n_andersson
Sporthojsnörd
Jo så var de när jag köpte mitt hus för 11 år sen. Då hade banken som krav att man skulle klara en 8 procentig ränta.
Dubbla räntan var vad banken räknade på för något år sen, innan den började dra iväg. Det är iaf vad jag hörde från de som köpte då. Räkna åtminstone på fyrdubbling och se vad det gör på konsumtionsutrymmet, sa jag. Det ligger närmre ditt exempel.Jo så var de när jag köpte mitt hus för 11 år sen. Då hade banken som krav att man skulle klara en 8 procentig ränta.
Ja, bil och blancolånen har dragit iväg ordentligt. Hörde 8-9% på billån. Märks ju inte om det är ett annuitetslån...än. Amorteringsdelen krymper och så småningom är hela månadsinbetalningen ränta, med skulden kvar, men det kostar ju samma per månad... Jag fattar inte bekymmerslösheten hos en del. Tokspara buffert och amortera efter bästa förmåga hade varit min metod.Tyvärr är det väll så att banken anser att man skall klara 6-8% ränta, men då räknar väll inte banken med snabblån, reselån, lån till storbild tv, kredit hörnsoffa, leasing bil ochså vidare,
Banken räknar väll rent krast på sitt lån, normal elförbrukning normala kostnader för sopor försäkringar tel/data osv.
Så normal Svensson som har köpt nytt kök på krita ny soffa-tv/projektor/suround, tenneriffa på lån, ett par festkvallar på snabblån o sedan en leasing Volvo a 6-10 k i månaden.
Dom ligger pissigt till, det är väll därför Blocket svämmar över av övertagande av privat leasing erbjudanden. Billiga båtar osv osv
Än har folk hoppet kvar. Det dröjer nog lite till..Var är de billiga båtarna på Blocket? Jag tycker de är lika dyra, eller dyrare, jämfört med i höstas.
Där vi här hemma dessutom kan blanda in en sjunkande krona i soppan...Hög inflation och hög arbetslöshet är en riktigt dålig kombination.
Var är de billiga båtarna på Blocket? Jag tycker de är lika dyra, eller dyrare, jämfört med i höstas.
Det är nog så att efterfrågan inte har sjunkit ännu. Ingen brist på pengar vare sig hos konsumenter eller företag.
Om konsumtionen skulle störtdyka skulle vi inte ha inflation…
Det är lugnt. De får hjälp väl hjälp av staten med indrivning.Och när de som lånat pengar av bankerna börjar få svårt att betala , då sjunker bankaktierna.
Visst har du rätt att de får hjälp från kronofogden.....Det är lugnt. De får hjälp väl hjälp av staten med indrivning.
Om vi tänker till kring det här med incitament då. Vad gör det för riskviljan(omedveten eller medveten) hos bankerna?Visst har du rätt att de får hjälp från kronofogden.....
Förra gången ( 1990-talet) fick bankerna dessutom statsgarantier för att i sin tur kunna ta upp nya lån.
Nej bankerna lever ett mycket speciellt liv. Staten rycker in när det går åt helvete.Om vi tänker till kring det här med incitament då. Vad gör det för riskviljan(omedveten eller medveten) hos bankerna?
Kanske blir de lite oförsiktigare kring vem de ger lån till tex?
Att råka göra en dålig affär finns inte så det behöver man inte bry sig om när någon annan garanterar att man får igen sina pengar iaf.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|