Sänkta priser är inte något att räkna med, det forna monopolet är i det stora hela det enkla svaret till de låga priserna som varit och trots allt håller i sig än idag. I ett monopol med statlig majoritet som ägare (52%) är ett vinstintresse inte lika stort = det ska gå runt, kunna utvecklas och inte bekostas av skattemedel. 2010 var målet före skatt 65.7 miljoner kr och resultatet blev 148.4 miljoner kr. Detta förklaras till största del med att konkurrensen uteblev, har för mig att det spekulerades i 2-3% produktionsbortfall per månad efter att monopolet upphört men i praktiken var det 2-3% efter 6-10 månader eller något liknande.
Servicebiten behöver dock inte bli sämre, utökade öppettider och utökade tjänster är något som spås få en positiv utveckling då ett företag i monopol har i regel strama tyglar gällande utökade tjänster = ta fördel av ett monopol. Ur ett fattande beslut om detta läggs det ner mycket jobb för att det ska fungera bra, ett exempel är att titta på andra länder som genomgått samma process. För Finland gick det bra men prisökningen ifrågasätts än idag, i Danmark gick det inte så bra = där fick de göra om processen om jag har förstått det hela rätt. Sen om det kommer bli aktuellt med någon maxtaxa här hemma får fram framtiden visa.
I grund och botten är det samma arbete och kontroller som ska utföras oavsett vilket namn det står på skylten, transportstyrelsen står för regelverket och Swedac kontrollerar besiktningsföretagen precis som innan. Skolan som står för certifieringen (Training Partner) av personalen ägdes tidigare av Bilprovningen men kör idag i eget regi ackrediterat av Swedac, precis som innan.
Det positiva är i min mening att fordonsägaren kan vända sig till det företag denne tycker sig få bäst service där även pris och öppettider troligtvis kommer att spela in utöver geografisk tillgänglighet och lediga tider för den delen. Personligen tror jag dock inte det kommer särskilt många små/egenföretagare i branschen, möjligen franchising i sådant fall. Bilprovningens utförsäljning av stationer handlar om två kluster med ca 55-70 stationer i varje, sista ordet är möjligen inte sagt i fördelningen, vilket talar sitt tydliga språk att det inte är några små aktörer som köper ett sådant kluster.