Alla vill ju ha så bra betalt som möjligt för sina tjänster, troligen behöver du inte gå längre än till dig själv för att inse det.
Men om matproducenterna tar för mycket betalt så kommer någon annan börja producera samma produkt och sälja billigare. Marknaden är effektiv på det viset men möjligen lite trög.
Jag tror inte vi kan skylla vare sig på coop eller matproducenterna. Energipriset slår i alla led, överallt högre kostnad för den som producerar gödsel, transporten, maten, transporten, säljaren. Lite grand i varje led gör sitt.
Samma sak med räntan den slår hos de flesta idag.
En maskin som för tre år sedan producerade med stor vinst kanske idag inte ens producerar så att det täcker räntorna på maskinen. I takt med stigande räntor kommer helt andra affärer vara lönsamma än de som var lönsamma med nollräntorna.
Jämför i tredje världen där det lönar sig bättre att dra plogen med oxe än att köra traktor. Så långt går det väl inte här men det har tex på samma sätt blivit svårare att räkna hem en elbil när räntan ökat. Man måste nu köra fler mil/år innan det lönar sig.
Jag tror inte det lönar sig att odla egen mat ännu gentemot att jobba lite övertid. Fast det finns ju ett svårmätbart värde i att äta det man själv producerat och utan besprutning.
Men för mig är det högsäsong under sommaren så jag har inte råd att stå och rensa ogräs.
Mjoo, jag behöver ju inte gå längre än till mig själv för att jag vill få lön för det arbete jag utför. Men jag kan inte notera att speciellt många människor eller politiker tycks vara heligt förbannade på Lactalis, Arla eller P&G direkt, utan det är ICA, Coop och Axfood som är de som får klä skott.
Det är ju en konkurrensutsatt marknad, givet att de stora drakarna konkurrerar sinsemellan, men när inpriserna är relativt jämna så är det svårt att göra så mycket med det.
Enda som går att göra är att driva en effektivare butik än konkurrenten, vilket även innefattar de som ligger inom samma kedja.
Det är t.ex. samma pris från ICA centralt till samtliga butiker inom samma profil och geografiska område och mellan ICA och butik är det inte många procents påslag.
Undrar hur det kommer att gå med alla sociala initiativ som ICA-handlare gör lokalt framöver. Kommer det finnas pengar till sponsring av lokala idrottsföreningar, om det tar ca 2 sekunder för folk att vilja dra hela skrået i smutsen, tack vare att vissa ICA-handlare historiskt har tjänat rejält med pengar. Märk, historiskt...
Sen angående odla eget, jag är mest nyfiken på att se resultatet och om jag fixar det. Förra årets investering i ett växthus och jordgubbsland gav onekligen mersmak.
Om man kan bli beroende av sockerärtor och jordgubbar så kommer jag trilla dit i år.