Ingen kan förutspå framtiden. I denna tråden är det mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Vi har ju alla vår bild av hur det ser ut i Sverige just nu. Min bild är att folk gnäller över räntan, har lite mindre i plånboken men det finns jobb och bra business. Kanske hänger jag bara med välbeställda? Hur ser du på nuvarande situation gällande personer och företag, går de på knäna redan eller klarar det lite högre räntor? Vi är ju trots allt överens om att inflationen måste ner.
De enda jag sett som går på knäna är de i snyftartiklarna i aftonbladet. Mammor som inte har råd att betala 40kr för sonens skolutflykt men som röker två paket cigg om dagen.
Jag har konsulat kring samma ERP- system i 25 år.
Kört själv, varit anställd, haft kompanjoner och anställda.
Just nu delägare i en liten IT-firma som några av oss anställda just köpt loss från den tidigare ägaren.
Jag bygger integrationer så jag är på intet sätt någon ekonom.
Vi har en väldig spännvidd av kunder.
Från små konsult-byråer med 3-4 anställda till företag som omsätter miljarder.
Eftersom det är så divergerade branscher så slår räntan väldigt olika (förstås).
Dom som påverkas hårdast verkar vara bygg och fastighet och dom av våra kunder som expanderat och byggt något.
En till produktionslina, ett större lager eller bättre kontor.
Där slår det rätt hårt direkt.
Vi har också dom som påverkas ytterst marginellt som mindre konsultbolag där hyran gått upp några hundra.
Eller dom som tom påverkats positivt som banker och vissa finansinstitut.
Dom riktigt stora jagar alla fn kostnader, har någon form av inköpsrestriktioner, vissa med anställningsstopp och reseförbud edyl.
Blir nästan en självuppfyllande profetia när alla drar ner för "det ser mörkt ut i media".
Gällande privatpersoner så är det inga några unga par som är kompisar till mina barn som köpt hus under pandemin och nu tvingas sälja för marginalerna är borta och ingen hjälp finns att få.
Och tro mig, dom har inte rest upp pengarna eller köpt den värsta influenser-villan dom kunde hitta.
Dom köpte alla ett "normalt" hus med vissa marginaler då dom skrev på.
Oturligt nog har dessa unga människor aldrig varit med om bakslagen med negativa räntor och heller inte haft förmånen att läsa alla förmaningar här på SH.
El och bensin åt upp marginalerna och till räntan därtill tvingade dom att sälja.
Den ljusa framtid dessa unga hade vid köpet har förvandlats till mardröm.
Några tycker säkert dom får skylla sig själva andra kanske inte.
I min krets är det ungefär som din.
Vi ligger bra i karriären, har företag eller välbetalda jobb och har pengar till bilar, resor, oxfilé och en ny telefon.
Vi har förmånen att kunna hjälpa våra barn till en bostad och kan hjälpa dem när deras marginaler tar slut.
Då vi har många kunder i olika branscher har vi alltid ganska bra business.
Typ så. ?