Bromsa och växla ned - tips till nybörjare

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Glöm det trafikskolan lär ut!!!
Du ska inte använda bakbromsen!!!

skitsnack nu

man ska ha mottryck på bakhjulet från antingen motorbroms eller vanlig broms
du väljer.
bäst känsla har faktist den inbyggda motorn på hojen så använd den även till att bromsa ;)
ett fritt rullande bakhjul utan mottryck vid inbromsning vill man inte ha.
det skapar en ostabil hoj.
desustom får du för mycket vikt förskjutet till framdäcket och det vill man heller inte ha.
mottryck på bakhjulet= du förskjuter vikten bakåt,och kan därmed bromsa hårdare med framhjulet utan att riskera att låsa upp.

jag brukar växla ner så att jag hör att varvtalet ökar när jag släpper upp kopplingen.
ökar det inte så peta ner en växel till så att du får ordentlig motorbroms.

Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Är väl helt beroende på situation och hastighet huruvida du ska använda bakbromsen, eller?
Broms i kurva med ev. rullgrus t.ex. Nyper man frambroms då reser sig hojen alt, smakar man asfalt fortare än kvickt... vid krypkörning är bakbroms också the shit!

I en kurva ska du ALDRIG bromsa. Rossi o Co gör det, men det är en annan femma.

Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Är det bara jag eller är det inte "enklast" att gå ner varje växel om man nu är osäker... Själv gör jag så (när jag inte åker tvåtakt).

Fördelen är ju att man inte låser upp bakhjulet och man har driv direkt när det behövs istället för att hålla på och leta rätt växel. Dessutom är ju motorbroms bra för motorn för att rensa ur, och har man modern insprutning har man ju fuel-cut ;)

Vid en normal hård inbromsning är ju fördelningen 90% fram och 10% bak, vid en extrem ligger man ju precis så bakhjulet lättar men då ska man ju vara duktig på att åka :tungan

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Varför "mellangasa" när man växlar ner till ett stopp? Jag brukar bara börja bromsa med fram o lite bak för att sedan peta ner till lämplig växel och motorbromsa utan gas vid nerväxlingen.

Är det dåligt för hojen att växla ner för motorbroms utan att möta med gas efter varje nedväxling?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Varför "mellangasa" när man växlar ner till ett stopp? Jag brukar bara börja bromsa med fram o lite bak för att sedan peta ner till lämplig växel och motorbromsa utan gas vid nerväxlingen.

Är det dåligt för hojen att växla ner för motorbroms utan att möta med gas efter varje nedväxling?

Du sliter lite mer på kopplingen.. Men vad har du den till? Nej ingen fara, de flesta gasar för att folk ska kolla..

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti

För att det inte ska bli så ryckigt, men det är skillnad på motorbromsen från en rad fyra och en v(L)-twin. En v(L)-twin har mycket kraftigare motorbroms, alltså blir det ett jävla ryck om man växlar ner och inte möter med lite gas.

Sen är det ju alltid gött med lite motorljud, speciellt om det är en Ducce ;).

(Men det bästa ljudet är rasslet från växellådan på Duccar, OMG :Bugar)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För att bromsa hårt i en PANIK-situation så måste man skaffa sig ett muskelminne i hur man bromsar.
För att kunna göra det så måste man träna in absurdum!
Vi har redan skapat oss ett muskelminne från bilkörningen och det är att trycka till hårt med högerfoten, detta tar vi med oss till hojen och såvida vi inte har ABS så kommer vi att låsa bakhjulet.
När vi då låser bakhjulet så plockar det fokus, massor av fokus från att bromsa fram och det tar en evighet att stanna.
Kör vi dessutom en sporthoj med kort hjulbas så kommer vi att låsa bakhjulet, direkt! När bakhjulet slutar snurra så tappar vi gyrot som hjälper hojen att hålla sig på rätt köl och vi går i backen...

Enda sättet att fixa detta är att skapa ett nytt muskelminne där vi inte använder bakbromsen alls utan lägger 100% på frambromsen. Det är skitsvårt att lära sig att dosera bromsarna i en paniksituation så det är dömt att misslyckas.
Bättre då att bara fokusera på frambromsen eftersom den ger mest effekt. När man då har placerat den i muskelminnet (ca 3000 gångers övning enligt neurologer) så kan man börja träna på bakbromsen.

Jag vet att en hoj stannar snabbast med både fram och bakbroms, tyvärr så fixar de flesta av oss inte detta i en paniksituation så då är det bättre att vi använder 100% frambroms. Om vi lär oss använda frambromsen fullt ut så kommer vi i praktiken att stanna snabbare om något händer.

Börjar vi använda bakbromsen "ibland" så kommer den att användas när vi inte vill det och då är det kört...

Skaffa en hoj med ABS, det kommer jag att göra nästa gång, helt klart!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Glöm inte bort att även för motorcykel så kan dom kolla miljömedvetenheten vid uppkörningen och där är motorbroms kung skulle man kunna säga.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
de ja hört e att många roadracing killar ej använder bak bromsen!
De måste ju va en anledning varför dom inte använder den

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
de ja hört e att många roadracing killar ej använder bak bromsen!
De måste ju va en anledning varför dom inte använder den

Ja jag håller med till hundra procent, att dom inte använder den måste vara en anledning till att dom inte använder den helt klart.
Det är därför dom inte använder den.

Men om jag ska vara lite seriös nu, panikbromsar jag så skiter jag i växlarna. det tar för mycket tankeprocess att hålla på o växla ned samtidigt som man försöker undvika att dö eller bara bumpa in i nått lite lätt.
Lägga i rätt växel kan du göra när du har klarat dig undan helskinnad i en paniksituation tycker jag.

Annars är det ett steg i taget med uppsläppt koppling mellan varje växel (om jag inte ligger på 6an och har jävligt långt till motorbroms) så jag kan motorbromsa lite mellan varje steg.

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Ingen ide att förklara nåt!
Det mesta ni gör e att klaga och snacka i mot!

Fortsätt vara saklig bara, så länge du kör 125:a kommer det komma mothugg, men det är lite samma sak som snubben med hummer som klagar på andra med mindre bilar, problemet sitter mellan benen på dessa... :D

Till saken i alla fall, kolla när Valentino Rossi kör, han använder bakbroms, frambroms, koppling och gas i en och samma kurva. Kontentan är att vi kommer aldrig kunna komma till den här nivån av kontroll i kurvor på landsväg, och det är helt onödigt. Däremot kan vi konstatera att bakbroms används inom roadracing.

Man ska använda bakbroms och det är egentligen ganska självklart varför, du vill få stopp på en viss massa, alltså vill du att så mycket gummi som möjligt jobbar för att stoppa denna massa.

Av samma anledning kan bilar köra snabbare i kurvor än motorcyklar, mer gummi i vägen leder till bättre grepp. PuNkT! :tummenupp:D:banana

s-flow

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
XT1200Z -11

För att det inte ska bli så ryckigt, men det är skillnad på motorbromsen från en rad fyra och en v(L)-twin. En v(L)-twin har mycket kraftigare motorbroms, alltså blir det ett jävla ryck om man växlar ner och inte möter med lite gas.

Sen är det ju alltid gött med lite motorljud, speciellt om det är en Ducce ;).

(Men det bästa ljudet är rasslet från växellådan på Duccar, OMG :Bugar)

Jag brukar numera skippa att möta med gasen (inte jämt men oftast), min erfarenhet är att med nya MC funkar det bra (ryckfritt och mjukt) medans lite äldre klonkar och rycker mer vid sån körning.
Av någon anledning känns hela körupplevelsen harmoniskare för mig med detta körsätt.. Kör en 1200cc paralleltwin nu.
Hoppas inte kopplingen tar för mycket stryk nu då.. :confused:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Glöm det trafikskolan lär ut!!!
Du ska inte använda bakbromsen!!!

KAN du bromsa med både bak och fram, så använd även bakbromsen, det GER kortare bromsträcka:fakta vid en planerad bromsning. Men som Niklasinorrr beskrivit klockrent vid en paniksituation:död Är du en newbie och det blir griller i huvudet så man riskerar en bakhjulslåsning, så använd fram..Sen använder man sig av bakbromsen vid racing, mycket för att styra hojen och gå på sladd, men även för att korta ner bromssträckan väsentligt, om vi nu ens skall jämföra en mc tur i trafiken, mot världseliten, tror inte det...:va

Personligen använder jag mig enbart av frambromsen både gata och bana och det fungerar för mig, om jag inte kör grusväg, om det är tvivelaktigt underlag på väg som lösgrus etc, och vid regn då använder jag mig av bakbromsen med för att fördela om jag behöver bromsa lite hårdare och en framhjulslåsning är nära till hands, och någon gång då och då gör jag en inbromsning med bakhjulet så den inte kärvar ihop totalt:tummenupp

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Till saken i alla fall, kolla när Valentino Rossi kör, han använder bakbroms, frambroms, koppling och gas i en och samma kurva. Kontentan är att vi kommer aldrig kunna komma till den här nivån av kontroll i kurvor på landsväg, och det är helt onödigt. Däremot kan vi konstatera att bakbroms används inom roadracing.
Fast, det är inte alla som gör som honom. Här är en tråd om bakbromsanvändning inom racing: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235127 Det är långt ifrån alla som använder den.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det här med att gasa till vid växling och broms är väl inte så nödvändigt om man har slirkoppling!!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024