Borås träning 2011 (gokart och rallycross banor)

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
allright!

vi har idag kört första test-träningen på Skövde MK:s gokartbana..
dom är EXTREMT rädda om banan så alla krash skydd vi kan hitta sätter vi på..
faller det väl ut så kommer vi köra igång med träningar 2 dagar i veckan här uppe.
kravet är givetvis krashpuckar på styrändar, fotpinnar, hjulaxlar.
uppsamlingskärl, ingen glykol, rätt utrustning för supermoto, kopia på försäkringsbrev för personlig olycksfallsförsäkring.
det är de vi har fått från klubben.

vi insåg idag att aluskenorna i barkbustern gör rätt rejäla spår i asfalten när man har gått omkull ett par gånger.. så ja får försöka få fram en delrinstav eller liknande som man kan kapa till så att den tar den yttersta smällen när man går omkull..

Va har ni för krav för att få köra på borås kartbana?

samma som du just beskrev.
dock har ingen krävt att få se försäkringsbrev, men krav på att du ska vara med i en klubb och betala tränigsavgift finns eftersom du annars är oförsäkrad.

För att vi skall undvika misstag/missförstånd.

Ingen träning i helgen (jämn vecka)
Måndag är anläggningen stängd pga helgdag.

onsdag är nästa träningstillfälle

Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
allright!

vi har idag kört första test-träningen på Skövde MK:s gokartbana..
dom är EXTREMT rädda om banan så alla krash skydd vi kan hitta sätter vi på..
faller det väl ut så kommer vi köra igång med träningar 2 dagar i veckan här uppe.
kravet är givetvis krashpuckar på styrändar, fotpinnar, hjulaxlar.
uppsamlingskärl, ingen glykol, rätt utrustning för supermoto, kopia på försäkringsbrev för personlig olycksfallsförsäkring.
det är de vi har fått från klubben.

vi insåg idag att aluskenorna i barkbustern gör rätt rejäla spår i asfalten när man har gått omkull ett par gånger.. så ja får försöka få fram en delrinstav eller liknande som man kan kapa till så att den tar den yttersta smällen när man går omkull..

Va har ni för krav för att få köra på borås kartbana?

Som Simon sa, samma krav på hojen.
Dock så är Boråsbanan besiktigad så då är du försäkrad genom din klubb som i sin tur är medlem i SVEMO. Är inte banan besiktigad så är det på eget bevåg och din klubb vill antagligen se försäkringsbrev för att försäkra att dom inte står för ansvaret om nåt skulle hända. Men det finns väldigt få vanliga olycksfallsförsäkringar som täcker denna typ av aktivitet. Skulle det hända något mindre så jag rekomenderar starkt att man tar sig hem utan att kalla på ambulans, ramlade ju i trappan...

Har kört supermoto i Borås ett tag ni och vi har hittils inte orsakat några skador på banan, så skydden har funkat bra hittils, peppar peppar :) De flesta skadorna orsakar kartarna själva, oftast då skruvarna till stolen går ner i asfalten.

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Som Simon sa, samma krav på hojen.
Dock så är Boråsbanan besiktigad så då är du försäkrad genom din klubb som i sin tur är medlem i SVEMO. Är inte banan besiktigad så är det på eget bevåg och din klubb vill antagligen se försäkringsbrev för att försäkra att dom inte står för ansvaret om nåt skulle hända. Men det finns väldigt få vanliga olycksfallsförsäkringar som täcker denna typ av aktivitet. Skulle det hända något mindre så jag rekomenderar starkt att man tar sig hem utan att kalla på ambulans, ramlade ju i trappan...

Har kört supermoto i Borås ett tag ni och vi har hittils inte orsakat några skador på banan, så skydden har funkat bra hittils, peppar peppar :) De flesta skadorna orsakar kartarna själva, oftast då skruvarna till stolen går ner i asfalten.

Ahh.. så vi måste få banan godkännd för att bli försäkrade genom klubben..

nu när vi körde så drog markus på näsan ett par gånger och det vi har kompleterat med är acetalplast-puckar på styrändarna och rejäla för hjulaxlarna.
markus provade med skatehjul på fotpinnarna men det lämnade märken som dom inte ville ha så det blir acetal där också..

Vet ni nått bra ställe att beställa acetalplast stav?
30 och 60mm i diameter.
svart är väl att föredra då det inte syns på asfalt ;)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Tackar! :tummenupp
Söndagen 12/6, kan man glida runt på gokartbanan då? Frågar eftersom jag inte kört så värst mycket motard än och tänker mig att det kan vara bra att bli varm i kläderna på gokartbanan innan man kör på grusdelen med hopp och allt :)

12/6 kommer jag nog förbi för första gången!!!:yoparty

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Kul!
Spågummorna/gubbarna på smhi verkar ju sett ett helt ok väder tills på söndag oxå :tummenupp

Ni som brukar vara där, hur mkt folk brukar det vara på de där motard-söndagarna?

allt från noll till typ 10-15. du behöver inte oroa dig för att det inte blir tillräckligt med körning iaf.

Soderbergh

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki RMZ -08
Jag är där imorgon, oxå oavsett väder!
Ang söndag så har jag olika uppgifter på träningstiderna, vilka är dom aktuella?

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
12-16 TROR jag. vi får väl se om simon dyker upp och kan bekräfta.

På hemsidan står det 12-18 på söndagar och 17-21 på vardagar för gokartbanan. Jag har mailat för att dubbelkolla dock behagar varken ordförande eller Simon att svara.

Söndagskörningar:
12/6, 19/6 (dubbelkollas iom att det är USM motocross), 10/7, 24/7, 7/8, 21/8, 4/9...

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Slängde in ansökan och betalning för medlemskap i FMCK Borås i onsdags (1/7), enligt infon skulle man få bekräftelse så snart de mottagit betalningen. Trots långhelg så borde ju betalningen ha kommit fram vid det här laget, men nån bekfrätelse eller medlemsnr har jag inte fått.

Nån som vet om processen utförs med manuella steg eller skall det gå automagiskt?

Soderbergh

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki RMZ -08
Jag jobbar till 15 både lördag o söndag, så blir körning om det är öppet till 18.

Jag betalade in vid slutet av maj men har inte fått någon bekräftelse.
Har du en smartphone så gå runt med en printscreen från din banks
Hemsida där så bevisar du att överförningen är genomförd, det väger lite tyngre
än att bara säga att du har betalat.

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Jag betalade in vid slutet av maj men har inte fått någon bekräftelse.
Har du en smartphone så gå runt med en printscreen från din banks
Hemsida där så bevisar du att överförningen är genomförd, det väger lite tyngre
än att bara säga att du har betalat.

Ojdå, då lär väl inte snacka om nåt automagiskt då... :)
Jaja, då får jag ha med bildbevis helt enkelt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO