Bradley Smith värd sin MotoGP-styrning?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför skulle den annars kallas 107% regeln om det inte var just "inom 107%"? :va?
Ditt matematiska uppställning är ju just hur man räknar ut 107% av ngt så vad vill du säga?

Vidare gäller det inte enbart kvalificeringstiden sedan de gått över till ett kval istället för två. Du måste klara av att köra inom 107% av snabbaste varvtiden på ngt av passen numer, även om du inte lyckas på just kvalet.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
vad innebär 107% regeln? :va
För att få starta racet måste du bevisa att du är tillräckligt snabb och då använder man sig av 107% som en gräns. Föraren måste såsledes på ngt av de pass som är fram till race (FP1-FP3, QP eller WUP) köra inom 107% av den snabbaste varvtiden på det passet.
Exempel.
Bästa varvtiden på ett pass är exakt 60 sekunder. För att få starta racet måste man då köra på 60 x 1,07 = 64,2 sekunder för att få starta racet, även om du inte klarar det på just kvalet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
”inom 107%”? :confused: Regeln: Kvalificeringskriterium = poletiden x 1,07
Du är ju grym på reglementen men jag tror att frågeställaren, och 99.99% (det är nästan alla) av de som läste svaret, förstod precis vad jag menade även om din förklaring var lämplig för de som inte börjat räkna procent i skolan ännu :tummenupp
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det här var ju riktigt intressant och roligt att läsa såhär två år senare. Smith verkar vara sin landsmans motsats på många vis: saklig, vältalig, artig och jämna fina resultat. Jag tycker han förvaltar förtroendet han fick utmärkt.

:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Snart dags att dra fram denna gamla tråd...?

Bradley Smith just nu efter femton av årets arton race:

Sjätte plats i VM, före precis hälften av alla fabrikshojar.
Bästa satellitförare, 54 poäng före nästa satellitförare.
13-2 mot teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.
64 poäng före teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.

Vad säger expertisen...?
Fortfarande ovärdig sin MotoGP-styrning...?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Snart dags att dra fram denna gamla tråd...?

Bradley Smith just nu efter femton av årets arton race:

Sjätte plats i VM, före precis hälften av alla fabrikshojar.
Bästa satellitförare, 54 poäng före nästa satellitförare.
13-2 mot teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.
64 poäng före teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.

Vad säger expertisen...?
Fortfarande ovärdig sin MotoGP-styrning...?

Den intressanta frågan idag är vad Yamaha /annan fabrik tycker/tror sig se ang Smith. Då kanske inte om han e värd sin Mgp styrning utan en fabriksteam:s dito!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tycker det känns som att espargaro vurpar i vartenda rejs så mer värd att behålla sin styrning än honom just nu i alla fall.!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag erkänner gärna att jag hade fel om Smith. Han är helt klart mer värd sin position än sin teamkamrat. Dock kan jag ju inte hjälpa att tänka på att Dovi och kalle hade tech3an på pallen i vart och varannat race för några år sedan. Men vad vet jag, den kanske var bättre då gentemot övriga maskiner än den är idag?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Snart dags att dra fram denna gamla tråd...?

Bradley Smith just nu efter femton av årets arton race:

Sjätte plats i VM, före precis hälften av alla fabrikshojar.
Bästa satellitförare, 54 poäng före nästa satellitförare.
13-2 mot teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.
64 poäng före teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.

Vad säger expertisen...?
Fortfarande ovärdig sin MotoGP-styrning...?

Jag lovade ju att göra en pudel om det behövdes.
Och det behövs.
Förlåt Smith du förtjänar utan tvekan din styrning! :Bugar

För mig, möjligtvis efter Rossi, årets största positiva överraskning.
Kvalar alltid bra, nästan alltid bäst i teamet och verkar personligen vara en gladare och spontanare kille.

Utan tvekan :tummenupp för Smith i år!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag erkänner gärna att jag hade fel om Smith. Han är helt klart mer värd sin position än sin teamkamrat. Dock kan jag ju inte hjälpa att tänka på att Dovi och kalle hade tech3an på pallen i vart och varannat race för några år sedan. Men vad vet jag, den kanske var bättre då gentemot övriga maskiner än den är idag?

JAg tycker att top 4 är mycket jämnare över säsongen än då. Det är sällan någon av förarna på Yamaha släpper in någon annan på pallen, och när Marquez kraschar så är Pedrosa snabb. Ducatisarna har också varit mycket bättre i år än på evigheter, så det verkar vara svårare att komma upp på pallen också. Förarna själva har ju sagt det med.

Tycker Smith ryckt upp sig avsevärt den här säsongen. Ska bli intressant hur snabbt han anpassar sig till nästa säsongs nya däck och ECU. För är det något som säger hur bra en förare är, så är det väl hur bra han är på att anpassa sig, om an ska ta Rossi som exempel.
 

Smagatusk

Guest
Snart dags att dra fram denna gamla tråd...?

Bradley Smith just nu efter femton av årets arton race:

Sjätte plats i VM, före precis hälften av alla fabrikshojar.
Bästa satellitförare, 54 poäng före nästa satellitförare.
13-2 mot teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.
64 poäng före teamkollega Herr Moto2 Världsmästare.

Vad säger expertisen...?
Fortfarande ovärdig sin MotoGP-styrning...?

Jag funderar på varför han placerar sig så mycket sämre än Dovi och Crutchlow gjorde 2012? Nu har ju Open-klassen fler motorer, mer soppa och andra (bättre?) däck att välja mellan?

Jag tycker ändå att frågan missar målet med den ursprungliga frågan: Fanns det någon som var mer värd en styrning än Smith? Att svara på det nu när man har facit i hand känns sådär...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag funderar på varför han placerar sig så mycket sämre än Dovi och Crutchlow gjorde 2012?

Så mycket sämre vet jag inte om jag håller med om. Bradley har hittills snittat 10 poäng per race. Dovi snittade 12 poäng per race medans Crutchlow endast mäktade med 8 poäng per race. Bradley har en andraplats som bäst, Dovi och Crutchlow var aldrig bättre än trea.
 

Smagatusk

Guest
Så mycket sämre vet jag inte om jag håller med om. Bradley har hittills snittat 10 poäng per race. Dovi snittade 12 poäng per race medans Crutchlow endast mäktade med 8 poäng per race. Bradley har en andraplats som bäst, Dovi och Crutchlow var aldrig bättre än trea.

Det känns som att vi snart är inne på hårklyverier, men Dovi hade ett gäng tredjeplatser 2012. Måväl vara att Tech 3:an var snarlik Repsolhondan han hade kört tidigare, men de hade väl inte de fördelar Open-klassen har idag?

Och Smiths enda 2:a plats var väl i all ärlighet lite tur med tanke på omständigheterna under det racet. Jag menar Redding som bytte hoj två gånger och dessutom låg i en sandfålla 20 meter utanför banan blev trea, och det torde ju visa att det inte var ett lopp man ser ens varje år?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det känns som att vi snart är inne på hårklyverier, men Dovi hade ett gäng tredjeplatser 2012. Måväl vara att Tech 3:an var snarlik Repsolhondan han hade kört tidigare, men de hade väl inte de fördelar Open-klassen har idag?

Det var du som sa "mycket sämre". Jag har bara svarat med fakta som visar att han presterar ungefär lika bra som Dovi och Crutchlow.

Bradley Smith åker inte på en open-hoj, om det är det du menar...? Däremot tampas han mot ett antal Ducati som befinner sig någonstans mellan open och factory och därmed är att betrakta som mer konkurrenskraftiga jämfört med 2012. Om något så har Bradley Smith hårdare konkurrens än vad Dovi och Crutchlow hade 2012, då Ducatin var att betrakta som ett mobilt rundningsmärke.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top