Borgerlighetens misslyckanden

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Har ni sett den här serien på aftonbladet.se?.

Grymt. :tummenupp

Det är serier av det slaget som kan få mig på gott humör en hel dag. :)
Att bara lite snabbt måla upp en mental bild av ett par ilskna vänster-pretto-kärringar som sitter med aftonbladet i ena näven och rödvinstetradunken i den andra, ilsket raljerandes:

"-Det är precis så här det ser ut i samhället nu, usch!"
"-Ja! Regeringen tar alla våra bidrag och slår ner på de svagaste!"
"-Ja minsann! Usch och fy! Skål Kerstin!"
"-Ja skål Anki! Oj, det är ju nästan tomt i glaset. Och nu ska de lägga ner SAAB också."
"-Nämen vad säger du Kerstin? Det är ju SAAB som byggt Sverige! Vad gör regeringen?! De MÅSTE ju bara gå in här!!! Ska vi ta en rök förresten?"
"-Ja det gör vi. Ja nu ska du få höra! Det är regeringen med den där fjanten Maud Olofsson som drivit dom i konkurs har jag hört."
"-Men herreguuud, vad är det som händer!!!"
"-Jag fick barnbidraget igår förresten, ska vi gå på Garbo ikväll?"
"-Ja faan, det gör vi! Conny har ungarna i helgen, man kanske får ragg! Skål Kerstin!"
"-Skål Anki!"

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Grymt. :tummenupp

Det är serier av det slaget som kan få mig på gott humör en hel dag. :)
Att bara lite snabbt måla upp en mental bild av ett par ilskna vänster-pretto-kärringar som sitter med aftonbladet i ena näven och rödvinstetradunken i den andra, ilsket raljerandes:

"-Det är precis så här det ser ut i samhället nu, usch!"
"-Ja! Regeringen tar alla våra bidrag och slår ner på de svagaste!"
"-Ja minsann! Usch och fy! Skål Kerstin!"
"-Ja skål Anki! Oj, det är ju nästan tomt i glaset. Och nu ska de lägga ner SAAB också."
"-Nämen vad säger du Kerstin? Det är ju SAAB som byggt Sverige! Vad gör regeringen?! De MÅSTE ju bara gå in här!!! Ska vi ta en rök förresten?"
"-Ja det gör vi. Ja nu ska du få höra! Det är regeringen med den där fjanten Maud Olofsson som drivit dom i konkurs har jag hört."
"-Men herreguuud, vad är det som händer!!!"
"-Jag fick barnbidraget igår förresten, ska vi gå på Garbo ikväll?"
"-Ja faan, det gör vi! Conny har ungarna i helgen, man kanske får ragg! Skål Kerstin!"
"-Skål Anki!"

Gillar din beskrivning. Dessvärre råder det en blocköverskridande enighet i dessa frågor, (ok, dessa ligger i ngn slags mittfåra om en sådan finnes i vårt skeva politikklimat). Min gissning är att detta omfattar inte barnens totala situation...eller ens barnen som annat än verktyg för att kanalisera flis till våra mest översubventionerade heliga nötkreatur;

http://www.bltsydostran.se/opinion/insandare_sydostran/centern-ge-ensamstaende-foraldrar-ett-extra-barnbidrag(2918401).gm

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tycker personligen inte att skolreformen var särskilt lyckad där investmentbolag tar över skolorna och slussar pengarna (kommunalmedel) vidare till skatteparadis och tar ut orimligt stora vinster genom att skära ner. Man kan kalla det effektivisering, men jag köper det inte. Jag vet inte om denna reform enbart kan beskyllas de borgerliga partierna. Personligen har jag inget emot privatskolor, tvärt om. Men man får nog titta på det här en gång till. Reformen var inte lyckad.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag tycker personligen inte att skolreformen var särskilt lyckad där investmentbolag tar över skolorna och slussar pengarna (kommunalmedel) vidare till skatteparadis och tar ut orimligt stora vinster genom att skära ner. Man kan kalla det effektivisering, men jag köper det inte. Jag vet inte om denna reform enbart kan beskyllas de borgerliga partierna. Personligen har jag inget emot privatskolor, tvärt om. Men man får nog titta på det här en gång till. Reformen var inte lyckad.

Ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv har ju de privata investerarna lyckats, dvs. (om man ska tolka artikeln) klarat av att leverera samma kvalitet fast till en lägre kostnad (=vinst för bolagen), emedan de kommunala motsvarigheterna av olika orsaker ofta, men inte alltid, går med förlust. Inte därmed sagt att det inte finns svartfötter inom den privata sfären som faktiskt har utbildningen underordnad och vinsten överordnat. Lycksökare finns i alla branscher tyvärr.

Men för att citera en tidigare VD jag arbetat under: "-Om jag drev mitt bolag som kommunerna driver sina verksamheter hade vi gått i konkurs för länge sen."

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kan någon övertyga mig om att sänkt restaurangmoms är ett bra förslag?!
Finns det någon som tror att det kommer göra någon som helst skillnad för någon annan än restaurangägarna?!
Även om damen för stunden jobbar i just restaurangbranchen så känns det som ett skämt att sänkt restaurangmoms skulle göra någon skillnad på vare sig pris eller antalet anställda i branchen. Möjligen kan det i viss mån förebygga fortsatta prishöjningar men det kommer ju egentligen inte ge mer än högre marginal för ägarna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns det någon som tror att det kommer göra någon som helst skillnad för någon annan än restaurangägarna?!
Även om damen för stunden jobbar i just restaurangbranchen så känns det som ett skämt att sänkt restaurangmoms skulle göra någon skillnad på vare sig pris eller antalet anställda i branchen. Möjligen kan det i viss mån förebygga fortsatta prishöjningar men det kommer ju egentligen inte ge mer än högre marginal för ägarna.

Tanken är väl att lägre skatter och enklare system i en bransch med otroligt mycket skattefusk skall få fler att välja att köra med rena papper?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tanken är väl att lägre skatter och enklare system i en bransch med otroligt mycket skattefusk skall få fler att välja att köra med rena papper?

Som man brukar säga, tanken är god.

Tyvärr tar det nog en evighet att vända den skutan av skattesmitare och utnyttjande människor.

Varför ska vi ha moms öht?

Nej och skatt och sådan skit, det är bättre att allt får ha sin egen gilla gång.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Du menar alltså att de redan idag har så enorma marginaler eller?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Varför ska vi ha moms öht?

Det är en annan diskussion. Skatter är inget självändamål..

Min frågeställning handlar snarare om det faktum att man utser en viss bransch och ger dem reducerad moms. Sånt brukar alltid leda till gråzoner, skall det bara vara restauranger med sittplatser? Skall det gälla "take away"? Varför får inte "frukostvagnen" som säljer inplastade mackor reduktion?....

Nu är det bara exempel men jag tycker det är märkligt att man på allvar tror att sänkt restaurangmoms kommer ge någon klar effekt på hur många som kommer jobba och verka i branschen.

Du menar alltså att de redan idag har så enorma marginaler eller?

:va
Skall staten gå in och sänka skatter för alla brancher som lider av små marginaler?!

Varför inte gå in och sänka skatten för grisbönder? De har ju enormt svårt för tillfället.
...eller sänka skatten för fordonstillverkare, eller skräddare, eller för kemtvättar, eller för videouthyrare....

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Som man brukar säga, tanken är god.

Tyvärr tar det nog en evighet att vända den skutan av skattesmitare och utnyttjande människor.

Så skall man försöka vända skutan eller helt enkelt skita i det och låta det fortgå istället?

Ser man till städbranschen t.ex. så är i alla fall min uppfattning att med RUT så har det blivit klart mer vitt i branschen mot förut vilket ger de som arbetar där klart bättre villkor vad gäller pension och dylikt.

Nej och skatt och sådan skit, det är bättre att allt får ha sin egen gilla gång.

Nu är det ju inte svart/vitt... utan det finns nyanser också.
Vad är det som säger att vår höga moms och skatt som vi har idag är det som är bäst för landet? Kanske vore mer lönsamt för både stat och näringsidkare att ha lägre beskattning och då skapa fler jobbtillfällen. Det finns ju länder där det funkar... trot eller ej. ;)

:va
Skall staten gå in och sänka skatter för alla brancher som lider av små marginaler?!

Varför inte gå in och sänka skatten för grisbönder? De har ju enormt svårt för tillfället.
...eller sänka skatten för fordonstillverkare, eller skräddare, eller för kemtvättar, eller för videouthyrare....

Eller bokhandlare, städfirmor, utbildningsföretag osv osv...

Sen bönder, seriöst... har inte de ett gäng EU-bidrag redan som det är?

EDIT: Vad man än gör så finns det alltid andra områden där man inte gör något... men man måste börja någonstans.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad är det som säger att vår höga moms och skatt som vi har idag är det som är bäst för landet? Kanske vore mer lönsamt för både stat och näringsidkare att ha lägre beskattning och då skapa fler jobbtillfällen. Det finns ju länder där det funkar... trot eller ej. ;)

Nu var det ju inte nivån som var på tapeten utan dess existens, själv anser jag att den är ett utmärkt medel att styra vissa varugrupper mot högre eller lägre slutkostnad för konsument.

Så den stora frågan är var pengarna från donkens drivein hamnar.

Hepp, missade det första svaret. Resturangägare och städare innehar sällan samma mentalitet, därimot gör många innehavare av städbolag det, och där är det häromkring är bland dessa oförändrat.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Där (här) är det helt åt helvete.
Låga priser och bidrag från alla håll och kanter gör det lönsammare att missköta jordbruket än att producera.
Därmed inte sagt att man blir rik på bidragen.

Men jag tycker att det känns som om det håller på att vända, eftersom folk i allmänhet har börjat inse att det kan vara värt någon krona extra att köpa närproducerade, korrekta livsmedel istället för därproducerade, prispressade.
Speciellt köttdiskarnas saltlakepumpade, vakumförpackade, importerade produkter och fruktdiskarnas argentinska äpplen gör mig deprimerad.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Alltså i sig har jag inga synpunkter på att man sänker moms på olika varor och tjänster. Problemet ur konsumentsynpunkt är att man förseställer sig att näringsidkarna kommer att höja sina marginaler istället för att sänka priserna. Vi får väl se om det här leder till högre priser. Tacksamt nog är just restaurangbranschen rätt konkurrensutsatt. Föreställ er en skattesänkning på bensin med motsvarande skattesats. Hur lång tid skulle det ta innan bolagen ökat marginalerna? Samtidigt har jag noterat hur restauranger följer varandra i sin prissättning. Höjer en bättre restaurang sina priser så kommer låg- och mellanklass restaurangerna att hänga på. Under senare år har priserna gått upp en hel del.

Ska bli intressant att se hur förslaget slår igenom i verkligheten. Mycket möjligt att restaurangbranschen bara haft en framgångsrik lonbyingverksamhet vars argument Reinfeldt och Borg rådgivare svalt utan kritiska frågor.

Jag är inte i branchen så jag kan inte se detta från någon annan synvinkel än som skattebetalare och konsument. Kanske någon annan som är i branchen och vill ge sin syn på saken?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv har ju de privata investerarna lyckats, dvs. (om man ska tolka artikeln) klarat av att leverera samma kvalitet fast till en lägre kostnad (=vinst för bolagen), emedan de kommunala motsvarigheterna av olika orsaker ofta, men inte alltid, går med förlust. Inte därmed sagt att det inte finns svartfötter inom den privata sfären som faktiskt har utbildningen underordnad och vinsten överordnat. Lycksökare finns i alla branscher tyvärr.

Men för att citera en tidigare VD jag arbetat under: "-Om jag drev mitt bolag som kommunerna driver sina verksamheter hade vi gått i konkurs för länge sen."

Problemet är just att lyckosökare kommit in i en branch där de inte hör hemma. Jag tycker inte att reformen har fungerar. Det är inte rätt att skattepengar slussas via privatskolor till skatteparadis där vinsterna inte beskattas. I huvudsak är det investmentbolag som tagt över allt fler verksamheter. Vi skattebetalare ska inte bidra med pengar till den typen av verksamheter. Det är min åsikt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Problemet är just att lyckosökare kommit in i en branch där de inte hör hemma. Jag tycker inte att reformen har fungerar. Det är inte rätt att skattepengar slussas via privatskolor till skatteparadis där vinsterna inte beskattas. I huvudsak är det investmentbolag som tagt över allt fler verksamheter. Vi skattebetalare ska inte bidra med pengar till den typen av verksamheter. Det är min åsikt.

Så är det ju alltid när det sker förändring och öppning av någon marknad, men dessa "lycksökare" brukar allt som oftast städas bort genom diverse regleringar och kvar finns de privata som vill driva skolor för att det är vad de vill göra och tror sig kunna göra det bättre utan inblandning av kommun.

Som man brukar säga "Rom byggdes inte på en dag".

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Så är det ju alltid när det sker förändring och öppning av någon marknad, men dessa "lycksökare" brukar allt som oftast städas bort genom diverse regleringar och kvar finns de privata som vill driva skolor för att det är vad de vill göra och tror sig kunna göra det bättre utan inblandning av kommun.

Som man brukar säga "Rom byggdes inte på en dag".

Vi får hoppas att du har rätt. Jag har som sagt inget emot privatskolor. Gick i en själv. Men på den tiden var det rätt så reglerat.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så skall man försöka vända skutan eller helt enkelt skita i det och låta det fortgå istället?

Ser man till städbranschen t.ex. så är i alla fall min uppfattning att med RUT så har det blivit klart mer vitt i branschen mot förut vilket ger de som arbetar där klart bättre villkor vad gäller pension och dylikt.

Eller bokhandlare, städfirmor, utbildningsföretag osv osv...

EDIT: Vad man än gör så finns det alltid andra områden där man inte gör något... men man måste börja någonstans.

jag tror inte ens klorin hade kunnat bleka dig:arsele

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...