Ja för köparen behöver betala skatt och moms? Det man ger upp(keps eller pengar) är midre värt än det man får(keps eller pengar) annars sker ingen affär.Men det innebär att den som säljer en keps inte får 100kr, medans den som köper en keps betalar 100kr. Det gör ju att ditt resonemang inte håller för värdet av pengarna. För den som säljer så är pengarna värda mer isf och därför har pengarna inte ett värde, utan två, i samma transaktion.
Han är beredd att sälja för 100 kr, är någon beredd att betala 100 kr så kan det ske ett köp. Att köparen behöver betala för annat påverkar ju hur han värderar kepsen. Hur mycket är han beredd att ge upp för att få kepsen hemma på hatthyllan. Är värdet av det du får ge upp mindre än värdet av det du får så kan ett köp ske. Det är inte värt för mig att köpa en keps för 1 kr och betala 999 kr i skatt tex, men någon annan kanske värderar annorlunda.
Så jag är beredd att betala 100 kr för en keps. Är det 20 kr som läggs på som skatt på själva kepsen så behöver kepsen säljas för max 80 kr.
Det är precis som för bensinen.
Om kepsen kostar mig 100 kr allt som alt där 80 kr är för själva kepsen, 15 kr i frakt och 5 kr i skatt så är kostar 80 kr en keps, 15 kr kostar frakt av en keps och 5 kr kostar det att slippa besök av fogdeknektarna. Som sagt bara inversen av det man betalar.
Last edited: