Bolån - räntans utveckling i framtiden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fan Mackan tar du inte i lite väl nu.

Jag har inga lån, inte för att jag varit en duktig pojke(pronomen "han" tack) och betalat av dem utan för att jag aldrig tagit något. Sitter därmed också och trycker i en hyresrätt så präktigare än så är det inte i mitt fall.
Ekonomi och ekonomi. Nog kan jag köpa ett hus men vad fan får man för pengarna idag. Ett villa motsvarande ett hyfsat vindskydd kostar förfan flera miljoner kr. Nejdu, den gubben går jag inte på.
Känner du inte att du missat en jäkla chans? Jag köpte min första lägenhet när jag var 19. Tur det, annars hade jag varit betydligt fattigare idag. Man har ju fått betalt för att bo, utan att överdriva.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Känner du inte att du missat en jäkla chans?
Haha JOoOOo. Såhär i efterhand.
Skaffade hyresrätt som så många andra när jag flyttade hemifrån en gång i tiden och sen har det bara flutit på i samma anda. Vi letar...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte ett öre. Men jag kan göra det och sätta mig i en hyresrätt. Eller köpa något annat. Mina valmöjligheter är mycket större nu än om jag bott i hyresrätt. Dessutom bor jag billigt i min nuvarande lägenhet.

Jag kollade billigast på hemnet ifall du bestämmer dig för att casha ut. :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tycker bara det är så Incel feeling i alla som kommer med sitt Nelsonfierade "haha" och minsann har tänkt på allt redan, så jävla präktigt, småaktigt och besserwissrigt.
Många har lite tuffa tider men då kommer kusinen från landet och minsann vet hur en bostadsmarknad fungerar, fuck off liksom, hen har suttit på grillen i Hallstavik sedan 1994 och hatat.

Plus att det är bara dålig smak att berätta om sin ekonomi. Ingen med bra ekonomi berättar det. Ju bättre ekonomi desto lugnare i båten, inte hysteriskt som här.
Nu låter du lite som Guillou; " man pratar inte om magar".
Tror många av oss som inte har värsta "cashflowet" blivit rejält omruskade, även om några sett det komma. Man tänker på de sina, som kan ha en mer pressad eller mer sårbar situation.
Visst är det en klassfråga. En av mina bröder är avsevärt bättre bemedlad än oss andra och han tiger som muren om sitt, men rotar gärna i hur vi har det.
Som tillhörande de lägre kasten på samhällsstegen värdesätter jag tips och exempel, framgångssagor och varningar för fallgropar. Kanske en av få fördelar med att vara "lågstatus". Nackdelen är att de man känner som verkligen kan något diskuterar och tipsar bara folk som tillhör samma socioekonomiska segment...

"Men du klarar väl dig?", lyder den retoriska devis som antyder att man ska vara nöjd och inte göra sig några förhoppningar. Livets goda tillhör deras kotteri.

Jag resonerar som så, att om jag känner till något som gynnar människorna i min närmaste omgivning, då tipsar jag och hoppas, (oftast fåfängt), på detsamma. Besluten är alltid upp till individen.

Då är den relativa anonymiteten på ett forum bra, då det verkar finnas fler som tänker likartat. Skryter någon så är det väl bara att lyfta på hatten, trycka ignore och scrolla vidare. Man ska väl inte heller bortse från det primitiva nöjet att aldrig löpa risk att få slut på saker/personer att reta sig på, som jag...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vissa kommentarer får mig att tänka på det gamla uttrycket "Pengar luktar inte, men stör din grannes nattsömn.".

Det är tyvärr en kombination av tur och skicklighet som avgör ens situation och ränteläget har inte gjort det lättare att göra kloka val.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fan Mackan tar du inte i lite väl nu.

Jag har inga lån, inte för att jag varit en duktig pojke(pronomen "han" tack) och betalat av dem utan för att jag aldrig tagit något. Sitter därmed också och trycker i en hyresrätt så präktigare än så är det inte i mitt fall.
Ekonomi och ekonomi. Nog kan jag köpa ett hus men vad fan får man för pengarna idag. Ett villa motsvarande ett hyfsat vindskydd kostar förfan flera miljoner kr. Nejdu, den gubben går jag inte på.
Tror inte det, så trött på alla incels.

Nu låter du lite som Guillou; " man pratar inte om magar".
Tror många av oss som inte har värsta "cashflowet" blivit rejält omruskade, även om några sett det komma. Man tänker på de sina, som kan ha en mer pressad eller mer sårbar situation.
Visst är det en klassfråga. En av mina bröder är avsevärt bättre bemedlad än oss andra och han tiger som muren om sitt, men rotar gärna i hur vi har det.
Som tillhörande de lägre kasten på samhällsstegen värdesätter jag tips och exempel, framgångssagor och varningar för fallgropar. Kanske en av få fördelar med att vara "lågstatus". Nackdelen är att de man känner som verkligen kan något diskuterar och tipsar bara folk som tillhör samma socioekonomiska segment...

"Men du klarar väl dig?", lyder den retoriska devis som antyder att man ska vara nöjd och inte göra sig några förhoppningar. Livets goda tillhör deras kotteri.

Jag resonerar som så, att om jag känner till något som gynnar människorna i min närmaste omgivning, då tipsar jag och hoppas, (oftast fåfängt), på detsamma. Besluten är alltid upp till individen.

Då är den relativa anonymiteten på ett forum bra, då det verkar finnas fler som tänker likartat. Skryter någon så är det väl bara att lyfta på hatten, trycka ignore och scrolla vidare. Man ska väl inte heller bortse från det primitiva nöjet att aldrig löpa risk att få slut på saker/personer att reta sig på, som jag...
Vet inte riktigt var mitt resonemang om att folk sitter här och "jag har minsann inga lån och en massa ved över" kommer i konflikt med din situation att göra, I'm with you i alla fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker bara det är så Incel feeling i alla som kommer med sitt Nelsonfierade "haha" och minsann har tänkt på allt redan, så jävla präktigt, småaktigt och besserwissrigt.
Många har lite tuffa tider men då kommer kusinen från landet och minsann vet hur en bostadsmarknad fungerar, fuck off liksom, hen har suttit på grillen i Hallstavik sedan 1994 och hatat.

Plus att det är bara dålig smak att berätta om sin ekonomi. Ingen med bra ekonomi berättar det. Ju bättre ekonomi desto lugnare i båten, inte hysteriskt som här.

Nej, det ska bara framstå lite mellan raderna, så istället kör man med lite fin humblebragging.
:rofl

Tack för svaret.
Det som verkar finnas på menyn är vw, kia, polestar och q4. Vw och Kia känns inte som min grej.
Så inget annat är intressant för mig att läsa om.
Helst skulle jag ha en BMW 540 bensin.

Folk som babblar om "är det verkligen skillnad..." och "min klocka kostade bara..." visar att de är sanna misunsamma avundsjuka helyllesvenskar. Är man ful och fattig så har man klocka därefter och vice versa.

Bling-bling? Nej, det är osmakligt. Och naturligtvis spelar man i den liga man hör hemma, och vissa hör hemma i Casio á 399:- ligan medans andra hör hemma någon annanstans. Konstigare än så är det inte och det är lika applicerbart på kläder som klockor som bostad och fordon mm. :tummenupp

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför har du blivit så bitter mot just den här tråden? :7peta:rofl
Vet inte om det är den här tråden just eller ackumulerat under senaste året då folk blivit så jävla självförsörjande. Alla som aldrig tagit sig från hembygden och går runt och eldar torr ved har blommat upp till ekonomiska överlevnadsorakel.

De som inga lån har är jätteglada för att räntan går upp och har ju sett det komma jättelänge, varför de inte köpte sig något utanför Nikkaluokta och amorterade av lånet och nu är lånefria är oklart, eftersom de visste hela tiden hur det skulle gå. Hade väl varit jättebra att lägga tjugo år på det projektet då istället för att sitta och skriva på Flashback i mammas husvagn.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vet inte om det är den här tråden just eller ackumulerat under senaste året då folk blivit så jävla självförsörjande. Alla som aldrig tagit sig från hembygden och går runt och eldar torr ved har blommat upp till ekonomiska överlevnadsorakel.

De som inga lån har är jätteglada för att räntan går upp och har ju sett det komma jättelänge, varför de inte köpte sig något utanför Nikkaluokta och amorterade av lånet och nu är lånefria är oklart, eftersom de visste hela tiden hur det skulle gå. Hade väl varit jättebra att lägga tjugo år på det projektet då istället för att sitta och skriva på Flashback i mammas husvagn.
Jag tror du är avundsjuk för att du inte har någon husvagn.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Du har inte funderat över varför så många försöker bli självförsörjande idag?

Jag tycker det känns som att du blandar ihop olika karaktärer en hel del. De som sitter i mammas husvagn och skriver på flashback är nog sällan självförsörjande tror jag utan snarare är de bittra bakom sitt tangentbord och tror att allt ska bli bra bara sd kommer till makten a.k.a. incelmän. Men sådana finns ju inte här på sporthoj. :rofl

De som tagit tag i sina liv och gjort sig oberoende av vad politikerna hittar på härnäst bryr sig nog betydligt mindre om vilket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Du har inte funderat över varför så många försöker bli självförsörjande idag?

Jag tycker det känns som att du blandar ihop olika karaktärer en hel del. De som sitter i mammas husvagn och skriver på flashback är nog sällan självförsörjande tror jag utan snarare är de bittra bakom sitt tangentbord och tror att allt ska bli bra bara sd kommer till makten a.k.a. incelmän. Men sådana finns ju inte här på sporthoj. :rofl

De som tagit tag i sina liv och gjort sig oberoende av vad politikerna hittar på härnäst bryr sig nog betydligt mindre om vilket.
Jag tycker det är jättebra att vara självförsörjande, och om jag hade bott i hus hade jag också fixat med det mycket mer. Det jag däremot inte hade gjort är att dränka forumet i kommentarer om hur smart och duktig jag är, vilket bara är ocharmigt. Och det är samma känsla om bolånen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker det är jättebra att vara självförsörjande, och om jag hade bott i hus hade jag också fixat med det mycket mer. Det jag däremot inte hade gjort är att dränka forumet i kommentarer om hur smart och duktig jag är, vilket bara är ocharmigt. Och det är samma känsla om bolånen.
Håller med.
Det här "Haha, nu ska alla som köpt bostad med låg ränta få minsann! Hoppas dom får lämna hus å hem! Och har dom dessutom belånat mer för att försöka lyfta sig ut vardagens gråa dunkel med tex en ny bil så ska dom pryglas offentligt på torget som varnande exempel."
Ocharmigt var ordet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...