Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ekonomer som bor i tungt belånade bostäder kring Östermalm ja.

En gång i tiden var ekonomerna överens om hur illa det var med hög inflation.

Någon kommer få betala för de senaste 20-30 årens lånefest. Politikerna får välja om det blir hela medelklassen via inflation som så småningom ändå kommer ge hög ränta eller om det blir den lilla gruppen tungt belånade.

Med vetskapen om var politikerna bor så vet vi väl egentligen redan svaret.

Politikerna bor väl lite överallt, har de stora lån? Jag har ingen aning.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ekonomer som bor i tungt belånade bostäder kring Östermalm ja.

En gång i tiden var ekonomerna överens om hur illa det var med hög inflation.

Någon kommer få betala för de senaste 20-30 årens lånefest. Politikerna får välja om det blir hela medelklassen via inflation som så småningom ändå kommer ge hög ränta eller om det blir den lilla gruppen tungt belånade.

Med vetskapen om var politikerna bor så vet vi väl egentligen redan svaret.
De flesta ekonomer är också överens om att en finanskris är BETYDLIGT värre än inflation.
En kris som vi redan sett starten på med SVB och Credit Suisse och som man inte vill ska sprida sig.

Så att man behöver hantera detta varligt torde inte vara någon överraskning.
Sätta styrräntan till 9% för att få 2% marginal känns lite "overkill" fn.

Jag "killgissar" på 25 punkter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De flesta ekonomer är också överens om att en finanskris är BETYDLIGT värre än inflation.
En kris som vi redan sett starten på med SVB och Credit Suisse och som man inte vill ska sprida sig.

Så att man behöver hantera detta varligt torde inte vara någon överraskning.
Sätta styrräntan till 9% för att få 2% marginal känns lite "overkill" fn.

Jag "killgissar" på 25 punkter.

Att låta bli räntehöjningar utesluter nog inte någon finanskris, det skjuter nog bara upp den.
Det lyckades ju Anders Borg med, men det gjorde oss inte mindre sårbara.

Jag killgissar på 0.5% i april, och fortsatta höjningar nästa kvartal. i
Inflation är fortfarande åt helvete för hög och Tedeen verkar ta det på allvar.

Sen skulle det ju inte förvåna mig om politikerna snart går in och ändrar målet för inflationen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Att låta bli räntehöjningar utesluter nog inte någon finanskris, det skjuter nog bara upp den.
Det lyckades ju Anders Borg med, men det gjorde oss inte mindre sårbara.

Jag killgissar på 0.5% i april, och fortsatta höjningar nästa kvartal. i
Inflation är fortfarande åt helvete för hög och Tedeen verkar ta det på allvar.

Sen skulle det ju inte förvåna mig om politikerna snart går in och ändrar målet för inflationen.
Ja, att Tedeen ser allvarligt på inflationen råder det ingen tvekan om.
Något som han var inne på i Agenda igår.
Går man efter den intervjun så ligger nog din gissning närmast.

Men jag är också säker på att man väljer inflation före finanskris alla dar i veckan.
Nu är vi i Sverige inte där ännu, men räntehöjningarna i USA var det som knuffade två amerikanska och en Schweizisk bank över kanten och det ganska fort.
En fortsättning på det är som sagt bra mycket värre än inflation.
Här är vi hyfsat skyddade tillsvidare men en ev internationell kris sprids även hit.

Inflation = dåligt för låglönearbetare.
Hög ränta = dåligt för bostadsköpare i storstadsområden.
(Väldigt förenklat.)

Vi får väl se så småningom men det kommer bli tufft för många hur som. :(

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, att Tedeen ser allvarligt på inflationen råder det ingen tvekan om.
Något som han var inne på i Agenda igår.
Går man efter den intervjun så ligger nog din gissning närmast.

Men jag är också säker på att man väljer inflation före finanskris alla dar i veckan.
Nu är vi i Sverige inte där ännu, men räntehöjningarna i USA var det som knuffade två amerikanska och en Schweizisk bank över kanten och det ganska fort.
En fortsättning på det är som sagt bra mycket värre än inflation.
Här är vi hyfsat skyddade tillsvidare men en ev internationell kris sprids även hit.

Inflation = dåligt för låglönearbetare.
Hög ränta = dåligt för bostadsköpare i storstadsområden.
(Väldigt förenklat.)

Vi får väl se så småningom men det kommer bli tufft för många hur som. :(

Jag skulle nog vilja hävda att det var lågt tidigare, de låga räntorna och tryckandet av pengar som orsakade bankernas problem. Kombinerat med kvartalskapitalism och brist på långsiktigt ansvar hos ledningen i väldigt många bolag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag skulle nog vilja hävda att det var lågt tidigare, de låga räntorna och tryckandet av pengar som orsakade bankernas problem. Kombinerat med kvartalskapitalism och brist på långsiktigt ansvar hos ledningen i väldigt många bolag.
Ja, det är ingen liten del i kakan men det var inte det som knuffade bankerna över kanten...den här gången.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Lidl började med sänkta priser, ICA hängde på och nu också Coop.
Hmmm. Det kan väl inte vara frukten (pun intended) av kritik senaste tiden och hot om att bryta oligopolet? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lidl började med sänkta priser, ICA hängde på och nu också Coop.
Hmmm. Det kan väl inte vara frukten (pun intended) av kritik senaste tiden och hot om att bryta oligopolet? :va
Jättebra av Svantesson och tio miljoner extra till Konkurrensverket kanske låter lite men det är det inte om de vet vad de gör.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Positivt är att m3 för usd sjunker rejält. Det är enligt mig en förutsättning för att stävja inflationen globalt.
D5500F19-CAD5-4506-98FE-451A9F817E50.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samtidigt har vi 12% inflation som drar priserna åt andra hållet så jag skulle inte våga betta mina pengar på att priserna går ner i vår.

Stillastående priser är ju i praktiken en nedgång med 11% med dagens inflation. På det har vi en fallande krona som nog kommer bidra till att fler hojar exporteras från Sverige. Tyvärr blir det väl främst gamla klassiker.
Tycker mig inte se någon prisnedgång alls på båtar och populära modeller försvinner fort från blocket.

Jag tror det är som med det mesta, det som "alla" vill ha blir sålt ändå, men har man något lite mer udda kan det bli knepigt.

Var en intressant artikel om bostadspriser i SvD idag annars.

Varningen: Stort prisfall att vänta på bostäder

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker mig inte se någon prisnedgång alls på båtar och populära modeller försvinner fort från blocket.

Jag tror det är som med det mesta, det som "alla" vill ha blir sålt ändå, men har man något lite mer udda kan det bli knepigt.

Räntan är fortfarande så pass låg att den endast är problem för ett fåtal.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Swedbank reviderar nu upp sin ränteprognos och beräknar att Riksbanken höjer med 50 punkter i april och lika mycket i juni.
Detta skulle i så fall innebära en styrränta på 4,00 procent i sommar.
Bakgrunden till höjningen är det höga inflationsutfallet för februari, skriver storbanken.

Text​

TT
Dela
Kopiera länk

Höjningarna skulle innebära att de rörliga bolåneräntorna väntas stiga till omkring 4,5 procent under sommaren.
”Riksbankens fortsatta åtstramningar medför att räntor med kortare löptid stiger ytterligare i närtid. Men mot slutet av året och under 2024, då inflationen minskat och Riksbanken mjuknar, bedömer vi att räntor med kortare löptid kommer sjunka, medan de långa stabiliseras”, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström i ett pressmeddelande.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Swedbank reviderar nu upp sin ränteprognos och beräknar att Riksbanken höjer med 50 punkter i april och lika mycket i juni.
Detta skulle i så fall innebära en styrränta på 4,00 procent i sommar.
Bakgrunden till höjningen är det höga inflationsutfallet för februari, skriver storbanken.

Text​

TT
Dela
Kopiera länk

Höjningarna skulle innebära att de rörliga bolåneräntorna väntas stiga till omkring 4,5 procent under sommaren.
”Riksbankens fortsatta åtstramningar medför att räntor med kortare löptid stiger ytterligare i närtid. Men mot slutet av året och under 2024, då inflationen minskat och Riksbanken mjuknar, bedömer vi att räntor med kortare löptid kommer sjunka, medan de långa stabiliseras”, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström i ett pressmeddelande.
Var det en 70-80% av bundna bolån som förfaller under 2023?
Kan bli spännande!

Har en bekant som ska sälja sitt hus och köpa ett mindre 50 mil bort. Väntar med viss stress på att fuktskadan ska bli färdigreparerad. Med lite tur hinner han sälja sitt till ok pris och köpa när priserna dalat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

HUSVAGNAR
NYREGISTRERINGARNA MINSKADE TILL 184 I MARS (327) (Direkt)​

2023-04-03 09:53
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nyregistreringarna av både husvagnar och husbilar gick ned i mars månad.
Det uppger Husvagnsbranschens riksförbund (HRF) i ett pressmeddelande och pekar på att den allmänna oron över ekonomin med stigande priser och räntehöjningar gör att vissa kunder avvaktar att beställa nya fordon.
Nyregistreringarna påverkas också av fortsatt försenade leveranser av husbilar. Tillverkarna i Europa har ännu inte kommit ikapp produktionen av chassin som drabbades hårt av komponentbrist under pandemin, skriver HRF.
"Våra återförsäljare rapporterar dock att det har varit många kunder i anläggningarna under de vårevent de arrangerat. Begagnade fordon säljer bra och intresset finns men man vill avvakta utvecklingen innan man tar beslut om investeringar i nya fordon", kommenterar HRF:s ordförande Per Nilsson.
Under mars 2023 registrerades 184 husvagnar, att jämföra med 327 motsvarande månad året dessförinnan. Hittills under 2023 har 283 husvagnar registrerats, en minskning med 41 procent från 482 året innan.
Husbilsregistreringarna sjönk i mars till 219 stycken, från 398 samma månad i fjol. Hittills under 2023 har det registrerats 419 husbilar, 30 procent färre än under motsvarande period 2022 (602).
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Min kompis sa att nybilsförsäljningen till privatpersoner i princip är död.
Och jag hörde på radio att tillverkarna av småhus har också i princip 0 i orderböckerna.

Detta borde börja synas på inflationen.
Om det inte gör det är det ju ett bra bevis på att inflationen, till stor del, är importerad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min kompis sa att nybilsförsäljningen till privatpersoner i princip är död.
Och jag hörde på radio att tillverkarna av småhus har också i princip 0 i orderböckerna.

Detta borde börja synas på inflationen.
Om det inte gör det är det ju ett bra bevis på att inflationen, till stor del, är importerad.

Inget av det där påverkar väl KPI i någon högre grad så det kommer nog i första steget främst bara påverka sysselsättning och arbetslösheten.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år