Bolån - räntans utveckling i framtiden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Förresten, frågan löd:

"Så hur värderas ett förväntat framtida kassaflöde om en miljard de närmsta 10 åren?"

Det är väl i alla fall besvarat nu?
Vet inte om frågan är besvarad helt men det får gå. Vi verkar i vart fall vara överens om att värdering inte är helt objektivt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har egentligen rätt. Stabiliteten ligger inte nödvändigtvis i kopplingen mot en ädelmetall.
Stabiliteten borde ligga i förtroendet. Vill jag betala med kottar på ICA så får jag göra det om iICA tycker det är ok. Vi behöver inte krångla till saker.

Skillnaden är att du inte har en riksbank som förstör valutan, politisk centralstyrning/reglering, att trycka krediter ur tomma intet, låta bankerna veta att de backas av skattebetalarna när det skiter sig, tvångsstyra räntan mot noll så investeringar görs i saker som egentligen inte efterfrågas, ideologi hos myndigheter osv osv är det som gör hela systemet skört och instabilt.

Och det överges inte heller, artikel om SVB. Du betalar vare sig du vill eller inte.

Samtidigt här jag inte en riksbank som backar värdet när det kommer till btc heller.

SEK backas av allt vi har i form av tillgångar likt råvaror, tjänster och numera även energiproduktion, bitcoin backas av det samlade värdet hos användarna.

Sålänge vi tror på Sveriges förmåga att fungera som nation så ser jag ingen anledning att lämna SEK för bitcoin, jag vet vad jag får i lön och kan med hög sannolikhet omsätta den till nödvändigheter fram till nästa lön då allt börjar om.

Vad mycket sidfläsk får jag i slutet av månaden om jag får min lön i btc?

Med bitcoin känns det lite som videokriget när det begav sig, det löste sig när porrbranschen valde vhs, kommer blockvinnaren vara den valutan som droghandeln bestämmer sig för?

Jag är skeptisk, ser inget värde över ren spekulation i bitcoin i ett väl fungerande land och oavsett vad vi anser om hur landet sköts så nog är vi väl fungerande iaf.

Undrar hur bra vi hade haft det med en världsvaluta likt btc istället, är det någon som räknat på det?
Eller ser folk som förespråkar btc endast personliga vinster inom sitt egna smala ekonomiska rum.

För att vi ska hamna i en sådan situation att SEK faller fritt och inte längre går att använda som betalmedel här så kommer omvärlden vara i precis samma fria fall och då är ju frågan om det går bättre att byta en gurka mot bitcoin än SEK, kanske behöver guld eller potatis istället.

Som en bekant sa för ett gäng år sen när vi diskuterade och jag fann guld en aning stabilare än btc, "lycka till att byta din metall mot mat när folk svälter"
Jag sa inget mer då men är det på allvar någon som tror att btc skulle gå bättre att handla mat för i ett sådant läge?

För övrigt har jag ju större nöjesutrymme i mitt dagliga liv idag än på åttiotalet så uppenbarligen har jag missat värdeerosionen, minns att min hyra var 800 då men så hade jag ju bara lite under fyra papp i lön såå...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Samtidigt här jag inte en riksbank som backar värdet när det kommer till btc heller.

SEK backas av allt vi har i form av tillgångar likt råvaror, tjänster och numera även energiproduktion, bitcoin backas av det samlade värdet hos användarna.

Sålänge vi tror på Sveriges förmåga att fungera som nation så ser jag ingen anledning att lämna SEK för bitcoin, jag vet vad jag får i lön och kan med hög sannolikhet omsätta den till nödvändigheter fram till nästa lön då allt börjar om.

Vad mycket sidfläsk får jag i slutet av månaden om jag får min lön i btc?

Med bitcoin känns det lite som videokriget när det begav sig, det löste sig när porrbranschen valde vhs, kommer blockvinnaren vara den valutan som droghandeln bestämmer sig för?

Jag är skeptisk, ser inget värde över ren spekulation i bitcoin i ett väl fungerande land och oavsett vad vi anser om hur landet sköts så nog är vi väl fungerande iaf.

Undrar hur bra vi hade haft det med en världsvaluta likt btc istället, är det någon som räknat på det?
Eller ser folk som förespråkar btc endast personliga vinster inom sitt egna smala ekonomiska rum.

För att vi ska hamna i en sådan situation att SEK faller fritt och inte längre går att använda som betalmedel här så kommer omvärlden vara i precis samma fria fall och då är ju frågan om det går bättre att byta en gurka mot bitcoin än SEK, kanske behöver guld eller potatis istället.

Som en bekant sa för ett gäng år sen när vi diskuterade och jag fann guld en aning stabilare än btc, "lycka till att byta din metall mot mat när folk svälter"
Jag sa inget mer då men är det på allvar någon som tror att btc skulle gå bättre att handla mat för i ett sådant läge?

För övrigt har jag ju större nöjesutrymme i mitt dagliga liv idag än på åttiotalet så uppenbarligen har jag missat värdeerosionen, minns att min hyra var 800 då men så hade jag ju bara lite under fyra papp i lön såå...
Bitcoin har ingen stat som backar den, nej. Btc backas av användarna och energin i nätverket. Bitcoin har heller ingen stat som späder ut valutan godtyckligt, till skillnad från sek och de flesta fiatvalutor. Om man gillar det eller inte beror väl mycket på hur man ser på staten.

Att droghandeln använder bitcoin i någon större utsträckning idag är fel. Bitcoin har en open ledger och de flesta exchanges har KYC så det är inte enkelt att tvätta. Det finns andra krypto som är betydligt mer anonyma. Den vanligaste betalningsformen för illegala transaktioner är cash. Gör det cash till något dåligt?
Många brott begås online, är internet dåligt?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bitcoin har ingen stat som backar den, nej. Btc backas av användarna och energin i nätverket. Bitcoin har heller ingen stat som späder ut valutan godtyckligt, till skillnad från sek och de flesta fiatvalutor. Om man gillar det eller inte beror väl mycket på hur man ser på staten.

Att droghandeln använder bitcoin i någon större utsträckning idag är fel. Bitcoin har en open ledger och de flesta exchanges har KYC så det är inte enkelt att tvätta. Det finns andra krypto som är betydligt mer anonyma. Den vanligaste betalningsformen för illegala transaktioner är cash. Gör det cash till något dåligt?
Många brott begås online, är internet dåligt?

Du missuppfattar, medvetet eller omedvetet, jag säger inget om kriminell verksamhers moraliska värde för btc bara att det är/var en stor del av omsättningen i fysiska produkter.

Vilket innebär att om kriminell verksamhet upphör i btc så är det nästan bara spekulation kvar.

Så precis som med SEK så backas btc av förtroende, fast här utan någon garant eller fysiskt värde, största backningen från användarna är ju egenvärdet då de annars förlorar sin investering.
Likt övriga bubblor så drivs värdet av investerarnas vilja att tjäna pengar, det faktiska värdet finns i stort bara i investeringen "men snart så kommer det ett användningsområde där värdet kommer mångdubblas. . . "

Man kan se SEK som en aktie i landet Sverige, vi vet vad vi köper när vi handlar en SEK och det finns ett bakomliggande värde.
En btc är i samma definition en Start-up där man ännu inte visat på resultat utan helt handlas på förhoppning och spekulation.

Jag ser inget mervärde än men börjar länder byta till btc kommer jag omvärdera, nu menar jag riktiga länder, välfungerande ekonomier alltså, då kommer vi ha ett tydligt fysiskt värde som backar.

Förresten, vilken valuta handlas de övriga anonyma valutorna i som det kriminella använder istället för btc?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte om frågan är besvarad helt men det får gå. Vi verkar i vart fall vara överens om att värdering inte är helt objektivt.
Tänkte det är en bra ingång till finansiering. En garanterad miljard om tio år är värd 722 miljoner idag.

Jag rekommenderar boken Finance for managers utgiven av Harvard Business Review för alla som är intresserade av dessa frågor, den tycker jag är lagom lätt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du missuppfattar, medvetet eller omedvetet, jag säger inget om kriminell verksamhers moraliska värde för btc bara att det är/var en stor del av omsättningen i fysiska produkter.

Vilket innebär att om kriminell verksamhet upphör i btc så är det nästan bara spekulation kvar.

Så precis som med SEK så backas btc av förtroende, fast här utan någon garant eller fysiskt värde, största backningen från användarna är ju egenvärdet då de annars förlorar sin investering.
Likt övriga bubblor så drivs värdet av investerarnas vilja att tjäna pengar, det faktiska värdet finns i stort bara i investeringen "men snart så kommer det ett användningsområde där värdet kommer mångdubblas. . . "

Man kan se SEK som en aktie i landet Sverige, vi vet vad vi köper när vi handlar en SEK och det finns ett bakomliggande värde.
En btc är i samma definition en Start-up där man ännu inte visat på resultat utan helt handlas på förhoppning och spekulation.

Jag ser inget mervärde än men börjar länder byta till btc kommer jag omvärdera, nu menar jag riktiga länder, välfungerande ekonomier alltså, då kommer vi ha ett tydligt fysiskt värde som backar.

Förresten, vilken valuta handlas de övriga anonyma valutorna i som det kriminella använder istället för btc?
Förlåt att jag missuppfattade. Kriminella står för en liten del så det som är kvar är spekulation och användning. Användningen ökar hela tiden. Lightning network börjar slå igenom på bred front vilket gör transaktionerna ännu snabbare och billigare utan att offra säkerheten.

Har du missat att två länder redan antagit bitcoin som officiell valuta? Dags att omvärdera nu.

Gällande sista frågan så har jag förstått att Monero ska vara populärt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tänkte det är en bra ingång till finansiering. En garanterad miljard om tio år är värd 722 miljoner idag.

Jag rekommenderar boken Finance for managers utgiven av Harvard Business Review för alla som är intresserade av dessa frågor, den tycker jag är lagom lätt.
Finns ingen garanterad miljard om 10 år. Skulle det mot förmodan finnas så är den vinsten utraderad om inflationen är högre än 3,3% per år. Vad har vi nu? 12%?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är detta nästa bank i raden tro att ligga på rygg..

Värst tapp hade First Republic Bank som rasade drygt 32,6 procent.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är detta nästa bank i raden tro att ligga på rygg..

Värst tapp hade First Republic Bank som rasade drygt 32,6 procent.
De ligger pyrt till. Tror det kan bli en skaplig dominoeffekt av detta. Faller Credit Suisse åker många med ner.

Har i veckan jobbat på att plocka ut del ur bankerna och omfördela. Främst det som inte täcks av insättningsgarantin. Blir att fortsätta nästa vecka. Svenska banker är inte immuna.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
De ligger pyrt till. Tror det kan bli en skaplig dominoeffekt av detta. Faller Credit Suisse åker många med ner.

Har i veckan jobbat på att plocka ut del ur bankerna och omfördela. Främst det som inte täcks av insättningsgarantin. Blir att fortsätta nästa vecka. Svenska banker är inte immuna.
Nä så fort någon bank företrädare går ut o säger att VI HAR INGA Problem. Då finns anledning att fundera på det du gör, vi hade det snacket på jobbet just om insättning garantin.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Tror du det blir så illa?

Staten (dvs allas våra skattepengar) brukar ju gladeligen skjutas till i mängd för att "rädda" banker.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tror du det blir så illa?

Staten (dvs allas våra skattepengar) brukar ju gladeligen skjutas till i mängd för att "rädda" banker.
Nej det tror jag inte. Däremot ser jag risken som kraftigt förhöjd att vissa av mina tillgångar kan gå förlorade. Om jag måste gissa skulle jag säga att det är 10% risk att en konkurs kan påverka mina innehav. Det är tillräckligt för mig att försöka minska min counter-party risk.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Lägger denna här.
59CACBB9-0912-4676-AFB1-06588EC6B6C6.png

Nu kan man såklart inte bara ta en graf och läsa hela sanningen ur den men att bankerna har rejäla likviditetsproblem är i vart fall tydligt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lägger denna här.
View attachment 482049

Nu kan man såklart inte bara ta en graf och läsa hela sanningen ur den men att bankerna har rejäla likviditetsproblem är i vart fall tydligt.
Tja behöver man bara ca 7% av i lånat kapital= vårat sparande. Så är det ju ganska snart att man får börja sälja sina lång termins låsta innehav, o precis som om vi lämnar en leasing bil i förtid eller lösa ett låst lån så kostar det även för bankerna.

Sedan är det ju helt galet att bank nr 1 köper aktier i bank nummer 3 o bank nummer 3 köper aktier i bank nummer 1 för att få avkastningen av varandras utdelningar.

Går den ena i putten har den andra losat rubbet, se allra..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Se där.

Schweiz största bank UBS erbjuder sig att köpa bankjätten Credit Suisse för upp till en miljard dollar. Ett bud som är långt under marknadsvärdet, enligt Financial Times.

Detta för att undvika att bankoron annars ska spridas när börserna öppnar på måndag, skriver TT.

Enligt den schweiziska tidningen Blick kommer affären att bli klar under söndagen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Se där.

Schweiz största bank UBS erbjuder sig att köpa bankjätten Credit Suisse för upp till en miljard dollar. Ett bud som är långt under marknadsvärdet, enligt Financial Times.

Detta för att undvika att bankoron annars ska spridas när börserna öppnar på måndag, skriver TT.

Enligt den schweiziska tidningen Blick kommer affären att bli klar under söndagen.
Det är väl bara ett bud? Har CS accepterat skambudet?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det skall ju vara klart med köpet innan måndag morgon när bank o börs öppnar. Något är dom ju väldigt rädda för den saken är säker,
Ja nu när det är i media finns ju inget val. Aktiekursen lär ju dumpa åt helvete imorgon.

Smart drag av UBS men jävligt taskigt mot aktieägarna vars aktier tvångsförsäljs för kaffepengar.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin