Förutom valutarisken så ser jag bilden helt tvärtom. Men så är jag ju överbelånad.Hur riksbanken gör vågar jag inte spekulera i men jag skulle inte röra räntan idag ifall jag var den som bestämde styrräntan.
KPI som tidigare var det måttet ligger fortfarande 0.5% över styrränta. Dvs realräntan är fortfarande negativ.
KPIF är fortfarande över målet.
Energipriserna fortsätter uppåt sedan kanske december. Fortsätter det så kommer företagen börja kompensera sina priser.
Det enda riktigt positiva jag sett är att kronan börjat stärkas men sänker vi räntan före USA och EU så tror jag kronan kommer falla.
Jag har svårt se vad som skulle motivera en räntesänkning. Det är bara överbelånade journalister som skriker efter lägre egna kostnader.
- KPI domineras ju av räntedrivande utgifter så den tycker jag är svårast att använda som argument för att inte sänka räntan.
- KPIF ligger ju på 0,2% på månadstakt vilket är väl under för att nå årstaktmålet.
- Energipriserna trycker ju ner inflationen både på månads och årstakt. Jag kan inte se hur de skulle vara dominerande inflationsdrivande framöver?