Bolån - räntans utveckling i framtiden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
När man läser den här tråden är det så att man nästan skäms att man har lån...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Menar du att bostäder liksom försvinner poff till ingenting om bostadspriserna sjunker? Eller varför skulle fallande bostadspriser leda till frågan om var folk ska bo?

Om bostadspriserna faller så kan folket fortfarande naturligtvis bo i de bostäder som finns även idag ifall du ser dig omkring. Att priset på dessa faller har ingenting med den tillgången att göra.
Enda skillnaden är att bostäderna kommer köpas för ett lägre belopp men månadskostnaden kanske ändå blir högre beroende på energipriser och räntor.
Nej inte alls, jag menar att var och en har haft ytterst begränsat med valmöjligheter rörande om den skall ta lån till bostad eller inte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej inte alls, jag menar att var och en har haft ytterst begränsat med valmöjligheter rörande om den skall ta lån till bostad eller inte.

Ok då blir resonemanget rimligare, men de flesta kan ju fortfarande välja var de ska bo, det är knappast någon som sätter en pistol mot deras tinning och tvingar dem att köpa en lägenhet innanför tullarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ok då blir resonemanget rimligare, men de flesta kan ju fortfarande välja var de ska bo, det är knappast någon som sätter en pistol mot deras tinning och tvingar dem att köpa en lägenhet innanför tullarna.
Självklart inte, men det är verkligen inte bara att ta en hyreslägenhet någon annanstans i länet heller.
Halva Sverige (och halva Mellanöstern) är på jakt efter hyresbostäder, (att de två miljoner migranterna behöver någonstans att bo och det är inget vi kan bortse från heller).

De lägenheter som finns med kort inflyttning kan kosta tre-fyra gånger mer än motsvarande lägenhet som bostadsrätt, att då kräva och raljera runt huruvida folk belånar sig tycker är är småsint. Det finns pajasar som maxat och gjort galna grejer men de allra flesta med hög belåning är enligt mig hederliga inflyttade svenskar som behöver någonstans att bo så de kan ta ett jobb som de utbildat sig till.

Nästan alla jag känner i Stockholm i min ålder som är nya bekantskaper är hitflyttade från städer som Linköping, Borås, Sundsvall.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
När man läser den här tråden är det så att man nästan skäms att man har lån...
Det är som att läsa på "Flashback" här numera, finns ingen hejd på hur duktiga alla är på att spara och betala av, sälja aktier i just rätt ögonblick ock så vidare...
Men du kan trösta dig med att att jag sålde mitt hus i precis rätt ögonblick, bindningen på räntan just gått ut, inga extra pengar till banken där inte! Maxat pris! Sedan tog jag min hög med pengar, och satsade på ett bygge på en tomt jag köpte för några år sedan, förra hösten.
Det gick "sådär"!
Så nu är jag mitt uppe i ett bygge, kontrakt med byggfirman som man inte slingrar sig ur. Inga lån att binda. Byggnadskreditiv är dyrt! Elavtal har jag inget,"bygg-el" är dyrt. "Men har man tagit fan i båten, får man ro han i land" är mottot jag och frun jobbar efter nu. Utvecklingen 2022 har tagit udden av glädjen med att äntligen få bygga sitt eget hus, och lån kommer vi att ha när vi är klara, det kan du vara säker på!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är som att läsa på "Flashback" här numera, finns ingen hejd på hur duktiga alla är på att spara och betala av, sälja aktier i just rätt ögonblick ock så vidare...
Men du kan trösta dig med att att jag sålde mitt hus i precis rätt ögonblick, bindningen på räntan just gått ut, inga extra pengar till banken där inte! Maxat pris! Sedan tog jag min hög med pengar, och satsade på ett bygge på en tomt jag köpte för några år sedan, förra hösten.
Det gick "sådär"!
Så nu är jag mitt uppe i ett bygge, kontrakt med byggfirman som man inte slingrar sig ur. Inga lån att binda. Byggnadskreditiv är dyrt! Elavtal har jag inget,"bygg-el" är dyrt. "Men har man tagit fan i båten, får man ro han i land" är mottot jag och frun jobbar efter nu. Utvecklingen 2022 har tagit udden av glädjen med att äntligen få bygga sitt eget hus, och lån kommer vi att ha när vi är klara, det kan du vara säker på!
Det kommer gå bra, var bor ni nu?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar som om bostadsmarknaden har stabiliserat sig.
Om inte annat så iaf tillfälligt för lite till kommer det nog ner innan det vänder upp igen..

Skärmklipp.PNG
1665121508762.png
Allt knyckt från Expressen.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Den där statistiken MÅSTE vara riggad.
Det är väl snarare så att ingen faktiskt köper.
I kommunen där jag bor så har det ökat från i vanliga fall runt 40-talet villor på marknaden till att nu ligga på 70.
Men inga avslut görs, för folk väntar ut utvecklingen i mångt och mycket.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
I kommunen där jag bor så har det ökat från i vanliga fall runt 40-talet villor på marknaden till att nu ligga på 70.

Pratade med min granne förra helgen en gubbe som fyller 80 och blivit ensam sedan några år.
Han har varit och tittat på en lägenhet (bostadsrätt) när han var på andra visningen hade dom inte fått ett enda bud den ligger ute för 500' när han frågade mäklaren om vädret på hans nuvarande hus så trodde han ca 1.3 förra året fick han värdering ca 1.7-2 miljoner.
Så han väntar och hoppas att han orkar med huset något år till.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Antal avslut är ju inte med.
Så här står det i artikeln: Källa: SVENSK MÄKLARSTATISTIK
Finns lite fler kommuner med i länken.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nån gång i forntiden anmälde jag mig på Boolis hemsida och får en teoretisk värdering av hemmet varje månad. Senast var den nere i 160% av byggkostnaden 2012.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En mycket intressant youtube snutt om vad som händer i USA just Nu med stopp i husförsäljning, stopp i bilförsäljning, avsked av personal, Amazon skall avskeda massor, att USA närmar sig samma ekonomisks punkt som efter 2dra världskriget.

Jobbigt är bara förnamnet, lyssna och analysera själva.

The winter is coming????

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En mycket intressant youtube snutt om vad som händer i USA just Nu med stopp i husförsäljning, stopp i bilförsäljning, avsked av personal, Amazon skall avskeda massor, att USA närmar sig samma ekonomisks punkt som efter 2dra världskriget.

Jobbigt är bara förnamnet, lyssna och analysera själva.

The winter is coming
Har du länken också?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror möjligen det finns bättre källor för ekonominyheter än freeinvesting.com på Youtube.

Apropå troll eller?
8dd570869f8be2ac4c58d3431dbd049b.jpg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Pratade med min granne förra helgen en gubbe som fyller 80 och blivit ensam sedan några år.
Han har varit och tittat på en lägenhet (bostadsrätt) när han var på andra visningen hade dom inte fått ett enda bud den ligger ute för 500' när han frågade mäklaren om vädret på hans nuvarande hus så trodde han ca 1.3 förra året fick han värdering ca 1.7-2 miljoner.
Så han väntar och hoppas att han orkar med huset något år till.
Men egentligen - blir det någon större skillnad?
Hans hus var högt värderat för ett år sedan, men det var förmodligen lägenheten också

Nu är huset inte så högt värderat längre, men lägenheten borde ha sjunkit lika mycket?
Så grannen betalar inte så mycket i skatt (vinsten blir lägre) och inte så mycket i mäklararvode om han säljer. Pengarna han har i handen räcker ungefär lika långt att köpa lägenhet för som förra året.
Det som är nytt är inflation, elprishöjningar o. dyl. men dessa drabbar honom oavsett han bor kvar eller ej. Värstascenariot är om han går från obelånat hus till belånad lägenhet, men det verkar otroligt om man ser till priserna du nämnde.
De som drabbas av sjunkande fastighetspriser är de som köpt sitt nya boende men inte sålt sitt gamla - åsså givetvis mäklare och stat (och det skiter vi alla i - eller)

Räntorna är "a completely different matter" - men givetvis är det räntan som mest påverkar huspriserna just nu, därefter driftskostnader (el)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är ju inte den snutten den enda som säger samma sak, därimot sammanfattade dom de flesta delarna på en gång..
Okej men det var massa new world order trams där så jag tror ändå det är bra att söka sin information i mer moderata kanaler.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år