Bolån - räntans utveckling i framtiden

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Hur riksbanken gör vågar jag inte spekulera i men jag skulle inte röra räntan idag ifall jag var den som bestämde styrräntan.

KPI som tidigare var det måttet ligger fortfarande 0.5% över styrränta. Dvs realräntan är fortfarande negativ.

KPIF är fortfarande över målet.

Energipriserna fortsätter uppåt sedan kanske december. Fortsätter det så kommer företagen börja kompensera sina priser.

Det enda riktigt positiva jag sett är att kronan börjat stärkas men sänker vi räntan före USA och EU så tror jag kronan kommer falla.

Jag har svårt se vad som skulle motivera en räntesänkning. Det är bara överbelånade journalister som skriker efter lägre egna kostnader.
Förutom valutarisken så ser jag bilden helt tvärtom. Men så är jag ju överbelånad. :hihi

- KPI domineras ju av räntedrivande utgifter så den tycker jag är svårast att använda som argument för att inte sänka räntan.

- KPIF ligger ju på 0,2% på månadstakt vilket är väl under för att nå årstaktmålet.

- Energipriserna trycker ju ner inflationen både på månads och årstakt. Jag kan inte se hur de skulle vara dominerande inflationsdrivande framöver?

IMG_3453.jpeg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett skäl att sänka räntan i förväg är att när det väl börjat gå nedåt så tar det tid att svänga så det är ju ett eftersläp i kurvorna. Nu är arbetslösheten på väg upp men det drabbar å andra sidan inte gängse låntagare i högt belånade/attraktiva områden även om få lever helt skyddat förstås.

En aspekt i Stockholm är att förvånansvärt många inte behöver jobba alls resten av sitt liv. De tror att de måste det men det behöver de inte. Är man femtio år och kan realisera en vinst på 10 miljoner så går det att få ihop det mer än bra tills pensionen går att ta ut vid 55 respektive 65.

Nåväl, fint att inflationen är under kontroll och hoppas alla får en fin dag.

Sänker man räntan nu så har man även minskat sitt handlingsutrymme ifall konjunkturen viker neråt.

Eller det går ju alltid öka penningmängden ännu mer som under pandemin, med ökande inflation som följd.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Förutom valutarisken så ser jag bilden helt tvärtom. Men så är jag ju överbelånad. :hihi

- KPI domineras ju av räntedrivande utgifter så den tycker jag är svårast att använda som argument för att inte sänka räntan.

- KPIF ligger ju på 0,2% på månadstakt vilket är väl under för att nå årstaktmålet.

- Energipriserna trycker ju ner inflationen både på månads och årstakt. Jag kan inte se hur de skulle vara dominerande inflationsdrivande framöver?

View attachment 496244

Beträffande energi så tittade jag på oljan de senaste månaderna sedan december. Även energimarknaden brukar vara arbitragefri åtminstone på längre sikt.

0.2% per månad blir 2.4%/år, det är över målet 2.0% även om det är inom felmarginalen. Jag ser inte att det skulle motivera en räntesänkning.

Ja, KPI innehåller räntan men företagen har lönekostnader som de vill föra över till kunden. Alla hyresvärdar likaså.
Och folket vill ha löneökningar som täcker även dessa kostnadsökningar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett skäl att sänka räntan i förväg är att när det väl börjat gå nedåt så tar det tid att svänga så det är ju ett eftersläp i kurvorna. Nu är arbetslösheten på väg upp men det drabbar å andra sidan inte gängse låntagare i högt belånade/attraktiva områden även om få lever helt skyddat förstås.

En aspekt i Stockholm är att förvånansvärt många inte behöver jobba alls resten av sitt liv. De tror att de måste det men det behöver de inte. Är man femtio år och kan realisera en vinst på 10 miljoner så går det att få ihop det mer än bra tills pensionen går att ta ut vid 55 respektive 65.

Nåväl, fint att inflationen är under kontroll och hoppas alla får en fin dag.
Just att det finns en "tröghet" i systemet är väl mångas skäl till att försiktigt börja sänka redan nu.
Så slipper man göra de tvära lappkasten som man gjorde vid sista misstaget.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Sänker man räntan nu så har man även minskat sitt handlingsutrymme ifall konjunkturen viker neråt.

Eller det går ju alltid öka penningmängden ännu mer som under pandemin, med ökande inflation som följd.
Vad ser du för skäl till att konjunkturen skall vika neråt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå mina högt flygande planer att upphandla räntor gemensamt så var ingen bank så pepp denna gång. Senast gick det vägen.
Jag har landat i 1,49% rabatt mot listan, dvs 4,5% på en av the big four.
Vill jag ha 1,6 eller 1,7% rabatt kan jag få det mot betydande kapital- och pensionsflytt men det är trickigt då man står utanför marknaden så statistiskt sett kommer man förlora på det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad ser du för skäl till att konjunkturen skall vika neråt?

Jag antar att frågan egentligen är retorisk men den här gången pekar väl allt på räntan.

Den är ju redan på väg neråt i storstadsområdena där folket är högt belånade och inte längre har lika mycket pengar till konsumtion. Bostadsrenoveringar eller andra byggen, hela byggbranschen har ju vikit ner där ordentligt.
I resten av Sverige verkar det rulla på helt obehindrat så byggnadsarbetarna i Stockholm får väl flytta till jobben som resten av landets arbetare fått göra i alla tider.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag antar att frågan egentligen är retorisk men den här gången pekar väl allt på räntan.

Den är ju redan på väg neråt i storstadsområdena där folket är högt belånade och inte längre har lika mycket pengar till konsumtion. Bostadsrenoveringar eller andra byggen, hela byggbranschen har ju vikit ner där ordentligt.
I resten av Sverige verkar det rulla på helt obehindrat så byggnadsarbetarna i Stockholm får väl flytta till jobben som resten av landets arbetare fått göra i alla tider.
Absolut, inte lätt att sia om framtiden.
Men iom att du anger vikande konjunktur för att inte sänka tänkte jag om du hade något speciellt i tankarna (eller i spåkulan).

Byggsektorn är väl en av de branscher som skriker mest om sänkta räntor.
Och att vi behöver bygga bostäder, inte minst för att hålla ner bostadspriser, är nog uppenbart för alla.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut, inte lätt att sia om framtiden.
Men iom att du anger vikande konjunktur för att inte sänka tänkte jag om du hade något speciellt i tankarna (eller i spåkulan).

Byggsektorn är väl en av de branscher som skriker mest om sänkta räntor.
Och att vi behöver bygga bostäder, inte minst för att hålla ner bostadspriser, är nog uppenbart för alla.

Det finns gissningsvis 60000 byggnadsarbetare i stockholm. Om 30000 av dem blir arbetslösa och flyttar till kommunerna där det finns jobb så är bostadsbristen i stockholm bortblåst.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det finns gissningsvis 60000 byggnadsarbetare i stockholm. Om 30000 av dem blir arbetslösa och flyttar till kommunerna där det finns jobb så är bostadsbristen i stockholm bortblåst.
Möjligen löser det Stockholm...
Men det löser knappast problemet, främst för unga, med bostäder i övriga landet.
Dessutom behöver då 30000 till (+familjer) bostäder ute i landet.
Och dom kommuner med flest lediga bostäder är väl knappast dom kommuner där byggarna behövs.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Av de 60.000 byggnadsarbetarna så är väl kanske 40.000 från Sverige. Eller? Polen och Baltikum står för många byggarbetare.

Enligt många bedömare så är det bostadsbyggandet som står på paus eftersom kalkylerna med nuvarande räntor leder till boendekostnader som ingen är beredd att betala medan industribyggena rullar på. Det KAN till och med leda till att de senare går fortare/billigare iom att tillgången på arbetskraft ökar.

Kalkylerna avgör också helt var bostäder byggs, inte bostadsbristen…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att det skulle råda en bostadsbrist i Stockholm är ju bara löjligt, det är Nordens ensamhushålltätaste region. Det finns tusentals lediga objekt på Hemnet att köpa. Hur kan det då vara brist?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att det skulle råda en bostadsbrist i Stockholm är ju bara löjligt, det är Nordens ensamhushålltätaste region. Det finns tusentals lediga objekt på Hemnet att köpa. Hur kan det då vara brist?
Det är väl en massa snålkukar som inte säljer för att de inte har lust att ta förlusten de köpt på sig.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Brist är väl egentligen ett vanskligt ord att använda.

Folk vill inte köpa/sälja till vilka priser som helst.
Utbud och efterfrågan möts och priset blir vad det blir.
Att folk vill köpa billigare än någon vill sälja/sälja dyrare än någon vill köpa är egentligen en annan pilsner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är väl en massa snålkukar som inte säljer för att de inte har lust att ta förlusten de köpt på sig.
Vet inte om det är snålt att inte vilja ta en förlust om man kan vänta in en vinst men kanske finns en och annan som inte rör på sig nu men det blir ju mindre att lägga mellan om man tar förlusten och köper något dyrare.

Hur som helst är det ingen bostadsbrist i Stockholm, tvärtom har det aldrig funnits så många lediga objekt.

Den här siffran har varit 20-30k under alla år jag haft hemnet. Snarare verkar det vara ett överskott på bostäder. 1000046417.jpg

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Aha! Så alla objekt till salu står tomma!?? Det visste jag inte. Sporthoj är fantastiskt, man lär sig något varje dag.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Kul med trams men beskriv bristen
Du kanske behöver tänka dig in i andra människors situation. Inte alla som har möjligheten att ta del av dessa 39 tusen objekt? Varför är det så många objekt just nu? Kanske folk som inte har råd att bo kvar i nuvarande boende?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tittar man på Hemmet så ser man att det inte finns särskilt många bostäder till salu i de nordligaste delarna av Sverige.

3d4f57ea34e3aa93c7f82952669d0438.jpg

Tittar man på behovet, som kan uttryckas i lediga jobb så ser det ut såhär:

8ea1fb075596eab391a0a725783cdd4f.jpg

Såvitt jag vet finns det extremt få lediga hyreslägenheter i dessa tre kommuner. Folk sover bakom draperier i gamla skolbyggnader, i husvagnar och inneboende.

I bankernas ögon är det mer eller mindre omöjligt att låna till att bygga nytt, både för privatpersoner och för företag. Värderingen historiskt är för låg…

Ett exempel från världen utanför tullarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du kanske behöver tänka dig in i andra människors situation. Inte alla som har möjligheten att ta del av dessa 39 tusen objekt? Varför är det så många objekt just nu? Kanske folk som inte har råd att bo kvar i nuvarande boende?
Inga problem med att tänka mig in i det men det är ingen brist om det finns tusentals objekt till salu. Om bostäder är för dyra i förhållande till folks inkomster blir det inte brist.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024