Bolån - räntans utveckling i framtiden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man jämför månad mot föregående års motsvarande månad gissar jag? Då borde det ju vika ganska snart.
Det blir sällan så illa som man tror.

Sedan ser vi ju nu att marknaden tror på sänkta räntor, eftersom de långa bundna börjar sjunka, och marknaden har inte alltid rätt men den har nästan alltid minst fel.

Så vi får väl parkera hos Nordnet och avvakta helt enkelt.

Jämför man med föregående års månad och tänker sig att priserna helt låsta på dagens nivå så dröjer det ju 10 månader innan inflationen är nere på målnivån 2%.

Det är dessutom ett extremt osannolikt scenarion och ändå alltså ändå inget som sker "ganska snart".

Beträffande marknaden så har väl marknaden haft fel i 2-3 år nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jämför man med föregående års månad och tänker sig att priserna helt låsta på dagens nivå så dröjer det ju 10 månader innan inflationen är nere på målnivån 2%.

Det är dessutom ett extremt osannolikt scenarion och ändå alltså ändå inget som sker "ganska snart".

Beträffande marknaden så har väl marknaden haft fel i 2-3 år nu.
Men det är så man jämför väl? Det kan ju bli noll procent inflation när som helst då, april 2023 jämförs med april 2022, eller har jag missförstått?

Marknaden har alltid minst fel, politiker har alltid mer fel, ibland har båda parter rätt, ibland ingen. Men över tid finns det ingen som gissar bättre än marknaden. Nordnet och Seb gissar bättre än ABF eller Riksbanken. Med det sagt kan alla få rätt och alla kan få fel.

Det är min lite valpiga muf tro.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är så man jämför väl? Det kan ju bli noll procent inflation när som helst då, april 2023 jämförs med april 2022, eller har jag missförstått?

Marknaden har alltid minst fel, politiker har alltid mer fel, ibland har båda parter rätt, ibland ingen. Men över tid finns det ingen som gissar bättre än marknaden. Nordnet och Seb gissar bättre än ABF eller Riksbanken. Med det sagt kan alla få rätt och alla kan få fel.

Det är min lite valpiga muf tro.

Inflationen är vanligt vis så ja, och därav mitt resonemang. Läse det en gång till och låt det sjunka in så kanske du förstår att det kommer ta tid att få ner inflationen.

Riksbanken tittar naturligtvis även på det kortare perspektivet men då måste man ju beakta säsongsvariationer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inflationen är vanligt vis så ja, och därav mitt resonemang. Läse det en gång till och låt det sjunka in så kanske du förstår att det kommer ta tid att få ner inflationen.

Riksbanken tittar naturligtvis även på det kortare perspektivet men då måste man ju beakta säsongsvariationer.
Jo jag förstod men jag tror inte Riksbanken behöver invänta 2% men de kommer invänta att de ser den tydliga trenden dit.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bankfrossan slår till med förnyad styrka i Europa igen. Denna gång är det fullt fokus på tyska Deutsche Bank, vars aktie rasar med 11 procent på Frankfurtbörsen.

Text​

Den tyska storbanken har därmed tappat mer än en femtedel av sitt börsvärde sedan årsskiftet.
Kursfallet på fredagen är en reaktion på snabbt stigande priser på den så kallade CDS-marknaden för att försäkra sig mot effekterna om Deutsche Bank skulle ställa in betalningarna.

Aktier tappar på bred front​

Deutsche Bank har nyligen avslutat en stor rekonstruktion för att få upp lönsamheten. Men turbulensen kring den schweiziska konkurrenten Credit Suisse – som räddades undan kollaps av schweiziska UBS och schweiziska myndigheter förra helgen – har skapat ett nytt tryck mot den tyska storbanken.
Bankaktier faller på bred front, bland annat aktien i UBS, som tappar 6,5 procent på börsen i Zürich. Även svenska bankaktier dras med nedåt.
Orosvågen i banksektorn syns även tydligt på obligationsmarknaden, där investerare som vill skydda sig mot kursfallen satsar på vad som upplevs som säkrare placeringar. Detta ökar efterfrågan på statspapper markant, vilket trycker ned ränteläget.
Räntorna på tioåriga svenska statsobligationer faller omkring 20 punkter (0,20 procentenheter) till knappt två procent – den lägsta nivån sedan början av februari.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Sitter o lyssnar på US ränte marknaden o det är fasen skrämmande.

Subprimlån som inte kan betalas har sedan i höstas ökat med 5600% detta på bostäder men framförallt på bilar.

Räntor på Subprimlån på bilar har dragit iväg till uppåt 20-25% o detta hos banker som JP Morgan o welsfargo, det är inga småspelare direkt.

GM har stängt ned biltilverkning o vill köpa ut medarbetare, facket vägrar naturligtvis, GM blöder inte pengar längre det forsar ut pengar GM har 100+ dagars produktion som står i färdiga i lager osålda.

Ford har nått det gränsen där dom förlora på varje byggd bil både GM o Ford betalar för att bygga o sälja bilar, Ebberöds bank i större format, Ford har 80 dagars produktion i lager osålda.

Stelantis har samma bekymmer med osålda bilar i US ca 90 dagars produktion osålda, dom prutar direkt 110000 på ram pickupper direkt just nu i US.

Volvo toppar med 130 dagars produktion osålda.

Det har gått 3 bil kedjor i US i konkurs med över 40 saluställen per kedja.

Tittar man på blocket o ser på överlåtande av leasing bilar o hur många annonser det är ute med nya bilar så faller det fort, detta gäller husbilar o husvagnar, båtar.

Men hoj marknaden verkar inte ha drabbats ännu, men bör få samma justering i prisbild nedåt på minst 20-25% under sommaren.

My 50 cent

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kan väldigt lite egentligen, men var det inte subprimelån det gick åt helvete med 2008? Om jag kommer ihåg filmerna "The Big short" och "Margin call" rätt. Om det är samma typ, borde man inte lärt sig?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sitter o lyssnar på US ränte marknaden o det är fasen skrämmande.

Subprimlån som inte kan betalas har sedan i höstas ökat med 5600% detta på bostäder men framförallt på bilar.

Räntor på Subprimlån på bilar har dragit iväg till uppåt 20-25% o detta hos banker som JP Morgan o welsfargo, det är inga småspelare direkt.

GM har stängt ned biltilverkning o vill köpa ut medarbetare, facket vägrar naturligtvis, GM blöder inte pengar längre det forsar ut pengar GM har 100+ dagars produktion som står i färdiga i lager osålda.

Ford har nått det gränsen där dom förlora på varje byggd bil både GM o Ford betalar för att bygga o sälja bilar, Ebberöds bank i större format, Ford har 80 dagars produktion i lager osålda.

Stelantis har samma bekymmer med osålda bilar i US ca 90 dagars produktion osålda, dom prutar direkt 110000 på ram pickupper direkt just nu i US.

Volvo toppar med 130 dagars produktion osålda.

Det har gått 3 bil kedjor i US i konkurs med över 40 saluställen per kedja.

Tittar man på blocket o ser på överlåtande av leasing bilar o hur många annonser det är ute med nya bilar så faller det fort, detta gäller husbilar o husvagnar, båtar.

Men hoj marknaden verkar inte ha drabbats ännu, men bör få samma justering i prisbild nedåt på minst 20-25% under sommaren.

My 50 cent

Samtidigt har vi 12% inflation som drar priserna åt andra hållet så jag skulle inte våga betta mina pengar på att priserna går ner i vår.

Stillastående priser är ju i praktiken en nedgång med 11% med dagens inflation. På det har vi en fallande krona som nog kommer bidra till att fler hojar exporteras från Sverige. Tyvärr blir det väl främst gamla klassiker.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kan väldigt lite egentligen, men var det inte subprimelån det gick åt helvete med 2008? Om jag kommer ihåg filmerna "The Big short" och "Margin call" rätt. Om det är samma typ, borde man inte lärt sig?
Jo det var fanny May o freddy mack. Bekymret nu är att dom lånat på bilar med subprimlån, man räknar med att sista kicken i US är nu när skatteåterbäringen kommer att folk kommer köpa dyra bilar o inte kunna betala mer än 2-5 månader sedan är bilarna bankernas bekymmer.

Det är ju bankernas bekymmer i US, kunden lämnar nyckeln o är fri o bank/kreditinstitut sitter med värdet av ex en 130,000 dollars F150 som kanske har ett beg värde på 50,000 dollar.

Det är miljard värden i beg pickupps som är osäljbara nu mera. Tyvärr har det redan börjat säljas Sk kund stockar med värdelösa lån på bilar o hus till kredit indrivning, rädda dom få dollar som går att rädda.

O helt plötsligt kommer ju andra banker i andra länder in som delägare o helt plötsligt måste gå in med enorma summor.

Ta 3 personer som alla är skyldiga varandra 20 spänn.

Person 1 ger person 2 10 spänn, person 2 ger person 3 samma 10a, nu ger person 3 person 1 samma 10. Ett varv senare är ingen skyldig någon något o då har 60 spänn blivit samma 10 som rotera 2 varv till baka till person nr1 den enda kvarvarande summan 50 spänn är magiskt borta..

Det är modern bank filosofi o vad som händer när banker själva kan skapa oändligt med låssas pengar.

Raderad medlem 51742

Guest
Jo det var fanny May o freddy mack. Bekymret nu är att dom lånat på bilar med subprimlån, man räknar med att sista kicken i US är nu när skatteåterbäringen kommer att folk kommer köpa dyra bilar o inte kunna betala mer än 2-5 månader sedan är bilarna bankernas bekymmer.

Det är ju bankernas bekymmer i US, kunden lämnar nyckeln o är fri o bank/kreditinstitut sitter med värdet av ex en 130,000 dollars F150 som kanske har ett beg värde på 50,000 dollar.

Det är miljard värden i beg pickupps som är osäljbara nu mera. Tyvärr har det redan börjat säljas Sk kund stockar med värdelösa lån på bilar o hus till kredit indrivning, rädda dom få dollar som går att rädda.

O helt plötsligt kommer ju andra banker i andra länder in som delägare o helt plötsligt måste gå in med enorma summor.

Ta 3 personer som alla är skyldiga varandra 20 spänn.

Person 1 ger person 2 10 spänn, person 2 ger person 3 samma 10a, nu ger person 3 person 1 samma 10. Ett varv senare är ingen skyldig någon något o då har 60 spänn blivit samma 10 som rotera 2 varv till baka till person nr1 den enda kvarvarande summan 50 spänn är magiskt borta..

Det är modern bank filosofi o vad som händer när banker själva kan skapa oändligt med låssas pengar.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Samtidigt har vi 12% inflation som drar priserna åt andra hållet så jag skulle inte våga betta mina pengar på att priserna går ner i vår.

Stillastående priser är ju i praktiken en nedgång med 11% med dagens inflation. På det har vi en fallande krona som nog kommer bidra till att fler hojar exporteras från Sverige. Tyvärr blir det väl främst gamla klassiker.
Om matproducenterna får som de vill så kommer det inte att bli några sänkta priser vs nuvarande inom närmsta tertialet. Nackdelen med fasta revideringsfönster för de stora kedjorna...

Enda som har potential att gå ner är F&G, men där är det ju snarare skördarna som satt en pinne i hjulet. När svenskproducerad gurka och tomater kommer in på marknaden så kan det ge någon form av sänkning, men det blir inte förrän slutet april som bäst.

Så nu ska jag åka och köpa en jordfräs för att göra eget trädgårdsland, där det kan odlas inflationsskyddade potatisar, ockerfria morötter, rimligt prissatta rödbetor och kålrötter. Barnen kommer älska mig :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om matproducenterna får som de vill så kommer det inte att bli några sänkta priser vs nuvarande inom närmsta tertialet. Nackdelen med fasta revideringsfönster för de stora kedjorna...

Enda som har potential att gå ner är F&G, men där är det ju snarare skördarna som satt en pinne i hjulet. När svenskproducerad gurka och tomater kommer in på marknaden så kan det ge någon form av sänkning, men det blir inte förrän slutet april som bäst.

Så nu ska jag åka och köpa en jordfräs för att göra eget trädgårdsland, där det kan odlas inflationsskyddade potatisar, ockerfria morötter, rimligt prissatta rödbetor och kålrötter. Barnen kommer älska mig :)

Alla vill ju ha så bra betalt som möjligt för sina tjänster, troligen behöver du inte gå längre än till dig själv för att inse det.

Men om matproducenterna tar för mycket betalt så kommer någon annan börja producera samma produkt och sälja billigare. Marknaden är effektiv på det viset men möjligen lite trög.

Jag tror inte vi kan skylla vare sig på coop eller matproducenterna. Energipriset slår i alla led, överallt högre kostnad för den som producerar gödsel, transporten, maten, transporten, säljaren. Lite grand i varje led gör sitt.
Samma sak med räntan den slår hos de flesta idag.

En maskin som för tre år sedan producerade med stor vinst kanske idag inte ens producerar så att det täcker räntorna på maskinen. I takt med stigande räntor kommer helt andra affärer vara lönsamma än de som var lönsamma med nollräntorna.

Jämför i tredje världen där det lönar sig bättre att dra plogen med oxe än att köra traktor. Så långt går det väl inte här men det har tex på samma sätt blivit svårare att räkna hem en elbil när räntan ökat. Man måste nu köra fler mil/år innan det lönar sig.

Jag tror inte det lönar sig att odla egen mat ännu gentemot att jobba lite övertid. Fast det finns ju ett svårmätbart värde i att äta det man själv producerat och utan besprutning.

Men för mig är det högsäsong under sommaren så jag har inte råd att stå och rensa ogräs.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Krig och elände, sanktioner, inflation och ett banksystem i kris.

Högre bränslepriser både på el och diesel.
Högre priser på konstgödsel.
Jaha. Ja men då skyller vi på de som är sist i ledet innan konsument för att brödet i affären går upp i pris.
Kanske borde snegla på finans och penningpolitiken annars? Kanske är det politik som är problemet?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Krig och elände, sanktioner, inflation och ett banksystem i kris.

Högre bränslepriser både på el och diesel.
Högre priser på konstgödsel.
Jaha. Ja men då skyller vi på de som är sist i ledet för att brödet i affären går upp i pris.
Kanske borde snegla på finans och penningpolitiken annars? Kanske är det politik som är problemet?
Sist i ledet är konsumenten, bra att oligopolisterna får lite press. De har gjort allt för att förstöra konkurrensen.
Coop förresten, var det inte socialdemokraternas försök att starta mataffär som konkurrerar med priser? Som sbab mfl? Hur gick det?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Alla vill ju ha så bra betalt som möjligt för sina tjänster, troligen behöver du inte gå längre än till dig själv för att inse det.

Men om matproducenterna tar för mycket betalt så kommer någon annan börja producera samma produkt och sälja billigare. Marknaden är effektiv på det viset men möjligen lite trög.

Jag tror inte vi kan skylla vare sig på coop eller matproducenterna. Energipriset slår i alla led, överallt högre kostnad för den som producerar gödsel, transporten, maten, transporten, säljaren. Lite grand i varje led gör sitt.

Samma sak med räntan den slår hos de flesta idag.

En maskin som för tre år sedan producerade med stor vinst kanske idag inte ens producerar så att det täcker räntorna på maskinen. I takt med stigande räntor kommer helt andra affärer vara lönsamma än de som var lönsamma med nollräntorna.

Jämför i tredje världen där det lönar sig bättre att dra plogen med oxe än att köra traktor. Så långt går det väl inte här men det har tex på samma sätt blivit svårare att räkna hem en elbil när räntan ökat. Man måste nu köra fler mil/år innan det lönar sig.

Jag tror inte det lönar sig att odla egen mat ännu gentemot att jobba lite övertid. Fast det finns ju ett svårmätbart värde i att äta det man själv producerat och utan besprutning.

Men för mig är det högsäsong under sommaren så jag har inte råd att stå och rensa ogräs.
Mjoo, jag behöver ju inte gå längre än till mig själv för att jag vill få lön för det arbete jag utför. Men jag kan inte notera att speciellt många människor eller politiker tycks vara heligt förbannade på Lactalis, Arla eller P&G direkt, utan det är ICA, Coop och Axfood som är de som får klä skott.

Det är ju en konkurrensutsatt marknad, givet att de stora drakarna konkurrerar sinsemellan, men när inpriserna är relativt jämna så är det svårt att göra så mycket med det.
Enda som går att göra är att driva en effektivare butik än konkurrenten, vilket även innefattar de som ligger inom samma kedja.
Det är t.ex. samma pris från ICA centralt till samtliga butiker inom samma profil och geografiska område och mellan ICA och butik är det inte många procents påslag.

Undrar hur det kommer att gå med alla sociala initiativ som ICA-handlare gör lokalt framöver. Kommer det finnas pengar till sponsring av lokala idrottsföreningar, om det tar ca 2 sekunder för folk att vilja dra hela skrået i smutsen, tack vare att vissa ICA-handlare historiskt har tjänat rejält med pengar. Märk, historiskt...

Sen angående odla eget, jag är mest nyfiken på att se resultatet och om jag fixar det. Förra årets investering i ett växthus och jordgubbsland gav onekligen mersmak.
Om man kan bli beroende av sockerärtor och jordgubbar så kommer jag trilla dit i år.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nästa smäll.

I april kommer Riksbanken med ett nytt räntebesked.

Enligt prognosen väntas man höja styrräntan med 0,25-0,5 procentenheter.

Det är något som kritiseras av flera av landets ekonomer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nästa smäll.

I april kommer Riksbanken med ett nytt räntebesked.

Enligt prognosen väntas man höja styrräntan med 0,25-0,5 procentenheter.

Det är något som kritiseras av flera av landets ekonomer.

Ekonomer som bor i tungt belånade bostäder kring Östermalm ja.

En gång i tiden var ekonomerna överens om hur illa det var med hög inflation.

Någon kommer få betala för de senaste 20-30 årens lånefest. Politikerna får välja om det blir hela medelklassen via inflation som så småningom ändå kommer ge hög ränta eller om det blir den lilla gruppen tungt belånade.

Med vetskapen om var politikerna bor så vet vi väl egentligen redan svaret.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år