochså vidare,

Banken räknar väll rent krast på sitt lån, normal elförbrukning normala kostnader för sopor försäkringar tel/data osv.

Så normal Svensson som har köpt nytt kök på krita ny soffa-tv/projektor/suround, tenneriffa på lån, ett par festkvallar på snabblån o sedan en leasing Volvo a 6-10 k i månaden.

Dom ligger pissigt till, det är väll därför Blocket svämmar över av övertagande av privat leasing erbjudanden. Billiga båtar osv osv

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tyvärr är det väll så att banken anser att man skall klara 6-8% ränta, men då räknar väll inte banken med snabblån, reselån, lån till storbild tv, kredit hörnsoffa, leasing bil ochså vidare,

Banken räknar väll rent krast på sitt lån, normal elförbrukning normala kostnader för sopor försäkringar tel/data osv.

Så normal Svensson som har köpt nytt kök på krita ny soffa-tv/projektor/suround, tenneriffa på lån, ett par festkvallar på snabblån o sedan en leasing Volvo a 6-10 k i månaden.

Dom ligger pissigt till, det är väll därför Blocket svämmar över av övertagande av privat leasing erbjudanden. Billiga båtar osv osv
Ja, bil och blancolånen har dragit iväg ordentligt. Hörde 8-9% på billån. Märks ju inte om det är ett annuitetslån...än. Amorteringsdelen krymper och så småningom är hela månadsinbetalningen ränta, med skulden kvar, men det kostar ju samma per månad... Jag fattar inte bekymmerslösheten hos en del. Tokspara buffert och amortera efter bästa förmåga hade varit min metod.
Det är nog den här tvångsmässigheten man har att tvunget ha råd med det man har och inte ha lån som dikterar ens livsvillkor. En inställning som kommer av att ha haft det knalt pga av annans livsval, inte egna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var är de billiga båtarna på Blocket? Jag tycker de är lika dyra, eller dyrare, jämfört med i höstas.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är inga muntra saker från landet i väster, USA går ordentlig kräftgång som jag sa förra året, den perfekta stormen blåser in.
  • Varselvåg i USA – högsta siffran sen 2009
    Antalet varsel ökar kraftigt i USA. I februari uppgick siffran till 77 770 stycken. Så många har inte varslats i februari sedan finanskrisen 2009, enligt arbetsförmedlingsföretaget Challenger, Gray & Christmas.
    Jämfört med samma månad förra året är ökningen 410 procent.
    Flest varsel är inom tekniksektorn, men för första gången på tio år rapporteras det varsel inom samtliga 30 sektorer som företaget bevakar, skriver TT.

• GUSTAF LARSSON
    i går14.35
    DELA
    Storbankerna: Boräntan över 5 procent i år – efter rabatter
    Bankerna reviderar sina prognoser för Riksbankens agerade framåt.
    Styrräntan är just nu på 3,0 procent. Två möten återstår innan sommaren, och såväl SEB och Swedbank som Nordea tror att den därefter landar på 3,75 procent.
    Handelsbanken går längre än så. Efter höjningarna i april och juni tror storbanken att styrräntan ligger på 4,25 procent.
    Olle Holmgren, chefsstrateg på SEB, säger till TT att han tror att den rörliga boräntan – efter ränterabatter – kommer att ligga omkring 5 procent innan sommaren.
    Och Handelsbankens seniorekonom Helena Bornevall säger till nyhetsbyrån:
    – Vår prognos på styrräntan indikerar att bankernas rörliga boräntor efter rabatt går mot 5,4, alltså knappt 5,5 procent i slutet av året.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var är de billiga båtarna på Blocket? Jag tycker de är lika dyra, eller dyrare, jämfört med i höstas.

Det är nog så att efterfrågan inte har sjunkit ännu. Ingen brist på pengar vare sig hos konsumenter eller företag.

Om konsumtionen skulle störtdyka skulle vi inte ha inflation…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog så att efterfrågan inte har sjunkit ännu. Ingen brist på pengar vare sig hos konsumenter eller företag.

Om konsumtionen skulle störtdyka skulle vi inte ha inflation…

Det kanske känns logiskt så men det är inte någon omöjlig kombination, särskilt nu med vår fallande krona så ska du inte vara så säker på att den regeln gäller.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är lugnt. De får hjälp väl hjälp av staten med indrivning.
Visst har du rätt att de får hjälp från kronofogden.....
Förra gången ( 1990-talet) fick bankerna dessutom statsgarantier för att i sin tur kunna ta upp nya lån.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Visst har du rätt att de får hjälp från kronofogden.....
Förra gången ( 1990-talet) fick bankerna dessutom statsgarantier för att i sin tur kunna ta upp nya lån.
Om vi tänker till kring det här med incitament då. Vad gör det för riskviljan(omedveten eller medveten) hos bankerna?
Kanske blir de lite oförsiktigare kring vem de ger lån till tex?

Att råka göra en dålig affär finns inte så det behöver man inte bry sig om när någon annan garanterar att man får igen sina pengar iaf.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Om vi tänker till kring det här med incitament då. Vad gör det för riskviljan(omedveten eller medveten) hos bankerna?
Kanske blir de lite oförsiktigare kring vem de ger lån till tex?

Att råka göra en dålig affär finns inte så det behöver man inte bry sig om när någon annan garanterar att man får igen sina pengar iaf.
Nej bankerna lever ett mycket speciellt liv. Staten rycker in när det går åt helvete.
I gengäld lånar bankerna ut pengar nästan gratis (för att hålla i gång byggandet).
Bank aktierna var ju på 1990-talet nere på nivån korv med bröd hos Biltema idag.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Silicon Valley Bank stängs av myndigheter
Krisande SVB får orosmolnen på börsen att hopa sig

Krisande SVB får orosmolnen på börsen att hopa sig Foto: Jeff Chiu/AP
Amerikanska myndigheter har stängt den krisande banken Silicon Valley Bank och tagit kontroll över dess tillgångar.
Beskedet kommer efter att den problemtyngda banken i går tvingades sälja en stor del av sina värdepappersinnehav med förlust.
Något som skapat enorm oro och fått världens börser att rasa. Flera storbanker hör till de största förlorarna både i Sverige och Europa.
– Det är en tydlig markering att nu är de tuffa tiderna här på riktigt, sa ekonomen Frida Bratt till Aftonbladet tidigare i dag.
Silicon Valley Bank riktar sig framförallt till teknik- och tillväxtbolag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Pensionsjättens mångmiljardförlust – bara timmar efter att nya satsningen meddelats​

Av:
Victor Stenquist

PUBLICERAD: I GÅR 14.16
UPPDATERAD: I GÅR 15.24
Krisvintern
Pensionsjätten Alecta uppgav att man skulle överge Handelsbanken och Swedbank för att satsa på amerikanska nischbanker.

Bara timmar senare kraschade techbanken Silicon Valley Bank – och Alecta förlorade ett mångmiljardbelopp.

– Det var lite tråkig tajming, säger Jacob Lapidus, presschef på Alecta.

Silicon Valley Bank, SVB, föll handlöst på den amerikanska börsen då inlåning sjunkit snabbt och banken tvingats sälja värdepapper för drygt 225 miljarder kronor och dessutom göra en nyemission.

Moderbolaget SVB Financial Group rasade med över 60 procent på börsen under torsdagen. I fredagens förhandel är aktien ner ytterligare över 60 procent.

Raset fick direkt påverkan på svenska pensionjätten Alecta, som förlorat minst 6,4 miljarder kronor bara på innehavet i SVB, enligt Dagens industri.

Enligt tidningen har Alecta, som förvaltar tjänstepensioner till 2,6 miljoner svenskar, också innehav i First Republic Bank som minskade med 1,4 miljarder och i Signature Bank som minskade 380 miljoner kronor i värde.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka