Bolån - räntans utveckling i framtiden

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Mitt råd att är att köp inget på kredit… som bekant att köpa på kredit är att leva över sina tillgångar.. inte bra… vi skulle ALDRIG ha ha så höga priser på produkter och tjänster om folk lärde sig att inte köpa något på lån/kredit!
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Mitt råd att är att köp inget på kredit… som bekant att köpa på kredit är att leva över sina tillgångar.. inte bra… vi skulle ALDRIG ha ha så höga priser på produkter och tjänster om folk lärde sig att inte köpa något på lån/kredit!
Det var ju präktigt och fint skrivet på alla sätt och vis. En liten invändning vill jag dock komma med, då man nog får anse att du är på kollisionskurs med ungefär hela världshistorien.
Det har funnits många olika sätt att medelst någon form av skuldåtagande möjliggöra en investering/satsning. Pant, bytesaffär, tjänster och gentjänster och därtill rena pengalån. Man har förhållit sig olika till räntor men någon form av förmering vid återgäldandet har alltid förekommit. Är det inte ränta är det framtida avkastning på investeringen.

Om inte folk hade vågat hade inte någon vunnit och all utveckling hade troligen uteblivit.

Med ditt resonemang hade du inte ens kunnat skriva det du skrev, där du skrev det och det lär omfatta det mesta i tillvaron. Har inte du lånat/satsat har någon annan gjort det så att du kan få nytta därav.

Äger man skulden eller är man ägd av skulden?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det var ju präktigt och fint skrivet på alla sätt och vis. En liten invändning vill jag dock komma med, då man nog får anse att du är på kollisionskurs med ungefär hela världshistorien.
Det har funnits många olika sätt att medelst någon form av skuldåtagande möjliggöra en investering/satsning. Pant, bytesaffär, tjänster och gentjänster och därtill rena pengalån. Man har förhållit sig olika till räntor men någon form av förmering vid återgäldandet har alltid förekommit. Är det inte ränta är det framtida avkastning på investeringen.

Om inte folk hade vågat hade inte någon vunnit och all utveckling hade troligen uteblivit.

Med ditt resonemang hade du inte ens kunnat skriva det du skrev, där du skrev det och det lär omfatta det mesta i tillvaron. Har inte du lånat/satsat har någon annan gjort det så att du kan få nytta därav.

Äger man skulden eller är man ägd av skulden?
Skattepengar och bidrag har finansierat/betalat forskning och utveckling. Det gjorde romarna redan för mer än tvåtusen år sedan.

Ingvar Kamprad skänkte 100 miljoner till någon skola tror jag att det var. Pant är att lämna något som säkerhet. Det är inget annat än att omvandla en varas värde till kapital. Det är alltså något du redan äger och har.

Mången företagare har lånat pengar , och därmed levt över sina tillgångar… bara kolla in antalet konkurser. Och ännu fler privatpersoner som gått i skuldfällan.

Sedan har vi riskkapitalbolagen som har egna pengar, och satsar på forskning och utveckling för om möjligt få bättre avkastning på pengarna än vad bankräntan ger. Finns även privatpersoner som sysslar med detta också. Dessa har funnits i alla tider.

Läser hur bankerna höjer inlåningsräntan men också utlåningsräntan…
När ekonomin går ner, arbetslösheten ökar, inflationen ökar etc… Då gör bankerna det enda rätta för överleva, och det på sättet jag sagt ovan…

Om småspararna skulle tömma alla sina sparkonton, fonder etc som bankerna förvaltar. Hur länge tror du banken kommer finnas kvar på marknaden?
När fastighetskrisen kom i början av 90-talet var det vad jag vet endast två banker som inte tog emot statligt stöd (skattebetalarnas pengar), och det var SEB och Handelsbanken. Återigen skattebetalarna var det som fick betala notan.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
För många år sedan gjorde jag en ”test,prov” på arbetsförmedlingen vilket yrke jag passade bäst för, lämpligast för” och svarade på frågor…

Svar: Banktjänsteman. Ekonomisk rådgivare etc…

Och jag valde att bli egen företagere i åkeribranschen…
Resultat: Snitt vinsten i åkeribranschen var 6,8 %… min 17,9 %.. jag vet att jag skryter nu men det är sanningen…

Mitt råd är: Köp när det är billigt och sälj när det är dyrt!!!
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JPT

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För många år sedan gjorde jag en ”test,prov” på arbetsförmedlingen vilket yrke jag passade bäst för, lämpligast för” och svarade på frågor…

Svar: Banktjänsteman. Ekonomisk rådgivare etc…

Och jag valde att bli egen företagere i åkeribranschen…
Resultat: Snitt vinsten i åkeribranschen var 6,8 %… min 17,9 %.. jag vet att jag skryter nu men det är sanningen…

Mitt råd är: Köp när det är billigt och sälj när det är dyrt!!!
Och du byggde upp ett åkeri helt utan lån, leasing eller någon form av kredit?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För många år sedan gjorde jag en ”test,prov” på arbetsförmedlingen vilket yrke jag passade bäst för, lämpligast för” och svarade på frågor…

Svar: Banktjänsteman. Ekonomisk rådgivare etc…

Och jag valde att bli egen företagere i åkeribranschen…
Resultat: Snitt vinsten i åkeribranschen var 6,8 %… min 17,9 %.. jag vet att jag skryter nu men det är sanningen…

Mitt råd är: Köp när det är billigt och sälj när det är dyrt!!!
"Banktjänsteman"? Vi är någonstans i 70-talet nu? ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Här är 6 banker som erbjuder ett fast sparkonto med minst 3,70% i ränta:

Marginalen Bank
Binder du upp ditt sparande på ett år hos Marginalen Bank erbjuder banken dig en fast ränta på 4,05% just nu. Lägsta belopp för engångsinsättning är 40 000 kr. De har även fler sparkonton med fast ränta med bindning mellan 3 månader upp till 7 år. Läs mer om sparande hos Marginalen Bank här! (Annons)

Danske Bank
Danske Bank erbjuder fastränteplacering upp till 5 år för dig som vill placera pengarna en längre tid med förutbestämd ränta. Räntan vid 1 års bindning ligger på 3,70% just nu. Läs mer om det hos Danske Bank här!

Ikano Bank
Ikano Bank höjde sina sparräntor 30 maj 2023 och erbjuder nu 4,00% för kontot Sparkonto Fix 1 år. Med det kontot sätter du in pengar en enda gång och tar ut dem kostnadsfritt efter avslutad bindningstid. Lägsta belopp är 10 000 kr – vill du ta ut pengar tidigare kan det göras mot en avgift på 1% av beloppet som du tar ut. Läs mer om Sparkonto Fix hos Ikano Bank här! (Annons).

SEB
Storbanken SEB har ett placeringskonto med fast ränta där du kan binda sparandet från 3 månader upp till 5 år. Räntan ligger just nu på 3,70% om du binder ditt sparande under 1 år. Läs mer om deras placeringskonto hos SEB här!

Nstart
Fasträntekontot hos uppstickaren Nstart har just nu en ränta på 4,05% vid 1 års bundet sparande. Lägsta belopp du kan sätta in är 2 000 kr och du ansöker om sparkonto online med bank-id. Läs mer om Nstarts sparkonto här! (Annons).

Borgo
Det fristående hypoteksbolaget Borgo har konton där du kan binda ditt sparande i 3 månader upp till 3 år. Binder du i 1 år ligger den aktuella räntan på 3,70% och lägsta insättningen är 10 000 kr. Du öppnar kontot digitalt med hjälp av bank-id. Läs mer om sparkonton hos Borgo här!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Här är 6 banker som erbjuder ett fast sparkonto med minst 3,70% i ränta:

Marginalen Bank
Binder du upp ditt sparande på ett år hos Marginalen Bank erbjuder banken dig en fast ränta på 4,05% just nu. Lägsta belopp för engångsinsättning är 40 000 kr. De har även fler sparkonton med fast ränta med bindning mellan 3 månader upp till 7 år. Läs mer om sparande hos Marginalen Bank här! (Annons)

Danske Bank
Danske Bank erbjuder fastränteplacering upp till 5 år för dig som vill placera pengarna en längre tid med förutbestämd ränta. Räntan vid 1 års bindning ligger på 3,70% just nu. Läs mer om det hos Danske Bank här!

Ikano Bank
Ikano Bank höjde sina sparräntor 30 maj 2023 och erbjuder nu 4,00% för kontot Sparkonto Fix 1 år. Med det kontot sätter du in pengar en enda gång och tar ut dem kostnadsfritt efter avslutad bindningstid. Lägsta belopp är 10 000 kr – vill du ta ut pengar tidigare kan det göras mot en avgift på 1% av beloppet som du tar ut. Läs mer om Sparkonto Fix hos Ikano Bank här! (Annons).

SEB
Storbanken SEB har ett placeringskonto med fast ränta där du kan binda sparandet från 3 månader upp till 5 år. Räntan ligger just nu på 3,70% om du binder ditt sparande under 1 år. Läs mer om deras placeringskonto hos SEB här!

Nstart
Fasträntekontot hos uppstickaren Nstart har just nu en ränta på 4,05% vid 1 års bundet sparande. Lägsta belopp du kan sätta in är 2 000 kr och du ansöker om sparkonto online med bank-id. Läs mer om Nstarts sparkonto här! (Annons).

Borgo
Det fristående hypoteksbolaget Borgo har konton där du kan binda ditt sparande i 3 månader upp till 3 år. Binder du i 1 år ligger den aktuella räntan på 3,70% och lägsta insättningen är 10 000 kr. Du öppnar kontot digitalt med hjälp av bank-id. Läs mer om sparkonton hos Borgo här!
Gah, har 2 fasträntekonton. Båda förbisprungna av de rörliga. Det ena förfaller i juli, det andra i september.
Har f n 3.45% rörligt med fria uttag.
Här binds nog inte mer.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vilken bank o typ av konto?
Moank och Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget.

Fasträntekonton i Nordiska. 3 mån (3%, nu höjt till 3,75%) som förfaller i början av juli resp 12 mån (2,05, nu höjt till 3,75) som förfaller i början av september.
Flexkonton hos båda. Moank 3,45% Nordiska 3,40%.
Statlig insättningsgaranti kollade hos fi.

Fasträntekontona är naturligtvis höjda, (korrigerade till nya räntan).
Den intresserade får kolla men jag låser nog inte in mer nu. Tror inte på räntenedgång i närtid. Isf 3-månaders roterande.

Skön känsla att innestående ränta nu täcker fasta kostnader för huset 1 1/2 år framåt samt resten på dotterns studielån.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På torsdag kommer Riksbanken med nytt räntebesked. Tidigare prognoser från flera av storbankerna har varit samstämmiga: det blir en sista höjning med 25 punkter (0,25 procentenheter), till 3,75 procent. Men läget har ändrats, menar två experter som TT har pratat med. Riksbanken kan komma att höja styrräntan både mer och fler gånger än vad tidigare prognoser sagt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
På torsdag kommer Riksbanken med nytt räntebesked. Tidigare prognoser från flera av storbankerna har varit samstämmiga: det blir en sista höjning med 25 punkter (0,25 procentenheter), till 3,75 procent. Men läget har ändrats, menar två experter som TT har pratat med. Riksbanken kan komma att höja styrräntan både mer och fler gånger än vad tidigare prognoser sagt.
Låter helt rimligt. Jag tycker mig inte se någon större ”avkylning” av ekonomin. Tvärtom verkar det vara fullt ös i många branscher. KPI ligger fortfarande på nästan 10%.
SEK har dessutom tappat rejält mot många valutor.

Penningmängden har dock minskat något. Cirka 4,85 biljoner sek nu. Som högst var det 5,05. Innan covid cirka 3,5.

Med det vi vet idag tror jag styrräntan kommer toppa på 5% under nästa år.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Låter helt rimligt. Jag tycker mig inte se någon större ”avkylning” av ekonomin. Tvärtom verkar det vara fullt ös i många branscher. KPI ligger fortfarande på nästan 10%.
SEK har dessutom tappat rejält mot många valutor.

Penningmängden har dock minskat något. Cirka 4,85 biljoner sek nu. Som högst var det 5,05. Innan covid cirka 3,5.

Med det vi vet idag tror jag styrräntan kommer toppa på 5% under nästa år.

Ja det stämmer nog i stor del det du skriver.. Men om 5% räcker? tror det beror mycket på vad som sker i USA o påverkar dollarn.

Även engelska pundet är av intresse i detta fallet.

Euron finns ju anledning att tro på fler ränte höjningar framgent..

Tiden visar..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja det stämmer nog i stor del det du skriver.. Men om 5% räcker? tror det beror mycket på vad som sker i USA o påverkar dollarn.

Även engelska pundet är av intresse i detta fallet.

Euron finns ju anledning att tro på fler ränte höjningar framgent..

Tiden visar..
Sett till penningmängden som faktiskt minskar redan så tror jag vi klarar oss med det. Men vi får se.

Såhär lät jag i september 2021, då styrräntan låg på 0,0%. Var något mer pessimistisk den dagen än idag:
Produktionsökningen står för det ökade välståndet. Använder man KPI som inflationsmått så är inflationen låg. Kollar man på M3 money supply—grafen och ser var folks extra pengar hamnar så är inflationen något helt annat. Folk lägger i regel inte extra pengar på mer ägg och mjölk utan på bostäder och börsen.

Låga räntor främjar inflation samtidigt som räntekostnad ingår i KPI. Penningmängden ökar men inflationen enligt KPI minskar. Syntax error.

Inflation kommer vara detta årtiondets största finanskris. Sanna mina ord. Jag har gått till 90% av mitt kapital i inflationshedge och det borde fler göra. Alla stimulanspaket är nytryckta pengar. Speciellt USD som håller på att utarmas totalt. SEK står inte skyddade när USD och EUR utvidgas.

Inflation är en dold skatt där de som hanterar sedelpressen väljer vart pengarna ska gå på bekostnad av att folks sparkapital decimeras.

En miljon 1995 hade enormt mycket större köpkraft än en miljon 2021 har.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Låter helt rimligt. Jag tycker mig inte se någon större ”avkylning” av ekonomin. Tvärtom verkar det vara fullt ös i många branscher. KPI ligger fortfarande på nästan 10%.
SEK har dessutom tappat rejält mot många valutor.

Penningmängden har dock minskat något. Cirka 4,85 biljoner sek nu. Som högst var det 5,05. Innan covid cirka 3,5.

Med det vi vet idag tror jag styrräntan kommer toppa på 5% under nästa år.
Tom jag, den evige optimisten här i tråden, tror det blir så.
Jag tror däremot, om inte något typ Kina går in i Taiwan händer, att styrräntan toppar redan i år på max 4,5%.
Sedan kommer den börja trappa av tidigt -24.

Läst det i abborrtarmar så det är sant...?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sett till penningmängden som faktiskt minskar redan så tror jag vi klarar oss med det. Men vi får se.

Såhär lät jag i september 2021, då styrräntan låg på 0,0%. Var något mer pessimistisk den dagen än idag:
Var riktigt skoj att läsa i den gamla tråden jag citerade tidigare. Där fick vi en lektion av en självutnämnd nationalekonom att:
KPI=inflation
Inflation=Priset på pengar
Högre ålder=bättre förstånd
Ingen trycker enorma mängder pengar
Statsbudgeten finansieras aldrig av ökning av penningmängd
Detta har lärts ut till gymnasieelever

Ett inlägg som åldrats väl. Slut på dagens lektion.

Inte så förvånande eftersom du sällan läser vad som egentligen står andras inlägg, men i bilderna ovan framgår att det alltså varit en REALLÖNEÖKNING på 69%, dvs efter att man räknat bort inflationen.

När man blir lite äldre och förhoppningsvis också lite klokare så brukar man också förstå varför såväl arbetsgivare som fackföreningar värnar "den svenska modellen" med avseende på lönebildning.

Inflation är definitionsmässigt vad pengar kostar och det påverkas av betydligt mer än KPI och det finns dessutom vedertagna sätt att mäta detta. "Trycka enorma mängder pengar" är det ingen som gör, penningmängden styr Riksbanken helt självständigt. De satsningar som görs tas ur statsbudgeten och påverkar på andra plan, tex ökad konsumtion, men den totala mängden pengar påverkas inte.

Jag kan rekommendera Klas Eklunds ypperliga bok "Vår ekonomi" som använts på A-kursen i nationalekonomi vid svenska universitet sedan tidigt 1990-tal. Klas Eklund tillhörde "Feldts pojkar" och blev sedermera chefsekonom vid SEB. Jag har kvar den första utgåvan sedan jag läste NEK vid den tiden och har också använt den för gymnasieelever med gott resultat.

Slut på dagens lektion.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top