Bra bostadsområden i Göteborg..?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ska du bo i centrum bör du nog kika på parkeringkostnaden också, och om du kan hitta något under tak för leksakerna.

Tror inte du vill ha grejerna stående ute i centrum, det behöver inte bara vara i dräggområdena som det stjäls och sabbas leksaker. Det räcker med någon som är lite på lyset på småtimmarna och tycker "fan vad kul det skulle vara att välta den hojen".
Just parkeringen kommer att vara ett litet problem i början. Har ju 3 hojar och 1 bil !! (jag vet, jag vet.. men jag fick ok på att köpa alla för sambon).

1 hoj kommer att säljas, 1 är i så nedplockat skick att den kan ställas i garderoben (jag skojar inte nu) och 1 hoj är ihopplockad & körbar.
Bilen kan komma att säljas ifall kommunikationerna är bra dit jag eventuellt flyttar. Då återstår problemet med den ena hojen. Den är ju ganska stöldbegärlig med tryckluftssnurran framtill, men det får man lösa på något sätt.

Alternativt så hyr jag mek/garage-plats för hojarna en bit utanför staden. Det är i princip så jag har det nu, jag tar bilen för att komma till hojen (miljövänligt tänkande här... :tungan)

Berätta hur mycket du kan lägga så ska jag ge några alternativ :)
Summan får gärna börja på siffran 1, sen är det ganska fritt däromkring. Kan hända att det går att gå högre men det får man se efter när man är där.

Last edited:

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Mölndal
ganska exakt 1 mil till Avenyn

FFS 1mil ???

Naeee.....sardinburken(4:an) är i avenyn på 13 minuter...och då inklusive alla stopp och kärringar mm......

Tar juh 5 minuter med hoj om du tar mölndalsvägen :/ Ännu snabbare om man slickar E6:an :tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den här kartan från dagens DN sammanfattar väl ganska bra vilka områden/delar av Göteborg jag bör undvika ifall jag flyttar dit ?

Bifogat

• Gbg_1.jpg
    Gbg_1.jpg
    110.2 KB · Visningar: 211

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag flyttade till Göteborg lite poå impuls för ca ett halvår sen. Jag köpte en lägenhet på Stampen och jag kan säga att jag inte ångrar mig en sekund. Tyst och lugnt, bra kommunikationer. 10 min promenix till avenyn eller centralstationen.

Nu har jag ju inte bott här så länge men Linne är det väl inget flum i? Haga däremot, där sitter det ju hippies i varje gathörn o försöker kränga batiktröjor och näverskor, vad jag har sett i alla fall.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag flyttade till Göteborg lite poå impuls för ca ett halvår sen. Jag köpte en lägenhet på Stampen och jag kan säga att jag inte ångrar mig en sekund. Tyst och lugnt, bra kommunikationer. 10 min promenix till avenyn eller centralstationen.

Nu har jag ju inte bott här så länge men Linne är det väl inget flum i? Haga däremot, där sitter det ju hippies i varje gathörn o försöker kränga batiktröjor och näverskor, vad jag har sett i alla fall.

Stämmer rätt bra,det finns inga flumos som har råd med priserna i Linné.

Sen är ju termen Haga-indian är ju inte helt taget ur luften.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

Men där kan du ju inte bo nu när chattan har flyttat... :tuttar

Seriöst Stampen kommer bli ruggit fint när allt är färdigtbyggt runt Odinsplatsen.

Till trådskaparen. Eriksberg, Sannegårdshamnen är ruggit fint. Bor själv i Sannegårdshamnen. Dock är det ej promenadavstånd till Avenyn och om det var 1 mille som avsågs i lägenhetspris så kommer du inte långt. Centrala stan blir ett problem att köpa i för 1 mille. Dock kanske du kan få en tvåa för runt 2 millar i centrala stan, en etta för kanske 1,5 millar.

//Andreas

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Den här kartan från dagens DN sammanfattar väl ganska bra vilka områden/delar av Göteborg jag bör undvika ifall jag flyttar dit ?

Hisingen vill du nog inte bo på, kompis. Glöm Frölunda om du inte känner till de lite bättre områdena, akta dig jävligt noga för Kortedala, Bergsjön, Åby, Bifrost, Länsmansgården, Biskopsgården, Backa, Högsbohöjd, Angered, Hjällbo, Gårdsten, Gamlestan mm mm.

Majorna ska du kanske undvika om du ogillar rödvinsvänstern. Det har förvisso blivit något bättre tack vare att priserna har gått upp men fortfarande jävligt många krukdrejkärringar odyl.

Om inte vi köper hus kommer jag aldrig lämna Linnéstan. God stämning med väldigt mycket vettigt folk med bra yrken osv. 30-40-års åldern dominerar skulle jag vilja påstå. Restauranger och caféer överallt, nära till Slottsskogen om du gillar sånt och väldigt lite White trash. Går du ner till Andra Långgatan så är det tyvärr en del yngre vänstertyper odyl där, men de bor troligtvis i Masthugget/Majorna.

Annars finns ju som nämts tidigare Kungshöjd, Johanneberg, Landala, Vasastan mfl, men inget slår Linné om du frågar mig.

Snackar vi hus finns helt andra ställen att rekommendera.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
om det var 1 mille som avsågs i lägenhetspris så kommer du inte långt. Centrala stan blir ett problem att köpa i för 1 mille. Dock kanske du kan få en tvåa för runt 2 millar i centrala stan, en etta för kanske 1,5 millar.
Som jag sa så får det gärna börja på en 1:a men jag kan gå högre för ett bra objekt.
Det behöver inte vara krypavstånd till avenyn. De finaste områdena har jag redan sållat bort ekonomiskt.
Med centralt menas typ max 10-12 min färd in till citykärnan.
Gärna ett hyffsat lugnt område med bra kommunikationer

Snackar vi hus finns helt andra ställen att rekommendera.
Hade faktiskt inte reflekterat över hus i Gbg. Hus i centrala delar av staden är så avlägset här i 08-trakterna. Det finns liksom inte villor/radhus i centrala Sthlm.

Tjejen vill gärna ha hus men själv är jag inte direkt pigg på det då jag kommer att få sköta om huset i sådanna fall.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Börja med hyr i 2:a hand. Spendera 1-2 milj på en BR som ni sedan upptäcker ligger fel och säljer å köper någon ny låter som trolig dyr erfarenhet :)

Bilda dig en egen uppfattning under en tid och köp sedan när ni vet vad just ni uppskattar och för områden passar er.

Lyssna inte på de som klankar ner på Hisingen. Hisingen är stort och finns många trevliga områden här om än även ett par hålor man bör undvika.

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Bor vi verkligen i samma stad?

Du kan inte dra hela Hisingen över en kant... nog för att man inte ser så mycket "backslick" och rosa piké här på Hisingen men det är väl bara bra i mina ögon.

Fina områden tex är ju Eriksberg, Lindholmen, Sannegårdshamnen, dock går ju lägenheterna där till "Linné-priser".

Centrala Hisingen är dessutom fullt av småhus som faktiskt är överkomliga i pris. Det kommer också att byggas en hel del nytt runt Backaplan så där blir
det nog kanonfint så småningom.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Det rapporteras fler våldsbrott i Linne/centrum än någon annan stadsdel.

Det beror iofs på att alla åker in till stan för att supa (och uppenbarligen slåss)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy