Bolån - räntans utveckling i framtiden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Exakt. Hört olika uppgifter om kostnad för en dagisplats. Mellan 110k-200k/år/barn. Ytterst få hade frivilligt betalat så mycket för dagis. Möjligen några rika som hade betalat det för något elitdagis. Det är helt sjukt. Jag förstår inte hur min sons dagisplats kan kosta mer än 10k/månad.
"Skulle folk ha råd att betala sin egen utbildning? Självklart. Ett studium av Sveriges folkrikaste kommun avslöjar att ungefär 65 procent av budgeten går till skolsystemet, från dagis till gymnasiet. Det visar också att en elev kostar 100 000 kronor per år, eller 8 000 kronor per månad! Om man tar bort skolposten från kommunalskatten skulle en lärare kunna leva mycket gott på att ta in 30 lärljungar för 1 500 kronor per månad. Det vore lätt för de flesta familjer att betala det själv om 65 procent av kommunalskatten försvann."

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
"Skulle folk ha råd att betala sin egen utbildning? Självklart. Ett studium av Sveriges folkrikaste kommun avslöjar att ungefär 65 procent av budgeten går till skolsystemet, från dagis till gymnasiet. Det visar också att en elev kostar 100 000 kronor per år, eller 8 000 kronor per månad! Om man tar bort skolposten från kommunalskatten skulle en lärare kunna leva mycket gott på att ta in 30 lärljungar för 1 500 kronor per månad. Det vore lätt för de flesta familjer att betala det själv om 65 procent av kommunalskatten försvann."
Min sanning finns någonstans mellan dessa ytterligheter.
Sen undrar jag varför dagisbarn är dubbelt så dyra som skolbarn? Får inte ihop den kalkylen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Exakt. Hört olika uppgifter om kostnad för en dagisplats. Mellan 110k-200k/år/barn. Ytterst få hade frivilligt betalat så mycket för dagis. Möjligen några rika som hade betalat det för något elitdagis. Det är helt sjukt. Jag förstår inte hur min sons dagisplats kan kosta mer än 10k/månad.
Det är nog inte så svårt att räkna på, om det fanns ett stort utrymme skulle det finnas ännu fler privata alternativ men det verkar inte sjukt poppis förutom stiftelser mm?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är nog inte så svårt att räkna på, om det fanns ett stort utrymme skulle det finnas ännu fler privata alternativ men det verkar inte sjukt poppis förutom stiftelser mm?
Är ju inte helt lätt att dra igång något när man vet att en riksdagsmajoritet kan fucka upp det på en kvart om opinionen vänder.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Svårt att ta betalt för något som folk redan "betalar" för via skatten.
Sedan är ju hela paketer sönderreglerat, du ska passa in i mallen som finns. Tom dagis har ju en läroplan, den kommer du inte undan.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Svårt att ta betalt för något som folk redan "betalar" för via skatten.
Sedan är ju hela paketer sönderreglerat, du ska passa in i mallen som finns. Tom dagis har ju en läoplan, den kommer du inte undan.
En normkritisk läroplan till och med.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En normkritisk läroplan till och med.
Vi slapp det där de första åren, sedan kom en ny "rektor" med en massa moderna idéer om "säkra rum" och annan skit.

Det gäller att vara utanför det kommunala träsket tror jag, de kan lira lite mer på marginalen när de inte lyder direkt under Märta Stenevi.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är ju inte helt lätt att dra igång något när man vet att en riksdagsmajoritet kan fucka upp det på en kvart om opinionen vänder.
Nä men jag tror ändå inte det är en grym möjlighet, speciellt inte i Stockholm med hög lokalhyra. Verkar som de flesta privata alternativ frodas i orten också men jag kan ha fel.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mina ungars skolgång ligger på 24000 USD/per år. Runt 170k USD per unge för man vara beredd på att det kostar från förskola till årskurs 12. Det är medeltal. Skickar man på privatskola får du nog räkna med uppåt 280k USD för skolgång och aktiviteter. Då har de alltså gått ut typ gymnasiet..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Mina ungars skolgång ligger på 24000 USD/per år. Runt 170k USD per unge för man vara beredd på att det kostar från förskola till årskurs 12. Det är medeltal. Skickar man på privatskola får du nog räkna med uppåt 280k USD för skolgång och aktiviteter. Då har de alltså gått ut typ gymnasiet..
Trippla min lön och sänk min skatt så grejar jag det utan problem. Dessutom finns det väl skattefinansierade alternativ som är gratis/billiga upp till college? Det är väl där alla svarta ungar går?

Men du hör ju själv. Vilken svensk tvåbarnsfamilj skulle klara av mer än 20ksek för att ungarna ska gå i skolan? Få. I USA har arbetande människor råd.

Googlade mig fram till att snittkostnad för dagis är runt 850usd/månad. de fixar det till halva kostnaden mot oss.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trippla min lön och sänk min skatt så grejar jag det utan problem. Dessutom finns det väl skattefinansierade alternativ som är gratis/billiga upp till college? Det är väl där alla svarta ungar går?

Men du hör ju själv. Vilken svensk tvåbarnsfamilj skulle klara av mer än 20ksek för att ungarna ska gå i skolan? Få. I USA har arbetande människor råd.

Googlade mig fram till att snittkostnad för dagis är runt 850usd/månad. de fixar det till halva kostnaden mot oss.
850 us måste vara subventionerat.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag träffade en bekant igår som tycker att hennes boendekostnader har ökat för mycket senaste tiden. I somras sålde hon och exet villan söder om Stockholm och hon köpte en hyfsat nyproducerad lägenhet innanför tullarna. Hon gick in med 1,5 Mkr och lånade resterande 3 Mkr. När hon flyttade in i oktober kostade det 14000:-/mån totalt, men sen dess har föreningen höjt avgiften två (!) gånger, totalt 2500:-. Nu med räntehöjningarna kostar det henne 20 kkr/mån att bo.
Det är lätt att förstå att det är jobbigt, men samtidigt så varnade jag henne för att föreningens siffror inte gick ihop och att räntan skulle gå upp.

Är det så svårt att ta till sig erfarenhet av andra? Måste man göra misstag själv för att förstå?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag träffade en bekant igår som tycker att hennes boendekostnader har ökat för mycket senaste tiden. I somras sålde hon och exet villan söder om Stockholm och hon köpte en hyfsat nyproducerad lägenhet innanför tullarna. Hon gick in med 1,5 Mkr och lånade resterande 3 Mkr. När hon flyttade in i oktober kostade det 14000:-/mån totalt, men sen dess har föreningen höjt avgiften två (!) gånger, totalt 2500:-. Nu med räntehöjningarna kostar det henne 20 kkr/mån att bo.
Det är lätt att förstå att det är jobbigt, men samtidigt så varnade jag henne för att föreningens siffror inte gick ihop och att räntan skulle gå upp.

Är det så svårt att ta till sig erfarenhet av andra? Måste man göra misstag själv för att förstå?
Vad får man för lägenhet för 4,5 mil innanför tullarna? En etta?

Många blir blinda när de ser något som ”känns rätt” och är inom budget, tyvärr.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Riksbanken höjer som väntat styrräntan med 0,5 procentenheter till 3,5 procent.

Samtidigt flaggar banken för ytterligare räntehöjningar framåt.

”Inflationen är fortfarande alldeles för hög”, skriver man i ett pressmeddelande

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hemsk artikel i SvD idag, "vi levde som överklass".

Att ha levt som överklassen med lånade pengar måste vara ovanligt men min bild är att det är nog väldigt många svenskar som trott sig vara övre medelklass bara för att dom lånat pengar och haft en finare fasad än grannen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att ha levt som överklassen med lånade pengar måste vara ovanligt men min bild är att det är nog väldigt många svenskar som trott sig vara övre medelklass bara för att dom låna pengar och haft en finare fasad än grannen.
Läste inte hela men jag tror inte det var andemeningen SvD fångade i ingressen.
Mer som att "vi hade det skitbra och nu har jag blivit uppsagd", så supertrist.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Betalartikel men inledningen säger nog allt.
– Man har varit överklass. Nu är det tydligt att vi inte är det.
Alexander och hans fru bor tillsammans med sina två barn i en lägenhet i Stockholms innerstad. Det senaste året har familjens bokostnader förändrats radikalt.
Från att ha betalat räntekostnader på omkring 10 000 kronor i månaden betalar familjen nu drygt 35 000 kronor. Dessutom blev Alexander för en tid sedan varslad från sitt mellanchefsjobb...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år