Bolån - räntans utveckling i framtiden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag personligen såg priserna och bestämde mig för att köpa boende där det var mindre tokigt.
Jättebra men det finns ju dom med andra förutsättningar än dig. De kanske också såg det men hade inte medel att agera. De kanske studerade/var arbetslösa/inte hade besparingar nog för kontantinsats osv då. Tänk dig själv kanske men 5, 10 eller 15 år yngre eller med x kr mindre på fickan.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om finanspolitiken och räntepolitiken ändras alltför snabbt så kommer även i grunden solida företag att gå i KK.
Nog har du väl hört företag böna och be om "långsiktighet"?
Så jo det kan RB visst.

Vad gäller familjer så kan man justera kostnader på ALLT utom räntan på sina lån (bil, hus, kapitalvaror).
Du kan äta billigare mat, minska värmen i ditt hus, du kan köra mindre bil och ändra ALLT i din livsstil utom räntan.
Så om du inte kan köpa billigare mat, inte ha kallare i ditt hus, inte köra mindre bil och inte köpa mindre kapitalvaror vad kan då ändå öka dina kostnader?
Precis! RB's höjda styrränta som ökar folks låneränta och tvingar dom att sälja huset.

Finns det som som använt negativ styrränta fel (resor odyl)? Absolut!
Fanns det någon som kunde förutse hur länge negativ styrränta skulle hålla i? Knappast.
Att det inte skulle vara för evigt (som TSM skrev) visste nog alla men alla som säger att dom kunde förutse pandemi och krig i Ukraina ljuger.
Det finns billigare boende, men det glömde du.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ingen kan förutspå framtiden. I denna tråden är det mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Vi har ju alla vår bild av hur det ser ut i Sverige just nu. Min bild är att folk gnäller över räntan, har lite mindre i plånboken men det finns jobb och bra business. Kanske hänger jag bara med välbeställda? Hur ser du på nuvarande situation gällande personer och företag, går de på knäna redan eller klarar det lite högre räntor? Vi är ju trots allt överens om att inflationen måste ner.

De enda jag sett som går på knäna är de i snyftartiklarna i aftonbladet. Mammor som inte har råd att betala 40kr för sonens skolutflykt men som röker två paket cigg om dagen.
Jag har konsulat kring samma ERP- system i 25 år.
Kört själv, varit anställd, haft kompanjoner och anställda.

Just nu delägare i en liten IT-firma som några av oss anställda just köpt loss från den tidigare ägaren.
Jag bygger integrationer så jag är på intet sätt någon ekonom.
Vi har en väldig spännvidd av kunder.
Från små konsult-byråer med 3-4 anställda till företag som omsätter miljarder.
Eftersom det är så divergerade branscher så slår räntan väldigt olika (förstås).
Dom som påverkas hårdast verkar vara bygg och fastighet och dom av våra kunder som expanderat och byggt något.
En till produktionslina, ett större lager eller bättre kontor.
Där slår det rätt hårt direkt.
Vi har också dom som påverkas ytterst marginellt som mindre konsultbolag där hyran gått upp några hundra.
Eller dom som tom påverkats positivt som banker och vissa finansinstitut.
Dom riktigt stora jagar alla fn kostnader, har någon form av inköpsrestriktioner, vissa med anställningsstopp och reseförbud edyl.
Blir nästan en självuppfyllande profetia när alla drar ner för "det ser mörkt ut i media".

Gällande privatpersoner så är det inga några unga par som är kompisar till mina barn som köpt hus under pandemin och nu tvingas sälja för marginalerna är borta och ingen hjälp finns att få.
Och tro mig, dom har inte rest upp pengarna eller köpt den värsta influenser-villan dom kunde hitta.
Dom köpte alla ett "normalt" hus med vissa marginaler då dom skrev på.
Oturligt nog har dessa unga människor aldrig varit med om bakslagen med negativa räntor och heller inte haft förmånen att läsa alla förmaningar här på SH.
El och bensin åt upp marginalerna och till räntan därtill tvingade dom att sälja.
Den ljusa framtid dessa unga hade vid köpet har förvandlats till mardröm.
Några tycker säkert dom får skylla sig själva andra kanske inte.

I min krets är det ungefär som din.
Vi ligger bra i karriären, har företag eller välbetalda jobb och har pengar till bilar, resor, oxfilé och en ny telefon.
Vi har förmånen att kunna hjälpa våra barn till en bostad och kan hjälpa dem när deras marginaler tar slut.
Då vi har många kunder i olika branscher har vi alltid ganska bra business.

Typ så. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kommer också från knapra förhållanden och vet vad det innebär. Tror jag sagt det förutom men 90-talskrisen slog hårt mot min familj. Ingen olja i pannan, gå och lägga sig hungrig. För små kläder. Första jobbet på minimilön, blev utkastade hemmifrån vid 18. Jag har lärt mig en sak och det är att man inte vill hamna där igen.

Alla har inte fått den läxan. Oavsett så är det inte riktigt det det handlar om. Riksbanken måste väga in fler aspekter än endast inflationen. Att ekonomiskt oansvariga privatpersoner och företag körs i botten har jag inga problem med. Om riksbanken kan undvika att vanligt folk inte blir hemlösa eller att vanliga företag inte konkar så ska de göra det, även om det kan ta lite längre tid att få ner inflationen. Låt folk få lite tid att ställa om självmant.

Jag tycker inte särskild synd om de som inte har råd med räntorna på sina överbelånade bilar, bostäder och jet-skis. Det är inte samma som att jag önskar att det går åt pipsvängen för dem.

Går vi för hårt ut med räntehöjningarna kraschar allt. Inte bra för mig eller någon annan.
Tar vi inte tag i inflationen och höjer räntorna kraschar allt lite senare, sannolikt ännu värre. Inte bra för mig eller någon annan.
Hittar vi en gyllene medelväg så ska vi ta den. Mitt största argument för att höja räntan aningen aggresivare är för att SEK ligger riktigt taskigt till.
Ja vi förstår varandras tänk då det är iprincip samma.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jättebra men det finns ju dom med andra förutsättningar än dig. De kanske också såg det men hade inte medel att agera. De kanske studerade/var arbetslösa/inte hade besparingar nog för kontantinsats osv då. Tänk dig själv kanske men 5, 10 eller 15 år yngre.
Jo, när jag var arbetslös, studerade och så vidare så köpte jag såklart inte boende utan hittade billigaste möjligaste hyrboende och gick en halvmil om dagen för att spara pengar. När jag hade det som fattigast åt jag en skål makaroner varannan dag ungefär, men det varade tack och lov bara i 3-4 månader. Det var skitbra som bantningsmetod.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ska vi lösa ut dem sparkar vi bara bollen framför oss, och vi kastar goda pengar efter dåliga. De goda pengarna måste komma från något, alternativt tryckas upp nya. Tar vi dem från någonstans är det pengar som inte kan göra någon nytta någon annanstans, och trycker vi nya så hetsar vi upp inflationen ännu mer och sänker förtroendet för kronan ännu mer. På det så tillkommer att ingen lär sig att det är dumt att göra det här. Se exempelvis SAAB automobil som aldrig lyckades få fason på bolaget och regeringen som fortsatte pumpa in pengar.

Och det är ju de som gjort kardinalfelet som får ta smällen. Har man belånat sig så hårt att man inte klarar att räntan går upp till historiska normalnivåer så ska man inte lösas ut, oavsett om man är en privatperson eller ett företag. Egenansvar är viktigt.
Och i framtiden så ska vi sluta välja politiker som fortsätter att mata på när alla vet att det är fel.

Och om man väntar med att ta tag i problemet kommer det växa, i fallet överbelånade så kommer de fortsätta att ta ut mer lån tills de inte kan ta lån och då smäller det ännu större.
Det går att se i vilken bostadsbubbla som helst som poppat det senaste seklet, exempelvis. Låter man det löpa tills det brister kan det falla väldigt djupt, och då blir det arbetslöshet på uppåt 30%, och långa köer till soppköken istället för arbetslöshet på 15% och att leva på a-kassa ett år.

Ett personligt exempel för mig är att jag för 2 år sedan hade ett fånigt stort låneutrymme och jag blev lite konfunderad över att bankerna var villiga att låna ut så mycket pengar till mig och när jag kollade för ett år sedan så hade mitt låneutrymme krympt till 1/3. Och det är ändå långt mer än vad jag tycker att jag har ekonomiskt utrymme att låna. Hade jag hoppat på det där jättelånet hade jag antagligen fått sälja boende till förlust nu för att jag inte kunnat betala räntan.
Bankerna har iaf dragit åt sig öronen lite. Men det är lite synd om de som inte kan tänka framåt och som tog de där maxlånen.
Kontentan av detta är att alla som inte gjort lika bra val som dig ska straffas eller iaf inte få någon hjälp.
Alla som lyssnat till rådet från banken, som du var klok nog att inte göra, får skylla sig själva och klara sig själva.
Du får hojta till om jag har fel med det är så jag läser din text.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kontentan av detta är att alla som inte gjort lika bra val som dig ska straffas eller iaf inte få någon hjälp.
Alla som lyssnat till rådet från banken, som du var klok nog att inte göra, får skylla sig själva och klara sig själva.
Du får hojta till om jag har fel med det är så jag läser din text.
Jag har inte bara gjort bra val i livet, och gör man dåliga val tycker jag att man ska få stå för sina dåliga val. Har man valt att ta större lån än man kan klara av tycker jag att man ska stå för sitt val. Det enda andra alternativet är att andra ska betala för någon annans kalas. Det tycker jag är fel, och jag har inget problem med att stå för min åsikt.
Jag har inget emot om andra vill betala för andras misstag, men jag tycker inte att det ska ske med tvång. Och Sverige har ju en nödventil för de som ekonomiskt hoppat i galen tunna om de är villiga och kapabla att visa ansvar för det.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För 10 år sedan tycket jag att husen var övervärderade sett till vad de kostade. Oavsett om det var en villa för 1 miljon eller 6.
Ändå hade det varit smartare att göra ett dumt val att köpa då än att inte köpa?

Edit: stavfle.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte lättare att bara lägga ner räntepolitiken. Vad är motivet till att den ens ska existera? Varför behövs den?

Varför inte låta räntan sättas av investerare/sparare(låntagare/långivare)?
Räntan varierar sedan efter utbud och efterfrågan på investeringskapital eller besparingar eller vad vi nu vill kalla varan, som vilken annan vara som helst.

Om folk sparar mer dvs konsumerar mindre resurser så innebär det att pengar och de resurser pengarna hade lagts på sparas, de resurserna(maskiner, arbetskraft osv) frigörs alltså vid sparande, de sparas också, inte bara pengarna.
Och pengarna i sig som nu sparas, som inte gått till konsumtionen av resurserna ökar utbudet på besparingar, dvs räntan går ner. Fler investeringar blir lönsamma med lägre ränta och företag kommer då låna de sparade pengarna och köpa de sparade resurserna. Priset på resurserna i sig är därmed relativt stabilt.

Ovan är en viktig grej som riksbanken kortsluter helt. Med artificiellt låg ränta så finns inte de sparade resurserna. Så när investerarna lånar pengar och ska köpa resurser så finns de inte tillgängliga - de är inte sparade - utan investerarna kommer driva upp priset på resurserna ist när de köper dem via ökad efterfrågan.
Någon skulle påstå att det vi ser då är inflation.

Jag tror inte det skulle fungera utan reglering/styrning med fiat-valutor.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det går bra nu..

Trots räntehöjningen under onsdagen fortsatte kronan att rasa.

Riksbankchef Erik Thedéen återkommer ofta till den svaga svenska valutan när han talar om att bekämpa inflationen.


Thailand tar inte imot svenska kronor längre om man vill växla som turist..
Lågvatten märke delux.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det går bra nu..

Trots räntehöjningen under onsdagen fortsatte kronan att rasa.

Riksbankchef Erik Thedéen återkommer ofta till den svaga svenska valutan när han talar om att bekämpa inflationen.


Thailand tar inte imot svenska kronor längre om man vill växla som turist..
Lågvatten märke delux.
Med ens kan hela ens strävan att ha styr och balans i ekonomin bli omintetgjord.

Man har bara haft tråkigare på vägen mot kraschen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eftersom det här har blivit den officiella ekonomitråden på sporthoj; jag funderar på hur mycket alla invandrare som skickar tillbaka pengar till sina hemländer påverkar kronkollapsen, är det någon som har eller orkar räkna?
Var någon artikel i SvD för x år sedan som jag inte hittar nu.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eftersom det här har blivit den officiella ekonomitråden på sporthoj; jag funderar på hur mycket alla invandrare som skickar tillbaka pengar till sina hemländer påverkar kronkollapsen, är det någon som har eller orkar räkna?
Var någon artikel i SvD för x år sedan som jag inte hittar nu.
Bra fråga. Jämför man med norska kronan har den haft ytterligare värdepapper mot stor-valutorna. Är snarare det ”bara” ett fall av där de större valutornas räntehöjningar gör ”små-valutorna” till riskvalutor?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra fråga. Jämför man med norska kronan har den haft ytterligare värdepapper mot stor-valutorna. Är snarare det ”bara” ett fall av där de större valutornas räntehöjningar gör ”små-valutorna” till riskvalutor?
Det är sannolikt en mix av olika saker, men jag tror inte vår helt ofattbart enorma och helt okontrollerade massinvandring under över tjugo år är en tillgång heller i denna fråga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man vill inte vara skadeglad på något sätt men är inte det här lite väl blåögt? Nyproduktion 4rok och ensamstående och jätteförvånad över räntan

Räntan chockar: ”Får ont i magen av Riksbanken”


Får ont i magen av riksbanken?

Som sagt, aldrig roligt med folk i trångmål men 4rok på telegrafberget är förmodligen ca 12m, som ensamstående pensionär utan större marginaler. Wtf.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man vill inte vara skadeglad på något sätt men är inte det här lite väl blåögt? Nyproduktion 4rok och ensamstående och jätteförvånad över räntan

Räntan chockar: ”Får ont i magen av Riksbanken”


Får ont i magen av riksbanken?

Som sagt, aldrig roligt med folk i trångmål men 4rok på telegrafberget är förmodligen ca 12m, som ensamstående pensionär utan större marginaler. Wtf.

Riksbanken är just nu inte så populär bland de tiotusentals som flyttat till bostäder där tidigare räntekalkyler spricker.
Vad i hela friden hade de för räntekalkyler? "Assåatteh, räntan kommer bli ännu mer negativ tror jag"?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Man vill inte vara skadeglad på något sätt men är inte det här lite väl blåögt? Nyproduktion 4rok och ensamstående och jätteförvånad över räntan

Räntan chockar: ”Får ont i magen av Riksbanken”


Får ont i magen av riksbanken?

Som sagt, aldrig roligt med folk i trångmål men 4rok på telegrafberget är förmodligen ca 12m, som ensamstående pensionär utan större marginaler. Wtf.
Såldes en trea på 73 kvadrat i samma hus för 8,5 nyligen. Så tanten har nog pröjsat runt 12, ja.

Hon lär ju haft några miljoner att stoppa in. Dessutom tjänar hon hyggligt och gått i pension vid 57 bast. Stackare där. Hon kanske till och med måste börja arbeta igen?
Man vet att det är SvD när snyftartiklarna handlar om övre medelklasstanter som kan förlora pengar på en bostadsaffär i tiomiljonersklassen.

Meanwhile at Aftonbladet: https://tv.aftonbladet.se/video/355649/oron-infoer-sommarlovet-har-inte-rad-att-aeta
Vad reportern missade att nämna var att den taskiga ekonomin beror på spelmissbruk och alkoholism. Den stackars mamman har det inte lätt. Var tvungen att sätta sig i bilen och köra sonen trots 2,22 promille i blodet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad i hela friden hade de för räntekalkyler? "Assåatteh, räntan kommer bli ännu mer negativ tror jag"?
Nedan har du styrräntan de sista 23 åren.
Skärmklipp.PNG
Då räntan, från 2015 fram till vertikala strecket ovan, legat på 0 eller under är det ju inte omöjligt utan snarare troligt att det skulle fortsätta vara låg ränta även framåt om inte något oväntat extraordinärt inträffade.
Det vertikala strecket ovan är den oväntade extraordinära händelsen att Ryssland anfaller Ukraina.
Tycker du att de människor som tagit lån från 2015 och framåt borde ha förutsett Rysslands anfall på Ukraina?

Ja eller nej räcker.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top