Varför skulle priset på någon vara skilja sig från index över tid?
Pga teknikutveckling, regleringar, krig, naturkatastrofer, hype, utrikespolitik eller någon annan av de tusentals olika anledningarna som kan påverka.Detta !
Varför skulle priset på någon vara skilja sig från index över tid?
Pga teknikutveckling, regleringar, krig, naturkatastrofer, hype, utrikespolitik eller någon annan av de tusentals olika anledningarna som kan påverka.Detta !
Har du köpt byggmaterial från och till senaste 30åren?Pga teknikutveckling, regleringar, krig, naturkatastrofer, hype, utrikespolitik eller någon annan av de tusentals olika anledningarna som kan påverka.
Nej. Kan du tala ur skägget och försöka formulera din tes?Har du köpt byggmaterial från och till senaste 30åren?
Pga teknikutveckling, regleringar, krig, naturkatastrofer, hype, utrikespolitik eller någon annan av de tusentals olika anledningarna som kan påverka.
Absolut. Annars hade ju alla produkter ökat precis lika mycket genom historien, vilket de absolut inte har gjort. Om staten lägger på skatt på plastpåsar så blir de dyrare. Om det är krig kanske vetepriset går upp.Och det sker bara sellektivt för vissa produkter medans andra produkter förblir i status qou
Absolut. Annars hade ju alla produkter ökat precis lika mycket genom historien, vilket de absolut inte har gjort. Om staten lägger på skatt på plastpåsar så blir de dyrare. Om det är krig kanske vetepriset går upp.
Oklart vad ni argumenterar för? Tycker ni att alla produkters priser ska vara sammanlänkade 1:1 Och att det ska förbi statiskt i all framtid?
Enkelt: du kan säga upp dig, vara arbetslös ett år för att bygga ett hus åt dig själv men gå plus på kalaset. Såtillvida du inte har nån miljon i lön efter skatt.Nej. Kan du tala ur skägget och försöka formulera din tes?
Jag tror det kan finnas vissa sådana effekter när det gäller teknikutveckling, men inte fullt ut. Sen finns det tusen andra anledningar som påverkar priset på enskilda produkter.Jag för min del tror att alla de där framstegen uppstår för samtliga produkter. Naturligtvis inte samtidigt men ena gången här, andra gången där och dessutom smittar det vanligtvis mellan branscherna.
Ford tog tex fram tolleranssystemet som snabbt fick spridning långt utanför fordonsindustrin.
Sen blev han känd för det löpande bandet men det är ju bara en groda från de som aldrig förstod var storheten låg.
Säga upp sig från ett jobb för att utföra ett annat jobb där man också tjänar pengar låter inte jättekonstigt. Att ett färdigt hus kostar mer än byggmaterialet är inte heller konstigt.Enkelt: du kan säga upp dig, vara arbetslös ett år för att bygga ett hus åt dig själv men gå plus på kalaset. Såtillvida du inte har nån miljon i lön efter skatt.
Det borde det verkligen vara men Keynes kom i vägen.I sak borde egentligen vara mycket billigare att bygga idag. Folk har ju fasen knappt innerväggar i sina tandläkarvita enplansvillor med öppen planlösning
Sist jag byggde om (2017 tror jag?) beställde jag det stora från grannlandet Polen. Var under halva priset, transport inräknad, till dörren.
Jäkla teknikutveckling.
Hej jag heter Modern Monetary Theory. Jag är också med och leker ekonomi nu.Det borde det verkligen vara men Keynes kom i vägen.
Tanken har slagit mig men jag tror ingen vill bo i ett hus som jag har byggt.Enkelt: du kan säga upp dig, vara arbetslös ett år för att bygga ett hus åt dig själv men gå plus på kalaset. Såtillvida du inte har nån miljon i lön efter skatt.
Var beställde du då, vad beställde du, hur fungerade det med mottagande hantverkare osv?I sak borde egentligen vara mycket billigare att bygga idag. Folk har ju fasen knappt innerväggar i sina tandläkarvita enplansvillor med öppen planlösning
Sist jag byggde om (2017 tror jag?) beställde jag det stora från grannlandet Polen. Var under halva priset, transport inräknad, till dörren.
Jäkla teknikutveckling.
Om bara kronkursen kunde stärkas med kraft vore det braInflationen sjunker, vad kul! Och vilken härlig börsvecka!
Den tror jag vi kan glömma, vi får turista i Örebro livet ut. Fint slott där.Om bara kronkursen kunde stärkas med kraft vore det bra
Jag var där förrförra våren. För exotiskt för mig men en cool gitarraffär fanns det!Den tror jag vi kan glömma, vi får turista i Örebro livet ut. Fint slott där.
Vi körde en övernattning där en gång, oklart varför, vi var på Kavat outlet och såg ett slott.Jag var där förrförra våren. För exotiskt för mig men en cool gitarraffär fanns det!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|