Bolån - räntans utveckling i framtiden

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det digitala spåret som knyter dig till transaktionen lämnas ju ändå, oavsett om verifieringen sker med sexsiffrig kod eller biometri. Den viktiga frågan i det fallet är snarare om den biometriska informationen görs åtkomlig för någon annan än en själv och om den biometriska valideringen sker i telefonen eller centralt. I t ex iPhone (antar det är samma på Android) sparas den informationen enbart lokalt på telefonen och är inte åtkomlig för andra. Motsvarande vill jag minnas gäller även för pass och nationellt ID-kort, där den biometriska informationen är lagrad i chippet på passet. Att spara sådan information centralt är en annan sak, även om det förstås redan görs idag när det gäller passfotot (som också är biometrisk information).

Tekniskt sett tror jag den biometriska informationen ändå inte är den avgörande frågan. Det finns ändå mängder av sätt för illvilliga aktörer att med mycket hög träffsäkerhet identifiera personer baserat på alla andra spår man lämnar efter sig. Det har kommit förslag på DNA-register, liksom möjlighet att använda såväl fartkameror som trängselskattkameror för övervakning.

Räcker egentligen att man ovetandes går förbi en kamera så har någon kunnat samla nog med biometrisk information för att kunna använda för identifiering.

Den tekniska utvecklingen är nog svår att hindra. Handlar kanske mer om dels att det behöver finnas tillräckligt starkt skydd för individen, liksom att man behöver kunna lita på att det upprätthålls.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som om det inte var nog med att räntan börjar plana ut, idag kom de upprörande nyheterna att BNP ökar snabbare än man förutspått och dessutom fladdrade någon dynga om att bopriser börjar stabiliseras. Hur ska det nu gå med allt? ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som om det inte var nog med att räntan börjar plana ut, idag kom de upprörande nyheterna att BNP ökar snabbare än man förutspått och dessutom fladdrade någon dynga om att bopriser börjar stabiliseras. Hur ska det nu gå med allt? ?
Ja det är fan skit med allt, inte får man ens vara skadeglad ordentligt. :argpådato

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Inflation i Sverige är 6.5%, usa har 3.2%, dvs realräntan blir alltså i Sverige -4.1% medans den i usa blir -1%.

Det är iofs galet att extrapolera dagens inflation 10 år framåt men det är ändå en del av problematiken i Sverige.

Den korta räntan i Sverige är idag 3.9% så den aktuella realräntan är alltså -2.6%.

Det ränteläget låter inte klokt… är det för att hålla överbelånade fastigheter flytande?

Vart vänder man sig om man söker en nästintill riskfri placering som överstiger bankgarantin?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det ränteläget låter inte klokt… är det för att hålla överbelånade fastigheter flytande?

Vart vänder man sig om man söker en nästintill riskfri placering som överstiger bankgarantin?

Jag tror det handlar om just det, riskbanken har varit för rädd att krascha bostadsmarknaden så dom har slirat och inte vågat höja räntorna. Därmed har dom istället sänkt den svenska kronan och gett oss en extremt hög inflation.

Den riskfria räntan har ju alltid per definition varit den obligationsräntan men den kommer ju istället med en valutarisk och alltså en avkastning under inflationen. Så jag vet inte vad som är riskfritt idag egentligen. Möjligen kan nog portföljen stabiliseras lite genom att ha en viss del i guldpapper som ofta brukar röra sig i i motsatt riktning mot börsen.

Som jag ser på saken är man ju tvungen att placera sig på aktiemarknaden för att pengarna inte ska ätas upp av inflationen. Det kommer ju istället med kortsiktiga stora fluktuarioner.

I en värld där räntan är lägre än inflationen tillkommer dessutom det faktum att man tjänar på att belåna sig och placera på börsen som trots allt automatiskt blir inflationsskyddad på lång sikt. Samma faktum som gjort att folk kunnat bo sig förmögna genom investeringar med stora hävstång i bostäder. Inte så lyckat när räntan stiger dock.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Jag tror det handlar om just det, riskbanken har varit för rädd att krascha bostadsmarknaden så dom har slirat och inte vågat höja räntorna. Därmed har dom istället sänkt den svenska kronan och gett oss en extremt hög inflation.

Den riskfria räntan har ju alltid per definition varit den obligationsräntan men den kommer ju istället med en valutarisk och alltså en avkastning under inflationen. Så jag vet inte vad som är riskfritt idag egentligen. Möjligen kan nog portföljen stabiliseras lite genom att ha en viss del i guldpapper som ofta brukar röra sig i i motsatt riktning mot börsen.

Som jag ser på saken är man ju tvungen att placera sig på aktiemarknaden för att pengarna inte ska ätas upp av inflationen. Det kommer ju istället med kortsiktiga stora fluktuarioner.

I en värld där räntan är lägre än inflationen tillkommer dessutom det faktum att man tjänar på att belåna sig och placera på börsen som trots allt automatiskt blir inflationsskyddad på lång sikt. Samma faktum som gjort att folk kunnat bo sig förmögna genom investeringar med stora hävstång i bostäder. Inte så lyckat när räntan stiger dock.

Håller med i stort - man har verkligen blundat hårt när man bäddat för hur det ser ut i dagsläget.

Det ska bli intressant att se hur länge man låter det fortgå. Kanske riksbanken tar mod till sig när man ser att USA verkar lyckats balansera en högre ränta med fortsatt hög sysselsättning.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Håller med i stort - man har verkligen blundat hårt när man bäddat för hur det ser ut i dagsläget.

Det ska bli intressant att se hur länge man låter det fortgå. Kanske riksbanken tar mod till sig när man ser att USA verkar lyckats balansera en högre ränta med fortsatt hög sysselsättning.
Nytt inflationsmått KPIx. Där ingår allt som inte stigit i pris.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Flera olika bankkonto, garantin följer ju banken, inte långivaren

Ger sparkonton en högre avkastning än obligationer?

Det finns förvaltare som automatiskt sprider kontanter över ett flertal banker. Det fungerar bra för de flesta privatkunder, men för större institutioner krävs andra lösningar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ger sparkonton en högre avkastning än obligationer?

Det finns förvaltare som automatiskt sprider kontanter över ett flertal banker. Det fungerar bra för de flesta privatkunder, men för större institutioner krävs andra lösningar.
Jag vet faktiskt inte men man får 4% på typ alla banker nu

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå inflationen, för den som inte har autism och måste köpa exakt det den köpte förra veckan så bedömer jag att minst 50% av inflationen är trams.

Jag är förvisso extremt prismedveten men även om jag inte vore det skulle jag inte köpa en vanlig ost för 179kr/kg.

Nu senast, apelsiner går upp 70% (lögn, jag köpte för 25kr/kg på dyr affär förra veckan) och sill går upp 27%. Jaha? Hur många burkar sill köper man per år, två? Den rubriken handlar om 20kr per medborgare.

Kläder samma sak, jag använder bara boss jeans, de kostar ordinarie pris mer nu men de kommer varannan vecka på -50% på nätet så om mina två par jeans par år kostar 750 eller 700 är inte en fråga. Mina första Levis 501 kostade för övrigt 600kr 1988.

En tv kostade 5000kr 1995 och det gör den fortfarande, en dator kostade 25,000 1993 och nu kostar den 10,000kr. Osv.

Bränsle är dyrt, restaurang är dyrt, resa är dyrt, men allt är fan inte så dyrt. Men visst, en och annan grej sticker iväg. Är betydligt mer bekymrad över valutan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fan vad mycket sämre vi måste blivit på att producera big macs. Tvärtemot allt rim och reson med effektiviseringar och tekniska framsteg.

Ang. inflation: "Imagine a community that over time has come to adopt a medium of exchange, which allows them to trade much more easily for the goods they want.
Then imagine someone suggesting they create more of that medium (but not more goods), claiming it would make them all richer."
/Per Bylund

Vi behöver inte mer pengar. Du blir inte längre för att du mäter din längd i mm istf cm.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
TT skrev:
Nordea sänker bundna boräntor, rapporterar TT.

Det meddelar banken under måndagsmorgonen. Alla bundna lån mellan 1 och 8 år med 0,20 procent berörs av sänkningen.

Tremånadersräntan påverkas inte och är oförändrad.

Första av många? ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...