Det beror på cykel. Vissa hojar går det utmärkt att använda bakbroms. Tunga och långa cyklar framförallt. Där gör bakbromsen stor nytta plus att customhojar i regel är för lätta fram så det låser lätt. På dessa hojar är det nödvändigt att bromsa med både fram och bakbroms men man måste likafullt lära sig att dosera dessa rätt.
Tyvärr är ju inte customfolket direkt överrepresenterade på bankurser med SMC och därför drar jag slutsatsen att dessa inte tränar på att bromsa, och kommer därför gå omkull eller köra in i hindret när det väl händer.
På en sporthoj eller en cykel som är relativt kort med mycket vikt fram så kommer man vid en hård inbromsning att lyfta bakhjulet, det är lika säkert som amen i kyrkan.
Om jag har ett bakhjul som är mer eller mindre luftburet under inbromsningen så förstår jag inte nyttan med att överhuvudtaget lägga en fot på bakbromsen. Minsta tryck där kommer att låsa bakhjulet och som jag skrev tidigare så tappar jag gyrot i hjulet, denna gyrokraft som hjälper hojen att balansera upprätt. Vill jag det? Nä, sulle inte tro det.
Motorbromsen är alldeles tillräcklig i det här fallet så låt den göra jobbet så får ni fullständigt fokus på att bromsa fram istället.
Tittar man på en ABS hoj som CBR1000RRA till exempel så ser man tydligt hur den börjar bromsa bak och hojen sänker sig en aning, dvs exakt det som man får lära sig på körskolan. Ett proffs som bromsar till stopp använder också bakbromsen på det "rätta" sättet. Men "svensson" klarar inte det i en paniksituation.
Det här var en ganska infekterad debatt inom STR för ett par år sedan och jag var själv på ett möte och berättade om hur bromsning fungerar i verkligheten på en motorcykel. Nu pratar man på ett annat sätt inom STR om hur man bromsar med hoj så många körskolor har anammat det verkliga sättet att bromsa, dvs att man måste anpassa sig efter hojtyp vilket jag tycker är självklart. Uppkörningsinspektörerna kör dock fortfarande på det gamla sättet så där är det viktigt att man använder bakbroms, där är det å andra sidan inte "panik" mer än nervös sådan...
Precis som flera påpekar härovan så är det vissa som använder bakbroms inom racingen, men det är lika många som inte anvädnder det och att jämföra racing med gatåkning är hål i huvet, det är som att jämföra bowling och skatebord.