I resten av ditt resonemang pratar du bara om värdet av pengar men har fått för dig att kalla det för priset på pengar vilket inte är samma sak.
Njaa. Det är iaf inte min avsikt i detta. Jag skriver pris respektive kostnad när jag pratar om pris respektive kostnad.
Pris/kostnad är inte samma sak som värde nej det är rätt.
Nedan som jag skrev är utan att blanda in ordet värde.
(Det är ju så att för att en transaktion ska ske så behöver båda parter värdera det man byter bort lägre än det man får, annars kommer ingen transaktion ske.)
Uttryckt i kr så kostar en keps 100 kr. Uttryckt i kepsar så kostar 100 kr en keps. Två sidor av samma mynt.
Du säljer 100 kr för en keps/köper en keps för 100 kr. Samma sak.
Priset på en vara är det vi måste ge upp för att få varan, eller hur? Så om vi måste lämna ifrån oss 10 kr för att få ett paket piptobak så är priset på ett paket piptobak 10 kr.
För att få 10 kr behöver du lämna ifrån dig ett paket piptobak. Priset på 10 kr är således ett paket piptobak.
Zoda, Beträffande värde och pris så kan du titta på ett hus eller en traktor. Värdet är kanske en miljon men priset du betalar är slitage, kapitalkostnad, underhåll, värdeminskning mm.
Du kan hyra ut huset/traktorn och då är priset för din kund kanske 10000 kr/månaden. Och din förtjänst blir mellanskillnaden.
Eller så kan du välja att själv stå för konsumtionen av huset/traktorn.
Värdet är subjektivt. Det går inte att säga generellt objektiv att värdet är x eller y. Det går heller inte att mäta värde mer än att du kan rangordna i ditt huvud hur du värderar saker.
Värdet är inte en miljon bara för att traktorn kostar en miljon/någon vill sälja den för en miljon/någon vill köpa den för en miljon. Priset på en vara är som sagt inte värdet av varan.
Värdet för dig som köpare kanske är en miljon, då kommer du köpa den om du får betala mindre än en miljon. För någon som ligger på sin dödsbädd så kommer värdet av att ha en miljon kr på banken vara högre än att byta bort dem mot en traktor för en miljon kr, gissar jag. Och någon som värderar den högre än en miljon kr kommer att vara beredd att köpa den för en miljon kr.
Priset hamnar någonstans mittemellan hur köpare/säljare värderar traktorn förutsatt att deras subjektiva värde öht överlappar varandra.
Menar avgiften som kreditkortsföretag eller swish tar för transaktionen. Det blir en assymetrisk transaktion, då 5% av pengarna tas av tredje part, alltså var ¤100 värd en ${PRYL} men ${PRYL} var bara värd ¤95 för säljaren.
Sedan finns ju skatter på det. Det är en assymetrisk transktion.
Jaha typ som att man får betala ca 22 kr för en liter bensin men själva bensinen kanske kostar 10 kr?