Bolån - räntans utveckling i framtiden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Text​

TT
Dela
Kopiera länk

USA:s finansdepartement, centralbanken Federal Reserve och bankövervakningsmyndigheten FDIC meddelar i ett gemensamt uttalande att de stänger den New York-baserade kryptobanken Signature Bank.
Myndigheterna uppger att alla bankens kunder ska skyddas och att inga förluster kommer att ”bäras av skattebetalarna”.
Signatures aktie föll mer än 22 procent i fredagens handel på Wall Street.
FDIC tog i förra veckan över kontrollen av Silicon Valley Bank.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Text​

TT
Dela
Kopiera länk

USA:s finansdepartement, centralbanken Federal Reserve och bankövervakningsmyndigheten FDIC meddelar i ett gemensamt uttalande att de stänger den New York-baserade kryptobanken Signature Bank.
Myndigheterna uppger att alla bankens kunder ska skyddas och att inga förluster kommer att ”bäras av skattebetalarna”.
Signatures aktie föll mer än 22 procent i fredagens handel på Wall Street.
FDIC tog i förra veckan över kontrollen av Silicon Valley Bank.
Blir spännande att se om några fler banker går under i veckan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Blir spännande att se om några fler banker går under i veckan.
Det är ju banker som riktat in sig på bitcoin växlingar och dyligt så det är ju ännu isolerat till låssas valutorna, börjar det krypa över till normala banksektorn då är det värre.

Det gick en bilförsäljning kedja i kk förra månaden 40 anläggningar i kedjan stängde samma dag, dom räknar med en 50% värde minskning av bilvärdet, som mumman på gröten så har ju cheva o Ford stängt ned tillverkningen av pickupps då ingen köper längre..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det gick ju fort, alecta lyckas igen pricka rätt bank.

Uppgifter: Alecta i krismöte
i dag kl 08.30Amanda Hällsten

DELA
Lokala myndigheter i New York har tagit kontroll över kryptobanken Signature Bank, där den svenska pensionsjätten Alecta är storägare.
Med anledning av det håller Alecta ett krismöte klockan 8.30 i dag, enligt uppgifter till Dagens Industri.
Totalt ska Alecta ha investerat 3,2 miljarder kronor i kryptobanken.
Alecta har också investerat i Silicon Valley Bank (SVB) och First Republic, något som också bidragit till pensionsjättens stora tapp.
”Vi måste fundera på vad vi har gjort fel i det här avseendet – om vi nu har gjort något fel. Det måste vi ta oss en rejäl funderare på”, sa Magnus Billing, vd och tillförordnad kapitalförvaltningschef, till Di under fredagen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nu jäklar rullar det på riktigt bra nu är tre (3) banker körda i skiten. Nu är det ju nästan lite intressant.

Dock fortfarande bara leksaks penga bankersom handlar med påhittade valutor.

Tre amerikanska banker har kollapsat och tagits i kontroll av tillsynsmyndigheter. Nu räknar pensionsjätten Alecta, som investerat i två av dem, med att ha förlorat mångmiljardbelopp.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lätt att spekulera me andras pengar.. Få se va som kommer fram i spåren me Alecta å deras investeringar i dom bankerna.. Finns kanske fler saker som kommer fram... Påminner lite om optionsaffären -87 å Carnegie affären -08...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lätt att spekulera me andras pengar.. Få se va som kommer fram i spåren me Alecta å deras investeringar i dom bankerna.. Finns kanske fler saker som kommer fram... Påminner lite om optionsaffären -87 å Carnegie affären -08...
Nu låter det lite som att flera svenska banker o dyligt har investerar i samma banker i USA, det visar sig?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är ju banker som riktat in sig på bitcoin växlingar och dyligt så det är ju ännu isolerat till låssas valutorna, börjar det krypa över till normala banksektorn då är det värre.

Det gick en bilförsäljning kedja i kk förra månaden 40 anläggningar i kedjan stängde samma dag, dom räknar med en 50% värde minskning av bilvärdet, som mumman på gröten så har ju cheva o Ford stängt ned tillverkningen av pickupps då ingen köper längre..
Är silcon valley bank en kryptobank? Nu har du fått något rejält om bakfoten.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är silcon valley bank en kryptobank? Nu har du fått något rejält om bakfoten.
Nä ingen kryptobank men dom har Sysslat med att växla ut krypto valutor till reda pengar på ett sinrikt sätt.

Pensionsjätten Alecta är inte ensam om att ha investerat i de amerikanska kaosbankerna.

De allmänna pensionsfonderna har ägande på hundratals miljoner kronor – där Sjunde AP-fonden sticker ut med 666 miljoner.

– I praktiken kommer det inte synas i avkastningssiffrorna för fonden, säger kommunikationschef Johan Florén.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nä ingen kryptobank men dom har Sysslat med att växla ut krypto valutor till reda pengar på ett sinrikt sätt.

Pensionsjätten Alecta är inte ensam om att ha investerat i de amerikanska kaosbankerna.

De allmänna pensionsfonderna har ägande på hundratals miljoner kronor – där Sjunde AP-fonden sticker ut med 666 miljoner.

– I praktiken kommer det inte synas i avkastningssiffrorna för fonden, säger kommunikationschef Johan Florén.
Du blandar fortfarande ihop silicon valley bank med silvergate och signature.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dom nämnde på radion i morse att SVB som nischbank inte står under samma övervakning som andra storbanker pga av någon reglering som tagits bort.
Någon som vet vad det är mer konkret?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Dom nämnde på radion i morse att SVB som nischbank inte står under samma övervakning som andra storbanker pga av någon reglering som tagits bort.
Någon som vet vad det är mer konkret?
Det är just detta dom hade kommit på något sätt att gå runt systemet med tvättade pengar när man växlar ut coins till reda pengar.

Bidden sa ju att inga i dom bankerna skulle få behålla jobben pga detta fixandet. Är väll något liknande våran Swedbank i Baltikum.

Jag såg på tuben i går kväll där dom förklarar detta lätt avancerade upplägget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Angående de svenska räntorna den närmaste tiden så säger Riksbanken så här.

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Riksbanken följer utvecklingen på de finansiella marknaderna och bedömer i nuläget att det inte finns någon risk för den finansiella stabiliteten i Sverige.
Det sade riksbankschef Erik Thedéen inför finansutskottet på tisdagen, enligt en sammanfattning som Riksbanken publicerat. Han kommenterade bankproblemen i USA.

Bland annat omfattas de svenska bankerna av hårdare regelkrav än de aktörer i USA som fått problem. De direkta exponeringarna gentemot dessa aktörer är även begränsade hos de svenska bankerna.

"Samtidigt är det inte ovanligt att turbulens på de utländska kapitalmarknaderna smittar av sig på Sverige. Vi bevakar därför situationen noggrant och har som alltid beredskap att vidta åtgärder om den snabbt skulle förändras", sade han.

I sitt anförande sammanfattade han också beslutet från februari och konstaterade att inflationen fortfarande är alldeles för hög och att penningpolitiken behöver agera för att inflationen ska falla tillbaka till 2 procent inom rimlig tid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Angående de svenska räntorna den närmaste tiden så säger Riksbanken så här.
Det pratas om att FED inte kommer höja räntorna alls för att inte "störa" bankerna mer.
Isf tror jag att ev höjningar här inte heller blir så "aggressiva" som det spekulerats i utan kanske 25 punkter i ett första läge.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det pratas om att FED inte kommer höja räntorna alls för att inte "störa" bankerna mer.
Isf tror jag att ev höjningar här inte heller blir så "aggressiva" som det spekulerats i utan kanske 25 punkter i ett första läge.

Jag läste i morse att 85% trodde det skulle bli 0.25% höjning.
Jag gissar att FED kanske rent av avvaktar och lämnar räntan oförändrad med tanke på det ekonomiska läget.

Men FED är inte riksbanken och det är inte i Sverige som bankerna gått i konkurs, och USA har inte 11% inflation utan snarare 6% och trots det har vi i Sverige lägre styrränta än USA just nu så beträffande Sverige så tror jag fortfarande på +0.5%.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag gissar att FED kanske rent av avvaktar och lämnar räntan oförändrad med tanke på det ekonomiska läget.

Men FED är inte riksbanken och det är inte i Sverige som bankerna gått i konkurs, och USA har inte 11% inflation utan snarare 6% och trots det har vi i Sverige lägre styrränta än USA just nu så beträffande Sverige så tror jag fortfarande på +0.5%.
Så kan det absolut bli.
Spåkulor kan visa olika ibland om dom inte är kalibrerade. ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

THEDÉEN
AVSER HÖJA 25 ELLER 50 PKT I APRIL, DATA AVGÖR (Direkt)​

2023-03-14 11:17
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Vi avser att höja styrräntan med 25 eller 50 punkter i april, inkommande data kommer att avgöra. Längre än så går jag inte.
Det sade riksbankschef Erik Thedéen i en utfrågning i riksdagens finansutskott på tisdagen.
Han fick en direkt fråga om hur händelseutvecklingen i USA, och därmed på de finansiella marknaderna, de senaste dagarna påverkar Riksbanken räntesättning.
Erik Thedéen framhöll att om han skulle börja kommentera dagsformen på finansmarknaderna skulle han kunna bidra till turbulens.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR

Nu är ju Sverige ganska unikt med våra bostadspriser samt att vi är oerhört exponerade för räntan med våra rörliga bolån till skillnad från både USA och Europa där man har för tradition att låsa sina bolåneräntor på asevärt längre tider än i Svea Rike. Min magkänsla att när proppen går ur de svenska hushållen som jag tror sker nu så kommer det gå fort.

Med det sagt så tror jag att det är svårt att jmf hur USA centralbank/Sveriges centralbank agerar.

Men vad vet jag...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är ju Sverige ganska unikt med våra bostadspriser samt att vi är oerhört exponerade för räntan med våra rörliga bolån till skillnad från både USA och Europa där man har för tradition att låsa sina bolåneräntor på asevärt längre tider än i Svea Rike. Min magkänsla att när proppen går ur de svenska hushållen som jag tror sker nu så kommer det gå fort.

Med det sagt så tror jag att det är svårt att jmf hur USA centralbank/Sveriges centralbank agerar.

Men vad vet jag...

Jag trodde som dig för ett år sedan att svenska folket var så räntekänsliga att det bara skulle behövas små räntehöjningar för att bromsa inflationen.
Under det senaste året har jag succesivt övergett det tankarna och mer börjat tänka att bara en bråkdel av folket är faktiskt så räntekänsliga. Svensson fortsätter ju konsumera nästan opåverkat av räntan.
Man bör nog alltså beakta att väldigt många svenskar har begränsade skulder eller inga skulder, är inte räntekänsliga och kan fortsätta konsumera och trots att räntan gått upp så mycket som den gjort.

Därför har inte konsumtionen/inflationen vikit ner trots ganska ordentliga räntehöjningar. Dessutom har SEK fallit i värde, troligtvis huvudsakligen eftersom Sveriges räntor var extra låga och har inte höjts lika snabbt som omvärldens räntor. Vilket gett oss extra sten på den bördan.

Det är alltså inget jag har direkt stöd för statistiskt men det är min tes.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka