Bolån - räntans utveckling i framtiden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tomatprisena kan väl gå mot noll men KPI ligga på två, sju eller fyra procent. Är tomater inte med i KPI-korgen så är det ännu mindre problem.
Vad skulle tex en nokia 3210 ha för kpi-utvecling från 20 år sedan till idag? En femma och en fimp hade den väl kostat idag? KPI blir en märklig företelse om man jämför prisutveckling på telefoner men telefoner är inte statiska över tid i prestanda/trknik.

Tänker jag fel?

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Och det sker bara sellektivt för vissa produkter medans andra produkter förblir i status qou :va
Absolut. Annars hade ju alla produkter ökat precis lika mycket genom historien, vilket de absolut inte har gjort. Om staten lägger på skatt på plastpåsar så blir de dyrare. Om det är krig kanske vetepriset går upp.

Oklart vad ni argumenterar för? Tycker ni att alla produkters priser ska vara sammanlänkade 1:1 Och att det ska förbi statiskt i all framtid?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut. Annars hade ju alla produkter ökat precis lika mycket genom historien, vilket de absolut inte har gjort. Om staten lägger på skatt på plastpåsar så blir de dyrare. Om det är krig kanske vetepriset går upp.

Oklart vad ni argumenterar för? Tycker ni att alla produkters priser ska vara sammanlänkade 1:1 Och att det ska förbi statiskt i all framtid?

Jag för min del tror att alla de där framstegen uppstår för samtliga produkter. Naturligtvis inte samtidigt men ena gången här, andra gången där och dessutom smittar det vanligtvis mellan branscherna.
Ford tog tex fram tolleranssystemet som snabbt fick spridning långt utanför fordonsindustrin.

Sen blev han känd för det löpande bandet men det är ju bara en groda från de som aldrig förstod var storheten låg.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag för min del tror att alla de där framstegen uppstår för samtliga produkter. Naturligtvis inte samtidigt men ena gången här, andra gången där och dessutom smittar det vanligtvis mellan branscherna.
Ford tog tex fram tolleranssystemet som snabbt fick spridning långt utanför fordonsindustrin.

Sen blev han känd för det löpande bandet men det är ju bara en groda från de som aldrig förstod var storheten låg.
Jag tror det kan finnas vissa sådana effekter när det gäller teknikutveckling, men inte fullt ut. Sen finns det tusen andra anledningar som påverkar priset på enskilda produkter.
Enkelt: du kan säga upp dig, vara arbetslös ett år för att bygga ett hus åt dig själv men gå plus på kalaset. Såtillvida du inte har nån miljon i lön efter skatt.
Säga upp sig från ett jobb för att utföra ett annat jobb där man också tjänar pengar låter inte jättekonstigt. Att ett färdigt hus kostar mer än byggmaterialet är inte heller konstigt.

Edit: Om du sett mina ”talanger” inom bygg och snickeri så hade du insett att jag inte hade tjänat en krona på upplägget. Jag hade fått Nordens dyraste men mest felbyggda hus.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I sak borde egentligen vara mycket billigare att bygga idag. Folk har ju fasen knappt innerväggar i sina tandläkarvita enplansvillor med öppen planlösning :hihi

Sist jag byggde om (2017 tror jag?) beställde jag det stora från grannlandet Polen. Var under halva priset, transport inräknad, till dörren.
Jäkla teknikutveckling.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I sak borde egentligen vara mycket billigare att bygga idag. Folk har ju fasen knappt innerväggar i sina tandläkarvita enplansvillor med öppen planlösning :hihi

Sist jag byggde om (2017 tror jag?) beställde jag det stora från grannlandet Polen. Var under halva priset, transport inräknad, till dörren.
Jäkla teknikutveckling.
Det borde det verkligen vara men Keynes kom i vägen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enkelt: du kan säga upp dig, vara arbetslös ett år för att bygga ett hus åt dig själv men gå plus på kalaset. Såtillvida du inte har nån miljon i lön efter skatt.
Tanken har slagit mig men jag tror ingen vill bo i ett hus som jag har byggt.
Spännband någon?

Jäkla teknikutveckling.
Var beställde du då, vad beställde du, hur fungerade det med mottagande hantverkare osv?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns även billigt Lego vid ett gräsligt köpcentrum, må alla köpcentrum längs motorvägar försvinna under min livstid.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år