SGM
BTG 8:20
Nu är detta en smula overkill när originalpostaren pratade om att vara nybörjare. När man pratar om inbromsningar från så pass höga hastigheter bör man inte vara nybörjare på att köra hoj tycker jag.
Man behöver bli hyfsat bra på att framföra fordonet MC först innan man ger sig på att tokbromsa i 200+ knyck.
*host* Om man tittar på ovanstående så kan man tro att bakbromsen är av ondo, men så är inte fallet.
Som jag skriver ovan så försöker jag jobba med motorbroms i princip hela tiden ENDAST. Klarar man det så använder man ju (givetvis) inte bakbromsen.
Vid panik inbromsningar så anser jag att bakbromsen behövs för stabilitet. Anledningen till att många är skeptiska mot bakbromsen är att det är lätt att låsa bakhjulet. Stampar du som en överviktig elefant på bakbromsen så gör du fel, definitivt, men att säga att den aldrig skall användas håller jag inte med om.
Jag föreslår att du testar lite själv och märker hur just din hoj reagerar med eller utan bakbroms. Det är ju skillnad på en cross, super motard, super sport hoj och en HD på många olika sätt vilket påverkar bromsförmågan.
Testa, pröva och bedöm själv.
Bakbromsen är till för att stabilisera hojen vid en kraftig inbromsning samt ge extra bromskraft, även om den inte är så vansinnigt stark.
Bakbromsen är inte livsviktig, vid en panik situation kommer du med stor sannolikhet att ha bättre kontroll på hojen om du bromsar lagom med bakbromsen, men inbromsningen kommer att bli sämre om du bromsar för mycket (hjulet låser sig).
Bygg din egen uppfattning om hur mycket du behöver använda den normalt och testa gärna lite så att du vet hur mycket du kan bromsa utan att bakhjulet låser sig när du börjar känna dig bekväm med att hantera hojen.
Nja, vid en tung inbromsning så spelar det ingen roll om det går i 200 eller 100, tar man i kommer bakhjulet att bli lätt, och det kan bromsa ytterst lite, eller inget alls, det enda man gör är att riskera slå stopp på en stabiliserande gyrokraft.
Däremot lite bakbroms innan man går på frambromsen brukar sätta hojen lite annorlunda, men det är inget man hinner med i en paniksituation, tar man i fram kommer ändå bakhjulet att göra liten skillnad (eller så låser man det, vilket är mest troligt...).
Fokusera på att lära er använda frambromsen, det är den som gör jobbet.