Bolån - räntans utveckling i framtiden

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En historiskt normal styrränta handlar väl om 5-7% så vad är definitionen på en ljus framtid?
2 procentenheter högre ränta än idag är väl fortfarande historiskt sett billigt.
Jag tror tyvärr att ganska många har räknat med lägre räntor än så när de har handlat saker. Därför menar jag att framtiden ser mörk ut för vissa grupper och det brukar ge följder även för resten av befolkningen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Att vi ska tillbaka till en styrränta på 5-7% under en längre period ser jag som uteslutet. Det kommer minska efterfrågan såpass att vi det blir deflation efter ett tag. Det gillar inte riksbanken som tror att det får folk att sluta handla annat än ris och kyckling. Räntan ska nog upp en bit till sen tror jag vi landar på runt 1-3 procent som nog är det nya normala.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att folk inte ser så ljust på framtiden kan bero på att det är klent med ljuspunkter. Mängden positiva nyheter om världsläget kunde varit större.
Ränteavdraget borde ha slopats för ett decennium sen eller två. Då hade belåningsgraden rimligen varit lägre nu.

Att min bostad har ett teoretiskt värde en bra bit över byggkostnaden är inget som påverkar mig så länge jag bor kvar.
Så är det ju och bra att du lyckades spela in att du minsann har det på det torra också! ?

Tråden för olyckskorpar, besserwissrar och makalöst skickliga ekonomer.

???

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så är det ju och bra att du lyckades spela in att du minsann har det på det torra också! ?

Tråden för olyckskorpar, besserwissrar och makalöst skickliga ekonomer.

???
Det var inte min avsikt utan snarare precis tvärtom. Jag kan inte få samma boendestandard som nu för samma kostnad och det är mer tur än skicklighet att jag har det så nu. Värdet är irrelevant för min situation.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag köpte mitt första hus 1996, kan någon "förståsigpåare" här i tråden förklara vad som är historiskt billigt, dyrt eller normalt?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag köpte mitt första hus 1996, kan någon "förståsigpåare" här i tråden förklara vad som är historiskt billigt, dyrt eller normalt?
Kolla här
1680820187856.gif
Med undantag för hack i grafen kan man nog extrapolera ett tag till. Vi har haft extremt hög verklig inflation i nästan alla år och det kommer fortsätta. Folk lägger sina extra pengar på fastigheter, börsen och bilar. Kurvorna ser liknande ut.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
En artificiell låg ränta - Man har råd att låna mer->bostadpriserna går upp.
Staten rabatterar bolån via ränteavdrag - Samma som ovan. Billigare att låna gör att vi lånar mer.
Bostäder ingår inte i KPI - Så vad innebär det för de som leker penningpolitik och så?
En clusterfuckad artificiell bostadsmarknad, du får inte bygga ditt hus med fyra väggar och ett tak utan trettioelva olika lagar och regler att förhålla dig till. - Orkar inte ens gå in på det här. Dyrare boende leder det till iaf.

Dyrt, normalt eller billigt. Det är konstgjort iaf, med fördel för de med lån och nackdel för de utan lån/de som inte ens lyckas spara ihop till kontantinsats och slå sig in på bostadsmarknaden.

Edit. Tvångsanslutning till kommunalt VA är också en sån här sjuk jävla grej.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kolla här
View attachment 482723
Med undantag för hack i grafen kan man nog extrapolera ett tag till. Vi har haft extremt hög verklig inflation i nästan alla år och det kommer fortsätta. Folk lägger sina extra pengar på fastigheter, börsen och bilar. Kurvorna ser liknande ut.
Det där är inte normalt. Normalt är att priser går ner iom att vi hela tiden blir mer produktiva.

Exempel https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/ostergotlands-lan/linkoping/#/villor
4563000 kr och du ska ha en kontantinsats på 684 450kr. Så vill man ju gärna ha lite buffert också om man är skötsam o rekorderlig. Är man ensamstående med medianlön så är det bara att börja gneta.
Jag begriper inte hur folk har råd. Föräldrar som kan stötta ekonomiskt är det inte alla som har.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är inte normalt.

Exempel https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/ostergotlands-lan/linkoping/#/villor
4563000 kr och du ska ha en kontantinsats på 684 450kr. Så vill man ju gärna ha lite buffert också om man är skötsam o rekorderlig. Är man ensamstående med medianlön så är det bara att börja gneta.
Jag begriper inte hur folk har råd. Föräldrar som kan stötta ekonomiskt är det inte alla som har.

Det har blivit ett ponzispel baserat på sk bostadskarriär. Så länge bostadspriserna ökat i värde har den där handpenningen skapats genom att man haft en billig bostad som ökat i värde. Att mellanskillnaden till nästa bostad också ökat har negligerats för banken lånar ju ut de pengarna.

Men om bostadspriserna står still eller rent av faller så blir det ju successivt minskat i tillflöde av nya köpare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det där är inte normalt. Normalt är att priser går ner iom att vi hela tiden blir mer produktiva.

Jag lade in 108,000 i min första lägenhet 2001, de pengarna kom från ett arv efter min farmor.
Många kunde skrapa ihop hundratusen på den tiden.
Numera ligger det så enorma orealiserade/teoretiska vinster (se ovan graf) att alla som köpte sitt boende på 80-90 talet med lätthet kan erbjuda sina barn en miljon eller två i startkapital till sitt boende.
Många, kanske de flesta, lägenheter i Stockholm ägs till 10% av Björn och Gunilla medan Alice (dvs banken) äger 90%.
Den som inget har att börja med nu och med föräldrar i hyresrätt har helt klart uppförsbacke, som tur är har vi då gratis utbildning i Sverige så alla kan starta en karriär på något sätt, men alla har olika möjligheter så klart.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det blir ju två läger. De som köpte tidigt eller har rika föräldrar eller de som står utanför. Också i min värld borde priserna gå ner med ökat produktivitet men det kan vi glömma. Vi ”måste” ju tydligen ha inflation så staten kan urholka folks sparkapital för att ge bort pengarna till prestigeprojekt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Alla de här trådarna blir så jävla "jag minsann". Nu var det jag som läste fel men generellt sett.
Jag tenderar att vädra mina resonemang, kanske för att få dem prövade eller möjligen bekräftade. Har ägt boende sen 2018 och tycker man tar fler felaktiga än rätta beslut. I vissa fall, som lån och energi, skulle jag följt mina egna råd fullt ut istället för att lyssna på mer erfarna bekanta. Varit gynnsammare för de av dessa som följde mina...
Uppskattar att läsa hur andra gör och tänker, lite skryt harmar väl ingen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tenderar att vädra mina resonemang, kanske för att få dem prövade eller möjligen bekräftade. Har ägt boende sen 2018 och tycker man tar fler felaktiga än rätta beslut. I vissa fall, som lån och energi, skulle jag följt mina egna råd fullt ut istället för att lyssna på mer erfarna bekanta. Varit gynnsammare för de av dessa som följde mina...
Uppskattar att läsa hur andra gör och tänker, lite skryt harmar väl ingen?
Tycker bara det är så Incel feeling i alla som kommer med sitt Nelsonfierade "haha" och minsann har tänkt på allt redan, så jävla präktigt, småaktigt och besserwissrigt.
Många har lite tuffa tider men då kommer kusinen från landet och minsann vet hur en bostadsmarknad fungerar, fuck off liksom, hen har suttit på grillen i Hallstavik sedan 1994 och hatat.

Plus att det är bara dålig smak att berätta om sin ekonomi. Ingen med bra ekonomi berättar det. Ju bättre ekonomi desto lugnare i båten, inte hysteriskt som här.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tycker bara det är så Incel feeling i alla som kommer med sitt Nelsonfierade "haha" och minsann har tänkt på allt redan, så jävla präktigt, småaktigt och besserwissrigt.
Många har lite tuffa tider men då kommer kusinen från landet och minsann vet hur en bostadsmarknad fungerar, fuck off liksom, hen har suttit på grillen i Hallstavik sedan 1994 och hatat.

Plus att det är bara dålig smak att berätta om sin ekonomi. Ingen med bra ekonomi berättar det. Ju bättre ekonomi desto lugnare i båten, inte hysteriskt som här.
Jag har mer pengar än du har.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Fan Mackan tar du inte i lite väl nu.

Jag har inga lån, inte för att jag varit en duktig pojke(pronomen "han" tack) och betalat av dem utan för att jag aldrig tagit något. Sitter därmed också och trycker i en hyresrätt så präktigare än så är det inte i mitt fall.
Ekonomi och ekonomi. Nog kan jag köpa ett hus men vad fan får man för pengarna idag. Ett villa motsvarande ett hyfsat vindskydd kostar förfan flera miljoner kr. Nejdu, den gubben går jag inte på.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år