Bolån - räntans utveckling i framtiden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det ju ganska svårt att göra om något som hänt.
Jag vidhåller att, som kanske världens efterklokaste människa, det inte är svårt att se att vi inte gjort allt rätt.

Visst Turkiet är ett bra skräckexempel men är vi där?
Hur vet vi det eller att vi någonsin hamnar där?
Vi har ju, även om det som sagt inte är perfekt, ett annat system här som inte beror på en diktators vilja att blidka folket.
Hur vet du att stålbad är ett "måste" och dessutom är bättre än att stega långsamt och försiktigt?
Du skriver det som självklarheter att företag skall kastas i konkurs och människor ska bli arbetslösa.
Det är möjligt att resultatet 10 år framåt blir sämre om man tar det piano men hur ska man veta det?
Är det inte bättre att försöka "rädda" så många man kan just nu snarare än att försöka "rädda" fler i en ytterst oförutsägbar framtid?
Det är inte direkt utan förvarning som Sverige satt sig mitt i den här smeten. Det har varnats för det i år efter år, men våra politiker har inte velat göra det som behövdes. Om vi fortsätter att göra samma sak som orsakat problemet kommer inte problemet att försvinna. Det finns gott om historiska exempel på det här, och Sverige är inte speciellt utan kommer få samma hårda upplevelse som andra länder.
Vi lånar av vår morgondags välstånd för att ha det lite bättre idag. Och lånet av morgondagen har en väldigt hög ränta.

Det vore mycket bättre att lätta på byråkratin och avgifterna för att gynna skapandet av små företag för att ge mer sysselsättning än att hålla värdelsa skitföretag under armarna för att de inte ska drunka. Om vi nu ska försöka få lite mer hälsosam arbetsmarknad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu är det ju ganska svårt att göra om något som hänt.
Jag vidhåller att, som kanske världens efterklokaste människa, det inte är svårt att se att vi inte gjort allt rätt.

Visst Turkiet är ett bra skräckexempel men är vi där?
Hur vet vi det eller att vi någonsin hamnar där?
Vi har ju, även om det som sagt inte är perfekt, ett annat system här som inte beror på en diktators vilja att blidka folket.
Hur vet du att stålbad är ett "måste" och dessutom är bättre än att stega långsamt och försiktigt?
Du skriver det som självklarheter att företag skall kastas i konkurs och människor ska bli arbetslösa.
Det är möjligt att resultatet 10 år framåt blir sämre om man tar det piano men hur ska man veta det?
Är det inte bättre att försöka "rädda" så många man kan just nu snarare än att försöka "rädda" fler i en ytterst oförutsägbar framtid?
Jag läste dina inlägg en gång till men jag har lite svårt att förstå vad du propagerar för?

Olönsamma företag som lever på ”gratis” lånade pengar måste någon gång betala tillbaka. Kreditförluster kan krascha banker. SEK kan bli helt urholkad med följd av att import blir snordyrt. Inflation gör ”rikare” på kort sikt(2021) men när väl proppen går ur så smäller det.

Det handlar ju om att finna någon balans. I detta läget gör man rätt i att stega upp räntan, se effekten, för att sedan ta nästa steg. Jag hade helst sett lite snabbare upptrappning. Sen kan vi såklart diskutera vad som är ett lagom inflationsmål. Jag tycker 0%
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det börjar bli tramsigt nu.
Det är ett flervariabelsystem. Man kan slå upp vilken skolbok i ekonomi som helst och hitta svaret på hur varje variabels påverkan bidrar till systemet.

Jag vet att många har mycket skulder och ogillar svaren, inte ens de som styr vårt samhälle verkar vilja se verkligheten som den är trots att flera av dem är utbildade ekonomer och vet exakt vad skolboken säger. Skolboken kan iofs alltid ifrågasättas men då ska man ha ha bättre på fötterna än att bara tycka.

Desto långsammare som riksbanken höjer räntan och desto längre tid det tar att få ner inflationen desto högre kommer de tvingas höja räntan. För mig som ingenjör är det grundläggande reglerteknik.

Själv skiter jag egentligen i vilket, jag klarar mig alltid och jag har inga problem med att höja priserna och därmed min lön.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag betalar hellre skatt för att RB ska vara kuvös än bödel.
Och när RB sätter dessa företag i konkurs, och knuffar ut lite familjer från sina hem i samma veva, vems skattepengar betalar då för fler arbetslösa och bostadslösa?
Blir den en mindre eller högre kostnad?
Nä, så j@vla lätt är det inte att bara höja styrräntan och tro att allt blir frid och fröjd.

Du har totalt fel helt galet fel..
RB sätter inga företag i KK och slänger inte ut någon från deras hem.

Om ett företag ej bär sig o ägaren envist biter sig fast o inte tar ut lön o dyligt.
Det är företagaren som sätter sitt företag i KK o tvingar sig ut ur sitt hem.

Om ett företag bär sig o levererar vinst där företagaren väljer att ta ut den vinsten istället för att amortera med vinsten, investera med vinsten.
Det är företagaren som sätter företaget i KK.

Om olle jobbar o reser till Thailand köper elbil byter kök i onödan osv och inte sedan klara räntan pga sina val, det är inte RB som tvingar olle ur huset det är olles val som gör detta.

Det är galet många som anser att det är Någon annans fel att det inte funkar för dom själva..

Det finns alldeles för mycket lättillgängliga pengar ännu..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det inte lättare att bara lägga ner räntepolitiken. Vad är motivet till att den ens ska existera? Varför behövs den?

Varför inte låta räntan sättas av investerare/sparare(låntagare/långivare)?
Räntan varierar sedan efter utbud och efterfrågan på investeringskapital eller besparingar eller vad vi nu vill kalla varan, som vilken annan vara som helst.

Om folk sparar mer dvs konsumerar mindre resurser så innebär det att pengar och de resurser pengarna hade lagts på sparas, de resurserna(maskiner, arbetskraft osv) frigörs alltså vid sparande, de sparas också, inte bara pengarna.
Och pengarna i sig som nu sparas, som inte gått till konsumtionen av resurserna ökar utbudet på besparingar, dvs räntan går ner. Fler investeringar blir lönsamma med lägre ränta och företag kommer då låna de sparade pengarna och köpa de sparade resurserna. Priset på resurserna i sig är därmed relativt stabilt.

Ovan är en viktig grej som riksbanken kortsluter helt. Med artificiellt låg ränta så finns inte de sparade resurserna. Så när investerarna lånar pengar och ska köpa resurser så finns de inte tillgängliga - de är inte sparade - utan investerarna kommer driva upp priset på resurserna ist när de köper dem via ökad efterfrågan.
Någon skulle påstå att det vi ser då är inflation.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du har totalt fel helt galet fel..
RB sätter inga företag i KK och slänger inte ut någon från deras hem.

Om ett företag ej bär sig o ägaren envist biter sig fast o inte tar ut lön o dyligt.
Det är företagaren som sätter sitt företag i KK o tvingar sig ut ur sitt hem.

Om ett företag bär sig o levererar vinst där företagaren väljer att ta ut den vinsten istället för att amortera med vinsten, investera med vinsten.
Det är företagaren som sätter företaget i KK.

Om olle jobbar o reser till Thailand köper elbil byter kök i onödan osv och inte sedan klara räntan pga sina val, det är inte RB som tvingar olle ur huset det är olles val som gör detta.

Det är galet många som anser att det är Någon annans fel att det inte funkar för dom själva..

Det finns alldeles för mycket lättillgängliga pengar ännu..
Tycker du misstolkar Kratoz en aning. RBs mål är inte bara att hålla inflationen i schack utan också att hålla ett stabilt finansiellt system. Skulle de göra en helomvändning idag och säga att styrräntan ska vara två procentenheter högre än KPI så hade inflationsproblemet försvunnit omgående.
Dock hade det mesta kraschat och drabbat både välskötta företag och privatpersoners ekonomi. Att i det läget säga att det var rätt åt någon som har en miljon i lån på sin trea i Stockholm känns inte helt rättvist.

Man ställer målen om inflation och finansiell stabilitet mot varandra just nu. Kratoz lutar mer åt stabilitetsmålet och du verkar luta mer åt inflationsmålet. Vi vill ju alla samma sak men med värderar målen olika.

Twostrokes jämförelse med reglerteknik är ganska bra. I en perfekt värld hade vi kunnat mata in alla data och ha en PID-reglering som ger oss önskat resultat. Nu är det mer komplext än så. Jag ser det istället som ett gäng gubbar i kostym som sitter och försöker ställa in 24 volt på en bench power supply med extremt känsliga reglage där de bara får lova att göra en ändring varannan månad. Vrider de för lite så lyser 24v-lampan svagt. Vrider de för mycket brinner den upp.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det inte lättare att bara lägga ner räntepolitiken. Vad är motivet till att den ens ska existera? Varför behövs den?

Varför inte låta räntan sättas av investerare/sparare(låntagare/långivare)?
Räntan varierar sedan efter utbud och efterfrågan på investeringskapital eller besparingar eller vad vi nu vill kalla varan, som vilken annan vara som helst.

Om folk sparar mer dvs konsumerar mindre resurser så innebär det att pengar och de resurser pengarna hade lagts på sparas, de resurserna(maskiner, arbetskraft osv) frigörs alltså vid sparande, de sparas också, inte bara pengarna.
Och pengarna i sig som nu sparas, som inte gått till konsumtionen av resurserna ökar utbudet på besparingar, dvs räntan går ner. Fler investeringar blir lönsamma med lägre ränta och företag kommer då låna de sparade pengarna och köpa de sparade resurserna. Priset på resurserna i sig är därmed relativt stabilt.

Ovan är en viktig grej som riksbanken kortsluter helt. Med artificiellt låg ränta så finns inte de sparade resurserna. Så när investerarna lånar pengar och ska köpa resurser så finns de inte tillgängliga - de är inte sparade - utan investerarna kommer driva upp priset på resurserna ist när de köper dem via ökad efterfrågan.
Någon skulle påstå att det vi ser då är inflation.
Jag röstar på ditt alternativ!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Twostrokes jämförelse med reglerteknik är ganska bra.
Brukar göra den tankeleken ofta gällande politik. Ofta är tiden för återkoppling jäääävligt lång.

Om jag menar på att (en del av)anledningen till energisystemhaveriet är en konsekvens av kärnkraftsomröstningen för 40 år sedan så har jag svårt att se att många kunde se den konsekvensen då för 40 år sedan. Men nu 40 år senare får vi återkopplingen till vår regulator.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tycker du misstolkar Kratoz en aning. RBs mål är inte bara att hålla inflationen i schack utan också att hålla ett stabilt finansiellt system. Skulle de göra en helomvändning idag och säga att styrräntan ska vara två procentenheter högre än KPI så hade inflationsproblemet försvunnit omgående.
Dock hade det mesta kraschat och drabbat både välskötta företag och privatpersoners ekonomi. Att i det läget säga att det var rätt åt någon som har en miljon i lån på sin trea i Stockholm känns inte helt rättvist.

Man ställer målen om inflation och finansiell stabilitet mot varandra just nu. Kratoz lutar mer åt stabilitetsmålet och du verkar luta mer åt inflationsmålet. Vi vill ju alla samma sak men med värderar målen olika.

Twostrokes jämförelse med reglerteknik är ganska bra. I en perfekt värld hade vi kunnat mata in alla data och ha en PID-reglering som ger oss önskat resultat. Nu är det mer komplext än så. Jag ser det istället som ett gäng gubbar i kostym som sitter och försöker ställa in 24 volt på en bench power supply med extremt känsliga reglage där de bara får lova att göra en ändring varannan månad. Vrider de för lite så lyser 24v-lampan svagt. Vrider de för mycket brinner den upp.

Oavsett om det handlar om inflation eller ränteläget så är det ett personligt insitament att i ren självbevarelsedrift att se till så att man har råd med räkningarna lånen o boendet nästan oavsett vad dessa bör iväg till.

Om folk är lite kalla o inte köper o köper utan rationellt resonerar om hur o vad den är villig att uppoffrande i extrem situationer så finns ej bekymren.

Jag är absolut ingen lärd person Innom några ekonomiska termer eller fina högskolor eller annat utan livet är min lärare.

Köpte första kåken när jag var 18 år odödlig o hela livet framför.
Fester bilar spånken brudar o barn före 20, fuuck.
Bruden drog någon hade större kul o slogs bättre kvar var jag o barnet, arbetslös faaan, ingen a-kassa var ju för fan odödlig.. 9 månader utan jobb inga stålar o en liten tjej att se till så hon var mätt torr och varm.. Klarade lån räkningar och att tjejen hade det bra, men jag åt havregryn gröt morgon middag o kväll i ett antal månader.

Det lärde mej vissa saker. Sedan kom 500% marginal ränta som en käft smäll 24,34% ränta på kåken i 1 år mera havregrynsgröt, fan vad jag avskyr havregryn gröt.

Sålde kåken tjänade ganska exakt 100% efter skatt på den,

Investerade i annan kåk renoverade sålde o tjänade pengar o detta upprepades ett antal gånger.

Träffade en brud o fick barn igen 10 år efter första. Livet leker trodde jag.

Lösa ut kärringen o stog åter igen på 0 hade en gammal golf 1 diesel med trasig start motor knuffade i gång denna 2 gånger om dagen i 11 månader sedan stog jag på 0 allt betalt o äntligen pengar över.

Byggde nytt hus 200m2 100m2 garage färdigt efter 2 år och 480k i lån 5 år senare skuldfri o det har jag som tanke att fortsätta att vara tills jag dör.

Kontentan är att man får fanimej se till att man klarar sig det är inte inflation eller räntor som skall sköta detta, utan det skall varje individ själv ombesörja,

Men dagen människor ser som små barn, å det/den måste jag ha får den inte saken direkt är det orättvist eller kränkande,

Tillomed en ekorre inser mer änn70% av befolkningen att man samlar ihop det man behöver när det går för att få leva ett vettigt liv när det är knapert.

Köper man en lägenhet för ex antal miljoner kronor så bör man se till att ha till räntor o amortering i något år på ett konto..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag läste dina inlägg en gång till men jag har lite svårt att förstå vad du propagerar för?

Olönsamma företag som lever på ”gratis” lånade pengar måste någon gång betala tillbaka. Kreditförluster kan krascha banker. SEK kan bli helt urholkad med följd av att import blir snordyrt. Inflation gör ”rikare” på kort sikt(2021) men när väl proppen går ur så smäller det.

Det handlar ju om att finna någon balans. I detta läget gör man rätt i att stega upp räntan, se effekten, för att sedan ta nästa steg. Jag hade helst sett lite snabbare upptrappning. Sen kan vi såklart diskutera vad som är ett lagom inflationsmål. Jag tycker 0%
Jag propagerar ganska precis för ditt sista stycke.
Utom möjligen att jag inte tycker att vi bör gå fortare fram.

Det jag propagerar emot är stålbad som vissa vill ha.
Som skäl till stålbadet har jag fått en massa "måste", "självklart", "vi borde ha gjort annorlunda förut", "läroboken vet" och några förutsägelser om hur framtiden kommer bli "om vi inte".
Rätt klena argument faktiskt.

Finanspolitik och RB arbete är komplexa saker.
Hur gör vi för att så få som möjligt skall försäkrad i konkurs och så få som möjligt ska behöva gå från hus och hem?
Att med flit försätta företag i kk och människor till arbetslöshet och kanske hemlöshet känns som kortsiktigt en dålig lösning.
Kommer en sån sak bli bra om 5-10 år?
Vem gör kan förutsäga framtiden?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag propagerar ganska precis för ditt sista stycke.
Utom möjligen att jag inte tycker att vi bör gå fortare fram.

Det jag propagerar emot är stålbad som vissa vill ha.
Som skäl till stålbadet har jag fått en massa "måste", "självklart", "vi borde ha gjort annorlunda förut", "läroboken vet" och några förutsägelser om hur framtiden kommer bli "om vi inte".
Rätt klena argument faktiskt.

Finanspolitik och RB arbete är komplexa saker.
Hur gör vi för att så få som möjligt skall försäkrad i konkurs och så få som möjligt ska behöva gå från hus och hem?
Att med flit försätta företag i kk och människor till arbetslöshet och kanske hemlöshet känns som kortsiktigt en dålig lösning.
Kommer en sån sak bli bra om 5-10 år?
Vem gör kan förutsäga framtiden?
Nu hänger jag också med på vad du menar
Det jag propagerar emot är stålbad som vissa vill ha.
Är inte det här ett missförstånd i polemiken bara?
Vissa tror nog mer att det behövs eller är nödvändigt sas för att komma till en bättre plats på andra sidan.
Inget man vill, mer av ett nödvändigt ont.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du har totalt fel helt galet fel..
RB sätter inga företag i KK och slänger inte ut någon från deras hem.

Om ett företag ej bär sig o ägaren envist biter sig fast o inte tar ut lön o dyligt.
Det är företagaren som sätter sitt företag i KK o tvingar sig ut ur sitt hem.

Om ett företag bär sig o levererar vinst där företagaren väljer att ta ut den vinsten istället för att amortera med vinsten, investera med vinsten.
Det är företagaren som sätter företaget i KK.

Om olle jobbar o reser till Thailand köper elbil byter kök i onödan osv och inte sedan klara räntan pga sina val, det är inte RB som tvingar olle ur huset det är olles val som gör detta.

Det är galet många som anser att det är Någon annans fel att det inte funkar för dom själva..

Det finns alldeles för mycket lättillgängliga pengar ännu..
Om finanspolitiken och räntepolitiken ändras alltför snabbt så kommer även i grunden solida företag att gå i KK.
Nog har du väl hört företag böna och be om "långsiktighet"?
Så jo det kan RB visst.

Vad gäller familjer så kan man justera kostnader på ALLT utom räntan på sina lån (bil, hus, kapitalvaror).
Du kan äta billigare mat, minska värmen i ditt hus, du kan köra mindre bil och ändra ALLT i din livsstil utom räntan.
Så om du inte kan köpa billigare mat, inte ha kallare i ditt hus, inte köra mindre bil och inte köpa mindre kapitalvaror vad kan då ändå öka dina kostnader?
Precis! RB's höjda styrränta som ökar folks låneränta och tvingar dom att sälja huset.

Finns det som som använt negativ styrränta fel (resor odyl)? Absolut!
Fanns det någon som kunde förutse hur länge negativ styrränta skulle hålla i? Knappast.
Att det inte skulle vara för evigt (som TSM skrev) visste nog alla men alla som säger att dom kunde förutse pandemi och krig i Ukraina ljuger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om finanspolitiken och räntepolitiken ändras alltför snabbt så kommer även i grunden solida företag att gå i KK.
Nog har du väl hört företag böna och be om "långsiktighet"?
Så jo det kan RB visst.

Vad gäller familjer så kan man justera kostnader på ALLT utom räntan på sina lån (bil, hus, kapitalvaror).
Du kan äta billigare mat, minska värmen i ditt hus, du kan köra mindre bil och ändra ALLT i din livsstil utom räntan.
Så om du inte kan köpa billigare mat, inte ha kallare i ditt hus, inte köra mindre bil och inte köpa mindre kapitalvaror vad kan då ändå öka dina kostnader?
Precis! RB's höjda styrränta som ökar folks låneränta och tvingar dom att sälja huset.

Finns det som som använt negativ styrränta fel (resor odyl)? Absolut!
Fanns det någon som kunde förutse hur länge negativ styrränta skulle hålla i? Knappast.
Att det inte skulle vara för evigt (som TSM skrev) visste nog alla men alla som säger att dom kunde förutse pandemi och krig i Ukraina ljuger.
Det var ohållbart med ränteläget, det påtalades om och om igen. Folk lyssnade inte utan maxade låneutrymmet så de knappt hade råd med räntan som var rekordlåg.
De personerna har begått ekonomiska kardinalfel. Vi borde aldrig ha kommit till sutiationen där ekonomiska analfabeter ens kudne göra det misstaget, men nu har vi kommit dit. Och nånstans kommer det göra ont, antingen hyfsat ont nu, eller mer ont i framtiden. Ju framtidare, dess ondare.
Men nu har det ju äntligen, tack och lov, börjat röra sig åt rätt håll så det kommer iaf inte bli väldigt mycket värre. Men nu får alla som intecknat sin framtids välgång betala. Det kommer göra ont. Men vi kan inte lösa ut dem, eftersom att det är just det beteendet som ger upphov till problemet som satt oss i den här sitsen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu hänger jag också med på vad du menar

Är inte det här ett missförstånd i polemiken bara?
Vissa tror nog mer att det behövs eller är nödvändigt sas för att komma till en bättre plats på andra sidan.
Inget man vill, mer av ett nödvändigt ont.
Du har helt rätt.
Vi vill alla komma till en högre kronkurs, lägre inflation, lägre arbetslöshet och lägre ränta.

Diskussionen handlar om hur vi tar oss upp på vägen igen från diket vi kört ner i.
Jag tror att alltför drastiska åtgärder iaf kortsiktigt kommer orsaka onödigt lidande.
TSM och Ulvhamne, om jag förstått dem rätt, förespråkar mer drastiska åtgärder nu för att minska lidande sedan.
Vem kan förutspå framtiden?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Oavsett om det handlar om inflation eller ränteläget så är det ett personligt insitament att i ren självbevarelsedrift att se till så att man har råd med räkningarna lånen o boendet nästan oavsett vad dessa bör iväg till.

Om folk är lite kalla o inte köper o köper utan rationellt resonerar om hur o vad den är villig att uppoffrande i extrem situationer så finns ej bekymren.

Jag är absolut ingen lärd person Innom några ekonomiska termer eller fina högskolor eller annat utan livet är min lärare.

Köpte första kåken när jag var 18 år odödlig o hela livet framför.
Fester bilar spånken brudar o barn före 20, fuuck.
Bruden drog någon hade större kul o slogs bättre kvar var jag o barnet, arbetslös faaan, ingen a-kassa var ju för fan odödlig.. 9 månader utan jobb inga stålar o en liten tjej att se till så hon var mätt torr och varm.. Klarade lån räkningar och att tjejen hade det bra, men jag åt havregryn gröt morgon middag o kväll i ett antal månader.

Det lärde mej vissa saker. Sedan kom 500% marginal ränta som en käft smäll 24,34% ränta på kåken i 1 år mera havregrynsgröt, fan vad jag avskyr havregryn gröt.

Sålde kåken tjänade ganska exakt 100% efter skatt på den,

Investerade i annan kåk renoverade sålde o tjänade pengar o detta upprepades ett antal gånger.

Träffade en brud o fick barn igen 10 år efter första. Livet leker trodde jag.

Lösa ut kärringen o stog åter igen på 0 hade en gammal golf 1 diesel med trasig start motor knuffade i gång denna 2 gånger om dagen i 11 månader sedan stog jag på 0 allt betalt o äntligen pengar över.

Byggde nytt hus 200m2 100m2 garage färdigt efter 2 år och 480k i lån 5 år senare skuldfri o det har jag som tanke att fortsätta att vara tills jag dör.

Kontentan är att man får fanimej se till att man klarar sig det är inte inflation eller räntor som skall sköta detta, utan det skall varje individ själv ombesörja,

Men dagen människor ser som små barn, å det/den måste jag ha får den inte saken direkt är det orättvist eller kränkande,

Tillomed en ekorre inser mer änn70% av befolkningen att man samlar ihop det man behöver när det går för att få leva ett vettigt liv när det är knapert.

Köper man en lägenhet för ex antal miljoner kronor så bör man se till att ha till räntor o amortering i något år på ett konto..
Jag kommer också från knapra förhållanden och vet vad det innebär. Tror jag sagt det förutom men 90-talskrisen slog hårt mot min familj. Ingen olja i pannan, gå och lägga sig hungrig. För små kläder. Första jobbet på minimilön, blev utkastade hemmifrån vid 18. Jag har lärt mig en sak och det är att man inte vill hamna där igen.

Alla har inte fått den läxan. Oavsett så är det inte riktigt det det handlar om. Riksbanken måste väga in fler aspekter än endast inflationen. Att ekonomiskt oansvariga privatpersoner och företag körs i botten har jag inga problem med. Om riksbanken kan undvika att vanligt folk inte blir hemlösa eller att vanliga företag inte konkar så ska de göra det, även om det kan ta lite längre tid att få ner inflationen. Låt folk få lite tid att ställa om självmant.

Jag tycker inte särskild synd om de som inte har råd med räntorna på sina överbelånade bilar, bostäder och jet-skis. Det är inte samma som att jag önskar att det går åt pipsvängen för dem.

Går vi för hårt ut med räntehöjningarna kraschar allt. Inte bra för mig eller någon annan.
Tar vi inte tag i inflationen och höjer räntorna kraschar allt lite senare, sannolikt ännu värre. Inte bra för mig eller någon annan.
Hittar vi en gyllene medelväg så ska vi ta den. Mitt största argument för att höja räntan aningen aggresivare är för att SEK ligger riktigt taskigt till.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du har helt rätt.
Vi vill alla komma till en högre kronkurs, lägre inflation, lägre arbetslöshet och lägre ränta.

Diskussionen handlar om hur vi tar oss upp på vägen igen från diket vi kört ner i.
Jag tror att alltför drastiska åtgärder iaf kortsiktigt kommer orsaka onödigt lidande.
TSM och Ulvhamne, om jag förstått dem rätt, förespråkar mer drastiska åtgärder nu för att minska lidande sedan.
Vem kan förutspå framtiden?
Ingen kan förutspå framtiden. I denna tråden är det mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Vi har ju alla vår bild av hur det ser ut i Sverige just nu. Min bild är att folk gnäller över räntan, har lite mindre i plånboken men det finns jobb och bra business. Kanske hänger jag bara med välbeställda? Hur ser du på nuvarande situation gällande personer och företag, går de på knäna redan eller klarar det lite högre räntor? Vi är ju trots allt överens om att inflationen måste ner.

De enda jag sett som går på knäna är de i snyftartiklarna i aftonbladet. Mammor som inte har råd att betala 40kr för sonens skolutflykt men som röker två paket cigg om dagen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var ohållbart med ränteläget, det påtalades om och om igen. Folk lyssnade inte utan maxade låneutrymmet så de knappt hade råd med räntan som var rekordlåg.
De personerna har begått ekonomiska kardinalfel. Vi borde aldrig ha kommit till sutiationen där ekonomiska analfabeter ens kudne göra det misstaget, men nu har vi kommit dit. Och nånstans kommer det göra ont, antingen hyfsat ont nu, eller mer ont i framtiden. Ju framtidare, dess ondare.
Men nu har det ju äntligen, tack och lov, börjat röra sig åt rätt håll så det kommer iaf inte bli väldigt mycket värre. Men nu får alla som intecknat sin framtids välgång betala. Det kommer göra ont. Men vi kan inte lösa ut dem, eftersom att det är just det beteendet som ger upphov till problemet som satt oss i den här sitsen.
Det gör redan ont, det är därför vi har den här diskussionen.

Hur vet du att det blir ju "framtidare ju ondare"?
Och vad menar du vi behöver göra för att få mindre ont i framtiden?

Jag delar din uppfattning om att det ser ljusare ut.
Både här och på andra ställen som påverkar oss.
Så om inte Kina går in i Taiwan edyl kommer det antagligen inte bli värre.
Men varför ska vi inte lösa ut folk som blivit offer för en finanspolitik som sats av ekonomiska analfabeter?
Visst, några har nog möjligen sig själva att skylla, men har alla det?
Ska någon straffas så är det väl dom som gjorde dessa kardinalfel inte vanliga människor?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tycker ni båda har en poäng.

Vi är bara människor, med ett liv att leva, och det snurrar på rätt fort trots allt. Men man är rätt liten i det stora hela.

Det går att se det ohållbara i finans och penningpolitik eller vad det nu må vara och tänka att nej det här håller inte, jag väntar med att köpa ett hus, jag vill inte belåna mig upp över öronen för att köpa en koja för 7 miljoner kr. Men åren går och huspriserna bara stiger och stiger(eller steg och steg) och någon gång "måste" man ändå agera. Man vill ju bara leva sitt liv, ha eget boende, skaffa familj och få livet att snurra på så man tar det där lånet, man köper det där huset. och tro fan det att det just är då skiten ska träffa fläkten.

Sen är det ju som sagt skillnad på dom människorna och de som ligger maxbelånade och som nyligen toppade lånet ytterligare för att bygga en fet pool på tomten. De får mer lära sig den hårda vägen sas men den första gruppen har bara på något sätt agerat utefter verkligheten som råder - den inflaterade lågräntevärld som varit allenarådande, där hus och boende nästan axiomatisk blivit dyrare och dyrare dag för dag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det gör redan ont, det är därför vi har den här diskussionen.

Hur vet du att det blir ju "framtidare ju ondare"?
Och vad menar du vi behöver göra för att få mindre ont i framtiden?

Jag delar din uppfattning om att det ser ljusare ut.
Både här och på andra ställen som påverkar oss.
Så om inte Kina går in i Taiwan edyl kommer det antagligen inte bli värre.
Men varför ska vi inte lösa ut folk som blivit offer för en finanspolitik som sats av ekonomiska analfabeter?
Visst, några har nog möjligen sig själva att skylla, men har alla det?
Ska någon straffas så är det väl dom som gjorde dessa kardinalfel inte vanliga människor?
Ska vi lösa ut dem sparkar vi bara bollen framför oss, och vi kastar goda pengar efter dåliga. De goda pengarna måste komma från något, alternativt tryckas upp nya. Tar vi dem från någonstans är det pengar som inte kan göra någon nytta någon annanstans, och trycker vi nya så hetsar vi upp inflationen ännu mer och sänker förtroendet för kronan ännu mer. På det så tillkommer att ingen lär sig att det är dumt att göra det här. Se exempelvis SAAB automobil som aldrig lyckades få fason på bolaget och regeringen som fortsatte pumpa in pengar.

Och det är ju de som gjort kardinalfelet som får ta smällen. Har man belånat sig så hårt att man inte klarar att räntan går upp till historiska normalnivåer så ska man inte lösas ut, oavsett om man är en privatperson eller ett företag. Egenansvar är viktigt.
Och i framtiden så ska vi sluta välja politiker som fortsätter att mata på när alla vet att det är fel.

Och om man väntar med att ta tag i problemet kommer det växa, i fallet överbelånade så kommer de fortsätta att ta ut mer lån tills de inte kan ta lån och då smäller det ännu större.
Det går att se i vilken bostadsbubbla som helst som poppat det senaste seklet, exempelvis. Låter man det löpa tills det brister kan det falla väldigt djupt, och då blir det arbetslöshet på uppåt 30%, och långa köer till soppköken istället för arbetslöshet på 15% och att leva på a-kassa ett år.

Ett personligt exempel för mig är att jag för 2 år sedan hade ett fånigt stort låneutrymme och jag blev lite konfunderad över att bankerna var villiga att låna ut så mycket pengar till mig och när jag kollade för ett år sedan så hade mitt låneutrymme krympt till 1/3. Och det är ändå långt mer än vad jag tycker att jag har ekonomiskt utrymme att låna. Hade jag hoppat på det där jättelånet hade jag antagligen fått sälja boende till förlust nu för att jag inte kunnat betala räntan.
Bankerna har iaf dragit åt sig öronen lite. Men det är lite synd om de som inte kan tänka framåt och som tog de där maxlånen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker ni båda har en poäng.

Vi är bara människor, med ett liv att leva, och det snurrar på rätt fort trots allt. Men man är rätt liten i det stora hela.

Det går att se det ohållbara i finans och penningpolitik eller vad det nu må vara och tänka att nej det här håller inte, jag väntar med att köpa ett hus, jag vill inte belåna mig upp över öronen för att köpa en koja för 7 miljoner kr. Men åren går och huspriserna bara stiger och stiger(eller steg och steg) och någon gång "måste" man ändå agera. Man vill ju bara leva sitt liv, ha eget boende, skaffa familj och få livet att snurra på så man tar det där lånet, man köper det där huset. och tro fan det att det just är då skiten ska träffa fläkten.

Sen är det ju som sagt skillnad på dom människorna och de som ligger maxbelånade och som nyligen toppade lånet ytterligare för att bygga en fet pool på tomten. De får mer lära sig den hårda vägen sas men den första gruppen har bara på något sätt agerat utefter verkligheten som råder - den inflaterade lågräntevärld som varit allenarådande, där hus och boende nästan axiomatisk blivit dyrare och dyrare dag för dag.
Jag personligen såg priserna och bestämde mig för att köpa boende där det var mindre tokigt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top