Borgerlighetens misslyckanden

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jaha, vi visste redan tidigare att riksdagsmannen Håkan Juholt är en helidiot. Nu vet vi också att riksdagskvinnan Isabella Jernbeck är en helidiot. :rolleyes:

Alla politiker som tjänar över 50000/mån borde klassas in som idioter.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Högst olämpligt att ha en sån människa med så pass dålig verklighetsförankring i beslutandeställning, särskilt i socialutskottet.

Hade artikeln publicerats 1:a april, hade det varit ett solklart aprilskämt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Löjligt av en föredragshållare att baserat på en individ skriva blogg om ett föredrag han haft. Det säger mer om honom själv än gruppen han försöker håna.

Det finns Isabellor i alla grupper och i det här fallet ska man nog inte göra misstaget och tro att den med störst käft är den som representerar resten av gruppen.

Nu vet jag inte vem denna Isabella är men har sett många av dom i den akademiska världen. Det är oftast unga radikala tjejer som sällan gjort annat än läst om verkligheten. Och det dom läst kommer oftast från ungefär samma källa. Sen kan den källan vara PI eller nåt forum för djurens rätt i samhället osv... Det spelar ingen större roll när världsbilden är trång.

Bland de värre exemplen jag har var på juristernas hus i Stockholm när Svartenbrant var inbjuden som föredragshållare. Han hade precis suttit av sitt straff och borde rimligtvis ur ett rättsligt perspektiv varit nollad. Men några av juristerna verkade vilja flå honom levande och kasta tillbaka ner honom i en djup fängelsehåla.

Den mentaliteten från de som i framtiden ska stå för vår rättsäkerhet gjorde mig skrämd. Men jag hoppas och tror att det som vanligt var gruppen med minst förstånd som saknade förstånd att hålla tyst.
Min poäng var att personer med åsikter liknande hennes med stor sannorlikhet har flest representanter bland de borgerliga. Jag tror tyvärr heller inte de är särskilt ovanliga där.

För övrigt handlade det om ett studiebesök på RFHL av dessa moderata representanter, såvitt jag kunde utläsa.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
De nya apoteksbolagen slussar statliga subventioner till skatteparadis.

Alla här på SH vet att allting blir bättre när det drivs i privat regi.
Så även apoteken.
Således har vi nu 43 triljoner nya apotek här i Sverige, där "Kronans knarkhandel" tillhör ett av de mer fantasifulla namnen.
Ökad tillgänglighet! Bättre service! Lägre priser!
Eller vänta nu... Ta bort de två sista argumenten.
Men iallafall ökad tillgänglighet! Äntligen kan jag köpa medicin fram till klockan 2000 istället för 1900. Sååå värt det!

Sedan att apoteket X inte kan eller vill hänvisa till apoteket Y när de förstnämnda har slut på just din medicin kan vi bortse från.

Nu har det alltså även kommit fram att de privata apoteken får flera fantasiljoner kronor per år i statliga subventioner och att dessa pengar slussas ut ur landet för att omvandlas till vinst.
Skattepengar rakt ner i fickan på privata intressen; essensen av vinstmaximering. Tyvärr fanns det inte någon "borgerlighetens framgångar"-tråd som jag kunde skriva i.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
De nya apoteksbolagen slussar statliga subventioner till skatteparadis.

Alla här på SH vet att allting blir bättre när det drivs i privat regi.
Så även apoteken.
Således har vi nu 43 triljoner nya apotek här i Sverige, där "Kronans knarkhandel" tillhör ett av de mer fantasifulla namnen.
Ökad tillgänglighet! Bättre service! Lägre priser!
Eller vänta nu... Ta bort de två sista argumenten.
Men iallafall ökad tillgänglighet! Äntligen kan jag köpa medicin fram till klockan 2000 istället för 1900. Sååå värt det!

Sedan att apoteket X inte kan eller vill hänvisa till apoteket Y när de förstnämnda har slut på just din medicin kan vi bortse från.

Nu har det alltså även kommit fram att de privata apoteken får flera fantasiljoner kronor per år i statliga subventioner och att dessa pengar slussas ut ur landet för att omvandlas till vinst.
Skattepengar rakt ner i fickan på privata intressen; essensen av vinstmaximering. Tyvärr fanns det inte någon "borgerlighetens framgångar"-tråd som jag kunde skriva i.

Ja, borgerligheten har misslyckats med att sänka skatterna så mycket att det blir intressant att hålla kvar pengarna i landet och återinvestera dem här. Det tar tid att städa upp efter sossarnas totalhaveri. Sosse-light regeringen vi har nu skyndar verkligen långsamt...

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Det där att apotek inte hänvisar till andra apotek stämmer inte alls.

En gång var jag i Kista Galleria och skulle köpa medicin.
I Kista Galleria finns två apotek, Apotek Hjärtat och Apotek Hjärtat.
Konkurensen mellan dem gör att de måste hålla låga priser och ha god service.
Först gick jag in på Apotek Hjärtat men där fanns inte medicinen jag skulle ha
och då hänvisade de mig utan att knota till det andra apoteket, Apotek Hjärtat, 50m bort.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det där att apotek inte hänvisar till andra apotek stämmer inte alls.

En gång var jag i Kista Galleria och skulle köpa medicin.
I Kista Galleria finns två apotek, Apotek Hjärtat och Apotek Hjärtat.
Konkurensen mellan dem gör att de måste hålla låga priser och ha god service.
Först gick jag in på Apotek Hjärtat men där fanns inte medicinen jag skulle ha
och då hänvisade de mig utan att knota till det andra apoteket, Apotek Hjärtat, 50m bort.

Kista galleria har nu tre apotek Hjärtat plus ett Kronans Knarkhandel så nu är det dubbelt så bra...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Ja, borgerligheten har misslyckats med att sänka skatterna så mycket att det blir intressant att hålla kvar pengarna i landet och återinvestera dem här. Det tar tid att städa upp efter sossarnas totalhaveri. Sosse-light regeringen vi har nu skyndar verkligen långsamt...
Vad anser du själv vore en lämplig inkomstkälla för staten att finansiera välfärden när skatterna avskaffas? Det är nämligen det som krävs för att vi skall kunna konkurrera skattemässigt med skatteparadisen.

Ovanstående är inte ironiskt skrivet.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Vad anser du själv vore en lämplig inkomstkälla för staten att finansiera välfärden när skatterna avskaffas? Det är nämligen det som krävs för att vi skall kunna konkurrera skattemässigt med skatteparadisen.

Ovanstående är inte ironiskt skrivet.

1. Ingenstans har jag skrivit att skatterna skall avskaffas.
2. Välfärd går att skapa utan höga skatter. Japan är ett exempel, där man skapat den genom att jämna ut lönerna på annat sätt än genom höga skatter. (förhållandet mellan rika och fattiga är i det närmaste identiskt mellan Japan och Sverige)
3. Det är inte frågan om att konkurera med skatteparadis. Det är frågan om att göra Sverige till ett intressant alternativ där det är tillåtet att skapa förmögenheter i form av företag, inte en hög pengar på ett konto.
4. Visst vore det trevligt att gå från en låna och köp till en spara och köp ekonomi? Något som inte uppmuntras idag, vilket leder till att svenskarna blir ännu fattigare, det är dyrt att handla på kredit...
5. Vad skapar mest välfärd, höga skatter eller fler företag, bidrag eller arbete?

Att hävda att sänkta skatter leder till raserad välfärd är bara ett sätt för politiker att skrämma valboskapen till att rösta "rätt", det finns andra lösningar.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
1. Ingenstans har jag skrivit att skatterna skall avskaffas.
2. Välfärd går att skapa utan höga skatter. Japan är ett exempel, där man skapat den genom att jämna ut lönerna på annat sätt än genom höga skatter. (förhållandet mellan rika och fattiga är i det närmaste identiskt mellan Japan och Sverige)
3. Det är inte frågan om att konkurera med skatteparadis. Det är frågan om att göra Sverige till ett intressant alternativ där det är tillåtet att skapa förmögenheter i form av företag, inte en hög pengar på ett konto.
4. Visst vore det trevligt att gå från en låna och köp till en spara och köp ekonomi? Något som inte uppmuntras idag, vilket leder till att svenskarna blir ännu fattigare, det är dyrt att handla på kredit...
5. Vad skapar mest välfärd, höga skatter eller fler företag, bidrag eller arbete?

Att hävda att sänkta skatter leder till raserad välfärd är bara ett sätt för politiker att skrämma valboskapen till att rösta "rätt", det finns andra lösningar.
Jag tror du underskattar människors girighet.

Systemet som det är utformat är ett direkt resultat av avregleringen.*
Systemet tillåter att skattemedel omvandlas till privat vinst.*
Detta är något människor utnyttjar och det hade de gjort oavsett om våra skatter varit låga, när alternativet finns att inte behöva skatta alls.

* Borgerlig politik, och jag anser därför att det hela platsar i tråden.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Jag tror du underskattar människors girighet.

Systemet som det är utformat är ett direkt resultat av avregleringen.*
Systemet tillåter att skattemedel omvandlas till privat vinst.*
Detta är något människor utnyttjar och det hade de gjort oavsett om våra skatter varit låga, när alternativet finns att inte behöva skatta alls.

* Borgerlig politik, och jag anser därför att det hela platsar i tråden.

Giriga människor kommer alltid att finnas, men de flesta kan acceptera skatter om de är rimliga.

Avregleringen har inte varit helt lyckad på alla punkter, men är det ett bevis för att det är fel att avreglera eller att de som genomfört upphandlingarna misslyckats i några fall?
Inte oväntat att det ibland blir fel då detta är nytt och då sker alltid misstag som får rättas till. Du kan jämföra med outsourcing i den privata industrin, allt har inte varit lyckat där, men rättas till efter hand.

Att omvandla skatter till privat vinst är inte ett resultat av någon borgerlig politik, det har skett sedan den första kungen köpte något , kanske en penna, av en privat tillverkare.... Så vill du undvika det måste samtliga företag förstatligas, det har ju i ett par stora experiment visat sig fungera mindre bra.

Och för att redan på förhand svara på ditt nästa inlägg:
Nej det är ingen skillnad på att köpa en penna eller sjukvård, inköparen skall maximera kvalitet för det pris han är beredd att betala. Sedan är det upp till leverantören att leverera det beställda enligt de specifikationer som är satta och eventuellt göra vinst på det hela.

Edit:
Här kan du läsa mer om skatter och jämföra med med andra länder.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...