Bolån - räntans utveckling i framtiden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick en notifiering av SR som sade att julmaten är hemskt dyr, men snart sjunker priserna!!
Tror inte de förstår hur det fungerar. Priserna kommer inte sjunka märkvärt igen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka hoppas på höga låneräntor förutom banker?

Högre räntor innebär även högre inlåningsräntor så jag tror att väldigt många vill ha högre räntor.
Utöver de som önskar en lägre inflation.

Själva önskar jag en balanserad ekonomi i världen men något hopp för den saken har jag väl egentligen inte.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fick en notifiering av SR som sade att julmaten är hemskt dyr, men snart sjunker priserna!!
Tror inte de förstår hur det fungerar. Priserna kommer inte sjunka märkvärt igen.
Jag beställde just sill, redan glömt vad den kostade, 20kr burken? Usch och nej, säkert 100% sillinflation nu, hur ska det nu gå med allt?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Högre räntor innebär även högre inlåningsräntor så jag tror att väldigt många vill ha högre räntor.
Utöver de som önskar en lägre inflation.
...
Säkert alla me sparränta...
Minns glada 80-talet me över 10% sparränta.. Minns tyvärr oxå låneränta på 15-16%..
Är det fler som har "nettosparat" än "nettolånat"?
Kan ju kanske vara så faktiskt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tror jag fattar, men ber likväl om tydligare definition om hur du menar.
Större tillgångar än lån gissar jag
Precis som Markus skriver.
Jag tänkte att de flesta har lån och därför tjänar mest på låga låneräntor men det är möjligt att det är fler som inte har lån och tjänar mer på sparräntan.
Även om jag tror att det även i dåliga tider går att hitta bättre avkastning än sparränta.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Precis som Markus skriver.
Jag tänkte att de flesta har lån och därför tjänar mest på låga låneräntor men det är möjligt att det är fler som inte har lån och tjänar mer på sparräntan.
Även om jag tror att det även i dåliga tider går att hitta bättre avkastning än sparränta.
Man kan ha lån och gå plus på sparräntan. Inflation, javisst, men det blir lite gungor och karuseller om man ska bryta ner det. Jag orkade inte turbulensen med fonder och aktier. Better safe than sorry... Har missat en hel del men istället deffat och byggt för stabilitet. När det skräller på riktigt är man nog ändå rökt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man kan ha lån och gå plus på sparräntan. Inflation, javisst, men det blir lite gungor och karuseller om man ska bryta ner det. Jag orkade inte turbulensen med fonder och aktier. Better safe than sorry... Har missat en hel del men istället deffat och byggt för stabilitet. När det skräller på riktigt är man nog ändå rökt.
Ja, det är ju aldrig fel med hög sparränta men tror låneräntan slår hårdare sas.
Jag har tänkte lite annorlunda och lånat när det varit billigt för få pengarna att växa.
Det har funkat ganska bra och jag har kunnat hjälpa mina barn till bra boenden och har en hyfsat trygg pension.
Men smäller det på riktigt...så är man nog rökt. ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Inflationen faller mer än väntat enligt en slasktidning.
Inflationen för november landar på 5,8 (sept-okt 6,5) enligt måttet KPI.
Detta enligt ny statistik från SCB.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Och ingen energikollaps i år heller. ?
Inte i Europa iaf. Alla fattiga länder i Asien som brukade köpa skiten vi dammsuger upp från marknaden har det lite knackigt nu. Men, de kan alltid köpa rabatterad Rysk energi.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte i Europa iaf. Alla fattiga länder i Asien som brukade köpa skiten vi dammsuger upp från marknaden har det lite knackigt nu. Men, de kan alltid köpa rabatterad Rysk energi.
Apropå skit och länder så var det något riktigt krystat inslag på p1 i morse om hur synd det är om ett gäng afrikanska länder pga klimatet. Det kunde man ju gett sig fan på att Afrikas olösliga problem nu skall tillskrivas den nya religionen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Apropå skit och länder så var det något riktigt krystat inslag på p1 i morse om hur synd det är om ett gäng afrikanska länder pga klimatet. Det kunde man ju gett sig fan på att Afrikas olösliga problem nu skall tillskrivas den nya religionen.
Nästa kris är alltid runt hörnet.
Det här med "klimat" är för abstrakt, folk fogar sig inte så nu går de över till "vatten". Det fattar ju alla vad vatten är liksom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nästa kris är alltid runt hörnet.
Det här med "klimat" är för abstrakt, folk fogar sig inte så nu går de över till "vatten". Det fattar ju alla vad vatten är liksom.
Vatten har ju varit ett potentiellt problem i årtionden, men ingen har brytt sig. Kalifornien är ju ett bra exempel på hur man kan sabotera tillgången på vatten.
Men ja, hade någon faktiskt brytt sig om att lösa problemet är det ganska lätt. Bygg kärnkraft, desalinera och rena havsvatten.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept