Bolån - räntans utveckling i framtiden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inget av det där påverkar väl KPI i någon högre grad så det kommer nog i första steget främst bara påverka sysselsättning och arbetslösheten.
Sant, inget av det är nog direkt med i KPI.
Men det är ju, tillsammans med dina, ganska tydliga exempel på att ekonomin "kylts av" rejält vilket också borde synas på inflationen tycker jag.
Dvs då efterfrågan går ner (borde) också priserna göra det = längre inflation vilket, iaf så småningom, också borde ge spår i KPI.
För jag tror inte att det bara är nya bilar, hus och husvagnar vi slutat köpa utan man har nog dragit åt lite här och där.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sant, inget av det är nog direkt med i KPI.
Men det är ju, tillsammans med dina, ganska tydliga exempel på att ekonomin "kylts av" rejält vilket också borde synas på inflationen tycker jag.
Dvs då efterfrågan går ner (borde) också priserna göra det = längre inflation vilket, iaf så småningom, också borde ge spår i KPI.
För jag tror inte att det bara är nya bilar, hus och husvagnar vi slutat köpa utan man har nog dragit åt lite här och där.

Nja, allt det vi nämner nu är sånt som folk vanligtvis köpt med lånade pengar och det är nog huvudsakligen här jag tror skon klämmer, dvs att bankerna är mycket mer restriktiva med att ge lån.

Jag tror inte konsumtionen av småsaker påverkats i så hög grad ännu men framtiden lär väl snart visa om jag har fel på den punkten.
Några med höga skulder och räntekostnader har ju tvingats ändra sitt konsumtionsmönster men dom utgör nog fortfarande en väldigt liten del av befolkningen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nja, allt det vi nämner nu är sånt som folk vanligtvis köpt med lånade pengar och det är nog huvudsakligen här jag tror skon klämmer, dvs att bankerna är mycket mer restriktiva med att ge lån.

Jag tror inte konsumtionen av småsaker påverkats i så hög grad ännu men framtiden lär väl snart visa om jag har fel på den punkten.
Några med höga skulder och räntekostnader har ju tvingats ändra sitt konsumtionsmönster men dom utgör nog fortfarande en väldigt liten del av befolkningen.
Nja, jag tror folk är mindre benägna att ta lån.
Färre lån = mindre pengar i omlopp = minskad konsumtion (borde) = minskad inflation.

Ganska tydligt att ekonomin kylts av skulle jag säga.
Och som du skriver får vi väl snart se om det också gäller småsaker.

Mlm alla jag pratar med har dragit åt på något sätt så jag tror budskapet om att sötebrödsdagarna är över har gått fram.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nja, jag tror folk är mindre benägna att ta lån.
Färre lån = mindre pengar i omlopp = minskad konsumtion (borde) = minskad inflation.

Ganska tydligt att ekonomin kylts av skulle jag säga.
Och som du skriver får vi väl snart se om det också gäller småsaker.

Mlm alla jag pratar med har dragit åt på något sätt så jag tror budskapet om att sötebrödsdagarna är över har gått fram.
Givetvis har ekonomin kylts av av alla räntehöjningar. Börsen, bilar och bostäder är bra indikatorer. Börsen blickar framåt och har redan sänkts rejält 2022. Bostäder och bilar är i en pågående nedgång. Folk drar in på lyx just nu men sanningen är att arbetande människor inte går på knäna än. Långt ifrån.

Du har såklart rätt i att inflationen är importerad. Sannolikheten att nästan alla världens länder skulle få tvåsiffrig inflation samtidigt är mikroskopisk. Det är så jävla enkelt egentligen. Huvudorsaken är inte Putinpriser, Magdapriser, pandemipriser eller något annat dumt.
Det handlar om USAs pyramidala pengatryckande. Man delade ut gratis pengar.
Penningmängden måste ner mer, mycket mer.
87B37172-29A2-460A-B7E9-4C098CD478E4.jpeg
Räntan måste upp mer och KPI bör överges för att istället endast mäta verklig inflation. Tegels recept för en budget i balans.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Räntan måste upp mer och KPI bör överges för att istället endast mäta verklig inflation. Tegels recept för en budget i balans.
Ja det är märkligt hur man lyckats övertyga massan att man mäter inflation via KPI.
Att morötterna blir dyrare om skörden slår fel och billigare om skörden blir rekordstor har inget öht med inflation att göra. Utbud/efterfrågan någon?

Priser stiger när centralbanker inflaterar valutan, det är korrekt. Men det är en konsekvens av inflation inte inflation i sig självt.

Riksbanken är ju rolig också:
"Riksbanken är Sveriges centralbank. Vi ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt."
Hur vore ett inflationsmål om noll procent isf?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Givetvis har ekonomin kylts av av alla räntehöjningar. Börsen, bilar och bostäder är bra indikatorer. Börsen blickar framåt och har redan sänkts rejält 2022. Bostäder och bilar är i en pågående nedgång. Folk drar in på lyx just nu men sanningen är att arbetande människor inte går på knäna än. Långt ifrån.

Du har såklart rätt i att inflationen är importerad. Sannolikheten att nästan alla världens länder skulle få tvåsiffrig inflation samtidigt är mikroskopisk. Det är så jävla enkelt egentligen. Huvudorsaken är inte Putinpriser, Magdapriser, pandemipriser eller något annat dumt.
Det handlar om USAs pyramidala pengatryckande. Man delade ut gratis pengar.
Penningmängden måste ner mer, mycket mer.
View attachment 482596

Sveriges inflation beror först och främst på att Sverige tryckt pengar, inte att USA tryckt pengar. Sverige tryckte pengar i samma takt under pandemin.
prisnivaerna-ar-alldeles-for-laga.jpg

Sedan har Sverige frivilligt importerat extra inflation från USA och EU genom att inte höja räntan i takt med FED och Europeiska centralbanken så svenska kronan har tappat i värde gentemot omvärlden.

Enda förklaringen jag kan se är att antingen är dom hjärndöda på riksbanken eller så har dom för mycket eget skinn in the game på bostadsmarknaden. a.k.a. höga bostadslån. Svenska folket får ta notan först på Konsum, sen kommer svenska räntan ändå tvingas upp och fårket får betala notan ytterligare en gång.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Sveriges inflation beror först och främst på att Sverige tryckt pengar, inte att USA tryckt pengar. Sverige tryckte pengar i samma takt under pandemin.
View attachment 482604

Sedan har Sverige frivilligt importerat extra inflation från USA och EU genom att inte höja räntan i takt med FED och Europeiska centralbanken så svenska kronan har tappat i värde gentemot omvärlden.

Enda förklaringen jag kan se är att antingen är dom hjärndöda på riksbanken eller så har dom för mycket eget skinn in the game på bostadsmarknaden. a.k.a. höga bostadslån. Svenska folket får ta notan först på Konsum, sen kommer svenska räntan ändå tvingas upp och fårket får betala notan ytterligare en gång.
Jo vi har tryckt på bra här hemma också, dock inte alls i samma takt.

Vad kunde vi gjort istället? En superstark sek tror jag inte ens riksbanken vill ha då vi tappar export på det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Lite klipp från Aftonblaskans snabb-nyheter:

Hittills har bostads-priserna fallit med 12 procent. Men enligt Danska Bank kommer de gå ner med totalt 25 procent från toppen förra våren.
Bakgrunden är att banken spår två kraftiga räntehöjningar framåt. Först med 75 punkter i april och sedan med 50 punkter i juni, för att landa på en styrränta på 4,25 procent.

Bensinpriserna har stigit flera gånger under de senaste veckorna. Så även i dag, när priset går upp med 15 öre till 20:49 kronor per liter.
Dieseln höjs samtidigt med 10 öre till 22:26 kronor, enligt riktpriset vid bemannade stationer.
Även oljepriset stiger kraftigt på måndagen. Oljekartellen Opec har gett besked om att de ska minska produktionen framåt, vilket fick världsmarknadspriset på olja att stiga med 8 procent till drygt 80 dollar fatet.

Konkurserna ökade med 28 procent under det första kvartalet, visar nya siffror från kredithanteringsföretaget Creditsafe.
Det är åttonde månaden i rad som antalet konkurser ökar enligt bolagets statistik. Och för första gången ökar nu konkurserna i samtliga branscher som Creditsafe analyserar.
Hittills i år har 1 730 företag gått i konkurs jämfört med 1 355 under samma period förra året.

Inflationen i de 20 euroländerna föll till 6,9 procent i mars, ner från 8,5 procent i februari. Det är ett oväntat stort fall, skriver TT och hänvisar till siffror från Eurostat.
Luxemburg (3,0 procent) och Spanien (3,1 procent) hade lägst inflation av euroländerna i mars.
I Sverige var inflationen 12 procent i februari. Om två veckor kommer SCB med sin första beräkning av mars-inflationen.

Ser ut att bli en lugn resa framöver... :3freak

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

När runt 4milj pers tror att de tillhör medelklassen genom att återbelåna sina fastigheter för att sedan konsumera.. då kommer det märkas (jag tror den tiden inträffar runt hörnet..)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När runt 4milj pers tror att de tillhör medelklassen genom att återbelåna sina fastigheter för att sedan konsumera.. då kommer det märkas (jag tror den tiden inträffar runt hörnet..)
Som sagt, mååånga bundna lån som förfaller under 2023. Lägg sen till alla rörliga som nu inte går att binda till ränta låntagarna har råd med.

När börjar bankerna kräva in delbetalningar på överbelånade hus som fallit i värde?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som sagt, mååånga bundna lån som förfaller under 2023. Lägg sen till alla rörliga som nu inte går att binda till ränta låntagarna har råd med.

När börjar bankerna kräva in delbetalningar på överbelånade hus som fallit i värde?

Aldrig, förutsatt du klarar ränta/amortering, såtillvida du bor i Sverige iaf.

Minns jag rätt var det Reinfeldts regerings "fel" och det ska vi vara tacksamma för. ?

Har inte kollat upp om vi är unika i detta men gissar inte, troligare vi anpassat oss efter omgivningen istället.

USA är olika beroende på stat, var det inte Michel Jackson som bytte till en stat där inte hemnet kunde utmätas oavsett storlek på det och skuld man hade när det blåste som värst runt han, eller var det någon annan. . . . minnet! ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Aldrig, förutsatt du klarar ränta/amortering, såtillvida du bor i Sverige iaf.

Minns jag rätt var det Reinfeldts regerings "fel" och det ska vi vara tacksamma för. ?

Har inte kollat upp om vi är unika i detta men gissar inte, troligare vi anpassat oss efter omgivningen istället.

USA är olika beroende på stat, var det inte Michel Jackson som bytte till en stat där inte hemnet kunde utmätas oavsett storlek på det och skuld man hade när det blåste som värst runt han, eller var det någon annan. . . . minnet! ?
Bah, tar inget för givet när det gäller banker...och ansvar för ingångna avtal.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bah, tar inget för givet när det gäller banker...och ansvar för ingångna avtal.

Det är så, lagstadgat. Jag minns inte exakt hur reglerna är men banken har ingen rätt att kräva in extra säkerhet för gamla lån så länge du sköter dina betalningar.

Här kan det teoretiskt ackumuleras väldigt stora kreditförluster som landar på banken när kunderna dör. Dvs om fastighetspriserna skulle fortsätta falla under en längre tid.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är så, lagstadgat. Jag minns inte exakt hur reglerna är men banken har ingen rätt att kräva in extra säkerhet för gamla lån så länge du sköter dina betalningar.

Här kan det teoretiskt ackumuleras väldigt stora kreditförluster som landar på banken när kunderna dör. Dvs om fastighetspriserna skulle fortsätta falla under en längre tid.
Det får vi väl hoppas! Illa nog för högt belånade med att sätta om lånen. Har sett stressen hos de som gick från 1,5% till 4% i höstas och i höst är det dags igen... Fastighetspriser i all ära, för de flesta handlar det ju om att kunna bo kvar. Utrymmet för förbättringar och effektiviseringar minskat och allt dyrare drift. Vilka tider!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att folk inte ser så ljust på framtiden kan bero på att det är klent med ljuspunkter. Mängden positiva nyheter om världsläget kunde varit större.
Ränteavdraget borde ha slopats för ett decennium sen eller två. Då hade belåningsgraden rimligen varit lägre nu.

Att min bostad har ett teoretiskt värde en bra bit över byggkostnaden är inget som påverkar mig så länge jag bor kvar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år