Bolån - räntans utveckling i framtiden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Jobbar en del med diverse relativt nystartade BRF:er.

Det som förvånat mig är att merparten har låst sina ( stora) lån på korta bindningstider...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jobbar en del med diverse relativt nystartade BRF:er.

Det som förvånat mig är att merparten har låst sina ( stora) lån på korta bindningstider...
Föreningen eller de enskilda innehavarna?

Tror många yngre, i den mån de alls binder, gör det över en period de kan överblicka. Kanske en horisont på ett par tre år. Vem vet var man tar vägen sen, jobb eller ändrade behov pga t ex familjebildning. Förtidsinlösen kan ju bli rätt kännbar...

F ö har jag svårt med det här att låna allt man kan, till skillnad från sånt man kan klara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En mellanchef med fru som lånat 10 Mkr? :jisses :rofl

Låter inte riktigt rimligt, vad är lönen för en mellanchef idag?
Inga problem, vet flera med sådan ekonomi.

Mellanchef, vad är det? Ansvarig för ett system på Trafikverket eller ett affärsområde på EQT? Lönen varierar väl mellan 45 och 400 kanske. Hur som helst är det ju alltid tråkigt när folk hamnar i klistret.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Alldeles för hög på vissa firmor. Där jag jobbade tidigare hade lägsta gradens mellanchef cirka 80k per månad. Sen fanns de sju-åtta steg till där nästa steg var runt 100k, sen 150, 200k, 400k upp till 7 miljoner. Per månad.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alldeles för hög på vissa firmor. Där jag jobbade tidigare hade lägsta gradens mellanchef cirka 80k per månad. Sen fanns de sju-åtta steg till där nästa steg var runt 100k, sen 150, 200k, 400k upp till 7 miljoner. Per månad.
Sju miljoner per månad låter mycket i Sverige, det måste innehålla en massa rörliga delar inklusive optioner.

"Vd:n för Wallenbergsfärens maktbolag Investor; Johan Forssell, tjänar drygt 6,4 miljoner i månaden. Det motsvarar 193 industriarbetarlöner. Volvo cars vd, Håkan Samuelsson, hamnar strax efter med en månadslön på 6,1 miljoner, eller 183 industriarbetarlöner.14 feb. 2023"

Jag tror ingen mellanchef har sju miljoner i "lön" i månaden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inga problem, vet flera med sådan ekonomi.

Mellanchef, vad är det? Ansvarig för ett system på Trafikverket eller ett affärsområde på EQT? Lönen varierar väl mellan 45 och 400 kanske. Hur som helst är det ju alltid tråkigt när folk hamnar i klistret.

Jag tänkte mig att mellanchef handlade om 50-100kkr och därefter är man inte längre mellanchef utan någon slags högre chef. Men jag killgissade väl mest.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Sju miljoner per månad låter mycket i Sverige, det måste innehålla en massa rörliga delar inklusive optioner.

"Vd:n för Wallenbergsfärens maktbolag Investor; Johan Forssell, tjänar drygt 6,4 miljoner i månaden. Det motsvarar 193 industriarbetarlöner. Volvo cars vd, Håkan Samuelsson, hamnar strax efter med en månadslön på 6,1 miljoner, eller 183 industriarbetarlöner.14 feb. 2023"

Jag tror ingen mellanchef har sju miljoner i "lön" i månaden.
Nej där var jag otydlig. 7 miljoner avsåg total ersättning för vd, inte mellanchef. Steget under vd hade runt en miljon per månad.

Edit: Det var 6 miljoner, inte 7.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tänkte mig att mellanchef handlade om 50-100kkr och därefter är man inte längre mellanchef utan någon slags högre chef. Men jag killgissade väl mest.
50k-100k känns för mig som en vanlig lön för en tjänsteman i storstäderna. Skulle säga att 70-150k för en mellanchef känns standard.

Efter det blir de ju en fråga om semantik, vad är en mellanchef?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kan inte läsa hela artikeln, vad handlar den om?

En familj som tyvärr råkat i ekonomiskt trångmål efter att själva ha tagit mlm okloka ekonomiska beslut? Och tyvärr igen så tappar mannen också sin anställning.
That's it?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej där var jag otydlig. 7 miljoner avsåg total ersättning för vd, inte mellanchef. Steget under vd hade runt en miljon per månad.

Edit: Det var 6 miljoner, inte 7.
Ja det låter mer rimligt.
Så en mellanchef med en miljon i månaden, då är det inte så mycket med tio i lån kanske.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Föreningen eller de enskilda innehavarna?

Tror många yngre, i den mån de alls binder, gör det över en period de kan överblicka. Kanske en horisont på ett par tre år. Vem vet var man tar vägen sen, jobb eller ändrade behov pga t ex familjebildning. Förtidsinlösen kan ju bli rätt kännbar...

F ö har jag svårt med det här att låna allt man kan, till skillnad från sånt man kan klara.
Föreningen, den skall ju rimligtvis vara mer långsiktig än de enskilda medlemmarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan inte läsa hela artikeln, vad handlar den om?

En familj som tyvärr råkat i ekonomiskt trångmål efter att själva ha tagit mlm okloka ekonomiska beslut? Och tyvärr igen så tappar mannen också sin anställning.
That's it?
Ja om ens det.
Typ han tyckte det var lite trist men ändå bra att räntan höjs för Thedeen är bra.
Han är nog snart i alperna igen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

En snabb titt här:
Säger att det är ganska låga medellöner för mellanchefer i Sverige.
Utliggare kan säkert ligga på ett par hundra lök i månaden, men majoriteten ligger runt medel.
En medellön för mellanchef är definitivt inte grundande för ett lån på 10 mille. Åas, jag jobbade med en chefskonsult som tyckte att sålänge man hade lån med den extremt låga räntan var det bara att maxa lånen.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
De bör ju ligga på långa avtal för att boendekostnaden skall vara planerbar, kan man tycka. Borde därtill ha bättre förhandlingsläge än en enskild låntagare, eller?
Självklart är det så.

Effekten av detta blir ju katastrofal för de enskilda och i förlängningen föreningen.

BRF bygg och säljs - styrelsen tar upp billiga lån på kort horisont, sannolikt för att bibehålla/öka värdet på sina insatser.

Nu blir ju effekten att de är tvungna att öka avgiften med 50% med resultat att värdet på deras insatser minskar dramatiskt.

Än jävligare blir ju att deras privata lån som sannolikt även de är kortsiktiga sticker upp i skyn.

Dubbelsmocka så att säga....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En snabb titt här:
Säger att det är ganska låga medellöner för mellanchefer i Sverige.
Utliggare kan säkert ligga på ett par hundra lök i månaden, men majoriteten ligger runt medel.
En medellön för mellanchef är definitivt inte grundande för ett lån på 10 mille. Åas, jag jobbade med en chefskonsult som tyckte att sålänge man hade lån med den extremt låga räntan var det bara att maxa lånen.
De där lönerna är inte representativa för han i artikeln, så mycket kan jag lova.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka