Bra däck???

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
några råd inför däckbytet. jag kör inte på bana, och e nybörjare så det blir inte så agressivt på gatan heller. ja skulle behöva ett par däck som håller länge men som också e bra kvalitet på. vill inte åka av första kurvan.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
du behöver inte oroa dig. det säljs inga dåliga däck. Felet många gör är att de köper fel sorts däck. Alla däck har ett specifikt användningsområde.

Många lägger pengar på dyra racedäck då dessa anses ge bäst grepp. Jo, på bana funkar de finfint. På gatan kommer du aldrig upp i rätt temperatur och det slutar med att du hamnar i ett träd eller ute på en åker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Håller med Girl, bra däck att köra på gatan.Bra våt grepp.
Tyvärr är dom luriga att åka snabbt på bana med.
2CT modellen ska det vara.

MVH Håkan
Och eftersom TS inte åker bana så är det sak samma, och ska man åka bana med dom så ska man ha vanliga, inte 2CT. Men det finns det också massor med trådar om... :rolleyes:
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Pilot Power 2ct fram och Pilot Road 2ct bak! Funkar bra för mig i alla fall!

Pilot Road 2ct har bra grepp och längre livslängd än Pilot Power.

:tummenupp

Fram funkar pilot road 2ct helt ok. Men med ovanstående kombination håller fram o bakdäck ungefär lika länge.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du kan väl i princip klämma på nästan vad som helst så länge som det är frågan om däck avsedda för din typ av hoj och din typ av körning.
Pilot Road 2CT köra jag på min och jag är helnöjd med greppet. Våtgreppet är det jag är särskillt förtjust i.
Vill du ha ännu lite mer grepp så kör du på Michelin Pilot Power 2CT. Dom greppar ännu lite mer än Road men dom håller å andra sidan inte lika länge.

Jag klämmer ca 1000 mil ur ett bakdäck och närmare det dubbla ur framdäcket innan det är helt slut. Men då kör jag inte som dom värsta här på siten och sannolikt ganska långt ifrån dom lugnaste också.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Köp Gatdäck! Dom får grepp utan varmkörning. Sport och racedäck KRÄVER aktiv körning för bästa grepp.
Till och med Touringdäck räcker till knäskrap.
Michelin Road 2CT är kanondäck som greppar och håller länge. Billiga mil.

Jag har hört många som har problem med våtgrepp på Avondäck. Annars är nog dom flesta däck överlag bra.

Mats
 

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Metzeler Roadtec z6!! Lätt de bästa däck jag kört med. Grepp i massor (även på bana märkte jag!). Kört 600 mil i sommar blandat gata/bana och håller lätt lika många mil till.
Kan varmt rekommenderas!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Utan att rekommendera nåt speciellt däck så lyfter jag vad vissa redan sagt.

Så länge du går på märken som ens existerar så säljs inga "dåliga" däck, däremot är det viktigt att man köper däck för rätt ändamål. Kör du för lugnt gatåka samma däck som "vi" rekommenderar för bana så kommer du inte få upp det i rätt temp, och då är det ruggigt halt jämfört med alla "gatdäck".

Pilot power/road 2ct är bra tips.. Jag har bra erfarenhet av Metzeler Z6 gällande hållbarhet, och det dög för mig på bana också även om jag inte stressade däcken så mkt när jag körde på dem.

Ett gatdäck kommer lättare upp i rätt temp och ger då fullgott fäste även för knäskrapstempo.. Åker du däremot bana (även om man inte är Rossi) så höjs snabbt tempen och däcket "brinner upp" och blir halt för att det är överhettat. Då väljer man ett mer race-igt däck, och de flesta som kör på dem är väl medvetna om att man får ta lite längre tid på sig att få värme i dem innan man "kliver på".

Köp nåt du själv har förtroende för, för de flesta handlar det inte om däcket i sig, utan att man TROR att det ska släppa. Då börjar man göra konstiga saker och DET leder till att man går av. Men som sagt, alla däck är bra.

Själv gillar jag Pirelli Diablo, men ska lägga på Dunlop Qualifier RR till nästa säsong pga pris och rekommendation :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Älskar personligen Qualifier RR sjukt mycket pga dess torregenskaper och sitt sätt att berätta vad som händer innan det ens är i närheten att släppa - men trotts det så skulle jag, om jag var du ;) invänta det nya Sportsmart i från Dunlop som nu sopar banan med Qualifier RR på torrt och även konkurenterna i vått vilket vart Qualifier RR största svaghet kontra tex Pilot power däcken i från Michelin!! :krama

Du som är redigt inläst på det här..

Jag kör nästan bara i torrt, och tar det väldigt lugnt i väta om man nu råkar ut för det, så det är ett pris jag kan betala.

Hur är livslängden på däcken? Jag mäter lite mil/ krona och SuperDuken har en tenden att slå sönder däcken rätt snabbt.

Jag är INTE så snabb att jag behöver werstawersta, men det börjar bli dags att ha BRA däck iaf, så att man som du säger får veta vad som händer innan man knäcker nyckelben och sånt.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Sluta att panika i dagsläget och in invänta ett nytt däck som kommer i mars nästa år: SPORTSMART : som i tester redan sopat banan med gamla Qualifier RR som var grymt i torrt samt Pilot power 2ct däcket på blött underlag!! :tummenupp

Dessutom kommer Sportsmart med Dunlop's N-TEC teknologi som används i deras racingslicks vilket gör att man kan sänka däckstrycket vid bankörning för maximalt grepp!! :tummenupp

Har du några länkar till det där däcket och testerna?
Låter skitintressant men jag hittar nada.
Jag är väl kass på att googla.
 

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
metzler M3 gillar jag bäst. har provat michelin pilot men gillade inte dom alls. små släpper o man vågar inte lita på dom. M3 har jag inte haft några släpp med alls ...varken i blött eller torrt undelag. har kört bana med dom oxå o dom funkar fint på banan med.
 

Dr.Bike

Guest
Otroligt kloka ord...

Kunde inte sagt det bättre själv! :tummenupp

Men jag vill oxå tillägga en liten formel för "bra däck" :)
Där ordet bra, oxå innefattar att man matchar pris mot prestanda.
För bra däck kan ju annars bli "bäst däck" och att bara rekommendera det bästa utan hänsyn till pris, kan ju vilken idiot som helst göra.
D.v.s bara safe:a och rekommendera ett testvinnande däck, fast det kostar massor.

Nåväl: formeln som de flesta borde ta sig en funderare på (men som väl egentligen inte är så lätt att göra på ett vetenskapligt sätt) är:

Det däck, som kan leverera precis så mycket grepp (prestanda) eller lite över mina behov, till lägsta pris.


Visst låter det enkelt! :)

Men faktum är att denna formel både hade sparat massa pengar åt folk, likväl som den hade satt ytterligare lite prispress på branchen.

Svårigheten är ju dock att VETA dels sin egna kapacitet, dels kunna erkänna att man inte är störst bäst och snabbast (här går ju 98% av alla vi killar bort pga prestige...;)) och dels att veta olika däcks kapaciteter...

Vad gäller däck kan man bara hänvisa till däckstester.
Nån säger ju då att: olika tidningar kommer fram till helt olika resultat för samma däck.
Detta är inte sant. Jag har försökt få belägg för denna moderna urbana mc-myt genom att plöja alla tester jag kommer över.
Och såklart är inte ALLA testresultat HELT identiska (vilket vore rätt konstigt då testförhållandena altid skiljer sig) men någorlunda konsistens finns det allt i testerna.
Vill jag påstå.

Men! :mattias
Allt det där kan man "i princip" skita i, då jag vågar påstå, att ALLA (hyfsat kända och kända) däck ALLTID har en högre "inkompetensnivå" än den absoluta majoriteten av hojåkare.

Så vad man än väljer, kommer det bli bra.

Men 2! :mattias
Som du (och andra säger) så är det ju så, att man ska:
- dels välja rätt. (gatdäck till gata och lättare bana, bandäck till bana osv)
- dels vara medveten om att ALLA däck är kompromisser. Så köp inte ett däck med en önskad egenskap, och förvänta dig sen att det ska klara någon diametralt motsatt egenskap galant! (ett fel många gör).


Så vilket däck väljer jag?
JA jag får ofta den frågan, då jag själv både säljer och monterar däck.
Och i det perspektivet skulle man ju kunna tro att jag alltid vill sälja det dyraste.
Så är nu inte fallet, utan som lite idealist kombinerat med teknikfreak så vill jag ju alltid optimera allt till det bästa.

Och det är oftast för kunden något annat än det de "hört via en kompis kompis som kör roadracing" ;)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Citat:
Inskickat av Hund
Otroligt kloka ord...

Kunde inte sagt det bättre själv!

Kunde inte sagt det bättre själv! :tummenupp

Men jag vill oxå tillägga en liten formel för "bra däck" :)
Där ordet bra, oxå innefattar att man matchar pris mot prestanda.


Nåväl: formeln som de flesta borde ta sig en funderare på (men som väl egentligen inte är så lätt att göra på ett vetenskapligt sätt) är:

Det däck, som kan leverera precis så mycket grepp (prestanda) eller lite över mina behov, till lägsta pris.

Du brukar alltid kunna leverera väl underbyggda argument för allt möjligt.

Jag letar efter precis det du pratar om. Flest mil / krona med ett däck som håller för mitt behov. Problemet är att jag inte är villig att testa mig fram till vart gränsen går, och frågar således snabbare kompisar vilka däck som krävs för mitt tempo.

Jag körde (första gången där) Åsen på 1.22 - 1.24 ungefär.. Och siktar på att öka till strax under 1.20 -1.19 eller motsvarande på andra banor under året. Däcket ska alltså hålla för 1.16 tider för att jag ska vara lugn, och på en superduke som är ganska elak mot däcken pga vridig V-twin.

Jag kom i slutet på säsongen dit att jag fick känning av släpp på de Diablo (vanliga, inte Corsa eller nåt) jag kört på hittils. Så bra feedback och trygghet & lugn i "släppen" efterfrågas. Framförallt tampas jag med understyrning fram vilket jag säkert kan korrigera med teknik, men samma feedback krävs alltså där också för det känns som att det är fram det släpper om jag går av.

På gata vill jag mest ha mil, även om det kan gå undan där också så kommer man aldrig till DEN gränsen.

Har blivit rekommenderad Qualifier RR bl.a. Men har också själv varit inne på D208RR även om det är äldre, sämre och utgående (men billigt).


Vad skulle du rekommendera ? Inköpspris är skitsamma, mil / krona spelar större roll dock. Jag som de flesta andra slåss med kostnaderna för denna underbart svindyra hobby :)!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top