Bra däck???

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vet mer kommande vecka men kan bara säga att Roadsmart likt Pilot road 2 är ämnat som supertouring däck med mkt bra sportiga egenskaper medans det kommande Sportsmart däcket är ett sk supersportdäck som skall slåss i toppen av den changern men att det fortfarande skall ha mycket bra våtegenskaper samt att man skall få ordentligt med mil med dem - sen att Sportsmart har fått Dunlop motorsport's N-tec teknologi gör det inte hela sämre då det förbättrar däckens egenskaper vid bankörning markant!!

låter kanon! då är det bara och vänta in det. vem vet kanske blir dunlop ändå :)

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
TAAAACK!!!

Ska ta nån dag under vintern och re-setta dämparna. körde du 4 varv+ på original, eller sport (enl. manual)?

Jag har inte rört dem än, men börjar inse att tempot blivit för högt för att inte sätta grejerna rätt!

Det var Öhlins mekanikerna på en av actionpics körningar som hjälpte mig att ställa in grejerna. Jag körde med sportläget enligt manualen sen justerade vi hänget bak genom att dra fyra extra varv på bakdämparfjädern. Jag satt bara på hojen medans han meckade så jag kommer inte ihåg riktigt vad jag hade för häng. Innan så upplevde jag att den understyrde, det var svårt att hålla spåret när man gav gas. Efteråt så blev det en helt annan hoj, grymt kvickstyrd och inga problem med att hålla spåret

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Michelin Pilot Power blir sladdriga vid hård körning på bana...

har själv ett par och önskar att jag någonsin skulle kunna få fart på grejorna så att jag iaf fick uppleva liiiite av dessa sladdriga släpp... :D

Jag föreslår lätt pilot power, bra på gata och funkar för rookies på bana. billiga är de också...

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vet mer kommande vecka men kan bara säga att Roadsmart likt Pilot road 2 är ämnat som supertouring däck med mkt bra sportiga egenskaper medans det kommande Sportsmart däcket är ett sk supersportdäck som skall slåss i toppen av den changern men att det fortfarande skall ha mycket bra våtegenskaper samt att man skall få ordentligt med mil med dem - sen att Sportsmart har fått Dunlop motorsport's N-tec teknologi gör det inte hela sämre då det förbättrar däckens egenskaper vid bankörning markant!!

Nu är det kommande vecka, med råge! BERÄTTA!

Min undran är egentluigen såhär:

Ska till att beställa Dunlop Q RR, men funderar på om det finns nåt bra framdäck med bra/liknande/passande profil som håller i fäste, men har bättre våt/kallegenskaper. Risken att framdäcket brinner upp för en klåpare som mig är ju rätt obefintlig, så det är mest grepp vs egenskaper vs pris som avgör!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
furstenhoff ska man vänta på Sportsmart eller går det lika bra att köra på Roadsmart om man inte har planerat särskilt många bankörningar denna säsongen ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ok, det får bli RoadSmart igen då. Förresten så blev jag erbjuden ett set Pirelli Diablo (Strada?) för 2000 riksdaler, och ett set Roadsmart kostar mig runt 3000. Dessa Pirelli kändes lite mer klibbiga vid beröring, men vad tycker du, ska man glömma dem och köra på RoadSmart även om det blir lite dyrare ? bara en fundering ..

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2005,Triumph speed triple
Olika beteckningar på samma däck??

Tjena

Har en fråga angående dom beteckningar som finns på däcken,jag funderar på att lägga på pilot road 2 däck till våren och tänkte då betälla från nätet. Men det däcket finns med olika beteckningar tex A,B,eller C samt olika pris. Har förstått att vissa däck görs till en viss mc modell, vilken är det man ska köpa?? Finns det nån standard modell som passar alla hojjar?

Tacksam för svar.

Roadsmart skulle jag utan att överdriva säga att dom räcker till minst 90% av alla gatåkare som INTE!! siktar på snabbaste varvet på olika bandagar - och detta säger jag med vetskapen att alla testförare i från olika tidningar lovordar detta däck även vid bankörningar!!

Men vill man ha ett mer avancerat däck 2010 än just Roadsmart så skulle jag invänta tester på Michelins nya PURE någonting, Metzelers nya ME5 (heter det verkligen så??) samt Dunlops nya Sportsmart som jag vet klarat alla satta mål med 5+ i betyg inkl det som vart Dunlops mycket stora akilleshäl regnkörning (Roadsmart älskar regn ;)) där det slagit Michelin 2ct på fingrarna!! Men nackdelen att vänta är att väntan som brukligt kan bli lång då dom första testresultaten brukar ramla in när säsongen tagit fart på riktigt!!

Vad jag själv kommer att köra på gatan denna säsong - Roadsmart alla dagar i veckan pga dess egenskaper samt livslängd!! :tummenupp

Tjena

Jag är inne på pilot road 2 till våren eftersom jag vill ha ett däck med bra livslängd ,har du några erfarenheter av det? Jag kör mest aktiv gatkörning samt kanske 2 bandagar per år medel/lugn grupp. Funkar road2 till det vill inte känna mig osäker på greppet på bandagarna? Eller skulle du rekomendera roadsmart?

Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Tjena

Har en fråga angående dom beteckningar som finns på däcken,jag funderar på att lägga på pilot road 2 däck till våren och tänkte då betälla från nätet. Men det däcket finns med olika beteckningar tex A,B,eller C samt olika pris. Har förstått att vissa däck görs till en viss mc modell, vilken är det man ska köpa?? Finns det nån standard modell som passar alla hojjar?

Tacksam för svar.

Däcken med dessa beteckningar är avsedda för den tyska marknaden och om jag minns rätt så har det bla med årsmodeller på hojarna att göra.
Du gör smartast i att köpa ett däck utan denna beteckning.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den här tråden har ju utvecklats till en Dunlop roadshow....:gnissla

Furstens säljgloria börjar hamna lite på sned dock...tre kardinalfel:
1) För mkt snack/text. En bra säljare lyssnar mer än han snackar. Alltid.
2) Ironiserar. Funkar bara på kunder man har relationer med eller som är insatta i ämnet. För alla andra blir det bara förvirrat.
3) Kan inte låta bli att kritisera konkurrenter som tex Däckonline. Sälj på din egen förmåga, inte andras oförmåga

End of lesson :D:D

Ingen som testat Michelin Power One? Sitter på min hoj fn och efter ett antal banstyrningar förra året (bla på Gotland Ring, en ökänd däckätarbana under varma sommardagar) i hyggligt tempo så har jag bara lovord. Grymt fint grepp och väldigt följsamma.:tummenupp

Dock blir det tempoökning denna säsong o då kanske det blir GP Racer eller QRR vem vet? Och då kanske jag tittar förbi Haninge och lyssnar på svadan....trots att du för några år sedan sålde på mig vanliga Qualifier som var ett riktigt skitdäck.:fakta:mattias

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har införskaffat michelin power pure och legat och klämt på dem i soffan nu i 2 veckor verkar vara riktigt bra grepp ;)

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Enligt uppgift från Tom på hojdack.se var säljstart på Sportsmart i måndags.. Daniel skulle ner och provköra dem snart, mer info på hemsidan inom kort tydligen.

Så.. Ska vi köra 180/55, 190/55 eller 190/50? Låt höra nu.

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Redan beställt Sportsmart (blev 190/55 bak).. :tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Detta är min erfarenhet av däck jag prövat

Alla har generellt sätt mer än tillräckligt grepp för mig på torr vägbana men det skiljer märkbart vid våt vägbana.

Miltalen är till "almost cord view- cord view"

Jag pendlar 9,5 mil i princip varje vardag när det inte är frost. En hel del fritids åka och en och annan tjänsteresa. 1-2 bandagar försöker jag hinna med. Ingen fartfantom men gillar att gasa.

Pilot power toppen men blir snabbt platta mitt på. Bakdäck 500 mil Fram 1000 mil

Pilot Power 2CT toppen och blir inte platta lika fort. Bakdäck 600 mil Fram 1200 mil.

Pilot Road 2 blir bara platta mot slutet sämre våtgrepp när man åker rakt fram. Mycket mer mil Bakhjul 1500 mil fram ca 3200 mil.

RoadSmart blir bara platta mot slutet och mycket bra våtgrepp. Bakhjul 1000 mil Fram har jag inte provat ännu. Blir ett så fort det går att köra igen, gissningsvis om ca 2 veckor.

Hoppas du har ett hemma då Patrik :D

Last edited:

André 1

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Hoj
1997,Suzuki TL1000S
Är det någon som vet eller har testat däcken ifrån Shinko? Funderar på att köpa ett set fram/bak som heter Podium HP Radial 006 och skulle kosta 1890:-? Eller vilket däck skulle jag välja till en SV650?:va

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
ingen
har tyvärr inte hört någon som testat shinko.. ska själv köpa nya däck nu i helgen.. hade själv tänkt testa roadsmart men eftersom min handlare säljer michelin så får det bli pilot road2:eek:r. Lika bra att gå på beprövade däck tycker jag. Med det menar jag inte att shinko kanske är dåliga, bara att om man köper lite dyrare "märkesdäck" så vet man (i de flesta fall iaf) att det är bra grejer man får.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
har tyvärr inte hört någon som testat shinko.. ska själv köpa nya däck nu i helgen.. hade själv tänkt testa roadsmart men eftersom min handlare säljer michelin så får det bli pilot road2:eek:r. Lika bra att gå på beprövade däck tycker jag. Med det menar jag inte att shinko kanske är dåliga, bara att om man köper lite dyrare "märkesdäck" så vet man (i de flesta fall iaf) att det är bra grejer man får.

Hade jag varit som dig så hade jag bytt handlare, roadsmart är *riktigt* bra däck. Inte en tendens på släpp trots brutal behandling

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2005,Triumph speed triple
Sportsmart fram och Roadsmart bak???

Tjena

Vad tror ni om att köra med Dunlop Sportsmart fram och Roadsmart bak för att få lite bättre grepp på fram hjulet vid bankörning samt att man kanske får ett jämnare slitage på däcken, Eller är det dumt att ha olika däck bak och fram?

En tanke bara...

André 1

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Hoj
1997,Suzuki TL1000S

Efter en hel del fundering:confused:Så beställde jag ett par Roadsmart idag. Stod och valde mellan dessa eller Pilot Road2 vilket man än väljer så tror jag att det är bra däck båda två? Kan bli intressant att testa dom och allt är bättre än mina gamla slitna Avon som sitter på idag.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati