Bromsa och växla ned - tips till nybörjare

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu är detta en smula overkill när originalpostaren pratade om att vara nybörjare. När man pratar om inbromsningar från så pass höga hastigheter bör man inte vara nybörjare på att köra hoj tycker jag.
Man behöver bli hyfsat bra på att framföra fordonet MC först innan man ger sig på att tokbromsa i 200+ knyck.



*host* Om man tittar på ovanstående så kan man tro att bakbromsen är av ondo, men så är inte fallet.
Som jag skriver ovan så försöker jag jobba med motorbroms i princip hela tiden ENDAST. Klarar man det så använder man ju (givetvis) inte bakbromsen.

Vid panik inbromsningar så anser jag att bakbromsen behövs för stabilitet. Anledningen till att många är skeptiska mot bakbromsen är att det är lätt att låsa bakhjulet. Stampar du som en överviktig elefant på bakbromsen så gör du fel, definitivt, men att säga att den aldrig skall användas håller jag inte med om.
Jag föreslår att du testar lite själv och märker hur just din hoj reagerar med eller utan bakbroms. Det är ju skillnad på en cross, super motard, super sport hoj och en HD på många olika sätt vilket påverkar bromsförmågan.
Testa, pröva och bedöm själv.
Bakbromsen är till för att stabilisera hojen vid en kraftig inbromsning samt ge extra bromskraft, även om den inte är så vansinnigt stark.

Bakbromsen är inte livsviktig, vid en panik situation kommer du med stor sannolikhet att ha bättre kontroll på hojen om du bromsar lagom med bakbromsen, men inbromsningen kommer att bli sämre om du bromsar för mycket (hjulet låser sig).
Bygg din egen uppfattning om hur mycket du behöver använda den normalt och testa gärna lite så att du vet hur mycket du kan bromsa utan att bakhjulet låser sig när du börjar känna dig bekväm med att hantera hojen.

Nja, vid en tung inbromsning så spelar det ingen roll om det går i 200 eller 100, tar man i kommer bakhjulet att bli lätt, och det kan bromsa ytterst lite, eller inget alls, det enda man gör är att riskera slå stopp på en stabiliserande gyrokraft.

Däremot lite bakbroms innan man går på frambromsen brukar sätta hojen lite annorlunda, men det är inget man hinner med i en paniksituation, tar man i fram kommer ändå bakhjulet att göra liten skillnad (eller så låser man det, vilket är mest troligt...).

Fokusera på att lära er använda frambromsen, det är den som gör jobbet. :)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Inte för att vara dryg men, källa på det? Eller iaf. en motivering?
Ingen fara, tror nog jag slår dig med hästlängder på att vara dryg när jag skriver :rolleyes:

Motivation är att när hastigheten sjunker minskar även den knuffande kraften på däcket i motorcykelns färdriktning. När den blir tillräckligt låg övergår den dynamiska frictionen mellan däck och väglag till statisk friktion (däcket suger sig fast i marken) och motorcyckelns rörelseenergi upptas i framaxeln i form av en hävstångsseffekt som får bakdäcket att resa sig.


Men sen så har jag ung. 0 koll på matte och fysik, så det är säkerligen fel iaf :rolleyes:
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Vid högre hastighet har bromsskivan högre hastighet, alltså blir det svårare att låsa hjulet vid högre hastighet eftersom du måste applicera mer kraft på skivan för att få samma retardation.

Dock så blir jag tveksam på hur det fungerar med friktionen i högre hastigheter, rakt fram torde den inte förändras så extremt mycket, men det är bara spekulation. Har aldrig räknat ut så värst mycket när det gäller vägfordon. (Pluggar till civ.ing)

Visst, men man behöver inte låsa framhjulet för att stegra. Du behöver däremot inte mer kraft på skivan för samma retardation.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Ingen fara, tror nog jag slår dig med hästlängder på att vara dryg när jag skriver :rolleyes:

Motivation är att när hastigheten sjunker minskar även den knuffande kraften på däcket i motorcykelns färdriktning. När den blir tillräckligt låg övergår den dynamiska frictionen mellan däck och väglag till statisk friktion (däcket suger sig fast i marken) och motorcyckelns rörelseenergi upptas i framaxeln i form av en hävstångsseffekt som får bakdäcket att resa sig.


Men sen så har jag ung. 0 koll på matte och fysik, så det är säkerligen fel iaf :rolleyes:

Hävstångseffekten har du hela tiden, från att du börjar bromsa till att du står still. Vad typen av friktion har med saken att göra ser jag inte. Har du till tillräckligt med friktion för att stegra är typen rätt irrelevant. Varför skulle den knuffande kraften minska med hastigheten? Vilken kraft är det egentligen du syftar på när du pratar om den knuffande kraften?

Ursäkta om det är många frågor, men det känns som det är lättare att komma överens om vi pratar om samma sak. :)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Hävstångseffekten har du hela tiden, från att du börjar bromsa till att du står still. Vad typen av friktion har med saken att göra ser jag inte. Har du till tillräckligt med friktion för att stegra är typen rätt irrelevant. Varför skulle den knuffande kraften minska med hastigheten? Vilken kraft är det egentligen du syftar på när du pratar om den knuffande kraften?

Ursäkta om det är många frågor, men det känns som det är lättare att komma överens om vi pratar om samma sak. :)


Nä, det är ganska lätt hänt när puckon som mig börjar svänga sig med lekmannatermer för saker det finns fastställda ord för :rolleyes:

Kraften jag syftade på var rörelsemängd, dvs. produkten av ett objekts mass och hastighet. Men jag snubblade nog lite över mina egna tankar där, självfallet behöver man inte ha statiskt friktion för att friktionen ska vara stor nog att få hävstångseffekten (retardationen) att övervinna gravitationen. Dock så ser jag det som oundvikligt att hävstångseffekten övervinner gravitationen om framhjulet uppnår statisk friktion. Problemet ligger nog i att jag utgick från att rörelsemängden motarbetade friktionen, men nu när jag tänker efter så har jag faktiskt inga belägg för det (nog för att det skulle kunna stämma för det, men det är väl inte så troligt).
Nä det fanns nog en anledning till varför jag slutade plugga matte o fysik :glömdet
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Oj,,,,, vem har lärt dig det.:va

Jo det kan man undra vem som lärt han detta: ( Inskickat av JJ(CBR)JJ
Glöm det trafikskolan lär ut!!!
Du ska inte använda bakbromsen!!! )

jag använder bakbromsen flitit o har gjort i alla år, fick senast kretik att jag körde med bakbroms + frambroms i kurvorna tillomed :dummer

O hur har det gått, ja jag sitter ju här o skriver o har överlevt alla år, vist har jag skadat mig, men väldigt sällan på grund av flitigt använande av bakbromsen, ofta har bakromsen hjälpt mig i många sitvasioner, klart de e lurigt att bromsa i kurvor o det vet la det flästa för hojen vill rätta upp sig men då har man tryckt till för hårt, räker o använda tillräkligt för att få frikton o inte mera, krävs ju några års använande för att få till det, inget jag nånsin skulle göra om jag va ny på hoj.
 
Last edited:

Finnfan

Tokig finne
Gick med
26 May 2005
Ort
Malmköping
Hoj
KTM 525 -05,R1 -01
Jag har läst det mesta av tråden nu och tycker att det finns många bra förslag. Men av egen erfarenhet så måste jag säga att det finns ett radikalt sätt att få känsla för att bromsa, och det är att lära sig att göra en stoppie. Nu förutsätter jag att man har en sporthoj eller liknande(inte en lång custom). Nu menar jag inte att det är nån nytta med att bromsa upp hojen på framhjulet utan att man blir van med snabba hårda inbromsningar och inte får panik vid en liten framhjulslåsning, istället lättar man lite på bromsen. Jag har i alla fall haft nytta av mina träningstimmar, både på bana och i trafiken.
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
man bromsar enbart med frambromsen i stort sett...eller du ska ha 90% pa frambromen och 10% pa bakbromsen...allt det dar ska du inte behova tanka pa, det ska bara finnas i din ryggmarg och ga automatiskt...
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

På 80talet så körde man Guldhjälmen kurser,fin dom kvar idag
måntro?Men en gång så skulle vi köra o låsa frambromsen på
en övning,för dom med fram trummor så gick det inte!nyttigt
men läskigt.En kille körde omkull.
Ang bromsningar så är det för mig en känsla av kontrol när
jag bromsar både med fram o bak samtidigt,jag gör det alltid
på landsväg o bana.Det där med nedväxlingar så har man ju
gott om tid på gatan förstår inte riktigt vad trådskaparen
är ute efter:confused:värre är det på bana då ska man inom
loppet av 3-4 sek bromsa,växla ner från 6-1:an och mellangasa(2 takt)
då blir det spännande montro:)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top