Hah, jag såg det, köpte den, och sålde samma dag med lite vinst, bara för skojs skull med lunchpengar. Dagen efter föll den 17% till. Om någon blankade SAS för en månad eller två sedan har de ju gjort en bra affär.Köp SAS. Billigt nu.
Hah, jag såg det, köpte den, och sålde samma dag med lite vinst, bara för skojs skull med lunchpengar. Dagen efter föll den 17% till. Om någon blankade SAS för en månad eller två sedan har de ju gjort en bra affär.Köp SAS. Billigt nu.
Då går det ju inte bra på börsen eller med inflationen likväl… är ju bara luftslott så länge man bara handlar i egen grusgrop..Den tror jag vi kan glömma, vi får turista i Örebro livet ut. Fint slott där.
Hur tänker du då? Utöver utländska företag och internationella fonder så är ju många/de flesta företags huvudsakliga försäljning i annan valuta än SEK.Då går det ju inte bra på börsen eller med inflationen likväl… är ju bara luftslott så länge man bara handlar i egen grusgrop..
Avseende handla inhemsk (hemester i ditt exempel), så kommer det mesta som kommer utifrån däremot bli dyrare för för oss än för grannen. Köpa något vara pris sätts i eur? Osis.Hur tänker du då? Utöver utländska företag och internationella fonder så är ju många/de flesta företags huvudsakliga försäljning i annan valuta än SEK.
Fast jag tänker så här, merparten av mina tillgångar är i euro och dollar, då är det ju det jag konsumerar med i framtiden också.Avseende handla inhemsk (hemester i ditt exempel), så kommer det mesta som kommer utifrån däremot bli dyrare för för oss än för grannen. Köpa något vara pris sätts i eur? Osis.
Ja, avlönas du i annan valuta är det i grunden lugnare. Behöver du omsätta sek i andra genom köp av utländska värdepapper är du ju puck-tvåa redan från början.Fast jag tänker så här, merparten av mina tillgångar är i euro och dollar, då är det ju det jag konsumerar med i framtiden också.
Pucktvåa grejen hänger jag inte med på. Varför tvåa, om jag köper en lunch i Örebro för vinsten i en amerikansk aktie är det ju ingen skillnad för mig jämfört med en amerikan som har lön i usd.Ja, avlönas du i annan valuta är det i grunden lugnare. Behöver du omsätta sek i andra genom köp av utländska värdepapper är du ju puck-tvåa redan från början.
Nä såklart, om din inkomst kommer utav avkastning från utländska innehav är det en helt annan femma.. men det är ju inget som direkt är standard.Pucktvåa grejen hänger jag inte med på. Varför tvåa, om jag köper en lunch i Örebro för vinsten i en amerikansk aktie är det ju ingen skillnad för mig jämfört med en amerikan som har lön i usd.
Förstår inte hur du menar.
En relaterad fråga, jag har senaste åren haft en del insyn i amerikanska löner på tjänstemän och uppåt, jag hade inte förstått att skillnaden är så stor som den är. Tänk 100-300% jämfört med Sverige.
USAs invånare har störst köpkraft i världen. En svenssonlön är väl typ 100kusd per år?Pucktvåa grejen hänger jag inte med på. Varför tvåa, om jag köper en lunch i Örebro för vinsten i en amerikansk aktie är det ju ingen skillnad för mig jämfört med en amerikan som har lön i usd.
Förstår inte hur du menar.
En relaterad fråga, jag har senaste åren haft en del insyn i amerikanska löner på tjänstemän och uppåt, jag hade inte förstått att skillnaden är så stor som den är. Tänk 100-300% jämfört med Sverige.
Jag vet inte vad en Svensson-lön är men jag har sett flera som tjänar några hundra tusen usd på ett jobb du får kanske 800-900 för i Sverige. Plus några vd löner som var helt horribla, små bolag med USA mått mätt, dock noterade, och ersättning på kanske 10m usd (inklusive allt förvisso men ändå).USAs invånare har störst köpkraft i världen. En svenssonlön är väl typ 100kusd per år?
De gör något rätt där borta.
Jag vet inte vad en Svensson-lön är men jag har sett flera som tjänar några hundra tusen usd på ett jobb du får kanske 800-900 för i Sverige. Plus några vd löner som var helt horribla, små bolag med USA mått mätt, dock noterade, och ersättning på kanske 10m usd (inklusive allt förvisso men ändå).
Ja jag har aldrig fattat det förrän nyligen, kul att man lär så länge man lever.Jag var med ett tag i en maskinistgrupp på facebook och ibland blev det diskussioner om löner och kunde notera att vanliga verkstadsarbetare som inte var smartare än att de spenderade kvällarna med att röka braj på tjänade rejält mycket mer än en svensk verkstadsarbetare.
Rent av mer än svenska ingenjörer.
Ja jag har aldrig fattat det förrän nyligen, kul att man lär så länge man lever.
Exakt. Har man ett vanligt jobb i USA så lever man gott.Ja, myten i Sverige är ju att dom i usa som inte är läkare och ingenjörer bor i trailer parks och har knappt råd till mat.
Ja det är väl just skillnaden på att ha och att inte ha som är enorm.Exakt. Har man ett vanligt jobb i USA så lever man gott.
Du får ganska mycket dagisplatser och sjukförsäkringar om du tjänar 150kusd med låg skatt mot 500ksek med hög skatt. Det är en rejäl skillnad. De som arbetar har det mycket fetare i usa jämfört med här.Ja det är väl just skillnaden på att ha och att inte ha som är enorm.
Sedan får de väl bränna av en stor del av sina pengar på sådant vi samlar in.
Kan dock vara myt det också, förmodligen.
Inte jättemycket kanske, dagis kostar i Sverige (2016) ca 16k/månad och barn. Det motsvarar väl 60k i månadslön efter skatt, sociala och pension ungefär? Det är väl det sjukaste av allt, all skatt på skatt. Men nåväl, jag fattar poängen. ??Du får ganska mycket dagisplatser och sjukförsäkringar om du tjänar 150kusd med låg skatt mot 500ksek med hög skatt. Det är en rejäl skillnad. De som arbetar har det mycket fetare i usa jämfört med här.
Exakt. Hört olika uppgifter om kostnad för en dagisplats. Mellan 110k-200k/år/barn. Ytterst få hade frivilligt betalat så mycket för dagis. Möjligen några rika som hade betalat det för något elitdagis. Det är helt sjukt. Jag förstår inte hur min sons dagisplats kan kosta mer än 10k/månad.En liten passus.
Vad staten betalar och vad något hade kostat på en fri marknad är två olika saker.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|