Bromsa och växla ned - tips till nybörjare

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag lär mig köra och har läst att det är väldigt viktigt att kunna bromsa rätt, speciellt hårda inbromsningar vilket jag ska öva på men jag kom att tänka på hur man bromsar och växlar ned rent generellt. Är det bara frambroms om man inte måste bromsa in hårt som gäller?

Hur bromsar och växlar ni ned på ett bra sätt från 60-70 km/h till låg fart, låt oss säga till 1-2:ans växel.
Nu försöker jag skriva i detalj förloppet som ni kan kopiera och ändra om något är fel:

#Jämn gas i 60-70 km/h
#Släpper gasen
#Bromsar med fram/bak eller båda?
#I med kopplingen
#Växla ned till 2:an, fortsätter att bromsa (fram & bak?) och duttar på gasen
#Släpper upp kopplingen mjuk och släpper på bromsen/bromsarna
#Ger gas på 2:an

Dutta på gasen medan man bromsar med fram låter trixigt men är det så ni gör?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har jag inte bråttom mellangasar jag lite, i synnerhet när jag ska ha riktigt låga växlar, tex inför ett rödljus, och när jag släpper ut kopplingen möter jag mjukt med gasen. På bana så bromsar jag ett tag innan jag börjar trampa ner nya växlar sen släpper jag bara kopplingen medan jag fortfarande bromsar, sen går jag på gas efter behov.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ta en körlektion. Det är svårt att förklara. Iallafall för mig.

Det är något du aldrig tänker på sen när du lärt dig.

Har du inte bilkörkort?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hoztic:
Ok.. som du kör på bana kör jag bil. Givetvis motorbromsar jag även.
Jag är medveten om att mellangasa (dutta på gasen som jag beskrev det) men kanske inte har gjort det.


Kottson:
Jag ska ta körlektioner för MC. Ja, det är väldigt svårt att förklara men man bör kunna det :)
Med bil bromsar man först, sedan ned med koppling, växla ned, säg från 5:an till 2:an, släpper upp kopplingen mjukt medan man bromsar ned till rätt hastighet. Det känns bara inte riktigt lika bra med MC, lite som att motorn dör och rycker.
 
Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
#Jämn gas i 60-70 km/h

#Släpp gasen och dra in kopplingen samtidigt

#Växlar ner och släpp kopplingen samtidigt som du ger lite gas

#Bromsa med 90% fram och 10 % bak om det behövs, men oftast räcker faktiskt motorbromsen om du åker lagligt! :tummenupp

Ärligt talat är det svårt att ge exakta instruktioner, du måste pröva själv. Sånt här sker utan att man ens tänker ute på vägen.

Lycka till!:D
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Majkie:
Jo, jag behöver träning men det är ändå bra att vet hur ni med erfarenhet gör. Alltid lite man snappar upp. Förstår jag dig rätt motorbromsar du i denna situation och broms om det behövs, tackar.

Nash:
bra terapi men var försiktig bara :) ..själv har jag bara kört cross och 2-takt innan och jag bara älskar 4-takt, speciellt när man har Akrapovic slip-on.


psxcare:
Bra nu vet jag! :)
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Är väl helt beroende på situation och hastighet huruvida du ska använda bakbromsen, eller?
Broms i kurva med ev. rullgrus t.ex. Nyper man frambroms då reser sig hojen alt, smakar man asfalt fortare än kvickt... vid krypkörning är bakbroms också the shit!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Bak- och frambroms vid hård bromsning eller om man har passagerare vid vissa tillfällen men man använder väl främre väldigt mycket.

Adde:
Ja, det beror på situationen som du säger. Bakbroms vid krypkörning, "the shit" som i bra?
Jag har bara slirat koppling och frambroms vid krypkörning.


Hittade en bra kanal på youtube. Nu blev det bara den video jag hade uppe men det finns fler bra med samma grabb: http://www.youtube.com/watch?v=6ab48vFboa8&feature=watch_response

Han verkar inte heller förespråka bakbroms men hård inbromsning med båda är något man måste öva på rätt mycket.

Hittade en svensk "rågrym" video :)
http://www.strima.se/visa.php?f=47f24d44bc242
 
Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Bak- och frambroms vid hård bromsning eller om man har passagerare vid vissa tillfällen men man använder väl främre väldigt mycket.

Adde:
Ja, det beror på situationen som du säger. Bakbroms vid krypkörning, "the shit" som i bra?
Jag har bara slirat koppling och frambroms vid krypkörning.


Hittade en bra kanal på youtube. Nu blev det bara den video jag hade uppe men det finns fler bra med samma grabb: http://www.youtube.com/watch?v=6ab48vFboa8&feature=watch_response

Han verkar inte heller förespråka bakbroms men hård inbromsning med båda är något man måste öva på rätt mycket.

Hittade en svensk "rågrym" video :)
http://www.strima.se/visa.php?f=47f24d44bc242

Seriöst? Tar det killen 6 min och 44 sek att förklara att när han "snabbnedväxlar" så håller han bara inne kopplingen och bromsen samtidigt som han stampar sig ner genom växlarna till 1:an?...
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
"the shit" som i bra?
Jag har bara slirat koppling och frambroms vid krypkörning.Hittade en svensk "rågrym" video :)http://www.strima.se/visa.php?f=47f24d44bc242

Ja, jag menar att det är säkrare att använda bakbromsen när man krypkör. Det är lätt att nypa för hårt med hejdarna i fram.:näsblod Ofta så folk vurpar i låg fart. Svenska videon är asbra! Den andra killen, "Mordeth13", gör roliga och intressanta videor, men vissa saker har han inte riktigt koll på. Därför kan jag inte rekommendera hans "utbildningsserie". Men jag följer ändå hans vlog, och har gjort så i flera år!:D
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
När jag bromsar hårt skiter jag i växlarna. In med koppling, handbroms och trampa på fotbromsen. Fokus ligger på att inte låsa framhjulet. Växla kan du roa dig med att göra när du undvikit bilen som körde ut för att han/hon "inte såg dig".
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Adde: Jag känner samma sak om hans videos.


Det är även mycket skitsnack i videon men jag har inte hittat andra som visar hur de kör.

Nej, hans videos är inte värdelösa. Han visar ändå vad som händer när man tex motorbromsar för hårt osv.. inget för er med körkort kanske :)



Slowroller: jo, fokus är väl att bromsa så hårt du kan utan att låsa bromsarna.
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Bakbromsen gör att motorcykeln sätter sig och är väldigt bra att ha i många situationer i trafiken.

LYSSNA INTE PÅ OERFARNA 125 FÖRARE ;)

Håller med slörullarn! Vid "emörgency brejking" Skiter man i växlarna, då vill man stanna eller undvika något.. Då är det alla bromsar som gäller och att inte låsa fram i första hand.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
bakbromsen gör att motorcykeln sätter sig och är väldigt bra att ha i många situationer i trafiken.

LYSSNA INTE PÅ OERFARNA 125 FÖRARE ;)

Håller med slörullarn! Vid "emörgency brejking" Skiter man i växlarna, då vill man stanna eller undvika något.. Då är det alla bromsar som gäller och att inte låsa fram i första hand.

Exakt. Mina olyckor på MC har jag, hittills, åstakommit på min 125:a. Önskar inte upprepa dom och kan jag hindra andra från det med så är det en bonus.

Bättre att lära sig hur en motorcykel fungerar innan man sitter och spelar tuff på ett forum.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top