Bolån - räntans utveckling i framtiden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vet inte om det är den här tråden just eller ackumulerat under senaste året då folk blivit så jävla självförsörjande.
Haha. Vet inte varför jag skrattat åt det här riktigt.
Du är rolig ändå mackan. Det finns miljoner saker att vara grinig över och du råkar vara det över personer som leker prepping. Keep it up.

Men jag håller med. Jävla enar som köper några extra tonfiskburkar. Nu ska jag knyta näven i fickan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, det ska bara framstå lite mellan raderna, så istället kör man med lite fin humblebragging.
:rofl
Haha vad fan har du dragit fram för vidrigt inlägg, tack gode gud att jag utvecklats, vare sig 26-årige, 16-årige eller kanske inte ens 6-årige Markus är något eftersträvansvärt. Jag får bättra mig till min 46-års dag. 2005 liksom, det var slag under bältet. Men fine, touche.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha. Vet inte varför jag skrattat åt det här riktigt.
Du är rolig ändå mackan. Det finns miljoner saker att vara grinig över och du råkar vara det över personer som leker prepping. Keep it up.

Men jag håller med. Jävla enar som köper några extra tonfiskburkar. Nu ska jag knyta näven i fickan.
Nej nej, jag är trött på äcklig människosyn. Att det är tillfredsställande att någon hamnar i ekonomiskt trångmål tex.
Småaktigt beteende är något alla borde jobba på att nöta bort.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vissa kommentarer får mig att tänka på det gamla uttrycket "Pengar luktar inte, men stör din grannes nattsömn.".

Det är tyvärr en kombination av tur och skicklighet som avgör ens situation och ränteläget har inte gjort det lättare att göra kloka val.
Det är lite som med de som har halvbra jobb, de har minsann förtjänat dem eller jobbat stenhårt. Det kan vara sant. Men lika ofta är det sant att man haft tur, haft bra chefer, tajmat saker, fått vara nära stora affärer etc. Jag känner folk som är väldigt smarta och duktiga men som inte får karriär att lossna riktigt och jag känner folk som är toppskikt i stora bolag men som är "så där". De som är bäst brukar vara de som fattar att det krävs lite av varje för att få till det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Haha vad fan har du dragit fram för vidrigt inlägg, tack gode gud att jag utvecklats, vare sig 26-årige, 16-årige eller kanske inte ens 6-årige Markus är något eftersträvansvärt. Jag får bättra mig till min 46-års dag. 2005 liksom, det var slag under bältet. Men fine, touche.

Efter att jag snubblade över inlägget i elbilstråden kom jag på att jag garanterat skulle hitta nåt komprometterande om jag googlade på dig i klocktråden.
Var glad att du inte är politiker. ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är lite som med de som har halvbra jobb, de har minsann förtjänat dem eller jobbat stenhårt. Det kan vara sant. Men lika ofta är det sant att man haft tur, haft bra chefer, tajmat saker, fått vara nära stora affärer etc. Jag känner folk som är väldigt smarta och duktiga men som inte får karriär att lossna riktigt och jag känner folk som är toppskikt i stora bolag men som är "så där". De som är bäst brukar vara de som fattar att det krävs lite av varje för att få till det.

Huvudsakligen så krävs det väl mest en brun tunga och bra kängor att klättra över andra med.

De som gör karriär snabbt är ofta extra på hugget, tar gärna åt sig äran på sina kollegors bekostnad och lyckas gärna se till att andra kollegor gör deras jobb.

Och så söka nya jobb snabbt och ofta innan kollegorna hinner genomskåda dem och tröttna totalt.

Den där som sitter i ett hörn med högst kompetens på firman och ser till att saker verkligen blir utfört och dessutom rättar till karriäristens jobb blir oftast kvar länge i hörnet med dålig löneutveckling.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kolla här
View attachment 482723
Med undantag för hack i grafen kan man nog extrapolera ett tag till. Vi har haft extremt hög verklig inflation i nästan alla år och det kommer fortsätta. Folk lägger sina extra pengar på fastigheter, börsen och bilar. Kurvorna ser liknande ut.
Leder till vissa funderingar. Har KPn på byggmaterial följt huspriserna? Eller varför är det annars så dyrt att bygga, (jämfört med vad det borde vara enligt KP..) nånstans -98 låg ju KP och småhus på samma punkt. Är det arbetskraften som blivit dyrare? Varför..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Leder till vissa funderingar. Har KPn på byggmaterial följt huspriserna? Eller varför är det annars så dyrt att bygga, (jämfört med vad det borde vara enligt KP..) nånstans -98 låg ju KP och småhus på samma punkt. Är det arbetskraften som blivit dyrare? Varför..
Prisökningen på fastigheter kan ju inte endast förklaras med byggkostnader. Det är ju ett marknadspris. Vi har en växande befolkning och för lite byggande. Priset går upp.
Sen lånar typiskt sett folk till så dyr bostad de har råd med. Penningmängden ökas hela tiden och en stor del av ökningen hamnar i fastighetsmarknaden eller på börsen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och inte lär villapriserna minska iom den nya lagen om klimatdeklaration som började gälla 1 januari i år.

Boverket sa tidigare att en klimatdeklaration(ej att föväxla med energideklaration som man också måste upprätta) av en villa om 150 m2 förväntas kosta mellan 40000-60000 kr.

SD var enda partiet som röstade emot denna lag.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Prisökningen på fastigheter kan ju inte endast förklaras med byggkostnader. Det är ju ett marknadspris. Vi har en växande befolkning och för lite byggande. Priset går upp.
Sen lånar typiskt sett folk till så dyr bostad de har råd med. Penningmängden ökas hela tiden och en stor del av ökningen hamnar i fastighetsmarknaden eller på börsen.
Det var inte riktigt frågeställningen; men med antagande att det gäller även vid nybyggnation så är förklaringen endera
A. Byggföretagen gör rejäla vinster mot -98.
B. Bygghandeln gör rejäla vinster mot -98
C. Kommunerna gör rejäla vinster mot -98 (avgifter)

A och B och C kan såklart vara en kombo.. men således borde köpa sakerna som behövs och anlita hantverkare ge ett snarlikt pris mot -98 x KP-faktorn.

Vad ligger utveckling på KP 98-22? 30%?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det var inte riktigt frågeställningen; men med antagande att det gäller även vid nybyggnation så är förklaringen endera
A. Byggföretagen gör rejäla vinster mot -98.
B. Bygghandeln gör rejäla vinster mot -98
C. Kommunerna gör rejäla vinster mot -98 (avgifter)

A och B och C kan såklart vara en kombo.. men således borde köpa sakerna som behövs och anlita hantverkare ge ett snarlikt pris mot -98 x KP-faktorn.

Vad ligger utveckling på KP 98-22? 30%?
Hur ser markpriserna ut? Löneutvecklingen för de som bygger husen? Regler för byggande? Standard på nybyggen mot -98?

Behöver inte vara några övervinster någonstans men det kan såklart vara så också. Skanska, Peab och NCC ligger på 2-8%. Inget konstigt.
Bygghandeln gjorde runt 5,4% 2019. https://www.tidningenbyggmaterial.s...nsk-byggmaterialhandel-omsatter-90-miljarder/
Inget konstigt.
Om kommunerna gör rejäla vinster? ?

Tror inte svaret ligger i övervinster.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Hur ser markpriserna ut? Löneutvecklingen för de som bygger husen? Regler för byggande? Standard på nybyggen mot -98?

Behöver inte vara några övervinster någonstans men det kan såklart vara så också. Skanska, Peab och NCC ligger på 2-8%. Inget konstigt.
Bygghandeln gjorde runt 5,4% 2019. https://www.tidningenbyggmaterial.s...nsk-byggmaterialhandel-omsatter-90-miljarder/
Inget konstigt.
Om kommunerna gör rejäla vinster? ?

Tror inte svaret ligger i övervinster.
Övervinster är ett klart ideologiskt betonat ord vill jag tro.
Säger inte att det är konstigt i sak, men nånstans kommer det ifrån, att hus inte länge takter med KPI, eller hur? Ska man titta på byggmaterial så tror jag det ligger på 100% ökning mot -98.
Det kostar praktiskt exakt lika mycket att bygga per kvadratmeter på Lidingö riktning Halvkakssundet, om man bortser från markpris och andra variationer såsom VA,el mm som i Lidhult. Byggrossisterna har bedömt ”Sverigepriser”(annat ideologiskt ord vill jag tro..)

Men: byggkostnaden per kvadratmeter 1998 var ca 10000kr. 2022 27000kr
Det är inga 27%. Eller ens 100%..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Övervinster är ett klart ideologiskt betonat ord vill jag tro.
Säger inte att det är konstigt i sak, men nånstans kommer det ifrån, att hus inte länge takter med KPI, eller hur? Ska man titta på byggmaterial så tror jag det ligger på 100% ökning mot -98.
Det kostar praktiskt exakt lika mycket att bygga per kvadratmeter på Lidingö riktning Halvkakssundet, om man bortser från markpris och andra variationer såsom VA,el mm som i Lidhult. Byggrossisterna har bedömt ”Sverigepriser”(annat ideologiskt ord vill jag tro..)

Men: byggkostnaden per kvadratmeter 1998 var ca 10000kr. 2022 27000kr
Det är inga 27%. Eller ens 100%..
Varför skulle hus följa KPI överrhuvudtaget? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

KPI är en godtyckligt vald korg med varor som ändras och viktas om varje år. Det är inget som ska vara representabelt för fastighetspriser.

Vi har haft cirka 400% verklig inflation mellan -98 och -22. Det borde väl förklara en del?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Varför skulle hus följa KPI överrhuvudtaget? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

KPI är en godtyckligt vald korg med varor som ändras och viktas om varje år. Det är inget som ska vara representabelt för fastighetspriser.

Vi har haft cirka 400% verklig inflation mellan -98 och -22. Det borde väl förklara en del?
Inte huspriserna vid försäljning. Men vid produktion. Följ din egen tidigare bifogade graf så förstår du nog vad jag far efter.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år