Tycker du misstolkar Kratoz en aning. RBs mål är inte bara att hålla inflationen i schack utan också att hålla ett stabilt finansiellt system. Skulle de göra en helomvändning idag och säga att styrräntan ska vara två procentenheter högre än KPI så hade inflationsproblemet försvunnit omgående.
Dock hade det mesta kraschat och drabbat både välskötta företag och privatpersoners ekonomi. Att i det läget säga att det var rätt åt någon som har en miljon i lån på sin trea i Stockholm känns inte helt rättvist.
Man ställer målen om inflation och finansiell stabilitet mot varandra just nu. Kratoz lutar mer åt stabilitetsmålet och du verkar luta mer åt inflationsmålet. Vi vill ju alla samma sak men med värderar målen olika.
Twostrokes jämförelse med reglerteknik är ganska bra. I en perfekt värld hade vi kunnat mata in alla data och ha en PID-reglering som ger oss önskat resultat. Nu är det mer komplext än så. Jag ser det istället som ett gäng gubbar i kostym som sitter och försöker ställa in 24 volt på en bench power supply med extremt känsliga reglage där de bara får lova att göra en ändring varannan månad. Vrider de för lite så lyser 24v-lampan svagt. Vrider de för mycket brinner den upp.
Oavsett om det handlar om inflation eller ränteläget så är det ett personligt insitament att i ren självbevarelsedrift att se till så att man har råd med räkningarna lånen o boendet nästan oavsett vad dessa bör iväg till.
Om folk är lite kalla o inte köper o köper utan rationellt resonerar om hur o vad den är villig att uppoffrande i extrem situationer så finns ej bekymren.
Jag är absolut ingen lärd person Innom några ekonomiska termer eller fina högskolor eller annat utan livet är min lärare.
Köpte första kåken när jag var 18 år odödlig o hela livet framför.
Fester bilar spånken brudar o barn före 20, fuuck.
Bruden drog någon hade större kul o slogs bättre kvar var jag o barnet, arbetslös faaan, ingen a-kassa var ju för fan odödlig.. 9 månader utan jobb inga stålar o en liten tjej att se till så hon var mätt torr och varm.. Klarade lån räkningar och att tjejen hade det bra, men jag åt havregryn gröt morgon middag o kväll i ett antal månader.
Det lärde mej vissa saker. Sedan kom 500% marginal ränta som en käft smäll 24,34% ränta på kåken i 1 år mera havregrynsgröt, fan vad jag avskyr havregryn gröt.
Sålde kåken tjänade ganska exakt 100% efter skatt på den,
Investerade i annan kåk renoverade sålde o tjänade pengar o detta upprepades ett antal gånger.
Träffade en brud o fick barn igen 10 år efter första. Livet leker trodde jag.
Lösa ut kärringen o stog åter igen på 0 hade en gammal golf 1 diesel med trasig start motor knuffade i gång denna 2 gånger om dagen i 11 månader sedan stog jag på 0 allt betalt o äntligen pengar över.
Byggde nytt hus 200m2 100m2 garage färdigt efter 2 år och 480k i lån 5 år senare skuldfri o det har jag som tanke att fortsätta att vara tills jag dör.
Kontentan är att man får fanimej se till att man klarar sig det är inte inflation eller räntor som skall sköta detta, utan det skall varje individ själv ombesörja,
Men dagen människor ser som små barn, å det/den måste jag ha får den inte saken direkt är det orättvist eller kränkande,
Tillomed en ekorre inser mer änn70% av befolkningen att man samlar ihop det man behöver när det går för att få leva ett vettigt liv när det är knapert.
Köper man en lägenhet för ex antal miljoner kronor så bör man se till att ha till räntor o amortering i något år på ett konto..