Bolån - räntans utveckling i framtiden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men det innebär att den som säljer en keps inte får 100kr, medans den som köper en keps betalar 100kr. Det gör ju att ditt resonemang inte håller för värdet av pengarna. För den som säljer så är pengarna värda mer isf och därför har pengarna inte ett värde, utan två, i samma transaktion.
Ja för köparen behöver betala skatt och moms? Det man ger upp(keps eller pengar) är midre värt än det man får(keps eller pengar) annars sker ingen affär.

Han är beredd att sälja för 100 kr, är någon beredd att betala 100 kr så kan det ske ett köp. Att köparen behöver betala för annat påverkar ju hur han värderar kepsen. Hur mycket är han beredd att ge upp för att få kepsen hemma på hatthyllan. Är värdet av det du får ge upp mindre än värdet av det du får så kan ett köp ske. Det är inte värt för mig att köpa en keps för 1 kr och betala 999 kr i skatt tex, men någon annan kanske värderar annorlunda.
Så jag är beredd att betala 100 kr för en keps. Är det 20 kr som läggs på som skatt på själva kepsen så behöver kepsen säljas för max 80 kr.

Det är precis som för bensinen.
Om kepsen kostar mig 100 kr allt som alt där 80 kr är för själva kepsen, 15 kr i frakt och 5 kr i skatt så är kostar 80 kr en keps, 15 kr kostar frakt av en keps och 5 kr kostar det att slippa besök av fogdeknektarna. Som sagt bara inversen av det man betalar.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han är beredd att sälja för 100 kr, är någon beredd att betala 100 kr så kan det ske ett köp. Att köparen behöver betala för annat påverkar ju hur han värderar kepsen. Hur mycket är han beredd att ge upp för att få kepsen hemma på hatthyllan. Är värdet av det du får ge upp m7ndre än värdet av det du får så kan ett köp ske. Det är inte värt för mig att köpa en keps för 1 kr och betala 999 kr i skatt tex, men någon annan kanske värderar annorlunda.
Så jag är beredd att betala 100 kr för en keps. Är det 20 kr som läggs på som skatt på själva kepsen så behöver kepsen säljas för max 80 kr.

Det är precis som för bensinen.
Om kepsen kostar mig 100 kr allt som alt där 80 kr är för själva kepsen, 15 kr i frakt och 5 kr i skatt så är kostar 80 kr en keps, 15 kr kostar frakt av en keps och 5 kr kostar det att slippa besök av fogdeknektarna. Som sagt bara inversen av det man betalar.
Japp, alltså"har pengarna inte samma värde för båda parterna i transaktionen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Japp, alltså"har pengarna inte samma värde för båda parterna i transaktionen.
Jaha du menar så. Precis.
Eller det kan de ha(även om det inte går att kvantifiera) rent teoretiskt beroende på hur de värderar andra halvan av transaktionen dvs själva varan - kepsens värde hos respektive part sas.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaha du menar så. Precis.
Eller det kan de ha(även om det inte går att kvantifiera) rent teoretiskt beroende på hur de värderar andra halvan av transaktionen dvs själva varan - kepsens värde hos respektive part sas.
Jo, men då är ju pengarnas värde inte bestämt av en varas pris vid försäljningen om det nu inte har ett kvantumvärde.. Men jaja, nu tänker jag inte fortsätta dryfta pengar. Jag får ont i huvudet av att tänka på ekonomi. :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad jobbiga ni är, pengar i Sverige är för billiga fortfarande oavsett inflation, folk är inte fattiga ännu, det är husbilar det är flygresor man renoverar hus som fan, nybyggda lägenheter säljer som smör.

Så ont om pengar är det inte..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad jobbiga ni är, pengar i Sverige är för billiga fortfarande oavsett inflation, folk är inte fattiga ännu, det är husbilar det är flygresor man renoverar hus som fan, nybyggda lägenheter säljer som smör.

Så ont om pengar är det inte..
Dagens sanning.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Räntan höjdes "bara" med 25 punkter.
Minst en till höjning är att vänta i år.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är inte länge sedan det skrevs om att boräntorna skulle toppa på 4%, kanske önsketänkande som gör att man i sina prognoser blundar för att inflationen ligger 8% över målet.
Det kanske var någon som lyssnat på kritiken att inflationsmålet kanske inte borde vara allenarådande eller att ränteökningar inte borde vara allenarådande som botemedel mot inflation?

Lite till ska nog räntorna upp men är det någon som tror att allt blir bra bara vi lägger styrräntan på 12%?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det kanske var någon som lyssnat på kritiken att inflationsmålet kanske inte borde vara allenarådande eller att ränteökningar inte borde vara allenarådande som botemedel mot inflation?

Lite till ska nog räntorna upp men är det någon som tror att allt blir bra bara vi lägger styrräntan på 12%?
F-n, 12% hade jag på lånet 1985 - fast det var ju lite bättre ränteavdrag på den tiden. Realräntan låg väl på 9%
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kanske var någon som lyssnat på kritiken att inflationsmålet kanske inte borde vara allenarådande eller att ränteökningar inte borde vara allenarådande som botemedel mot inflation?

Lite till ska nog räntorna upp men är det någon som tror att allt blir bra bara vi lägger styrräntan på 12%?

Med hög inflation så drivs räntan upp, och till slut kanske vi står där med den där styrräntan på 12% bara för att riksbanken inte visade beslutsamhet nu. För varje dag som går så betraktas den höga inflationen allt mer som något normalt.

Det går inte att ha negativ realränta för evigt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med hög inflation så drivs räntan upp, och till slut kanske vi står där med den där styrräntan på 12% bara för att riksbanken inte visade beslutsamhet nu. För varje dag som går så betraktas den höga inflationen allt mer som något normalt.

Det går inte att ha negativ realränta för evigt.
Så då är det någon som tror allt blir bra med 12% styrränta och 2% inflation är det enda målet?
Eller räcker 6,8 eller 10% kanske?

Vem har propagerat för det?
Här kommer en till halmgubbe:
Det går inte att ha 100% styrränta för evigt heller.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så då är det någon som tror allt blir bra med 12% styrränta och 2% inflation är det enda målet?
Eller räcker 6,8 eller 10% kanske?

Vem har propagerat för det?
Här kommer en till halmgubbe:
Det går inte att ha 100% styrränta för evigt heller.
Käften, alla ska bo i husvagn.

Slut på lektionen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så då är det någon som tror allt blir bra med 12% styrränta och 2% inflation är det enda målet?
Eller räcker 6,8 eller 10% kanske?

Vem har propagerat för det?
Här kommer en till halmgubbe:
Det går inte att ha 100% styrränta för evigt heller.

Jag säger inte att någon ränta får allt att bli bra men fundera över vem som vill låna ut pengar när räntan är lägre än inflationen?

En keps kostar idag 100 kr om du köper den idag, inflationen idag är 10% så om 1 år kostar kepsen 110kr. Sätter du in hundringen på banken så kanske du får ut 102kr nästa år men då kostar alltså kepsen 110kr.
Markus lånar din hundring av banken och köper kepsen idag, då får han betala 5 kronor i ränta till banken men det blev ju ändå 5 kr billigare att köpa kepsen för lånade pengar och hans lön ökar dessutom också till 110 kr/h så han behöver bara jobba 55 istället för 60 minuter för att betala kepsen.

Det är som Ebberöds bank det och det är så Sverige ser ut just nu. Man får betalt för att låna pengar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag säger inte att någon ränta får allt att bli bra men fundera över vem som vill låna ut pengar när räntan är lägre än inflationen?

En keps kostar idag 100 kr om du köper den idag, inflationen idag är 10% så om 1 år kostar kepsen 110kr. Sätter du in hundringen på banken så kanske du får ut 102kr nästa år men då kostar alltså kepsen 110kr.
Markus lånar din hundring av banken och köper kepsen idag, då får han betala 5 kronor i ränta till banken men det blev ju ändå 5 kr billigare att köpa kepsen för lånade pengar och hans lön ökar dessutom också till 110 kr/h så han behöver bara jobba 55 istället för 60 minuter för att betala kepsen.

Det är som Ebberöds bank det och det är så Sverige ser ut just nu. Man får betalt för att låna pengar.
Tja, bankerna verkar inte ha några problem med sina vinster än iaf.

Är det zodas keps?
Isf vill jag ha den via Ulvhamnes import eller något. ;)

Visst inflation "äter pengar" men det gör en styrränta som sätter företag i konkurs och driver människor från sina hem också.
Vad kommer kosta samhället mest och vad blir dyrast i längden?
Inte helt lätt att veta.
Jag tror att förlora jobbet och/eller lämna sitt hus är en smäll som många människor aldrig kommer över.
Men att det man äger blir mindre värt när det ligger på banken eller sitter i hus osv är nog lättare att ta för det är svårare att se sas.

Men visst, svenska RB sitter i en j@vla knipa.
En till stor del importerad inflation.
En valuta som inte ens går att växla in i alla europeiska länder (tror jag det rapporterats).
Ett FED och ECB att förhålla sig till.
Ett styrmål på 2% inflation (som inte känns helt modernt längre).
Inga lätta beslut att ta och jag är glad att slippa vara RB-chef.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja, bankerna verkar inte ha några problem med sina vinster än iaf.

Är det zodas keps?
Isf vill jag ha den via Ulvhamnes import eller något. ;)

Visst inflation "äter pengar" men det gör en styrränta som sätter företag i konkurs och driver människor från sina hem också.
Vad kommer kosta samhället mest och vad blir dyrast i längden?
Inte helt lätt att veta.
Jag tror att förlora jobbet och/eller lämna sitt hus är en smäll som många människor aldrig kommer över.
Men att det man äger blir mindre värt när det ligger på banken eller sitter i hus osv är nog lättare att ta för det är svårare att se sas.

Men visst, svenska RB sitter i en j@vla knipa.
En till stor del importerad inflation.
En valuta som inte ens går att växla in i alla europeiska länder (tror jag det rapporterats).
Ett FED och ECB att förhålla sig till.
Ett styrmål på 2% inflation (som inte känns helt modernt längre).
Inga lätta beslut att ta och jag är glad att slippa vara RB-chef.
Fast det behövs en smäll lite då och då som dödar icke livskraftiga företag, då de företagen tar upp resurser som annars kunde användas av bättre fungerande företag och därför bidra till en bättre utveckling för samhället i stort.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast det behövs en smäll lite då och då som dödar icke livskraftiga företag, då de företagen tar upp resurser som annars kunde användas av bättre fungerande företag och därför bidra till en bättre utveckling för samhället i stort.
Nja, det ska väl marknaden klara själv.
RB ska inte behöva vara någon bödel för icke livskraftiga företag eller familjeekonomier för den delen.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top