Borgerlighetens misslyckanden

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
jag tror inte ens klorin hade kunnat bleka dig:arsele

Nope.
Däremot anser jag inte att allt de gör är bra... är själv skeptisk till sänkningen av restaurangmomsen och hade nog hellre sett lite andra budgetåtgärder, men nu är det detta de satsat på och då får man väl hänga med och se vad utfallet blir.
Som sagt, det finns många önskemål på listan och de kan inte infria alla samtidigt utan göra det i steg (precis som de gör).

Det jag däremot tycker rent ut sagt är pissigt är att de gett löften om att pensionärer skulle prioriteras nu men så backar de och i samma stund ger en sänkning till restaurangbranschen på drygt 5 miljarder.

Men istället för att stå och skandera om hur allt blivit sämre så försöker jag i alla fall se vad de försöker åstadkomma och till skillnad från Aftonbladet och gemene Svensson så har jag ett längre minne än en guldfisk.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Min frågeställning handlar snarare om det faktum att man utser en viss bransch och ger dem reducerad moms. Sånt brukar alltid leda till gråzoner, skall det bara vara restauranger med sittplatser? Skall det gälla "take away"? Varför får inte "frukostvagnen" som säljer inplastade mackor reduktion?....

Nu är det bara exempel men jag tycker det är märkligt att man på allvar tror att sänkt restaurangmoms kommer ge någon klar effekt på hur många som kommer jobba och verka i branschen.

På mat som äts i restaurangen/pizzerian/"fyll på med valfritt matställe" är det 25% moms, på hämtmat är det redan 12%, därför finns ofta de garderobsstora pizzeriorna med tre stolar som mer är tänka för de som sitter och väntar på sin pizzakartong än för sittande matgäster. Och visst en sänkt moms kanske skulle leda till att enstaka krögare börjar köra med "vitare" papper, helt vita papper på en restaurang ser jag som ytterst otroligt...
Vad jag inte tror på är att en sänkt moms skulle leda till sänkta priser, något som framkommit ganska tydligt när massmedia intervjuat folk inom restaurangbranchen "våra priser är bra, de behöver inte sänkas" var det vanligaste svaret. Inga sänkta priser ger inte fler gäster och kräver således inte mer personal. En sänkning gynnar således enbart restaurangägarna och skapar inte fler jobb...
Att sedan jobb inom hotell/restaurang är låglönejobb på gränsen till slaveri med lätt ersättning är en annan sak...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
På mat som äts i restaurangen/pizzerian/"fyll på med valfritt matställe" är det 25% moms, på hämtmat är det redan 12%, därför finns ofta de garderobsstora pizzeriorna med tre stolar som mer är tänka för de som sitter och väntar på sin pizzakartong än för sittande matgäster. Och visst en sänkt moms kanske skulle leda till att enstaka krögare börjar köra med "vitare" papper, helt vita papper på en restaurang ser jag som ytterst otroligt...
Vad jag inte tror på är att en sänkt moms skulle leda till sänkta priser, något som framkommit ganska tydligt när massmedia intervjuat folk inom restaurangbranchen "våra priser är bra, de behöver inte sänkas" var det vanligaste svaret. Inga sänkta priser ger inte fler gäster och kräver således inte mer personal. En sänkning gynnar således enbart restaurangägarna och skapar inte fler jobb...
Att sedan jobb inom hotell/restaurang är låglönejobb på gränsen till slaveri med lätt ersättning är en annan sak...

Är inte en av huvudanledningarna att öka trygghet och miljö för arbetskraften inom restaurangsektorn? Eller rättare sagt tanken bakom det.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Är inte en av huvudanledningarna att öka trygghet och miljö för arbetskraften inom restaurangsektorn? Eller rättare sagt tanken bakom det.

Precis, det handlar inte så mycket om priserna till slutkund utan snarare tryggheten för personalen.
Detta tillsammans med tätare kontroller av anställda och att det inte svartjobbas tror jag kan vara en bra grej, men jag vet inte om de tänkt öka antalet kontroller också.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tycker vi tar bort alla skatter och moms. Enklare för alla. Framförallt lika.

Den borgerliga regeringen kommer nog att få "alla" i arbete. Trenden är tydlig. Svart arbetskraft blir vit med olika typer av avdrag för köparen. Sänkt moms kommer att öka tryggheten för enskilda anställda i restaurangbranchen. Ägarna kommer att motstå frestelsen att fortsätta betala ut svarta löner med sina utökade marginaler.

Det här är omvänd bidragspolitik. Man skickar ut morötter i samhället och försöker visa vägen. Inget fel i att vara lyhörd. Jag hoppas att vi får se något gott även om jag har mina tvivel.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nja. När jag lyssnade på en intervju häromdagen med någon från regeringen (kanske näringsministern?) så sa han att det var just för att unga personer och personer som har svårt att få jobb (underförstått invandrare) skulle ha lättare att få anställning. Så antingen måste andelen anställda öka (vilket är ytterst tveksamt) eller så är förhoppningen att det ska bli mindre svartanställningar i branschen. Den som lever får se...

Att göra det bättre för pensionärerna är nog det dummaste man kan göra i Sverige idag. Vi översvämmas av pensionärer som bara lever längre och längre. Att de dem mer pengar i handen är som att kapa av landet båda benen tyvärr :(
http://www.svd.se/naringsliv/pyramidspel-med-pensionerna_6438430.svd

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att göra det bättre för pensionärerna är nog det dummaste man kan göra i Sverige idag. Vi översvämmas av pensionärer som bara lever längre och längre. Att de dem mer pengar i handen är som att kapa av landet båda benen tyvärr :(
http://www.svd.se/naringsliv/pyramidspel-med-pensionerna_6438430.svd

Ja, och att det är dessa individer som har byggt upp samhället vi håller på att riva ner är ju inget att tänka på heller :rolleyes:
Men visst, det är ganska naivt att tro att vi med dagens pensionssystem kommer kunna ha det gott ställt när vi blir äldre då det inte kommer finnas pengar till alla.
Men vi kan ju börja med att sluta kasta ut pengarna till höger och vänster utanför landets gränser (bistånd kallas det i vissa fall så fint) och sluta sälja av bolag som kommer gå på export och därmed förlora sysselsättning för enstaka snabba pengar som ändå bara äts upp av skulder.
Men vi har ju gått några steg i rätt riktning genom att införa hårdare regler kring arbetslöshet och sjukersättning. För det är två stora hål som slukar pengar som skulle behöva gå till annat.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
För blott 6 miljarder kronor byggs just nu 2 superarenor i Stockholmsområdet.
Någon tjomme (säkert kommunist) påstår att typ resten av Sveriges befolkning skulle behöva flytta till Hufvudstaden för att kundunderlaget ska räcka till ekonomisk bärighet.

Lyckligtvis är det väl inte skattefinansierade byggen!
Eller vänta nu...
:huvet

Verkar som ni i resten av landet får ta ert ansvar och börja packa flyttlasset.

Mer läsning som inte är på (S)(V)T: Expert tror på arenakrig i Stockholm.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Någon tjomme (säkert kommunist) påstår att typ resten av Sveriges befolkning skulle behöva flytta till Hufvudstaden för att kundunderlaget ska räcka till ekonomisk bärighet.

Jag tror att det blir svårt att uppbringa så många alkoholiserade män
i åldern 21-56 med lätt övervikt, dålig hy och mössa av denna typ:
Spain_football_fans_hat_cap_Party_oxhorn.jpg

Dessutom motarbetas den ekonomiska bärkraften av polis och
klubbar som bannar arenabesökare bara för att de vid något tillfälle
varit lite för glada i hatten. Snacka om att skjuta sig själva i foten.
Bengaler, grov misshandel och levercirros är ju guld även för BNP! :tummenupp

Lagsport och religion, vilka jävla ideér! :huvet

/e

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag skulle vilja korrigera Engströms sista rad till: Lagsport och religion, vilka jävla idéer!
Det är sällan hysteri kring en stor tävling på en friidrottsarena, en badmintonmatch i toppskiktet, DM i simning, lerduve-SM, PGA-touren i golf etc. Problemen uppstår när ett lag bestående av proffisionella lekare som likt många politiker aldrig haft ett normalt jobb (även kallade spelare) jobbar tillsammans för att få ett föremål av något slag att hamna på olika ställen (fotboll, hockey, rugby, baseball).

Detta triggar någon slags nedärvd instinkt för krig hos stora delar av mänskligheten, och resulterar i slagsmål, olika stridsbröl och vrål, samt mängder av "min pappa är starkare än din pappa"-tillmälen.

Man kan inte annat än må lite dåligt över detta och hoppas att ens framtida barn inte rycks med i galenskaperna, utan uppskattar människans utveckling istället för att hylla schimpansen i oss.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Gränsen är hårfin mellan fakturerande polismyndighet och privatiserad dito. :gnissla

Ok, om vi skippar det så kan vi väl i alla fall komma överens
om att jag kan fakturera AIK för den tid jag sitter i bilen utanför
Råsunda och väntar på att apraka hattbärare skall återfå förmågan
att gå, lämna vägbanan och ragla vidare in på stadion?

Ok?

Borde väl ingå i klubbkalkylen precis som el, boll och knästrumpor? :va

ALLA omkostnader och INTÄKTER hanteras av AKTIEBOLAGET AIK.

Hur svårt kan det vara att fatta?

Och går då inte ekonomin ihop så gör man som alla andra bolag, man lägger ner!
(Förutom Saab då. :D)

/E

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Ok, om vi skippar det så kan vi väl i alla fall komma överens
om att jag kan fakturera AIK för den tid jag sitter i bilen utanför
Råsunda och väntar på att apraka hattbärare skall återfå förmågan
att gå, lämna vägbanan och ragla vidare in på stadion?
Ok?
/E

Sure.
Men vad händer när AIK möter en icke vinstdrivande fotbollsförening på bortaplan? En hel del fulla apor lär ju följa med på resan vilket kräver viss polisstyrka för att återställa ordningen. :gnissla
Ska AIK eller hemmalaget pröjsa? Hur långt sträcker sig den inhyrda polisens uppgifter? Bråk på läktaren? Utanför ingångarna till arenan? Stök på restaurangen över gatan? Slagsmål på torget i city?

Även om man sätter en rent geografisk avgränsning, vad händer med brottslighet som bevittnas utanför gränsen? Den inhyrda polisen kan knappast blunda för det, och inte vill den som hyr polisen betala för det heller då det inte har att göra med den inhyrda tjänsten som är direkt relaterad till fotbollsmatchen.

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Sure.
Men vad händer när AIK möter en icke vinstdrivande fotbollsförening på bortaplan? En hel del fulla apor lär ju följa med på resan vilket kräver viss polisstyrka för att återställa ordningen. :gnissla
Ska AIK eller hemmalaget pröjsa? Hur långt sträcker sig den inhyrda polisens uppgifter? Bråk på läktaren? Utanför ingångarna till arenan? Stök på restaurangen över gatan? Slagsmål på torget i city?

Även om man sätter en rent geografisk avgränsning, vad händer med brottslighet som bevittnas utanför gränsen? Den inhyrda polisen kan knappast blunda för det, och inte vill den som hyr polisen betala för det heller då det inte har att göra med den inhyrda tjänsten som är direkt relaterad till fotbollsmatchen.

Skulle man inte kunna tänka sig att polisen tar betalt per apa de burar in? Incitament för klubben att ta tag i problemet och inlåst apa ställer inte till problem. win-win

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin